Author |
Topic |
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 09:41:36
|
Hej
Har länge viljat köpa ny skivspelare men aldrig kommit till skott. Ägde för ca tio år sedan en Systemdek IIX med RB300 och Audio Technica OC7 men såldes p g a uppgradering. Det var inte alls meningen att det skulle ta tio år.
Nu har jag börjat titta igen mer seriöst och kommit fram till några olika alternativ nämligen Vpi, Project, Kuzma och Clearaudio. Runt 20k för verk + arm är min budget. Vpi Aries Scout med JMW9, Project RPM10, Kuzma Stabi+Stogi S eller Clearaudio Champion (kan tydligen uppgraderas långt). Tacksam för tips och råd. Har inte kommit så långt som till pickup och RIIA än.
Mvh JayBee |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 11:11:43
|
Ja du har ju själv föreslagit en mycket kompetent skara, jag kan inte svara för fler än StabiS/stogiS som jag trivs mycket med. Gillar du att skruva lite, labba och prova så får du ditt lystmäte med denna kombo. Det är inte riggen man bara ställer upp och kör på, visst låter den bra från scratch men den har ju så oändligt mycket mer att ge om man har tålamod. Till stor del beror det på hur mycket erfarenhet man har från början också. Jag hade väldigt lite nu anser jag mig ha fått mycket på kort tid. Armen är också kul, små små justeringar både med vikterna och oljemängden och när man hittat sweetspot, ja då är den verkligen grymt bra. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 11:44:12
|
quote:
quote:När man läser på vinylforum får man intrycket att en bättre skivspelare/tonarm/RIAA än de från Opus3 är bortkastade pengar eller i varjefall bara ger marginella förbättringar.
Hehehe, det får inte jag det till när jag läser där. Bosse gör bra grejor av det jag hört, men att det skulle vara det alenarådande valet på vårat vinylfora... Nej, det finns alldeles för mycket mångfald och andra bra produkter för det. Läs igen så ser du att det kommer många tips om alla möjliga tillverkare på mångfaldens vinylforum.
Det finns en mångfald vad gäller vinylspelare som PAC säger i sitt inlägg, men en continuo med cantus är en svårslagen kombination sett till pris/prestanda
Sedan om man vill bygga vidare med en nuvistor riia då pratar vi musikåtergivning på hög nivå. |
http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/ http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 12:47:54
|
Tack för inläggen.
Adagio, StabiS/StogiS är helt klart ett mycket intressant alternativ men jag har lite svårt för färgen, skulle helst se den heltsvart. Om inte minnet sviker mig så har jag sett reklam om en helsvart kombination har jag fel eller? Hur skulle du vilja beskriva ljudkaraktären så att jag har lite att gå på? Har ofta lyssnat på Kuzmas skivspelare på framförallt Arken men då har det varit dyrare modeller. Lite skurvande är nyttigt och lärorikt- Bytte nyligen rör på min förstärkare så helt borta är jag inte.
magnus1967, opus3 är ett alternativ som jag också haft med i funderingarna. Priset är ju klart intressant men tonarmen verkar svårarbetad. Nuvistorriia visste jag inte att Bo Hansson byggde, hur ser den ut? |
|
|
Andreas63
Member
150 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 13:09:12
|
Jag har en VPI Scout + Dynavector puppa + JMW9. Innan jag köpte den hade jag en Planar 3, jag testade även en Nottingham Analogue (modellen under Spacedeck).
Jag är 100% nöjd med denna spelare, den klarar all musik riktigt, riktigt bra.
Skillnaden mot Rega Planar 3 är enorm . Kan bara rekommendera denna spelare. Dessutom är den väldig välbyggd och snygg att se på.
/Andreas |
www.minhembio.com/Andreas63 |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 13:19:18
|
Titta även på Michell Gyro/Gyrodec Låter mycket bra, snygg att titta på oxå
Kan även uppgraderas till nivån över(läs Orbe) |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 15:11:12
|
Det finns ju många riktigt bra spelare så man får helt enkelt gå på referenser och egne preferenser. Jag valde min kombo på referensbasis, jag köpte den ohörd. Friskt vågat...du vet. Jorå visst finns den i kolsvart, har inte sett den live men den ser ju rå ut, och en del mässingdetaljer slipper du inte undan på armen iaf, vikterna. Spelstil då? Jag har inte lyssnat på andra dyra spelare, men en vågad recention kan jag väl våga mig på. PU och RIAA spelar ju in till stor del, men ord som varmt skimrande, totalt resonasfri kombination av expansivt slagkraftig till ett värdigt lugn med en både skimrande och silkeslen diskant. Enligt ett test: "trots att spelaren andas muskler och tyngd är det lättheten och den luftiga atmosvären som är kombinationens signum" Tja, det är ju vanskligt att beskriva ljud och visst tycker alla att just den spelaren man själv har är något aldeles extra. http://www.highfi.se/bilder/kuzma/foto/3.jpgsvart
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 15:19:11
|
Jo just det, en sak till som jag gillar med Kuzma är att de utvecklar en produkt färdigt, de forskar och provar i flera år innan produkten är maximerad, sen releasas modellen. Inga uppgraderingar eller annat larv, för det är det om man ska vara helt ärlig. Finns det förbättringar att göra ska de göras och utvärderas ekonomiskt och prestandamässigt under själva utvecklingen. Kuzmas modeller kommer sällan men de är färdiga när de säljs och det känns faktiskt mycket bra för en hifineurotiker som mig, annars går man ju bara och funderar kring sk uppgraderingar och deras ev effekt på ljudet och plånboken. det som först kan uppfattas som flexibilitet kan bli en liten tvångstanke och det som till vis mån är en begränsning ser jag som sinnesfrid. |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/10/16 : 18:49:39
|
quote: Kontakta Bo och fråga om du får låna hem och provspela en Continuo.
Det ska jag göra , för det är en väldigt enkel och lättförståelig konstruktion och välljudande, av vad jag förstått .
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
Edited by - PG Jeppsson on 2007/10/16 19:05:43 |
|
|
Hakan
Member
56 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 09:02:08
|
Jag får väll slå ett slag för champion- unify - dynavector 17d3. Tidigare hade jag också en rega planar 3 men efter jag har bytt till den nuvarande kombinationen är jag nöjd. Den är lättskött och låter bra och servicen hos simplyblack är toppen. Sen att man kan uppgradera den är ju bara kul.
|
Edited by - Hakan on 2007/10/17 09:03:47 |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2007/10/17 : 18:35:54
|
Tack för intressanta inlägg. Adagio, Kuzman i svart ser helt klart läcker ut. Tack för bilden, ligger nu som skrivbordsunderlägg. |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2007/11/09 : 18:07:14
|
Ett annat het alternativ som dykt upp på senaste tiden är Clearaudio Performance package för 19200 kr inklusive arm och pickup. Fattas 'bara' RIIA-steg, kanske något av Clearaudios egna skulle smaka bra. Någon som hunnit lyssna eller rent av köpa denna eller liknande kombination?
Mvh JayBee |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/11/24 : 18:45:23
|
Klämde på Clearaudio Performance hos Akkelis Audio, som förövrigt måste vara en av landets trevligaste hifibutiker, igår. Spelaren väckte enormt habegär och inte blev det bättre av att Stefan gärna tog min Emotion i inbyte... Denna hobbyn är lite mer missbruk än hobby ibland.
Clearaudio spelar väldigt neutralt, kombinerat med grym byggkvalitét och smarta konstruktioner. Är det det man letar efter är den nog perfekt. |
--- |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 14:26:06
|
Jag har äntligen bestämt mig för en skivspelare. Tittade länge på en Michell Gyro SE och Clearaudio Performance. Nu blev det inte någon av dem utan det blev en amerikansk spelare nämligen en VPI Aries Scout. Nu återstår det att hitta lämplig pick-up och riia-steg. |
|
|
Toerne
Member
54 Posts |
Posted - 2008/02/07 : 16:34:31
|
Jag har aldrig lyssnat på VPI Aries Scout men jag vill, jag tycker den är fruktansvärt vacker. |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 15:14:30
|
Köpet gick i stöpet. Mitt letande fortsätter. |
|
|
|
Topic |