HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Möte med en norrman...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/12 :  22:28:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ja givetvis,, vet inte vad jag tänkte på...
Klart det är en Meridian

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/09/12 :  22:56:10  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
quote:
Klart det är en Meridian

Visst är det så Zalve. En "klassiker i dessa dagar, men ändå en 24 bits version av 500-serien 06.

I vanliga fall så spelas det vinyl till tusen, dock inte denna kväll. Innertallriken satt i svarven och är långt ifrån färdig. Tuffa toleranser vill jag lova.....

Eller rättare sagt Matsj......Full koll!

Edited by - fonz on 2007/09/12 23:01:03
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/09/12 :  23:22:14  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
quote:
Ja jävla i min låda!
Det va nog det skönaste mötet med med en norman ja har haft!?

Hmmm Härlig kommentar!? Då skulle du bara möta norrkvinnorna?(&%#!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/13 :  09:23:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
RÄTT!!! (bortsett från Zalve vars ögon behöver justeras!

Det är dipoler bestyckade med 9 stycken 6.5'or samt en 1 tums diskant (enligt nedan).

Marran:
quote:
Trevligt!
SS Revelator och Peerless hds kanske?

Diskanten vågar jag lova är en Revelator 9900. 6.5'orna är iaf från Tymphany/DST, men om det är Peerless eller Vifa vågar jag inte riktigt säga.

Cdspelaren är en Meridian och resten av elektroniken håller vi på tills fler bilder visas.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/13 :  09:25:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
9st 6.5", låter som en våt dröm för AA.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/13 :  09:28:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Fonz berättade om att han köpt in dessa högtalare och jag har personligen aldrig hört enna högtalartyp under ordnade former.

Självklart började jag och Double A en intensiv övertalningsoperation.

Från första tonen (från välkänd skiva: Mighty Sam Maclain) stod jag klar inför att dessa högtalare låter tvärtemot vad jag trodde!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/09/13 09:41:46
Go to Top of Page

Odyssey
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/09/13 :  12:02:56  Show Profile  Visit Odyssey's Homepage Send Odyssey a Private Message  Reply
Iflg. Tonart er det Vifa TC18 6,5" enheder der bruges - se side 5
http://www.prodat.no/loopSites/tonart/files/2004_02//Etera_optimal_plassering.pdf

Og ellers en meget spændende højtaler, som jeg håber at kunne komme til at høre hos Mayro.
Mvh
Brian

Den danske forhandler af Hifiman.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/13 :  12:52:52  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
som jeg håber at kunne komme til at høre hos Mayro

Vad jag vet så har redan sålt sina och jag misstänker att de är den nya ägaren som Engelholm besökt.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:07:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Odyssey - spännande och vilken trevlig pdf-fil med matnyttig information! Jag tror dock att jag lyssnat på en modell tidigare medan du refererar till senaste modeller, bland annat med 6 st element under diskant, till skillnad från den modell Fonz har med 5 element under diskanten. Förresten: Iflg - vad betyder denna norska förkortning/abreviation?
Dock verkar elementen inte vara helt standard. Det enda jag hittar på Tymphanys hemsida om TC18-element är följande:

...och det saknar (isf i standard) korgarna med cutouts samt att dammkåpan är konvex i standard men konkav i Fonz modell.

Vox: Jag tror nog du har rätt. Tror detta par kom från Mayro.

Go to Top of Page

Odyssey
Starting Member

43 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:22:56  Show Profile  Visit Odyssey's Homepage Send Odyssey a Private Message  Reply
Hej Engelholm

"iflg" betyder i følge - på engelsk "according to". Vet inta hvad det hedder på svenska.

Brian

Den danske forhandler af Hifiman.
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:38:48  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
quote:
Vox: Jag tror nog du har rätt. Tror detta par kom från Mayro.

Stämmer! Detta par kommer ifrån Mayros "högtalarbytardagar".

Dessa Etera är modell II. Alldeles nyligen kom Etera III som skiljer sig i elementfiguration samt magnetbestyckningar. Samt att en ytterligare delning i filtret på 150Hz tillkommit.

quote:
...och det saknar (isf i standard) korgarna med cutouts samt att dammkåpan är konvex i standard men konkav i Fonz modell.

Elementen är speciella varianter i denna serie. Konstruerade just för dipoler.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:50:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
"iflg" betyder i følge - på engelsk "according to". Vet inta hvad det hedder på svenska.

Tack - då har man lärt sig nått nytt!
På svenska skulle jag vilja säga "enligt".

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:53:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nu vill vi se lite mer!

Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/13 :  13:53:36  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Fonz:

Jaha, det är hos dig de hamnade.

Hur tycker du att de låter hemma hos dig gentemot hemma hos den tidigare ägaren?

Edited by - jaejin on 2007/09/13 13:59:45
Go to Top of Page

fonz
Member

518 Posts

Posted - 2007/09/13 :  14:40:00  Show Profile Send fonz a Private Message  Reply
quote:
Hur tycker du att de låter hemma hos dig gentemot hemma hos den tidigare ägaren?

Dessa dipoler kräver en hel del både utrymme samt en hel del kraft. Något som saknades för dessa hos tidigare ägare.
Högtalarna är ju lite unika då det handlar om en fullrangedipol utan någon form av "kabinettstöd" för basen. Det fodras ju med andra ord en hel del för att hålla denna multipla bestyckning i schack.

Här hemma får dom lite mer av dessa parametrar vilket bidrar till att dom spelar ut på ett bättre sätt enl mina öron.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:37:32  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Lustigt att du säger att det saknas kraft.

För när jag var hos den tidigare ägaren så lyssnade jag på dipoler bestyckade med 2st 8tums basar och 12 tumsbasar så var det inga tydliga tecken på av saknad av kraft. De var på 86 db.

Edited by - jaejin on 2007/09/13 15:46:05
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:50:45  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Var är bilderna?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/09/13 :  15:53:57  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
En undran. Kan det vara så att meridian cd:n kommer ifrån Hege?
Har för mig han hade en meridian i den serien.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/09/13 :  22:01:03  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Bilder önskades!

Bilder kommer

Här ser man rätt tydligt avsaknaden av låda, endast en tjock baffel!

Jag får väll hålla med Zalve, 9 st 6,5" på rad får igång mig rätt bra

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2007/09/13 :  23:24:37  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Hörde dom här på Hifi Stället för några år sedan och dom gjorde ett bestående intryck, positivt. Skulle gärna höra dom igen så dubbelA är bara att grattulera.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/09/14 :  07:34:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Helt klart läckra, kan ju smälta in i vilket rum som helt (estetiskt alltså)

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/09/14 :  08:44:33  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Jag såg i pdf:en att även diskanterna är modifierade för att stråla bakåt, seriöst!
Hur mycket rör sig konerna vid "realistiska" lyssningsnivåer? Rakt ner till 25hz i dipol är inte dåligt, kräver en del av elementen

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2007/09/14 :  08:51:28  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej stefan!
Tyvärr är det inte mina högtalare, jag hade bara förmånen att få komma på besök vi rätt tillfälle! Men jag hade gärna haft dom stående här hemma:)
Marran: Jag upplevde inte att konerna fladdrade så mycket som man skulle kunna tro, kanske Fonz kan ge oss mer fakta om det?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/14 :  09:19:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Marran: Jag är också förbryllad över dom påstådda 25 Hz'n. Det är jättesvårt att bedömma sådant när både rum och stärkare spelar in.

Hur som helst gav Patricia Barbers Mythologies spår 6 Orpheus inte riktgtigt den djupbas jag är van vid från fullregistershögtalare eller för den delen hörlurar. Vad det beror på är dock väldigt osäkert.

Med det sakt skall jag nog också säga att basen är spelglad och kombinationen är lyckad - en kombination av "Beauty and the Beat"...Njäee...det var ju inte Beat utan DM30 - men uttrycket tycker jag är så kul att jag ändå ville skriva det!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/09/14 :  09:31:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Lyssning-sessionen började med att Fonz spelade valda stycken musik. Första spåret var flytande musik, svävande med mycket "efterklang".

Spår nr 2 var dedicerat för mig: Mighty SamMaclain medan spår 3 hade adress på Double A: Yello!

Efter detta rådde en viss anarki och Double A och jag började mata skivor själva. Allt ackompanjerat av intressant information från The Fonz!

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000