Author |
Topic |
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:35:28
|
quote: Marran: Jag upplevde inte att konerna fladdrade så mycket som man skulle kunna tro, kanske Fonz kan ge oss mer fakta om det?
Jag är förvisso ingen tekniker men visst handlar det väl om en beräknad avlastning med alla dessa element i denna figuration. Något som även reducerar risken för ev distorsion. Antalet element är ju förstås också en nödvändighet i ambitionen att konstruera en fullrangedipol. allt enl konstruktören Geir Fredrikssen. Kort sagt så är dom förvånandsvärt blygsamma i sina utslag. Men det handlar ju inte heller om något långslagigt element vad jag förstår.
quote: En undran. Kan det vara så att meridian cd:n kommer ifrån Hege? Har för mig han hade en meridian i den serien.
Alldeles korrekt. Det är även den gode Heges gamla Meridian.
quote: Lustigt att du säger att det saknas kraft.
Detta var kanske inte så uppenbart på plats. Men faktum är att det blev en otrolig skillnad när det väl stod på plats här hemma. quote: "Beauty and the Beat"
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:01:22
|
quote: Jag såg i pdf:en att även diskanterna är modifierade för att stråla bakåt, seriöst!
När jag lyssnade med örat tätt inpå det hål som munnar ut bakåt från diskanten hördes rejält mycket mindre diskant än direkt frammifrån. Därför påstår jag att diskanten är blygsamt "dipolig".
På baksidan sitter, bakom alla element (även diskant), ett kraftigt men inte supertätt skumgummiliknande material.
Min tanke är att detta bidrar med en naturlig akustik-broms som gör att elementen i praktiken inte spelar i, ska vi kalla det "vanlig oper air"? Vid hyfsade ljudnivåer gav min egna ockulärbesiktning intrycket att elementen fladdrar lika mycket (eller lite) som i vanliga högtalare (fast då med bara ett eller två element). Min slutsats är därför att mebranarean är vettigt dimensionerad.