HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mer McIntosh - Bättre men inte bra....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  11:51:13  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
... eller fortsättningen på tråden: Den långa resan tillbaka till nöjsam anläggning...

Känns som jag testat precis allt i placeringsväg gällande mina nya Triangle Australe 260, men får inte till det riktigt, jag har även testat lite olika elektronik och insåg att mitt moddade Electrocompaniet EC4½ - nog inte höll måttet riktigt (även om det var minst dubbelt så bra moddat som omoddat).

Jag sålde iväg detta till Jon och precis innan jag skulle skicka det så hade det ändå börjat spela riktigt fint - fattar inte varför saker måste spela ihop sig/sätta sig en vecka eller två trots att det är gamla använda saker, skumt

Hur som helst så var ju försteget sålt och valet stod mellan att koppla in min gamla NAD 3020i som jag har till datorn eller försöka få hörlursförtärkaren att agera försteg - hörlursförstärkaren är en rördriven variant med det lätta korta namnet:
Antique Sound Lab MG Head DT/OTL MK III Headphone Amp och ser ut så här:


Visst kabelvalet blir ju lite begränsat och det brusade otroligt i OTL koppling, men i transformerkopplingen funkar det klockrent

Lyftet gent emot Electrocompaniet är svårt att förklara - allt blev bättre - utom ljudbilden som blev marginellt smalare... hmmm

Men jag kan ju inte köra en hörlursförstärkare som försteg, eller Dessutom saknar jag fjärren - men tillfälligt så funkar det ju...

Så vad köpa istället, jag ville ju ha en McIntosh MCD201 med inbyggt försteg, men enligt tidningen Fidelity så skulle det inbyggda försteget inte riktigt matcha spelaren i övrigt och 45.000 Kr är inga pengar jag kan skaka fram just nu, Suck...

Tankarna börjar snurra - man kanske skulle satsa på ett rörförsteg istället Nya McIntosh C220 verkar ju vara riktigt trevligt - men det kostar ju oxå 50 tusen pengar - jaha bara att börja spara då eller

Nja ödet ville nått annat...

Fortsättning följer... ...om ni vill

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 14:07:19

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:05:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Självklart vill vi se mer...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:23:52  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ok - då kör vi...

På hifisentralen.no så utannonserades ett McIntosh C220 försteg, jag hann precis se annonsen innan den plockades bort - typiskt tänkte jag även om 22.000 NOK också är lite för mycket pengar för mig just nu. Det kändes ändå som jag hade missat ett lysande tillfälle att förverkliga en dröm..hmm

I samma veva så kom det ut två äldre McIntosh försteg till försäljning (detta händer i princip aldrig - McIntosh växer inte på träd beggat) - båda förstegen var av typen C712 - ett på hifimagasinet och ett tillsammans med ett MC300 slusteg på Blocket.se.

Killen på Blocket verkar inte ha fattat värdet av McIntosh utan begär bara 18 KKr för denna kombo, bara slusteget är nog värt runt 25 KKr - detta betydde ju givetvis att kombon var såld innan annonsen torkat (jag vet att annonser på nätet inte behöver torka - bara ett uttryck ) - kvar fanns då det andra försteget, detta fanns i Göteborg...

Fick tag i säljaren och vi snackar lite i telefon, en urtrevlig snubbe vid namn Mats - det visar sig att det är han som köpt C220 som jag missat och kan med andra ord ge en jämförande bild av de båda förstegen. Mats låter en uns besviken för han kan inte höra nån jättestor skillnad mellan stegen, de har båda ett "McIntosh ljud" - visst är C220 bättre, framför allt på röster och lite rörklang finns ju givetvis i toppen - men är det värt prisskillnaden? Kanske kanske inte...

Hans C712 har dessutom varit inne på Hifistället i Götet för en total genomgång, alla kondesatorerna är utbytta, båda XLR kontakterna likaså - plus en ny volympott och lampor i fronten, försteget ser helt nytt ut

Jag vill ha och vi kommer överens om ett pris och möts i Värnamo för att byta pengar och maskin...

Är det bara Pär som vill se mer bilder??

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/01/02 11:12:28
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:30:18  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Försteget ingår i McIntosh "slimline" serie och tillverkades mellan 1993 och 1997, just detta exemplar ska vara av sent tillverkningsdatum - det har en massa användbara men ohifiaktiga saker som loudness, bas och diskant - ska tydligen sitta ett väldigt bra Riaa i också... vi tar väl en bild nu då...









Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 13:56:17
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:46:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men jag kan ju inte köra en hörlursförstärkare som försteg, eller

Ska ju gå bra..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:48:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Killen på Blocket verkar inte ha fattat värdet av McIntosh utan begär bara 18 KKr för denna kombo, bara slusteget är nog värt runt 25 KKr - detta betydde ju givetvis att kombon var såld innan annonsen torkat
Misstänkte detta när jag lade ut upp på "Fynd på annonsmarknader"

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:50:43  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Antar att folk har annat att göra än att lämna feedback så här på nyårsafton - antar även att ni inte har något emot att titta trots den låga svarsfrekvensen

Så vi kör väl på lite till...

Min förhoppning med detta försteg är ju att man vid behov skall kunna justera lite och därmed kunna få ljudet njutbart även vid spelning av t.ex Musicbank samlingen av Alice in Chains som innehåller massa kul men anskrämligt inspelade demos och livematerial.

Jag har ju konstaterat att mina Triangle Australe inte är några Rock'n Roll högtalare men det borde ju ändå gå att skaka liv i dem lite (det gör det också - men jag har hört bättre på denna genren)...

Jag vet att jag ska vänta med utvärderingen till jag sitter i mitt nya rum - men det kliar duktigt i fingrarna att sälja Triangle och istället köpa t.ex. Vienna igen...

Vi får se vad som händer som sagt, tills dess lite mer bilder på min nya favorit










En bild på källan till välljud:


Fortsättning följer...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2007/02/07 00:56:52
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:52:05  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ahh - där kom ju lite respons innan jag hann lägga in inlägget - trevligt

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:57:15  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kan inte låta bli att häcka i denna trådFina bilder drkim

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:57:37  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
quote:
Misstänkte detta när jag lade ut upp på "Fynd på annonsmarknader"

Kan man lugnt kalla klipp, skumt att man inte kollar upp värdet på sina prylar innan man säljer - men det är ju bara tacka och ta emot, sen vet man ju inte skick och så heller...

Ryssen!
Ja det funkade faktiskt oväntat bra utom i OTL läget då - där fanns en brusmatta som dränkte musiken i tysta partier...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 12:59:05
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:58:34  Show Profile Send snakeman666 a Private Message  Reply
Kul att du har hittat ett försteg.
hoppas allt faller på plats nu.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  12:58:39  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tack FBK...

Kommer lite till...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:03:29  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
quote:
Antar att folk har annat att göra än att lämna feedback så här på nyårsafton

Ja... har ju nyss käkat frukost, du får ju vänta tills folk vaknat

Fint! Böejar du närma dig nöjd nu då?

Gott nytt!

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:18:10  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Som sagt bättre men inte bra Snakeman..

OK - sorry Nitram Nej inte riktigt nöjd än...

Men försteget är jag supernöjd med, byggkvalitet, funktion och framför allt ljud - allt i toppklass och definitivt det bästa jag haft so far...

Det enda som stör mig lite, är att det är en ganska stor nyansskillnad mellan texten på försteget och slutsteget, men slutsteget är ju bara 2 år gammalt och försteget är kanske 8 - 10 år gammalt, men så fort det börjar spela så tänker man inte på det






Sista bilden - en helhetsbild på hur det ser ut nu - i ösregn, konstig vinter vi har...


Så vad ska jag göra nu då? Ljudet är betydligt närmare det jag vill ha men men...

Dessa högtalare är bland det bästa jag hört på gles Jazz, akustisk musik, viss klassisk musik osv
de är helt sjukt transparenta, detaljrika och har ett helt magiskt mellanregister, men när man spelar lite hårdare modern musik så funkar dom bara till 70 - 80 % och min musiksmak består till 80 % av sådan musik, så hur ska jag gå vidare?

Jag vet att jag borde vänta med att sälja högtalarna innan jag testat dom i nya rummet - men detta rum (det nya alltså) har mjukare väggar (trä - gips, reviterade ytterväggar) och är större än min nuvarande betongbunker - jag har svårt att tänka mig att det nya rummet skulle ge mer bas - vad tror ni?

Så det lutar ut en försäljning - innan jag flyttat och jag kommer nog gå tillbaka till Vienna igan...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 13:26:25
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:31:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Det enda som stör mig lite, är att det är en ganska stor nyansskillnad mellan texten på försteget och slutsteget, men slutsteget är ju bara 2 år gammalt och försteget är kanske 8 - 10 år
Misstänker att många med mig inte ens skulle tänka på det och än mindre irritera sig på det om man hade lyckan att sitta med denna kombi som du harBara att sitta och titta på de där mätarna när de rör sig skulle få de flesta att himmla med ögonen. Är jag avis, lite...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  13:38:12  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
FBK!

Du har givetvis helt rätt - men jag var ju tvungen att säga nått negativt för jämviktens skull

Tack förresten och ett riktigt gott nytt år på er allihop

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:23:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snygga förstärkare det där.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:25:02  Show Profile Send Matsback a Private Message  Reply
Hallå Jocke. Roligt att du blev nöjd med mitt gamla Mcintosh och jag kan lova dig att tonkontrollerna är guld värda. Och vilka snygga bilder ser ju helt fantastiskt ut. Nu skall du bara ut och jaga en Mcintosh Cd också så blir det ännu vackrare. Vänta du med att byta dina högtalare det kan vara rummet som ställer till det för dig, det kommer med största sannolikhet att bli bättre då du får in anläggningen i ett större rum med lite träväggar och lite goa mattor golvet. För du sitter väl i en betongbunker nu och i sådana rum är det alltid svårt att få till det. MVH Mats

/// Mats - Den gyllene
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:37:22  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Lite avundsjuk blir man . Jag vill också ha Mcintosh, man får gratulera.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:38:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Bor själv i en betongbunker och i princip inga högtalare som passerat inom dessa fyra väggar har jag varit nöjd med.

Men det är tack vare rummet med all dess betong, så en mer rättvis bedömning av Trianglarna kan nog inte göras förrän du har flyttat.

Har du provat att ställa dem lite närmre bakväggen?
Det brukar ju innebära lite mer basstöd, men som sagt all denna betong suger.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:40:00  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tack Bernt

Du har kanske rätt Matsback - men jag har haft ett antal högtalare i mitt nuvarande rum och alla har låtit snarlikt och bra - men dessa burkar skiljer sig ganska markant från resten, problemet innan har ju snarare varit för mkt bas - till och med dom små AE 1: orna - kunde mangla på bra ibland. Det kan ju Triangle också göra men då sticker lätt mellanregistret och diskanten iväg lite för mycket - sen får man ju inte det där goa släppet i basen som Triangle presterar i topp och mitten - lite skumt är det...

Jag vet inte - man jag tror faktiskt inte att det kommer bli bättre i huset - de är helt enkelt inte gjorda för den typen av musik som jag spelar till 80 %

Vienna Strauss hade också vissa problem, men åt ett helt annat håll - basen var svår att tygla - men BDR, socka i porten och 2 X 350 McIntosh watt eliminerade dessa problem till 99% och vet att det skulle kunna bli 100% i huset där jag kan akustikreglera som jag vill och har mer utrymme att leka i.

Tack för en lysande affär förresten

Ska fundera lite ...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/31 14:51:24
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/31 :  14:50:41  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Tack Matsj!

Stickan!
Jag har testat en massa olika placeringar - men får inte till det som jag fick med Vienna Strauss och Contour 1.8 MK II...

Men detta är ju lite av "dagens ilandsproblem" - tror dom flesta skulle nog tycka att det låter fantastiskt bra här hemma nu - men jag vet precis vad jag vill ha, och jag är sakta men säkert på väg dit.

Man kan ju alltid slänga ut an annons, det kan ju ta lite tid innan högtalare i den här prisklassen blir sålda - jag ska dessutom bygga om rummet i huset innan anläggningen packas upp - även om dom vore en dröm för Jazzälskare att äga

Här finns förresten ett nytt test på burkarna:
http://www.ultraaudio.com/equipment/triangle_stratos_australe.htm

Nehe - nu ska jag på nyårs kalas - vi hörs i morgon

Gott nytt år

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/01 :  04:19:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Jag tror du tyvärr har berört "sanningen".. Vienna är en bättre mer baskompetent burk helt enkelt...

Men eftersom man inte hört själv så är detta en gissning och inget annat...

Men det är ÅRETS första gissning

Gott nytt år..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/01 :  08:13:16  Show Profile  Reply
En socka i porten alltså på Straussen, det ska jag ta och pröva!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:45:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du nu ska flytta då hade jag absolut inte sålt nått innan. Även om det nya rummet på pappret kommer att betee sog på ett visst sätt så kan det mycket väl ge dig en positiv överraskning




Ps
Slutsteg ska ha stora VU mätare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/01 :  13:53:08  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
McIntoshprylar är attans snygga.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000