HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Höstglöd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/17 :  11:38:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Snön ligger inte tjock på taken men jag har inget mer för stunden att släpa ut. Däremot hade jag släpat ut min Superpriboj. Super därför att den efter en helmodifiering skulle låta så mycket bättre - fan vet.

Här står den nu i sin rätta miljö (Priboj är ryska och betyder just bränning).

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/26 :  15:57:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Dagens väder: Styv kult.

Här började det. Första seriösa byggena med GU50, som hastigt men olustigt blev 6550-SE och som nu blir 829SE, pga av otillfredställande arbetsförhållanden (låg matningsspänning).
Det var här, helt nära (25 meter bort rakt över länsan bakom mig) jag tog de första "proffsfotona" av mina byggen.
Nu blir det en sorts dokumentärfotografering somvisar övergången från ganska fina strama stråltetroder till betydligt kurvigare tetroder med horn.

I bakgrunden Vänern och Halleberg.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:15:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Close-ups (det är engelska och är raka motsatsen till Closets). Det betyder Låsa upp i betydelsen Stänga på. Vi stänger på lite nygamla projekt alltså ...

Närbilder på 829:an med kompisen 12SJ7 bredvid - Tubes From Outer Space.

Edit: Bytte bild.
Jag har inte kört upp alla bilder. Vill ni se dem kan ni knappa in följande vetenskapliga formula i adressfältet: http://www.pastisch.se/tubes/images/utomhus-XX.jpg och ersätta XX med en siffra mellan 00 och 53.

Edited by - soundbrigade on 2007/11/27 13:20:51
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/27 :  13:17:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Här stod den andra - 6550 - och vaggade fram och tillbaka i snålblåsten innan den åkte ner i .... min väska.

Drivröret - 12DW7- sitter lite snett, men skulle också vara sned med ett helrör helt för mig själv.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:10:27  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det är bara en kvarting! Hur ordnar du isolerade toppkontakter till 829B?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/11/28 :  09:58:26  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
De här sista - röda lådor med bokfront - var ju faktiskt riktigt snygga. Hade varit kul att få lyssna på en sån skapelse nångång.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/28 :  12:02:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Erik: Hur ordnar jag toppkontaker över huvudtaget??? Funderade på små krokodilklämmor MEn funderar på ett aluminiunrör med några koppatrådar inuto, allt överdraget med krupslang eller plaströr eller ett rör i trä.
Till mina 6R3S-I fick jag tag i mycket snygga anodkontakter (se bild), men 829:ans spröt är betydligt längre. Dremel fram, kanske?!

Rannagarden: Den gamla varianten med 6550 spelade visserligen men var mycket trötta. Nu, som sagt har jag fått pussla ihop given andospänning och given anodlast med rör som passar. Hur det låter, vete gudarna - jag tar med dem till Göteborg till våren, eller kommer du förbi mig.

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/11/28 :  15:59:55  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
F-n vet orginalklämmorna till dessa rör var små bleck man tryckte på men de var oisolerade och det blir lite läbbigt, så jag vet faktiskt inte.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/29 :  08:57:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag får uppfinna något. Tror inte det är svårt. Tillsaken hör att jag parallellkopplar pentoderna inuti, varför en "brygga" över hornen vore mest vettigt, så jag fick en anslutningssladd och inte två.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/11/29 :  13:42:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hittar en sådan här uppfinning:

Lite intressant är i denna koppling (832PP) är användandet av en LM317 som CCS på katoden.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/02 :  00:16:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Lite intressant är i denna koppling (832PP) är användandet av en LM317 som CCS på katoden.
Det funkar bra faktiskt och är enkelt att koppla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/02 :  11:18:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har fått ihop ett chassi till 6L6PP och har ett schema med en 12??7 som driver/splitter med en LM317 på katodsidan (Differentialsteg).

Klar med mina högtalare - när det blir sol tas de ut i naturen och fotograferas.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/12/05 :  10:01:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bara yta. Tomt skal.
Snickrat och oljat chassit till nästa STORA projekt - 50CA10-PP. Topp-plattan är 3mm koppar, borrad så försiktigt (omöjligt att inte repa, utan efteråt slipad med grovt och mkt fint papper i slipmaskinen). Transformatorerna är från Ecdor resp Welter-Electronic (Drosseln från Frag Jan Zuerst). Kontakter och rattar från WT4C.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000