Author |
Topic |
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 10:35:28
|
quote: Marran: Jag upplevde inte att konerna fladdrade så mycket som man skulle kunna tro, kanske Fonz kan ge oss mer fakta om det?
Jag är förvisso ingen tekniker men visst handlar det väl om en beräknad avlastning med alla dessa element i denna figuration. Något som även reducerar risken för ev distorsion. Antalet element är ju förstås också en nödvändighet i ambitionen att konstruera en fullrangedipol. allt enl konstruktören Geir Fredrikssen. Kort sagt så är dom förvånandsvärt blygsamma i sina utslag. Men det handlar ju inte heller om något långslagigt element vad jag förstår.
quote: En undran. Kan det vara så att meridian cd:n kommer ifrån Hege? Har för mig han hade en meridian i den serien.
Alldeles korrekt. Det är även den gode Heges gamla Meridian.
quote: Lustigt att du säger att det saknas kraft.
Detta var kanske inte så uppenbart på plats. Men faktum är att det blev en otrolig skillnad när det väl stod på plats här hemma. quote: "Beauty and the Beat"
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 11:01:22
|
quote: Jag såg i pdf:en att även diskanterna är modifierade för att stråla bakåt, seriöst!
När jag lyssnade med örat tätt inpå det hål som munnar ut bakåt från diskanten hördes rejält mycket mindre diskant än direkt frammifrån. Därför påstår jag att diskanten är blygsamt "dipolig".
På baksidan sitter, bakom alla element (även diskant), ett kraftigt men inte supertätt skumgummiliknande material.
Min tanke är att detta bidrar med en naturlig akustik-broms som gör att elementen i praktiken inte spelar i, ska vi kalla det "vanlig oper air"? Vid hyfsade ljudnivåer gav min egna ockulärbesiktning intrycket att elementen fladdrar lika mycket (eller lite) som i vanliga högtalare (fast då med bara ett eller två element). Min slutsats är därför att mebranarean är vettigt dimensionerad.
Hela högtalaren imponerade på mig. Lösningen med skumgummi som broms (ja om jag nu gissar/tänker rätt alltså) är smart, enkelt och kostnadseffektiv. Lösninge med glas som gör baffeln behövligt bred är i brist på bättre ord: genial! Funktionen uppfylls, estetiken behålls. Kanske ett minus om man har småbarn som springer in i glaset...men...Näe!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/14 11:03:34 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:21:09
|
The Fonz' rum är stort, ca 60 kvm till ytan med halvhöjd till tak längst ut på sidorna. Hela rummet är en fröjd att titta i för det är alltid nån detalj jag inte sett innnan, nån högtalare jag inte noterat, nån maskin.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/14 17:22:28 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:25:02
|
Enkel mattematik säger 9 * 150 (mm) => 1350 mm hög högtalare plus diskant, fot, med mera blir en hög högtalare!
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:27:59
|
I pdf'n som gavs på tidigare sida kan man läsa:quote: 2500Hz, 24dB/oct. akustisk
I samma pdf ser man en frekvensgraf som dock tyder på 2500Hz, 12dB/oct akustisk. Spelar mindre roll i praktiken när det låter (så bra) som det gör.
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 17:28:59
|
Citrerar mig självquote: The Fonz' rum är stort, ca 60 kvm till ytan med halvhöjd till tak längst ut på sidorna. Hela rummet är en fröjd att titta i för det är alltid nån detalj jag inte sett innnan, nån högtalare jag inte noterat, nån maskin.
I förgrunden en vinylspelare!
Bilderna kommer ju inte av sig själv, utan det är hårt arbete som gäller:
Jag får inte sällan krampkänning av att göra så som Double A gör, blunda med ena ögat. Oftast räcker det att sikta med andra ögat varpå första ögat blir skymt av kamerahuset! Fast jag glömmer dettta trix mellan varje fotogång och påmins av kramkänningen i ansiktet.
Det är ett hårt liv man lever...
Edit, hade stavat det som kramkänning!
|
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/14 17:32:38 |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 20:08:28
|
Det krävs ju mer än "bara" högtalare och CD för att ljuv musik skall uppstå...
Nu har ju redan Pär Fördärvat min lilla frågesport, men jag lägger upp bilden ändå |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/09/14 : 21:01:17
|
Densen |
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 00:19:24
|
quote: Enkel mattematik säger 9 * 150 (mm) => 1350 mm hög högtalare plus diskant, fot, med mera blir en hög högtalare!
165 cm närmare bestämt men varken tjock eller fet? Endast tung!
quote: Densen
Yes! Head Honcho Thomas Sillesen of Densen. Dm20/Dm30x2.
quote: I samma pdf ser man en frekvensgraf som dock tyder på 2500Hz, 12dB/oct akustisk. Spelar mindre roll i praktiken när det låter (så bra) som det gör.
När det gäller Filterkonstruktion och avrullning så har jag förvisso varit i kontakt med TonArt men fick nog inte riktigt koll på vad som gäller. Uppgifterna verkar att skilja sig när man läser olika modelluppgifter. Eller så är kanske norskan lätt att missuppfatta.
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 09:35:57
|
Yes! Densen tillsammans med Audio Magis-bänk!
|
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 09:43:44
|
quote: När det gäller Filterkonstruktion och avrullning så har jag förvisso varit i kontakt med TonArt men fick nog inte riktigt koll på vad som gäller. Uppgifterna verkar att skilja sig när man läser olika modelluppgifter. Eller så är kanske norskan lätt att missuppfatta.
Ja i detta fall skiljer det inom samma produktblad!
|
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 10:40:29
|
Ar de undre tva Densen monoblock?
Horde dessa hogtalare pa en massa i Oslo for ett gang ar sedan, jadrans va bra det lat! Kanske inte sa perfekt som ett par Orion men valdigt mycket spelgladje! Kanske hjalpte lite att de spelade pa ett par bryggade Dynamic Precision slutsteg? Agde ett par dipolhogtalare redan vid det tillfallet och har inte agt nagra lador sedan dess heller, forut datorhogtalarna... |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 10:43:53
|
quote: Ja i detta fall skiljer det inom samma produktblad!
Dessa har funnits i ett par tre olika varianter. Fyra element ovanfor, fem under, tre element ovanfor, sex under. Formodligen en del varianter pa delningsfiltret ocksa. Hursomhelst sa later de helt ok! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 12:22:07
|
quote: Ar de undre tva Densen monoblock?
Det är två dualmonoblock modell DM30. Kör dom dock som block/ett steg per kanal. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 15:08:55
|
quote: Ar de undre tva Densen monoblock?
Yes sir! DM30 stereoslutsteg!
quote: Horde dessa hogtalare pa en massa i Oslo for ett gang ar sedan, jadrans va bra det lat! Kanske inte sa perfekt som ett par Orion men valdigt mycket spelgladje! Kanske hjalpte lite att de spelade pa ett par bryggade Dynamic Precision slutsteg? Agde ett par dipolhogtalare redan vid det tillfallet och har inte agt nagra lador sedan dess heller, forut datorhogtalarna...
Kul! Dessa högtalare får man väl ändå kalla doldisar i Sverige!
quote: Dessa har funnits i ett par tre olika varianter. Fyra element ovanfor, fem under, tre element ovanfor, sex under. Formodligen en del varianter pa delningsfiltret ocksa. Hursomhelst sa later de helt ok!
The Fonz pratade om 3 olika modeller och besvisligen finns minst två, dels dom i data/produktbladet men också dom jag och Double A lyssnade till.
Det lät bra från början om än med en hissad diskant. Men bra kan ju bli bättre...
Mer kommer!
|
|
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 15:47:32
|
Ja den något hissade diskanten var det första jag la märke till, men som det oftast blir när dessa tre (vise) män träffas är orginal-utförande bara ett första inledande tillstånd
Här är Pär och Fonz i full diskution om hur man skulle kunna modda/förbättra/förändra. |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:15:42
|
Fonz brukar inte vara sååå suddig! Bilden tagen på 1/6 sek F3.5 frihand Kan vara därför... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:19:45
|
Kameran kanske bildstabiliserade på membranen varför Fonz belv suddig...
|
|
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:30:16
|
Du är bara avensjuk Pär! Bara för inte du har bildstab. på din ;) |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 16:50:48
|
quote: Kameran kanske bildstabiliserade på membranen varför Fonz belv suddig...
I så fall rörde sig Pär helt i takt med musiken, imponerande!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 17:02:27
|
Taktkänslan finns där, MatsT!
|
|
|
|
fonz
Member
518 Posts |
Posted - 2007/09/15 : 17:22:36
|
quote: Fonz brukar inte vara sååå suddig!
Det brukar jag visst det! Det har jag t.o.m papper på. En hel bunt dessutom! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:52:04
|
Diskantnivån var för hög i mina öron och resultatet var att jag uppfattade t.ex. cymbaler som onaturligt framträdande.
Efter lite diskuterande kom vi fram till ett enkelt test vilket gick ut på att seriekoppla ett motstånd med diskanten. Tyvärr påverkas ju filterfunktionen av detta, men som initialt test tyckte jag ändå att det duger.
In med 3.9 parallellt 5.6 ohm (det var det som fanns tillrådligt. Har för mig det blev 2.3 ohm.
Lyssning igen på Lynnyrd Skynnard.
Njäee....Jaa...Joo...inte sämre men inte tydligt bättre heller, var min diagnos.
Bort med 5.6 ohm'aren...alltså höjs resistansen och dämpningen ökar. Samma låt igen.
|
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 10:58:39
|
och så försvann kvällens tid och det var midnatt innan ni upptäckte att klockan hade rört sig ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 11:15:31
|
Risken var överhängande då vi hade väldigt trevligt...men vi är ju skötsamma gossar så vi var hemma i vettig tid!
|
|
|
|
Topic |
|