HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bossa bygger riktigt rum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:22:04  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Den gode Janne på Bossanova i Luleå har länge pratat om att göra något radikalt åt akustiken i den annars så trevliga lokalen. När han tog tag i saken slutade det med att han delade av ett nytt rum längst in. Den syn som möter ser ut såhär.



När man kommer in i rummet slås man av tystnaden. Det är så uppenbart hur ett rum låter redan innan någon musik spelas. Tittar vi närmare på vad som gjorts så är bakväggen svagt vinklad för att inte vara parallell med den främre väggen. Taket är sänkt 39 cm i framkant och 45 cm i bakkant och har ett 95 mm tjockt lager mineralull under.




För att dämpa den första väggreflexen sitter en vågformad madrass á la Jysk på väggen. Med ram runt och klädd med tyg skulle den nog kosta hundratals dollares om den kom från det stora landet i väster. Effektiv är den i alla fall. Under byggnationen innan resten var på plats räckte det att ställa sig bredvid madrassen och sedan flytta sig bredvid betongväggen för att inse skillnaden. Slutligen studio traps i hörnen.





/Erik

Blås på!

Edited by - erik on 2003/04/14 18:33:34

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:47:26  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Vad är det för "traps" de har i hörnorna?
Var hittar man sådana och vad kostar dem?

Fint rum för övrigt!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:52:56  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Förlåt att jag alltid glider av ämnet men har ni spelat på Cremonorna med BAT ännu...
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/04/14 :  18:56:12  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Tyvärr var det den grå klumpen som spelade idag. Janne får kommentera vidare men jag är lika nyfiken som du. Annars kanske lite brittisk elektronik vore intressant

/erik

Blås på!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:09:00  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Ja, varför inte en Quad...
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:34:08  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message  Reply
Nja rummet är inte riktigt färdigt ännu,har fortfarande en del ekon som lever ett eget liv.
Men visst har det prövats BAT men det verkar inte riktigt trivas på det underlag som det varit på.

Det som funkat överlägset bäst är Ceraballs blev en helt annan "stuns" i ljudet med dessa men kombinationen tillsammans med "flytande upphängning" kändes inte riktigt bra.

Har tagit bort dessa nu men han inte pröva hur det blev.
Som vanligt med bra rör konstuktioner så är mellan och diskant registret helt makalöst,men basen är jag inte riktigt nöjd med, det låter inte på något sätt dåligt men det finns mycket mer att hämta.

Annars så börjar mina skönheter från italien låta riktig bra,efter vissa justeringar.

Bla så höjde vi dom bak så att lutningen blev mindre,och vips så började dom spela i det lilla rummet.
Dom har ännu inte riktigt hittat sin plats i rummet och med ett så litet rum så blir det ännu mer känsligt.

Och timbre inga fler bilder på cremona jämte Amati man kan få komplex för mindre.




Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/14 :  19:48:59  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply



Cremonorna klarar sig bra på egen hand.
Upplevde också tydliga egenljud i basområdet från början. Det var inte italienskorna utan golvet.
Black Diamond Racing löste elegant dessa problem...
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/14 :  20:01:14  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message  Reply
Jag brukar normalt sett ha Qdampers under högtalare men tyvärr så har jag inte ett enda ex kvar,men det kommer fler.

Att jag ännu inte fått till cremonorna är egentligen som det ska vara,
högtalare som man får jobba lite med brukar ge destomer när allt äntligen stämmer. Men som en kund sa "vad snackar du om, hade det låtit så där hemma hos mej skulle jag aldrig lämna lägenheten" .

Man blir lätt lite för kritisk och glömmer bort hur kul det är med musik.

Erik jag som trodde du älskade den grå saken

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/04/14 :  22:56:30  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message  Reply
vad är det nu för fel på den grå saken

ni lyckades alltså bygga klart taket ?, hur blev resultatet mot när jag var inne och ni höll på att bygga ?
får väl ta och titta in imorgon en sväng...

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/04/15 :  12:24:51  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
usch vad tiden går fort och inte ett besök har jag mäktat med under ombyggnaden..-. nu skäms man...

kommer kanske ner med en liten överraskning framöver med lite trevliga lyssningssejourer som följd....

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/18 :  17:20:19  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message  Reply
Ja s.m.f nu var det länge sen du var inne.
Överraskning?? bör jag bli orolig eller är det mammas kanelbullar.

:Timbre fick till basen på BATen nu är allt som det ska vara,hårda koner var den rätta vägen .

Förövrigt så har jag äntligen uppdaterat hemsidan,så nu kan ni som gnällt lugna er ett tag,jag ska ju hinna bokföra lite också.

Mvh janne

Och Glad Påsk på er alla




Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/26 :  00:48:43  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Är dom där bastrapsen uträknade på nåt sätt? Som en helmholzresonator som äter upp vissa frekvenser.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/04/26 :  08:03:26  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
"Trapsen" är ASC Studiotraps

http://www.acousticsciences.com/products.htm
http://www.acousticsciences.com/st.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000