HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Se till att nålen är horisontell.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:32:55  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Jahaja. Då har man fått upptäcka hur viktigt det är. Fick hem U2s samlade singlar på vinyl häromdagen och satte glatt på skivan. Men herrejisses så illa det lät, s-ljud distade, ingen kropp i bonos röst, i stort rätt tomt i mellanregistret faktiskt, och ljudbilden.... herreminsjäl vad platt den var, inte den luftiga trevliga 3D man vant sig vid, visst stod de utställda mellan högtalarna men det var på en tråd, platt som bara den. Eftersom jag själv pillat lite på tonarmsbasen och vet att just armen lutar lite nedåt, så tänkte jag att innan man ger upp och skyller på mixningen så kan man ju höja lite så armen ser ut att sitta horisontellt iallfall. Höjde nog en 3-4mm gissar jag, och det var som en helt ny skiva, luftigt, 3D, och det lät som det skulle. Köpte ett förstoringsglas på ClasOlsson för 49:- och jodå, nu ser nålen ut att ligga som den skall, kanske en aning baktung fortfarande. Undrar om man inte skall köra ut sambon en dag och sitta med testskivan och se om man kan ställa in nålen mer optimalt. Hon är inte så förtjust i rena sinustoner.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:15:28  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Det låter som om du har fixat med VTA:n.

Om det är mörkt och murrigt ljud. Höj tonarmen.
Om det är ljust och vasst. Sänk tonarmen.
Utgångsläge skall oftast vara att tonarmen är horisontell med skivtallriken.

Höjning och sänkning sker vid tonarmsfästet till skivspelaren.

Edited by - lars on 2007/10/31 19:18:21
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/11/01 :  08:46:52  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Jo, kanske det heter. Men det var liksom inte mörkt och murrigt, snarare peakad diskant och bas, utan mellanregister. Och märktes bara på U2-skivan. Påminnde lite om att ha massor av damm på nålen, eller toklite nåltryck i diskanten. Och platt ljudbild. Väldigt kul att det blev bra och att det var sådan skillnad på det lilla.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/11/02 :  09:54:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
3-4mm!! Det är jättemycket i VTA sammanhang ju. Du har helt rätt att VTA är avgörande för resultatet, tänk på att nåltrycket ändras en smula när du ändrar VTA så mycket. Nåltrycket gör i princip samma sak som VTA ändrar vinkeln på nålarmen därtill ändras armens förutsättningar att ge nålen optimala arbetsförhållanden nere "in the groove" Det lite sjuka är att högre nåltryck är det samma som minskad VTA, så det gäller att hitta en balans mellan de två parametrarna. Man måste ha en digital nålvåg, det är värt varenda spänn. Ang 3-4mm, jag brukar justera ca 0.5mm-1,5mm, jag tycker det är stor skilnad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000