HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En sommarutflykt i Bohuslän
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/09/14 :  22:33:13  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Tack för info MatsT och Johan och ursäkta för ev OT....

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/15 :  08:24:01  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Esl ringde och frågade vad jag hade för avstånd för ett par veckor sedan och han ville veta exakt så jag har faktiskt mätt upp det. Det beror lite på hur mycket man lutar ryggstödet på lyssningsfåtöljen men cirka 2.4m är det från högtalare till huvud och också 2.4m mellan högtalarna mätt centrum-centrum. Rummet har en golvyta på 6x6m.

Det finns en anledning till placeringen förstås! Jag vill lyssna på direktljudet och inte på reflexer. Alla reflexer skall vara tillräckligt sena och/eller slumpmässiga i riktning och styrka för att det skall bli det som kallas efterklangsfält. Efterklangen skall ha så jämn frekvensgång som möjligt och vara rimligt mycket svagare i styrka än direktljudet i sweetspot för att få bra fokus och bra släpp på samma gång. Det relativa avståndet mellan direktljudskälla och reflekterat ljud spelar stor roll och det tycks inte alla vara medvetna om numera.

Enklaste sättet att bedöma efterklangsfältets egenskaper är att gå ur rummet och lyssna, då hör man bara reflekterat ljud.

Edited by - MatsT on 2007/09/15 08:27:09
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/09/15 :  08:57:44  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det var ett mycket trevligt besök

Helt klart den bästa ljudbilden som jag har hört
Fick lite nya idéer o nya mål efter det besöket.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/09/15 08:58:16
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:14:03  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
IntressantHur långt har du från högtalare till bakvägg

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:17:42  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
För skojs skull gick jag och mätte vad jag har mellan mina Quadar.
Mätte upp 2,4 meterFast jag har bara 2meter till lyssningspositionen.Får justeras lite

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/15 :  09:47:49  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag tog måttbandet och mätte upp ungefär 3.4m bakåt från högtalare till vägg och ungefär 2.7m från högtalare framåt mot vägg. De står mer mitt i rummet än man kan tro när man ser på bilderna och även i verkligheten verkar de stå mer framåt än de faktiskt gör.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2007/09/15 :  16:36:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det var fler som gottade sig.


Uppställningen av högtalarna och hanteringen av rummets akustik är gjort med micrometerskruv. Här har inget lämnats åt slumpen.

Det syns föresten på "Steen" som höll på att falla i koma

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/17 :  20:00:20  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
"Micrometerskruv" hehe..
Som Mats sade så har jag också justerat ett par cm hit och dit, och i ett nytt hus så tar det ett tag att komma underfund med rätt avstånd och invinkling.
Jag använder mig flitigt av en laserpekare också som jag riktar ESl63 orna med genom att lägga den mot kortsidan och peka mot lyssningspositionen.

Ett bra tips..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/17 :  20:05:37  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ett annat tips är att använda impulsresponsmätning, det har jag gjort tidigare och det är enkelt att få exakt lika avstånd till högtalarna på det viset. Man kör impulsen till båda högtalarna samtidigt och mäter i lyssningsposition, när endast en spik syns är avståndet lika!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

947 Posts

Posted - 2007/09/18 :  22:52:04  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Vita socklar på de där rören, är det Vaics VV302 eller? Finns det mer bilder på förstärkarna?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/18 22:52:53
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/09/23 :  00:37:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Bubbel var här idag/kväll/natt, vi testa soff-tweaken, flyttade fram sittanordningen 60 cm, från bakväggen, 2,3 m från högtalarna, det lät trevligt...

Nu ska jag bara vänja mig

Högtalarna står ganska fritt i rummet, sittpositionen var innan i soffan som stått kloss mot bakvägg, nu mera har öronen fritt spelrum bakåt, och inga bakreflexer påverkar ljudet längre......

Kul det här

Nu är det bara direktljud från Quadarna, verkar det som............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/23 :  09:14:38  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
De senaste 25 åren har jag använt en lyssningsposition nära väggen bakom och haft ett draperi framför den, det har fungerat bra för mig. Jag trodde länge att det inte var idealt men valde det av praktiska skäl ändå men numera betraktar jag det som en rätt ideal uppställning med dipolhögtalare! Den stora fördelen med lyssningposition nära vägg är en jämnare basrespons, man slipper nämligen dippar i frekvensgången och sådana är mycket störande. Naturligtvis blir det en del reflexer i väggen bakom men hjärnan är rätt bra på att tolka just sådana.

Tänk er fallet med en person som står och spelar saxofon i rummet och att ni provar olika lyssningspositioner i rummet, inte låter det mindre verkligt för att ni står vid en vägg?!

När man "ansluter" ett inspelat rum till det egna lyssningsrummet är det i stort sett samma fall, det låter en liten aning annorlunda vid väggen men hjärnan registrerar det bara som att man sitter vid väggen och lyssnar men det blir inte mindre verkligt. Man tappar kanske lite i detaljerna men med tanke på hur detaljerat det låter i mitt system kan jag lätt leva med det.

Min slutsats har blivit att fördelarna med jämn basrespons överväger men andra kan naturligtvis tycka annorlunda.

Mer bilder borde finnas och jag väntar med kommentarer kring elektroniken tills det finns lite mer bilder att diskutera.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/09/23 :  11:08:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply

quote:
Bubbel var här idag/kväll/natt, vi testa soff-tweaken


En alltför underskattad upgradering


quote:
Den stora fördelen med lyssningposition nära vägg är en jämnare basrespons, man slipper nämligen dippar i frekvensgången och sådana är mycket störande.


Vi i oeJeud har haft ute lyssningar av hifiutrustning i ett par år hos olika medlemmar men detta uteblev i år pga rotblötan i somras. På dessa träffar blev man väldigt imponerad hur jämn och rapp bas var även resten av registret lät inte heller illa.

Efter dessa träffar har jag blivit lite övertygad att en reflex från väggar, golv och tak är till besvär för i en reflexfri värld bör man få en mer kvalitativ återgivning. Att man sedan får flytta runt grejorna och att rummet inte tillåter att man har sina högtalare mitt i rummet då är det en annan sak man får ta i beräkningen.

Om man inte har provat att lyssna på en stereo i trägården utan några som helst reflektioner och basstöd från väggar bör prova detta livet blir inte detsamma som innan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/23 :  11:30:29  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har lyssnat utomhus och det fungerar som sagt väldigt bra och dipoler är tämligen ideala då.

Att därifrån dra slutsatsen att man får mindre problem med basen om man sitter en bit ifrån väggarna är i mitt tycke lite fel. Det finns en stor skillnad mellan utomhuslyssning och lyssning i rum, det blir inga interferenser utomhus. Interferenserna leder till både max och min och om man sitter i ett min kan basen försvinna nästan helt! Mycket irriterande och detta inträffar faktiskt inte om man har dipoler och sitter vid vägg.

Att rummets inverkan skall minimeras är den linjen jag arbetar efter och dipoler tar genom sitt arbetssätt bort nästan 70% av det om de får spela fritt!

Jag har dragit mina slutsatser och utgår inte från att alla kommer att dra samma slutsatser. Smaken är lite olika och det enda rådet jag kan ge är att prova olika varianter själv, det är lärorikt!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/24 :  02:19:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mats ljudbild är i högsta divisionen helt klart.

Men vi har ju fler bilder. Elektroniken härnäst, med rör.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/24 :  02:29:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En Pioneer som drive:




Sen har vi en DA-omvandlare från Audio Note:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/24 :  02:34:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sen har vi ett försteg. Det är nog inte det som står på utan snarare en av Mats egna
konstruktioner - tror jag. Du kan väl fylla på med lite info om elektroniken Mats?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/24 :  07:48:54  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag är väl en "ljudbilds-Nisse" så det är helt klart ett prioriterat område med bra ljudbild. Rent och "snyggt" skall det låta också och det gör det men systemet är under förändring och lite kvarstår att fixa till. En rätt rejäl kompromiss har jag gjort i nuläget och det kommer nog fram så småningom vad det rör sig om.

Lite om elektroniken då.

CD-driven är en Pioneer PDS-901 med utbytt klocka och förbättrad nätdel. Den har jag haft länge och så länge den håller får den nog hänga med. Den är helt klart bättre än den PD-S06 som också står i hyllan men den är omoddad och skall "åtgärdas" när tid och ork finns. 901'an låter förvånansvärt bra med sin egen DAC och ni som inte hört en modifierad sådan har nog ingen aning egentligen hur det låter. Jag har jämfört sida vid sida och tycker att originalet låter löjligt dåligt i jämförelse. Förmodligen har tillverkarna lite bättre koll på klockningen i moderna CD-spelare så jag misstänker att upgraderingar ger mindre idag än det gjorde förr?

Med Audio Note DAC kit 1.1 istället lyfter ljudet ytterligare ett par snäpp men den kräver lite specialbehandling för att sjunga ut riktigt och jag återkommer till det. DAC'en är lite modifierad men större ingrepp är planerade.

Försteget med Westinghouse-röret är en pensionerad variant som är rätt skojig. Ett rör och två kanaler, låg utgångsimpedans och god linjäritet! Det består av en volymkontroll följt av ett 6SN7 (en halva per kanal) som driver en transformator där en del av den används för katodåterkoppling och dessutom är det step-down. God drivförmåga blir det och den låter inte så tokigt heller. Nätdelen finns i separat låda.

Jag får beskriva vidare senare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/30 :  11:44:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mycket att göra just nu men det finns fler bilder. Nu på slutsteg:




Två stycken är det minsann!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:00:35  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag har också haft lite annat att göra än att skriva förklaringar här men nu skall jag fortsätta lite.

Jag nämnde tidigare att DAC'en kräver en del omtanke för att sjunga ut ordentligt. Den har lite för hög utgångsimpedans för att vara enkel att koppla in hur som helst, den fungerar hyfsat med ingångsimpedans på 100 kohm men riktigt bra blir det inte förrän man ökar på det ännu mer. Jag har tidigare kört den med cirka 500 kohm och när jag skulle använda en annan förstärkare än den jag använde då så insåg jag att jag måste bygga en "specialare", det var så det steget som användes vid besöket kom till.

Jag hade ett Consonance Basie som jag modifierat lite tidigare men inte varit riktigt nöjd med. Min första plan var att bygga om det med en transformatorutgång och transformatorn har jag i lager men efter en hel del funderande kom jag fram till en annan kretslösning. Exakt hur den är gjord avslöjar jag inte nu men det jag vill åstadkomma var 470 kohm ingångsimpedans med låg kapacitans, bra miljö för volymkontrollen och låg utgångsimpedans. Nätdelen i Basie har återanvänts och det begränsade urvalet av rör en del men jag har en längre tid väntat på att få använda ett par av de 37'or som jag köpt på mig. Det är det röret som står för förstärkningen i försteget och dessutom ingår ett 12SN7 i kopplingen. DAC'en trivs med belastningen och förförstärkaren låter bra tycker jag och klarar att driva normala slutsteg utan problem men jag driver förstås bara ett aktivt delningsfilter.

Slutstegen till elektrostaterna har dykt upp i bild och där har vi kompromissen! Inte tillräcklig effekt men eftersom de bara driver från 100Hz och uppåt så blir det inte riktigt så illa som man skulle kunna tro.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/04 :  17:12:50  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om man har 470kOhm i ingånsimpedans hur många dB sämre blir Signal brusförhållandet på ingången då?
Är inte 470kOhm en bra mottagare av störningar.. tänker jag fel?
Vet tillverkare som vill hålla nere ingångsimpedansen till 600 Ohm bland annat Electrocompagniet tror jag hade sådana lösningar.
Just för att inte modulera musiken med yttre störningar.

Klart.. om man kör balanserat samt ordentligt skärmat, så kanske man kan uppnå hög immunitet??

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/04 :  17:45:18  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
quote:
Är inte 470kOhm en bra mottagare av störningar.. tänker jag fel?

Så farligt är det inte med 470 kohm, det är tyst i mitt försteg men förstärkningen i ingångssteget är ju bara 10ggr och det gör det lite enklare än om det varit mer. Det är mycket viktigare att hantera jorden rätt och gör man det kan man använda höga impedanser och avlasta steget före, jag tycker om den varianten men det finns andra möjligheter också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000