HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Stefanolo - Giradischi y Cuerno
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/04 :  23:05:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
sedan ville det inte vara med längre då det delade sig och tre fullvuxna karlar kröp runt på golvet

Vem var Master den här gången ?



Inom RC använder vi ofta http://www.kullagergrossisten.se/
Där hittar du bland annant keramiska lager som vi använder i våra motorer. Nu är där mycker RC på sidan men låt dig inte luras dom är tillräckligt kompetenta.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/11/04 23:06:06
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/04 :  23:32:17  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Calle: Tack för utmärkt dokumenterande! En mycket trevlig eftermiddag där man lärde sig mycket.

Ingen skugga över Bosse Hanssons val av lager. Med Bubbels modd gick de fruktansvärt lätt och smidigt. Tyvärr hade skakandet av lagrena i kemiskt ren bensin fått det ena till att "öppna upp" sig lite så det delade på sig när Bubbel snurrade på det för att få det torrt.

Nya lager är på väg in från hovleverantören.

Ska kolla upp två lagertillverkare i veckan och se vad som finns att tillgå bland dagens högprecisionslager.

Efter lördagens övningar och djärva ingripanden från olika personer så har vi knäckt Cantusarmens gåta (förbannelse). Jag har hört den när den fungerar och det är hur dj...a bra som helst. Nu kommer det att spelas vinyl så det står härliga till .

Calle: Faspluggen av mässing med krona är inte den senaste utan det finns en akryl/plexi-cylinder med slits som ska vara bra. Jag saknar dock inget i återgivningen med "luftvärnsgranaterna" .

Pac: Yellowjackets är mina favoriter sen mer än 20 år tillbaka. Såg dem live i Lund för 7 år sen och i Köpenhamn i somras med "nye" trummisen Marcus Baylor. Fan vad det svängde ! Tycker att The Spin är en kanonskiva men Samurai Samba är ruskigt bra!!


Tack alla för bra musik, snack och hjälp!

/stefan

Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2007/11/05 :  13:53:12  Show Profile Send Steen a Private Message  Reply
Hej Stefanolo !

Din spelare ser väldigt fin ut. Läckert svart.
Jag vet inte vilka kullager du har, men mina ser ut som små märklin tågvagnshjul
De rullar bara på den vassa fasade kanten och om man håller kollar att de snurrar fint och eventuellt blåser rent då och då, så fungerar de verkligen problemfritt.
Om det inte är den modellen du har så kan väl Bosse säkert förse dig med det.


"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/05 :  19:38:00  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Tur att det ordnar sig med lagerna. I all sin enkelhet är det en intressant tonarm. Väldigt finurligt att man egentligen kan anpassa tonarmens egensvängning efter pickupens komplians.


Lyssning:






Om man bortser från problemen med lagerna i tonarmen, som lade ett intermittent distande skimmer över toppen, så måste jag säga att jag är mäkta imponerad. Den presentation jag hörde senast här hade en del, om än små så påtagliga, brister. Det spelade inte helt homogent och det var lite trattaktig färgning i mellanregistret.

Helt annat nu!

Dynamik, värme, fokus, djup, flyt och bra tryck. En stor ljudbild som var mindre påträngande än sist, behagligt att spela högt. Upplevde mindre efterklang. Förutom detaljer och finlir i hifiparametrar är jag mycket imponerad. Inga väldiga rumsproblem vad jag kunde uppfatta vid lyssningsplats. Det är inte många system jag hört som presterar så här pass bra!

När jag kom tyckte jag att jag kände inte helt igen Oris så som de såg ut sist. Det visade sig att Stefanolo hade fått Lusse att flytta hornen framåt för att spolarna skulle hamna mer i linje.

Jag tycker fortfarande det saknas ett försteg, men inte så mycket som sist. Riaat från Lehmann funkade mycket bra i denna setup, men även här skulle det vara kul att testa vad som händer i de högre klasserna.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/05 :  21:17:44  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Calle:

Som vanligt gör Du en bra analys och jag tackar för de vänliga orden. Lusse har många års erfarenhet av riktig high end och har ett musikaliskt öra. Han föreslog att jag skulle flytta fram hornen en bit så att spolarna i bas- och bredbandselement var mer i linje med varandra. Ljudbilden och timingen föll direkt på plats utan att man kan säga att det lät dåligt innan. Bara annorlunda med lite sämre fokus.

Jag ska testa med försteg och annat RIAA för det är spännande att höra vilken karaktär det ger ljudet. Har upptäckt att systemet är ruskigt transparent och avslöjar minsta lilla förändring i signalkedjan. Jag har inte varit särskilt intresserad eller kunnig när det gäller kablars inverkan och matchningens betydelse men nu är det oundvikligt. Det hörs hur tydligt som helst .

Steen:
Det var trevligt att språkas på Bishops arms efter mässan. Ska bli intressant att kanske få höra det nya riaat när det är klart. Skoj att höra att Du är nöjd och bekymmersfri när det gäller Din Continuo/Cantus. Vi har nog samma lager. Problemet var att mina var lite dammiga inuti. Nya är på väg.

Nu vet jag att de är lätta att rengöra om man bara kan pilla bort de små skyddsbrickorna på fram- och baksidan av lagren. Ta en nål och lyft bort låsringen sen är det "fritt blås". Var bara försiktig så att "kulkorgen/hållaren" inte kommer snett och kulorna trillar ut .

/stefan

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/05 :  22:01:06  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
spännande att höra vilken karaktär det ger ljudet
Deltar gärna i så'na tester


Det finns fler spännande saker hos Stefanolo:




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:01:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Tyvärr hade jag det lite svårt att koncentrera mig på lyssning, när armen "bråkade".

Är ingen "horn"-gubbe, måste ställa om öronen, samma fenomen som när man är hemma hos Audionet och hans Acapellor, öronen måste fixeras .

Men när väl öron och hjärna vant sig så låter det väldigt bra, för bra för att jag ska vara oberörd.

Hade jag inte varit en dipolfantast, då hade jag kunnat tänka mig ta en tur i hornträsket, "rakt på ljudet" tilltalar mig.

Hur som helst, fantastiska högtalare, de berörde mig.

Stefan, kommer gärna igen och avlyssnar din anläggning, den är verkligen kul, knappast mainstream.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:47:58  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis PG!

Jo tack, inte är det mainstream inte . Jättekul att Du tittade in en stund. Synd att vi inte hann testa optokopplarvolymkontrollen eller vad det heter. Hade varit mycket spännande! Du och andra är alltid välkomna när Ni känner för det. PMa så fixar vi en tid.

Det fina med HifiForum.nu och eoJeud är att man får möjlighet att träffa generösa, kunniga och ödmjuka hifi-människor och lyssna på deras system vilket vidgar vyerna . Jag ska försöka att ta varje tillfälle att åka runt och lyssna på andras system och tanka intryck och kunskaper.

Helt rätt att det krävs en hel del "tränig" när man lyssnar på olika system och typer av högtalare. Jag gillar också dipoler och det var det jag hade tänkt byta till när jag hade annonsen ute på Orisarna. Har faktiskt haft ett par ESL 63:or för 19 år sedan. Mitt pojkrum var lite litet för dessa och jag hade inte råd med att uppgradera förstärkeriet vid den tiden så det blev B&W Matrix 3 istället. I backspegeln ett duktigt nerköp.

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/06 :  18:58:40  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Johan:

Tack för tipset! Det var ju ett kanonställe. Ska kontakta dem och kolla vad de har för typer och jämföra. Får dock strax nya från Bosse H och tror att de ska funka. Hade varit spännande att testa om de keramiska är "bättre".

/stefan
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/06 :  19:02:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Det verkar som läge för en repris...


Man tror knappt det är sant vilken finish det är på denna:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:05:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

En musikalisk raritet:
Garrard 401











It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:14:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Det är en STOR vinylspelare, den stod på golvet, hade min 46:or synts sidan om då hade ni förstått..........

Det är en tolvtums SME arm......

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:32:21  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Ja hade man bara "haft råd" att behålla denna raritet....

Calle: En gång till...du är för på att ta läckra bilder . Hade jag haft dem när jag sålde så hade jag kunnat trycka upp priset 5000 spänn till.

Den kräver sin bänk den där . Med rätt modd av plinten eller rent av en ny specialplint med mindre självsvängning så är det enligt många det finaste man kan ha. I hifi-världen så är ju som sagt smaken olika så det är inte alla som har vett att uppskatta en Garrard....men tillräckligt många .

/stefan


Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/06 :  20:45:43  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
VARNING!!

Rör, horn och vinyl har visat sig mycket skadligt! De kvicksilverföreningar som lösgörs i luften vid höga doser underbar musikåtergivning är starkt beroendeframkallande och synnerligen skadliga för hjärnan . Se bara bildbeviset på fyra degenererade män ! "Männen på bilden"....(hör Hans Villius raspiga stämma för ditt inre).. är bortom räddning !

/stefan

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:04:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tur jag är vacinerad då

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:08:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Tur jag är vacinerad då


Nää, är du inte alls, hur kan du tro något dyligt........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:15:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Jag vet sedan många år tillbaka att horn inte är för mig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:28:17  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Tack för att jag fick vara med på ert eoljudträff. Det gav mersmak och jag hoppas att jag kan vara med fler gånger. Dessa Orishorn är det bästa som jag har hört på under många år. Tur att Stefanolo bor så nära att det bara tar några minuter att gå dit så jag får lyssna många gånger till. Om det finns tid så tar jag med mig mitt Srpp riaasteg så får vi höra hur det låter med rör. Sen får väl jag kanske sälja mina moddade Avante Garde Uno för det låter inte lika bra som Oris och AER. Det är så bra med högtalare utan delningsfilter. Sen får vi också prova med TVC volymkontroller. Vi har ju tillgång till tre olika tillverkare så det finns mer att hämta i välljud.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:39:26  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Hade jag haft dem när jag sålde så hade jag kunnat trycka upp priset 5000 spänn till.
Men den ÄR ju så vacker i verkligheten
Den är i så fint skicka att det nästan är synd att modda den med ny plint. Men motorstyrning, kablar, matta, fötter mm icke-förstörande moddar


quote:
fyra degenererade män
Det beror nog till viss del på Bubbels kyrkokörer. Med sådana toner tar det lutherska arvet tag i en, och kan få vemsom att bekänna vad som helst.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/06 :  21:39:52  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
lusse, det finns många sanningar i eojeud.....


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/11/06 :  22:13:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Horn har alltid varit kul men det har man haft till och från under åren men det skall bli mer av det i framtiden är det tänkt.

Som sagt Stefanolos Orishorn spelar prcis som jag hade tänkt mig och då har jag endast sett dem innan på bilder på olika ställen på nätet. AER elementen gav ett visst habegär för visst är bredbandare speciella att avnjuta. Jag kommer garanterat att göra ett nytt besök hos Stefanolo för att få höra vinyl utan några störningar för det gav mersmak trots missödet senare på kvällen .

quote:
Det beror nog till viss del på Bubbels kyrkokörer. Med sådana toner tar det lutherska arvet tag i en, och kan få vemsom att bekänna vad som helst.


Kyrkokör var det inte direkt men väl Rick Van Der Linden som lirade olika klassiska stycken på orgel. Jag kommer att ta med en av mina favoritskivor med klassisk musik nästa gång med en av de bättre uppföranden jag har hört av de fyra årstiderna.

Garrarden var hur fin som helst man fattar inte att den är från 1972, hur har de kunnat bevara den så fin .

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/11/07 :  21:52:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Stefan, skriv gärna hur det blev när du fått de nya kullagerna....

Vi kanske skulle testa keramiska lager?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:25:30  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Jo, igår kom nya lager, Audio-technica dämpfötter och gångjärn till locket. Pillade omedelbart av skyddsbrickorna på lagren och tvättade dem i kemiskt ren bensin. Rullar mycket lättare utan skyddsbrickorna! Mätte och skruvade i två timmar innan det fungerade som det skulle.

Sen gick det fint med bara något enstaka litet "hack" . Hade tyvärr inte tillgång till nålvåg så det kan vara det som spökar lite. Tror även att tonarmskabeln är lite för styv. Jag får väl skicka efter lite mjukare kabel från Bosse H och se om det blir bättre med den. Men som sagt mycket, mycket bättre än i lördags .

Hoppas kunna lägga ut lite bilder i "renoveringstråden" http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62682 ikväll.

/stefan

edit: stvafle

Edited by - Stefanolo on 2007/11/08 23:10:43
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/11/08 :  18:48:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Synd att vi inte hann testa optokopplarvolymkontrollen

Vi fick iaf känna och klämma på den:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2007/11/09 :  07:56:58  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Ursäkta mig för att jag glömde att vi skall ju även jämföra med fotoresisten, heter de väl? De kanske låter ännu bättre än TVC:erna?

Hör av dig stefanolo när vi kan lyssna igenom apparaterna. Måste också berömma bilderna som ni tar. De är väldigt fina.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2007/11/09 07:58:41
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000