HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tantalelyt i RIIA?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:37:04  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
La märke till att det sitter en 10 uF tantalelyt i signalvägen i mitt RIIA, mellan de båda stegen. Den har omkr. 2 V DC över sig och kan därför inte kortslutas.
Kan man förbättra i ljudet om man sätter dit en 10 uF filmkonding av hög kvalitet istället?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/07 07:45:43

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:28:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är det för riaa?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/07 :  12:12:21  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Det som sitter i Quad 99 pre. Quad har haft en tradition att envisas med att ha tantaler i sina RIIA-steg. Det här ska för en gångs skull vara bra, men ändå...
Sitter alltså mellan det första förstärkarsteget med LM1115 och RIIA-korrigeringen (OP275). Och det var visst en 4,7uF tantal när jag tittade efter i schemat...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/07 12:15:46
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/09/07 :  22:03:59  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
En av skaparna av Quad (glömd namnet, glömmer alltid namn) skall ha sagt nånting i denna stil, när han ble frågad varför dom använder vanliga komponenter:

"Somone who cannot build a high-quality circuit with standard-components cannot work with us"

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/07 :  23:58:30  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
De va la Perra då, antar jag.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/08 :  00:13:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Perra: http://www.stereophile.com/news/121503walker/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/09/08 :  01:00:09  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
All heder till PW (elektronikkonstruktörens motsvarighet till Gunnar Sträng - med både bälte å hängslen), sitter just och lyssnar på Wilcos "Sky Blue Sky" på min tolva och 99/909-rigg med ESL-63 och undrar varför jag klagar...men att kortsluta tantalerna på 44:ans utgång var inte helt fel, skulle göra detsamma på 99:ans RIIA om det inte låg likström på...kanske skulle bekymra mig mer om ozonskiktet...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/09/08 01:08:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000