HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Purism
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:00:59  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Kilade in på en fika hos en hifipolare i grannskapet och här kommer några bilder på hur det kan bli när man väljer den puristiska vägen.
En signalkälla, en rak signalväg och ett slutsteg.

Hjärtat i anläggningen är en CD-spelare från Accuphase ().

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:12:50  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Modellen har beteckningen DP-55. Direkt i apparatens botten sitter tre kolfiberkoner fastsatta med kolfiberinjekterad häftmassa från Black Diamond Racing. Konerna har spetsen nedåt i tre stycken kolfiberplattor från BDR a la Jorma.
Som bilden visar är alltihop uppställt på en platta från danska Audiomagic.
Det svarta ovanför drivenheten är en Shakti Stone...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:18:51  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
aaaaaaaaaaaaaargh jag skulle döda för den cdspelaren =) såååå fin
vad kör han med för andra grejer förresten
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:21:07  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Den digitala volymkontrollen på DP-55 går från noll till minus 24dB vilket medför att det aldrig blir helt tyst om man inte har reglerbar ingångsnivå på slutsteget.
Den stora fördelen med reglerbar ingångsnivå, i den här kombinationen, är att CD-spelaren kan fås att spela nära full digital utnivå utan att trummhinnorna bågnar.
Ingen informationsförlust alltså.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:22:54  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Vi följer signalen och är snart där ekman...[:D
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:27:24  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
ah ok förlåt jag visste inte att du hade fler bilder att lägga in =) jag hör av mig i veckan om resultatet med mitt accuphase förresten det ska bli riktigt intressant det här =
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:27:37  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Vad tycker han om Cd spelaren??
Funderar på en DP-55v eller en DP-65v
På deras hemsida använder 55v deras nya MDS 24bit DA, medans 65v använder en MMB 20bit DA. Deras MMB har varit med under många år nu, så dilemmat är ny eller gammal DA teknik

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:30:44  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Signalkablar från Acoustic Zen Technologies (Silver Reference) leder rakt ned i ett slutsteg av den tyngre sorten.
Observera den burkutrustade nätkabeln från Transparent Audio (modell "Super").

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:40:58  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Nagra, han är mycket nöjd med DP-55:an. Den har fungerat klockrent () ända sedan den köptes för ett mycket bra pris på HifiConsult för några år sedan.
Modellen hade precis utgått och det var röda prislappar som gällde.
Ouppackad...
Nu finns det visserligen planer på en Accuphase DP-85 SACD-spelare, men denna musikpartner kommer inte att säljas.
Går att använda som transport rakt in i DP-85:an och han kommer fortfarande undan försteget...[8D
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:51:51  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Slutsteget som tronar på nedersta hyllan är en rejäl best.
Accuphase P-800, en åttiotalsmodell som tillverkades in på nittiotalet.
2X400watt i 8 ohm, dubbla nättrafos och balanserat.
Som sagt, med reglerbar ingångsnivå dessutom.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  19:57:38  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

P-800:an vilar på grafitklossar från A.R.T.
"Big Feet Limited Edition"...
Vidare mot golvet hylla och spikes.

Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:04:00  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Hur klarar man sig utan handtag på dom??
DP-85...varför inte 75v, SACD verkar man inte ha stor nytta av iallfall, finns knappt titlar, sålde min Sony SACD för att gå till en Accuphase CD

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:06:07  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Detta slutsteg går även att ställa om till "lågimpedansdrivning", men det har aldrig behövts till de högtalare som använts.
2X400watt i 8 ohm och 2X800watt i 4 ohm räcker en bit...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:19:34  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Tillbaka till högtalare i den storleksklass man är van vid...
Till dessa Von Schweikerthögtalare behövs det definitivt mer power är de VR-8:or vi lyssnade på förra helgen (känslighet: 86dB/1w/1m).
Ljudet?
Rent och fint med rätt utrustning. Betydligt mindre ljudbild jämfört med Halmstad, men vad kan man begära...
Detta är modellen VR-3 MkII med möjlighet till biwiring.

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:22:41  Show Profile Send kasra a Private Message  Reply
Fina bilder!

Vad är det för specialare under spikesen till racket?
ser väldigt highend ut

/kasr

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:32:28  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Fina biler och intressant läsning.
Vad är det för högtalarkabel mån tro?

Man blir ju lite småkär i Accuphase asså. Vilka pjäser!
Saknar lite en länk till nåt land där man tar in Accuphase produkter. Samt med aktuella priser. Ngn som har nåt sånt?

/Mattia
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:33:40  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
ser ut som acoustic zen till högtalarna också och jo accuphase är helt klart grymma =) kostar därefter också tyvär
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:36:49  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Högtalarkablarna som aldrig låter sig blixtfotograferas kommer från Acoustic Zen Technologies (måste va´ väldigt populära!?) och detta är referensmodellen Shotgun Satori Biwire.
Är strumpan Von Schweikert original...

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  20:55:49  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
kasra, det måste va´ en egen variant av parkettskydd. Säkert High End...

Nagra, med en DP-85:a kan han ju spela både SACDs och CDs. Plus att Delta/Sigma dacen har digitalingångar för DP-55:an när han vill ladda med dubbla skivor.
Kan förstå din synpunkt, hade själv en DP-65:a och den räckte långt, men nu börjar ju SACD-produktionen komma igång på allvar...
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:02:20  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
mumma mumma mumma:-
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:29:05  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Timbre: Vad tyckte du var för skillnad mellan 55 och 65?

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/08 :  21:42:25  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Nu har jag tyvärr aldrig lysssnat på de bägge i samma system, men vad som tilltalade mig mest med 65:an var det avspända, högupplösta ljudet.
Körde den även som transport på en Classé Dac 1, men där fanns inga förbättringar att hämta. Annorlunda, men inte direkt bättre efter vad jag kommer ihåg.
55:an verkar ha en strävare spelstil, men det kan vara inbillning
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:14:08  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Timbre,

Fina bilder och intressant läsning! Verkligen en härlig anläggning!!! ... Det är något speciellt med Accuphase. Exakt ett sådant slutsteget skulle jag behöva i mitt vardagsrum [;)

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/12/08 :  22:29:05  Show Profile Send bubbas a Private Message  Reply
Superintressant! Gillar dina trådar
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/08 :  23:12:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Snygga bilder och ännu en gång ett bra Reportage Timbre!!

Jag är snart Accuphase fantast utan att äga någon produkt från dem.. hehe..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/09 :  00:48:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tänk då på en annan som har sett sådana läckerbitar under snart 20 års tid , o vetat att en dag kanske då jädrar i mig ska jag ha !

Jag får väl göra mig av med slangarna [V

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000