HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Nu är det regelupdate på G................
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:36:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det gäller hur vi ska tillämpa våra regler och om "Butikshyllan" ska förändras så att det kan föras direkta diskussioner mellan medlemmar och handlare, i princip att handlare ska kunna presentera sina produkter.

Det har tjafsats en del om handlare och ickehandlare den senaste tiden, och det har slitit på forumsledningen, och detta ska åtgärdas.

Jag har fått förtroendet att komma med ett nytt regelförslag vad det gäller företag och nya aktörer som vill in branschen.

Min bakgrund vad det gäller hifi, jag har noll koppling till hifihandeln, de jag känner till är Sladd, eftersom han skriver på forumet, såg honom på en hififirma i Malmö i vintras när han demade högtalare.

Jag vet att Audio concept säljer QUAD ESL, Ljudgrejor i Malmö har vinylspelare, var där med "Bubbel" och "Audionet"
när vi var på vinyljakt i våras

De grejor som jag har köpt nya är en biostärkare på Hifiklubben, och en Thomson jätte TV från Braskens....

Jag känner Mayro, Pac, Bernt, "ulf", "jajein" och hela eoJeud,har varit här på besök, alla har haft skoj tror jag, framförallt så känner jag mig väldigt opartisk

Hur som helst, jag vill ha förslag och input.....vad det gäller nya ide#180;er för Butikshyllan.

Så, alla är välkomna att skriva direkt här i tråden, är någon blygsam eller har en radikal idee' pm:a.

Jag är öppen för allt.

Jag kommer kanske att diskutera förslagen med två stycken forumsmedlemmar, de vet inte vilka de är än, men det kommer, det är två styck som jag har ett stort förtroende för.

Är det OK?


PG

Jag tillämpar fullständig tystnadsplikt, och det kommer jag även att kräva av de två som inte vet att de ska delta i det här


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2007/10/26 20:14:35

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/09/15 :  23:48:06  Show Profile Send svejk a Private Message
Låt handlare och tillverkare svara i butikshyllan på frågor om deras pryttlar. Övriga avdelningar får vi "konsumenter" skriva i utifall det skall vara någon form av uppdelning.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/16 :  00:37:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

PG: Jag har missat att det varit tjafs. Vad består tjafset i, dvs vad är det som skall åtgärdas?

mvh
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/16 :  08:38:28  Show Profile Send MatsT a Private Message
I regelboken står:
§.5 Försäljning, reklam och systematisk marknadsföring.
Enträget propagerande för en viss produkt oavsett om man är knuten till ett företag eller
inte blir i längden väldigt tråkigt och tjatigt. På HiFiForum.nu sker reklam enbart via banners. Vi
har det på det viset för att forumet skall vara lättläst och inte bli översållat med reklam. Det
är ju trots allt diskussionerna som skall stå i fokus. Administrationen av reklamen sköts av Admin.
Reklam på andra ställen än de av Admin rekommenderade skulle göra forumet svårläst och
är därför inte tillåtet. Som exempel kan nämnas att reklam inte hör hemma i en medlem's avatar (/signatur).
Försäljning sker under vår köpes/bytes/säljes -avdelning och inte inne på forumen.


I en annan tråd som Jamo skapat står:
En idé kan vara att skapa ett underforum kallat Reklamkanalen eller något liknande. Där hamnar allt som har en marknadsföringseffekt, oavsett uppsåt. Där hamnar trådar som handlar om en eller få produkter, där hamnar reportage hos handlare och tillverkare, där hamnar Hårdvarurecensioner, där hamnar Linn och Ino och LA Mayro.

Hela tråden här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63649

Hittills har bara Jamo skrivit men det han skrivit är bra!
Det är inte bra när medlemmar lämnar forumet för att de inte gillar frågor om huruvida det är marknadsföring de håller på med. I regel tror jag att det är omedvetet när det sker men likafullt är det marknadsföring och ett utnyttjande av kanalen HiFi-forum. Det är ju tillåtet med marknadsföring här och om man bara har en möjlighet att flytta en tråd till "reklamkanalen" eller liknande kanske det kan lösa sig. Det blir naturligtvis en gränsdragning och det får ju inte bli så att så fort jag skriver något positivt om Quad's elektrostater t.ex så blir det flyttat till reklamkanalen. LaMayro-tråden hade däremot platsat fint där, jag har själv fått frågor av folk som undrat om den berörda förstärkaren är något att satsa på så nog har budskapet trängt igenom.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:19:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag quotar in Jamos inlägg här. Den är ett direkt svar på den hjälpen PG efterlyser:

quote:
"De får skriva vad de vill om mej, bara de stavar namnet rätt" (Kapp-Ahl). Citatet illustrerar att publiciteten som sådan är viktigare än innehållet. Senaste tiden har reklamen varit ämnet för en del jobbiga händelser på forumet. Meningarna går minst sagt isär. Hur är det med reklam? På Internet generellt så verkar reklam vara OK. På HifiForum är det lite kluvet. På en del delfora verkar det vara OK med reklam men inte på andra. Reklam är tillåtet på Nyheter och Hifi-kalendern och Butikshyllan. Om en medlem skriver om en produkt under Hårdvara, recensioner, så verkar det vara tillåtet. Om en moderator gör ett besök hos en butik eller en tillverkare, så verkar det också vara tillåtet. Sen har vi det som forummedlemmar skriver under andra delfora, ibland är det tillåtet och ibland inte. Forumets ledning har en klar linje, dock, vi medlemmar på forumet verkar ibland ha svårt att förstå den klara linjen (och den finns naturligtvis de som inte vill förstå). Varför?

Reklam eller inte reklam, utifrån vilka kriterier? Ett kriterium är uppsåtet: Någon önskar skapa publicitet för en produkt eller annat i sin marknadsföring, eller motsatsen, att man inte har några marknadsföringsavsikter. Ett annat kriterium är effekten: Man uppnår en marknadföringseffekt som avsett, eller motsatsen, det råkar bli en marknadsföringseffekt även om det inte var avsikten. Drivkraften bakom reklambegränsningen är väl ett tredje kriterium: Är det störande för forummedlemmarna? Ett fjärde kriterium skulle kunna vara: Stör det marknaden? Måhända finns det ytterligare kriterier.

Varför rör jag till det på det här sättet? Jo, för att illustrera att det är just den röran vi upplever. Om en importör eller handlare marknadsför så är det klockrent. Men hur skiljer man en lycklig ägare som lovordar sin produkt, från en bulvan som smygvägen avser att skapa publicitet kring samma produkt? Troligen omöjligt. Uppsåtet är alltså dåligt bedömningskriterium. Vad gör man om en tråd får en oavsiktlig marknadsföringseffekt? Vad är störande och vad kan rent av vara underhållande? Vad kan forummedlemmen välja bort? Var går gränsen för att en tråd stör marknaden?

Jag önskar en klar linje som även jag förstår. En idé kan vara att skapa ett underforum kallat Reklamkanalen eller något liknande. Där hamnar allt som har en marknadsföringseffekt, oavsett uppsåt. Där hamnar trådar som handlar om en eller få produkter, där hamnar reportage hos handlare och tillverkare, där hamnar Hårdvarurecensioner, där hamnar Linn och Ino och LA Mayro.

Vad tycks?


Jamos inlägg kommer från denna tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63649

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/16 :  09:59:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

"Hur som helst, jag vill ha förslag och input.....vad det gäller nya regler för Butikshyllan".

Ursäkta, jag trodde PG avsåg just "Butikshyllan", och inte bråket om admin får utöva regelboken eller inte.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/09/16 :  20:33:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
#180;-


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2007/09/16 21:58:47
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/09/16 :  21:40:24  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Paragraf 5 är igentligen tillräckligt.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:25:34  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Då förstår jag frågeställningen. jag tror att alla paragraferna är tillräckliga. De behöver bara tillämpas. De krafter som nu vill få SIN vilja igenom skall väl inte tvinga forumet att ändra fungerande regler?

Sällan/aldrig har jag någonstans ute i forumvärlden sett en mer samtalande, jämkande, diplomatisk ägare än Pac och ställande av ultimatum och snack om hemliga agendor kan man faktiskt avfärda som spridande av gift i syfte att få sin egen vilja igenom.

Om jag gör fel blir jag tagen i örat och får foga mig. Det borde gälla alla.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:33:33  Show Profile Send iroise a Private Message
Härligt sagt Sladd
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:38:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Det tråkiga är att allt stöd för forumet kan beskrivas negativt. Jag är de fula marknadskrafterna, den rädde etablerade företagaren som "köpt" Pac som är ute och jagar de där livsfarliga konkurrenterna så att de flyr forumet.

Stödet är själva beviset... Värj er för den om ni kan!

mvh

edit: detta är ej taget ur luften, har fått två telefonsamtal i kväll som berättar att det ungefär är så "silpstenen" dras.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/09/16 22:39:50
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/17 :  00:47:38  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Hur är det med reklam? På Internet generellt så verkar reklam vara OK. På HifiForum är det lite kluvet. På en del delfora verkar det vara OK med reklam men inte på andra. Reklam är tillåtet på Nyheter och Hifi-kalendern och Butikshyllan. Om en medlem skriver om en produkt under Hårdvara, recensioner, så verkar det vara tillåtet. Om en moderator gör ett besök hos en butik eller en tillverkare, så verkar det också vara tillåtet. Sen har vi det som forummedlemmar skriver under andra delfora, ibland är det tillåtet och ibland inte. Forumets ledning har en klar linje, dock, vi medlemmar på forumet verkar ibland ha svårt att förstå den klara linjen (och den finns naturligtvis de som inte vill förstå). Varför?

Reklam eller inte reklam, utifrån vilka kriterier? Ett kriterium är uppsåtet: Någon önskar skapa publicitet för en produkt eller annat i sin marknadsföring, eller motsatsen, att man inte har några marknadsföringsavsikter. Ett annat kriterium är effekten: Man uppnår en marknadföringseffekt som avsett, eller motsatsen, det råkar bli en marknadsföringseffekt även om det inte var avsikten. Drivkraften bakom reklambegränsningen är väl ett tredje kriterium: Är det störande för forummedlemmarna? Ett fjärde kriterium skulle kunna vara: Stör det marknaden? Måhända finns det ytterligare kriterier.

Varför rör jag till det på det här sättet? Jo, för att illustrera att det är just den röran vi upplever. Om en importör eller handlare marknadsför så är det klockrent. Men hur skiljer man en lycklig ägare som lovordar sin produkt, från en bulvan som smygvägen avser att skapa publicitet kring samma produkt? Troligen omöjligt. Uppsåtet är alltså dåligt bedömningskriterium. Vad gör man om en tråd får en oavsiktlig marknadsföringseffekt? Vad är störande och vad kan rent av vara underhållande? Vad kan forummedlemmen välja bort? Var går gränsen för att en tråd stör marknaden?
Jamo, tack för en extremt bra beskrivning av situationen och frågeställningen!!
quote:
En idé kan vara att skapa ett underforum kallat Reklamkanalen eller något liknande. Där hamnar allt som har en marknadsföringseffekt, oavsett uppsåt.
Enligt min mening är effekten tyvärr lika svår (omöjlig?) att påvisa som uppsåtet. De effekter som reklam generellt syftar till att uppnå brukar vara: ökad varumärkeskännedom, förbättrad varumärkesattityd, och ökad köpfrekvens.

Ökad varumärkeskännedom. Ett syfte med reklam är att få fler människor att känna till och känna igen varumärket. Det betyder att varje gång ett varumärke överhuvudtaget nämns får det i princip en reklameffekt. Om man bortser från uppsåtet skulle det i det här fallet innebära att om någon lär sig ett nytt HiFi-varumärke genom en tråd skulle tråden genast flyttas till Reklamkanalen. Det får anses orimligt. Dessutom, hur vet man att effekten ägt rum om ingen talar om det? Effekten sker ju i någons huvud? Min slutsats är därför att effekten i form av ökad varumärkeskännedom är omöjlig att ha som kriterium och dessutom orimlig utan att samtidigt inkludera uppsåtet.

Förbättrad varumärkesattityd. En annan eftersträvansvärd effekt av reklam är att förbättra attityden till varumärket. Genom att skriva positiva saker om en produkt blir den som läser positivt inställd. Även här föreligger ett mätproblem. Hur vet man att effekten ägt rum? Dessutom blir det även här orimligt utan uppsåt. Säg att någon frågar efter tips på integrerad förstärkare i en viss prisklass, varpå någon svarar med att ge ett exempel på en förstärkare som denne tycker är prisvärd. Om frågeställaren då svarar "ok, det låter ju bra, kanske kan vara värt att titta närmare på" skulle tråden alltså direkt flyttas till Reklamkanalen. Inte heller rimligt enligt mig.

Ökad köpfrekvens. I slutändan är ju poängen med reklamen att den ska få oss att köpa. Även här har vi dock ett mätproblem. Hur vet vi när även denna effekt uppstår? Hur vet vi vad som fått en viss person att köpa en viss produkt? Antag att Pelle öppet skriver att han köpt en Krell Super-x. Ska då admin söka igenom forumshistoriken och se vilka trådar Pelle surfat in på där Krell Super-x omnämnts? Ska de fråga honom efter orsaken till att han köpt just denna produkt och sen flytta alla trådar retroaktiv till Reklamkanalen som kan ha påverkar honom? Även detta är orimligt.

Alltså är effekten utan uppsåt inte heller något bra sätt att avgöra vad som ska räknas som reklam eller inte, eftersom effekterna dels inte går att mäta och om de öppet tillkännages skulle det ändå leda till orimliga konsekvenser.

Har tyvärr inget eget förslag än men jag ska fundera på det.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/17 :  01:36:39  Show Profile Send Marc a Private Message
Nu har jag tänkt lite till.

Jamo skriver: "Drivkraften bakom reklambegränsningen är väl ett tredje kriterium"

DETTA skulle jag vilja ta fasta på. För att diskussionen om reklamen ska leda någonvart måste vi först vara på det klara med VARFÖR vi vill ha regler som reglerar reklamen överhuvudtaget.

Så den första frågan anser jag måste vara: VARFÖR VILL VI REGLERA REKLAMEN???

Beroende på svaret på den frågan kan vi sen gå vidare för att hitta den mest effektiva lösningen för att uppnå just det syftet...

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/17 :  06:40:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
VARFÖR VILL VI REGLERA REKLAMEN???

Detta är en bra fråga!

Det är inte jag som bestämmer och tur är kanske det, i alla fall för mig. Det kan inte vara lätt att reglera reklamen och visst tycker jag mig se en lite lätt paranoid hållning emellanåt. Man kanske inte behöver driva det så långt men en särskild avdelning för det som ligger i gränslandet för reklam är det bästa förslaget jag sett hittills. Alla reportage från mässor, affärer och demos lär väl hamna där och kanske någon tråd där moderering inte hjälper kan slussas dit också som en extra markering. Mer komplicerat kanske det inte behöver vara?
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/09/17 :  08:20:49  Show Profile Send fripps a Private Message
För min egen del tycker jag att de regler som finns är fullt tillräckliga och tillämpbara. Att ge sig in i en diskussion om vad syftet med marknadsföring är har ju i grund och botten inget med forumet och dess regler att göra.

Att ha en egen avdelning för "reklam" löser nog inte problemet. Då kommer det bli liv om admin eller moderator väljer att flytta en tråd. Tänk tillbaka på den upprörda diskussion som uppstod när en viss Lamayro tråd skulle flyttas till DIY sektionen. Admin och moderatorer fick utstå mycket kritik för detta, hela världen verkade rasa samman för ett antal medlemmar. Hur kunde admin och moderatorer bete sig på detta vis? Just detta kommer hända om vi har en egen avdelning för reklam.

När vi blir medlemmar godkänner vi de regler som finns, reglerna är till för oss medlemmar så att vi har ett klimat som lämpar sig för bra diskussioner utan en massa mer eller mindre uppenbar reklam. När vi godkänner dessa regler godkänner vi även att admin och moderatorer har tolkningsföreträde, tycker dom en sak så blir det så. När man utövar reglerna så kommer alltid någon bli irriterad men detta måste vi lägga åt sidan.

Summering: Låt reglerna vara oförändrade och låt oss stötta admin och moderatorer när dom använder sin rätt att se till att reglerna efterföljs. Tänk på att HF.nu inte är en självklarhet, Pac kan närsomhelst bestämma sig för att lägga forumet i malpåse och då sitter vi där med svartepetter i hand. Låt inte problemet som uppstått utvecklas till en maktkamp där någon måste få rätt utan stötta istället admin i sitt beslut och fortsätt jobba för att HF.nu skall vara det bästa forumet.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/09/17 :  09:16:21  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
VARFÖR VILL VI REGLERA REKLAMEN???


Detta är naturligtvis kärnfrågan. Ur min egen synpunkt så vill jag reglera reklamen för att inte bli störd av den när jag besöker forumet. Men det finns andra saker som är lika störande, t.ex. ständigt återkommande inlägg om en viss kabeltyp eller viss förstärkarprincip eller världens bästa danska högtalare. Ur trivselsynpunkt är även sådant motiverat att reglera. Kan jag däremot välja bort "reklamen" så har jag inget emot att den finns där. Företagsrepresentanternas diskreta länkar till deras hemsida är exempel på reklam som inte stör mej.

Följdfrågan är: Hur reglerar man reklamen så att det upplevs som rättvist? Man får räkna med att det finns personer som "tar för sig" och lägger sig i gränslandet eller t.o.m. medvetet passerar gränsen. Det är ett tungt renhållningsarbete att föra dessa tillbaka innanför ramarna. Ett välformulerat kriterium som ger så liten gråzon som möjligt leder till framgång här (har dessvärre inget eget förslag just nu, det kanske kommer). En viktig sak i sammanhanget är: Stör det marknaden?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:01:16  Show Profile Send Marc a Private Message
Jamo:
quote:
Ur min egen synpunkt så vill jag reglera reklamen för att inte bli störd av den när jag besöker forumet.
Frågan är, vad är det du stör dig på? Eftersom reklambegreppet i det här fallet är otydligt, kan du beskriva rent konkret vad som stör dig (och eventuellt varför)?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:07:44  Show Profile Send Marc a Private Message
Fripps:
quote:
Att ge sig in i en diskussion om vad syftet med marknadsföring är har ju i grund och botten inget med forumet och dess regler att göra.
Jag håller inte riktigt med dig. Om man bestämmer att en tråd ska räknas som reklam om den uppnår en reklameffekt, oavsett uppsåt, är det väl viktigt att definiera vad en reklameffekt är?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:13:21  Show Profile Send fripps a Private Message
Tror på en enkel definition: Reklam är när man direkt eller indirekt har vinning av hissning eller dissning av produkt eller om man agerar på uppdrag av någon som har direkt eller indirekt vinning av detsamma.

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:24:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Marc:
Om man bestämmer att en tråd ska räknas som reklam om den uppnår en reklameffekt, oavsett uppsåt, är det väl viktigt att definiera vad en reklameffekt är?

fast en sådan funktion finns ju inte??

Och i sak är det same-same. Pac & Co måste ha koll på läget. Moderera, vädja, flytta, stänga av... en flytt till nydöpt sektion löser inget.

Anledningen att reglera reklam är uppenbar. Om det görs på fel sätt vet man inte om man kan lita på det som skrivs. Vi som gör (vanlig) reklam är offentliga, företagsstämplade. Enkelt att förhålla sig till, ALLA kan värdera det jag skriver utifrån min avatar längst ned. Gör jag bort mig så är det mig det drabbar, om jag börjar skriva underliga hyllningstrådar till egna produkter... Skämmigt, lågt, har han inget annat att pyssla med.

De andra, som inte vill vara med och dra lasset, inte vill stå för att de tjänar pengar på forumet, som har en kamratklubb som fyller i och hejar, som har hur mycket tid som helst att ligga i krig, föra stategier, se fiender. Det blir en omöjlig låtsasvärld som dessutom gör allt annat än gagnar de hifiintresserade på sikt.


mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:31:23  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Håller med Marcs längre inlägg ovan.

Det är så med reklam och marknadsföring att det i stort sett är omöjligt att avgöra "detta är reklam" eller detta är det "inte". Klockrent blir det ju om ett inlägg låter; "Kom o köp! Nu high-end för endast 6999,50!" Svårare blir det ju i andra fall

Ett exempel är ju jag själv som glatt hoppar högt vid tangentbordet så fort "mitt" högtalarmärke dyker upp på forumet och ger mig in i tråden och sällar mig till de andra som tycks lika frälsta av märket... Jag ingår i den absolut viktigaste marknadföringsprocessen som ett märke kan ha nämligen "word-of-mouth". Det som möjligen kan rädda mig från att bli avstängd för att jag gör reklam är att jag inte rimligen själv har något att tjäna på att göra reklam för märket - men är jag objektiv, knappast. Är jag beräknande, knappast heller. Har jag positiva erfarenheter av mina högtalare, japp - och jag delar gärna med mig av dem.

Vad jag tror tycks störa de flesta är de fall där det skulle finnas ett bakomliggande syfte, beräkning och personlig vinning bakom att posta en tråd eller inlägg om nåt.

... men, ta de fall där Hifi-handlare är aktiva på forumet. Varje gång de gör det så gör de sitt namn mer känt och i de flesta fall får positiv "word-of-mouth" när de (som de flesta faktiskt gör) bidrar med sin erfarenhet och ger ett seriöst intryck. Deras medverkan kan rimligen inte vara annat än positiv i slutändan för deras affärer i längden. Vill vi vara utan deras medverkan på forumet? Inte jag i alla fall. Har sagt det förut, tycker att det är positivt ju fler vi är med erfarenheter och kunskap om Hifi som kan bidra här på forumet. Även handlare.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2007/09/17 :  11:40:50  Show Profile Send Patrik a Private Message
quote:
...vet man inte om man kan lita på det som skrivs.

Men, vem man det egentligen någonsin? Har inte de flesta här tillräckligt med sunt förnuft att ta det som skrivs med en nypa salt tills man läst tillräckligt från en "nick" innan man vet hur man skall tolka det som kommer från det hållet?

Att ha reklamen helt fri går förstås inte pga den spam-liknande våg som då skulle skölja över oss, men jag tror det är så svårt att det i princip är omöjligt om man skall ha en sådan fin gräns som jag uppfattar att PAC vill ha.

Om en eldsjäl blir överväldig över en ny apparat och skriver en hel hoper lovord överallt, är väl det mer roligt (över entusiasmen) än otäckt (som i att någon vill pracka på mig en ny pryttel)? Blir vi rädda för att skriva om någon sak som vi tycker förgyller vår tillvaro riskerar man troligen att begränsa kreativiteten och entusismen ordentligt. Eller hur?

(Här skulle man kunna använda klyschan "Får man inget ansvar, tar man inget ansvar." om man vill. )

Sedan att det alltid finns de som kommer försöka använda sådana här fora för att försöka kränga lite extra är förstås tråkigt men det är ett pris _jag_ är villig att betala för att få allt det gottiga.

[green]It's all about the music![/green]

Edited by - Patrik on 2007/09/17 11:43:45
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/09/17 :  12:13:53  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Exempel över entusiastiska ägare till utrustning de älskar kan ju inte klassas som reklam, de förgyller ju forumet, det är äkta vara.

Pudelns kärna här är snarast att Pac & Co måste ha KOLL på det berömda läget. När kan det klassas som dold marknadsföring, var går gränsen mellan entusiasm och beräknande beteende? Aldrig har väl en tråd varit i närheten av att stängas för att någon är överlycklig över ett köp och rekommenderar andra varmt att testa. Men gång nummer 50...

Sen behöver man ju inte vara blåögd in absurdum. Med tiden framträder konstellationer, kamratskap av olika typ, läger som motarbetar forumet, som vill manipulera, tänja på gränser, ofta för egen vinning eller helt enkelt bara för att de är sådana.

Oavsett så är det då vi får lita till Pac & Co. Det handlar om förtroende. De sitter på mycket information som omöjligt KAN delges offentligt. Denna info kan man inte avkräva dem och om man börjar köra med "annars slutar jag" så gör man ju läget helt omöjligt. Kika på admins record i backspegeln. jag ser väldigt lite av bossande och väldigt mycket diplomati, samtal, diskussion, nya chanser, information...

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/17 :  13:09:37  Show Profile Send MatsT a Private Message
För mig personligen finns egentligen inga problem med att fortsätta som förut men det är inte mig det gäller tror jag.

Jag ser egentligen bara två problem med den aktuella situationen.
1. Modererande med avseende på reklam är svårt att få förståelse för då ledningen själva gör "reklam" i form av reportage och annat. Därför kan det vara lämpligt att redan från början lägga sådan reklam för sig så alla vet.
2. Normal tråd övergår i något som liknar produktlansering. Detta kan ske omedvetet och långsamt men någonstans går det över gränsen och då måste ledningen ha rätt att reagera. Om inte någon broms finns för produktlanseringar i grå-zonen kan det lätt bli så att forumet utnyttjas. Även "produktlanseringar" kan ge intressanta trådar som det kanske är synd att utestänga och som det är nu finns egentligen bara möjligheten att stänga tråden när det går över gränsen.

I övrigt borde normal moderering räcka när någon aktivt går in i trådar och "säljer" t.ex. Företag har butikshyllan och vi övriga har säljes/köpes.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/09/17 :  13:26:30  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Normal tråd övergår i något som liknar produktlansering. Detta kan ske omedvetet och långsamt men någonstans går det över gränsen



Inte att förglömma att dylika trådar ofta åtföljs av många forummedlemmars uttryckliga önskan om "mer" ofta i utrop som "mer bilder" "varför dröjer det så?" vilket dels eldar på trådinnehavaren och måste tolkas så som att det är forummedlemmarnas önskan att tråden finns till... Visst kan det likna reklam och produktlansering - vi som är inne i tråden och läser vill ha mer - men admin som Pac mfl söker säkert ett "utifrån"-perspektiv som är mer värderingsfritt när tråden som helhet granskas... (Edit; i detta fallet menar jag värderingsfritt = någorlunda objektivt, inte att de granskar trådar utan värderingar om vad som är rätt och fel...)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/09/17 13:28:46
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/09/17 :  14:06:41  Show Profile Send fripps a Private Message
Har suttit och funderat: Är inte allt detta egentligen en helt onödig diskussion? Massvis med medlemmar har sökt sig till HF.nu under de senaste åren och flertalet stannar kvar och trivs, är inte detta den ultimata bekräftelsen på att det fungerar som det är? Det kommer alltid finnas personer som inte gillar det som händer, dessa som ville vara ordningsmän i skolan men som inte fick. Att låta denna lilla klick diktera villkoren och ställa till rabalder känns fel, vi kan lägga tiden på att njuta av varandras kunskap och vårt fina forum istället.

Förslag: Lägg ner hela denna diskussionen, lägg avhoppen bakom oss och ge ett rungande stöd till admin och moderatorer istället!

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000