HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Rummets akustik. Hur viktigt är det ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/05 :  10:48:36  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Visst är flaskan en rätt dålig absorbent men mitt lilla exempel visar hur egenresonansen om den inte dämpas kan triggas även av något annat än en ton avgiven vid avstämningsfrekvensen och det blir även övertoner i flaskan. Med lite Rockwool i flaskan minskar problemet dramatiskt och det jag försökt framföra i den här tråden är just en liten varning för alltför smalbandiga lösningar, det kan bli snyggt när man mäter men kanske inte är så ídealt ändå.

Jag tror inte en V-6 väsnas mycket och det tror jag inte panelabsorbenter i form av vanliga väggar eller tak med dämpmaterial bakom gör heller.

Hur man sedan åstadkommer ett bra rum kanske vi får återkomma till i en ny tråd och då kan man kanske utgå från ett dåligt rum och visa praktiskt vad olika åtgärder ger för resultat. Någon kanske har ett rum att låna ut?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:21:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
En egenskap med HH absorbenterna är att dom trots absorbtion (!) ibland gör att dippar i tonkurvan höjs så att det mätmässigt blir jämnare.

Detta är dock inte att se som ett tillägg som HH'n gör, utan det beror på att den utsläckning (tryckminima) som fanns innan HH'n nu är väck.

E ni mé?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:40:53  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är inte en egenskap som enbart HH har. Om man totalt dämpar en vägg t.ex så bildas det lika lite stående vågor mot den väggen som om den inte fanns och stående vågor skapar både max och min. Grundläggande akustik helt enkelt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/06 :  00:55:40  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Fick hem ett gäng wåfflade absorbenter idag (Tack Leffler och Illy!!!)
5 st a´2m2 styck alltså ca 11 kvadratmeter 10 cm tjocka.
Har en hel del absorbenter och diffusorer innan men var bara tvungen att ställa upp dem mot väggarna..

Haksläpp!

Otroligt tyst mellan tonerna och en helt fantastisk upplevelse på ex.vis Jazz at the pawnshop.
På en syntetisk pop platta blev jag inte lika entusiastisk.
11 kvadratmeter är mycket...
Kanske i mesta laget för popmusiken... rummet blir inte förlåtande när man lyssnar på vissa studioinspelningar med syntetisk efterklang (reverb) det HÖRS att det är syntetiskt!

Likaså gräver absorbenterna fram grundakustiken (den ÄKTA) ur riktiga inspelningar.

Jag kan rekommendera mycket dämpning, mycket mer än du tror!
Men jobba lite med placeringen av absorbenterna. På Akustisk inspelning så är det bara att köra på, medans på syntetisk efterklang där bör man placera absorbenterna lite mer genomtänkt. Det är bra att behålla några delar av väggarna odämpade... kanske är 9,5 kvadratmeter mer idealiskt... :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:08:10  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
11 kvadratmeter, jag tror jag får komma hem till dig och leka lite!
quote:
Kanske i mesta laget för popmusiken... rummet blir inte förlåtande när man lyssnar på vissa studioinspelningar med syntetisk efterklang (reverb) det HÖRS att det är syntetiskt!

Det skall väl höras att det är syntetiskt? En smaksak förstås...
quote:
Likaså gräver absorbenterna fram grundakustiken (den ÄKTA) ur riktiga inspelningar.

Detta är typiskt när man absorberar men om man absorberar för mycket och fel så låter det som en anläggning som producerar en ljudbild med inspelad akustik. Om man släpper fram en väl avvägd och fördröjd rumsklang från det egna rummet får man mer en känsla av att den inspelade grundakustiken flyttat in i det egna rummet. Detta är vad jag kommit fram till och jag jobbar numera med att försöka få en balans melan "fokus" och "släpp" för att använda lite förenklingar. De motverkar varandra i viss utsträckning så man får fundera en del.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/06 :  09:28:17  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Elva kvadratmeter är mycket. Ser fram emot att komma över och lyssna snart!

Jag fick hem 4,3 m^2 våffelabsorbent igår. Just nu sitter de inte alls där jag planerat att ha dem, utan står bara lutade mot en vägg. Redan med den placeringen är det enorm skillnad! Det hör till saken att jag har ett problematiskt rum, fullt av tydliga, störande ekon och resonanser. Dessa resonanser finns i rummet trots möbler och mattor. Att rummet beter sig som det gör, innebär att det är väldigt tacksamt att akustikbehandla. Det blir väldigt tydligt om ett ingrepp gör skillnad eller ej.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/06 :  11:54:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
dum fråga, hur ser en våffelabsorbent ut ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/10/06 :  13:04:48  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Som en våffla!

Fast det var nog mest ett spontant namn. Den ser mer ut som en äggkartong avsedd för strutsägg, gjord av något absorberande skumvaddliknande material.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/10/06 :  13:55:35  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Kanske man kan få se en liten bild på "våfflan" ?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/06 :  15:11:58  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Förmodar det handlar om dessa kil- eller pyramidabsorbenter?

http://www.goldenagemusic.se/goldenageacoustics/uk/index.htm

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/10/06 :  21:57:47  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Fick upp en diffusor i taket som tar takreflexen idag (Tack Illy för hjälpen) och med mycket dämpning innan så blev denna diffusor som pricken över i´t.
Bara att komma förbi MatsT.

Skall tuna in basabsorbenterna exakt och sedan blir det en efterklangsmätning med Svantes Basta program.
(gratis och jättebra)

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/10/06 :  22:23:54  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Härligt med tips och nya saker som provas med gott resultat.

mvh
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/10/07 :  11:54:56  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Ja för att svara på ämnet för denna topic LeifB så... jätteviktigt!
Pratade med MatsT i morse tidigt ( :-) ) och vi har kanske inte nämnt placeringen av högtalarna så mycket.
Det första jag gör är att mäta rummet och placera högtalarna efter det.
Sedan kommer resten av möblerna och dom placeras så att det blir diffusion (jag har en bokhylla på sidan av högtalarna)
Det är grunden för bra ljud, tillsammans med lite akustikfix då..

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/10/07 :  17:28:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Det är inte en egenskap som enbart HH har. Om man totalt dämpar en vägg t.ex så bildas det lika lite stående vågor mot den väggen som om den inte fanns och stående vågor skapar både max och min. Grundläggande akustik helt enkelt.

Poängen är att panelabsorbenter är sämre sett ur flera perspektiv.

Bland annat så är det ju svårt att göra något åt den vägg där panelen sitter - du kan knappast skruva upp nått på den väggen utan att påverka resultatet. Det kan alltså varken diffusera eller absorbera annat än just det som panelen gör.

Dom har dessutom en tröskel vilket gör att dom bara blir verksamma över en viss ljudnivå. Ljudkaraktärs-skillnad beroende på inte bara hur högt volymreglaget står utan om det är fortissimo eller ej.

Dessutom är ju justeringen/avstämningen helt vansinnigt svår, jämfört med att justera en slitsport i en HH.

Ang cola-flaskan så har den väl ett Q värde på 200? Helt ointressant i dessa sammanhang.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2007/10/11 :  07:03:24  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag har mest lyssnat i rum med betongväggar.
Men för några år sen lyssnade jag i ett trähus på övervåningen med sneväggar. Det var en upplevelse. Det lät jättebra.
Är det fler som har haft den upplevelsen?

mvh
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/13 :  21:33:29  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Intressant tråd

Hur Ser Ni alla på den idag, 1 år senare?

Det var ju en hel del diskussioner fram och tillbaka

Jag har ju ett Svanårum, och totalt 13HH (individuellt avstämda/inmätta) samt 2 mycket stora HH om vardera ca 700 liter.
Jag har också bredbandigt diffuserat i stort hela rummet (inte fullt ut Level 3, men närapå).
Jag är mer än nöjd , och har mätkurvor som är "fantastiska" både sett till ren 1/3 oktav frekvenskurva och efterklangskurva.

Själva soundet skall vi "inte ens tala om"... Det är kusligt!
SvanåMatts själv är rejält nöjd med rummet, och håller det som ett av hans allra bästa

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/11/14 :  09:06:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Min linje ligger kvar!

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/11/16 :  15:26:51  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
BAD paneler med markskiva bakom... hur grymma är dom inte??
Och så lättbyggda att man skäms....

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/11/16 :  15:35:47  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
hur grymma är dom inte??

Mina är ganska snälla faktiskt. Gör sitt jobb utan att bråka allt för mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/11/16 :  21:21:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
mycket stora HH

Det finns alternativ...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Joacim
Member

337 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:39:45  Show Profile Send Joacim a Private Message  Reply
Det finns alternativ...

Bernt J: Vad har Du i tanke istället?

Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/18 :  22:43:38  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Basbummelätare, drömmer våta drömmar om att få sådana, men det
kommer väl i framtiden. Nu är jag förvisad till esl-rör pga ekonomin, som
visserligen fungerar bra men tjejjen har inte mycket för dem...
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/19 :  08:48:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Men med nudlar som basföda så räcker studielånet långt.
En bummelmumsare behöver inte kosta mycket om man har grejer liggande, eller har polare som har mycket grejer liggande (inga namn men det rimmar på "rhyme")

Waf, Waf!

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/19 :  08:53:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, vi har pratat om det han och jag. Han blev impad av dem hemma
hos er. Får väl ta sig i kragen här framöver och ner i hans källare
å rota
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/11/19 :  09:39:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Har han en källare också?!?!!!
Herregud...

Waf, Waf!

Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000