HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Snabbvisit i Stockholm...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:21:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

När vi var där var det produkter från ASR, Usher och Weiss som var uppställda för att visa framfötterna.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:21:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det är Svanå som varit med och skapat rummet.



Tyvärr var tiden knapp och Rummet utanför var bokat för en demo så vi fick aldrig lyssnat på hur det lät men Robert visade stolt upp mätningarna och av det lilla jag lyckats snappa upp om akustik så drar jag slutledningen att rummet ger goda möjligheter att verkligen få höra hur HiFi-komponenterna som ställs upp där inne spelar. Det man aldrig får glömma är att när man lyssnar i ett så hårt akustikreglerat rum så är ljudet ganska olika från vad det skulle vara i ett mer normalt vardagsrum.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:30:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den där kombinationen, ARS + Usher har jag lyssnat tidigare på tidigare och den är inte illa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/22 :  21:36:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja det var synd att vi inte kunde spela på lite när vi var där. Men å andra sidan ger det oss chansen att återkomma.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2007/08/22 :  22:28:04  Show Profile Send DHT a Private Message  Reply
Fick möjlighet att lyssna ett par timmar på samma anläggning i samma rum för ca en månad sedan och jag blev helt såld Dynamik, musikalitet, rumskänsla, närvaro, upplösning, you name it.. När hela anläggningen "försvinner" fullständigt och bara lämnar musiken kvar, det är något man får uppleva ytterst sällan...men så var det i detta rum
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/22 :  22:31:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Det är en härlig känsla när det spelar så fritt utan begränsningar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/22 :  22:35:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


I rummet bredvid var det MBL-demo.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  07:31:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Robert demade det större MBL-systemet.






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  07:35:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

MBL använder sig av helt unika element som sprider ljudet åt alla håll.





På CES i år demade det ett prototypsystem som spelade helt fantastiskt. Hos Robert var sweet spot upptagen så jag stod mest bredvid och njöt av musikvalet.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/08/23 :  08:38:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
quote:
MBL använder sig av helt unika element som sprider ljudet åt alla håll.


quote:
Hos Robert var sweet spot upptagen så jag stod mest bredvid och njöt av musikvalet.


Tycker MBL verkar en mycket spännande högtalare. Har aldrig haft förmånen att lyssna, men en av de faktorer som lockar är just rundspridningen som jag trodde innebar att man i princip tar bort begreppet sweetspot? eller..?

Artphotography
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/08/23 :  08:59:30  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
Håller med Dan MBL verkar väldigt spännande, skulle nog sitta som en smäck hos dig Dan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/08/23 :  10:37:31  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message  Reply
Pac/Cyber,

tack för besök i sommar och bilderna från butiken. Sommaren har varit mycket hektisk med besökare och kunder från Sveriges alla hörn, samt hifiintresserade från andra länder. Speciellt trevligt är alla positiva kommentarer avseende nya butiken och produktutbudet.

Dan,

när det gäller MBL så har vi dagligen flera visningar av dem, Givetvis är det speciellt roligt att lyssna till stora MBL 101 E, som kort och gott är en högtalare i en annan division än det mesta annat. Anledningen är den unika konstruktionen, - rundstrålande ner till 100Hz. Har man väl hört dessa kan det bli svårt att lyssna till annat, - med samma behållning.

Angående sweetspot så är den problematiken borta med denna typ högtalare. Mer än någon annan konstruktion ger de ett homogent lyssningsintryck och stereobild när du flyttar dig runt i rummet.

Jag ser framemot att få dema dem för dig vid tillfälle. Jag berättar givetvis gärna mer om tekniken.


mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/08/23 :  10:42:39  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Jo MBL är riktigt fina saker och som Dan misstänker så är sweetspot
riktigt "bred".

Dock att tänka på när det gäller MBL (har jag för mig) är att dom kräver sin förstärkare i.o.m att dom fullkomligen vräker i sig ström.
Och jag kan bara hålla med er som redan lyssnat... vilket fantastiskt ljud.

Pan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  11:17:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Har aldrig haft förmånen att lyssna, men en av de faktorer som lockar är just rundspridningen som jag trodde innebar att man i princip tar bort begreppet sweetspot?
Jo, man kan ju tro det av allt man läser om dem men min upplevelse är att även MBL har sweet spot. Tonaliteten förändrar sig marginellt när man går omkring i rummet men djupleds- och sidleds-information är bäst i sweet spot. De uppställningar jag hört MBL högtalare spela i har haft bred sweet spot. När vi var hos Audio Concept hade jag bra sidleds och djupledsinformation i hela soffan men bäst tyckte jag allt att det var i mitten.

Det är roligt att Ni får så positiva reaktioner Robert. Det är en djärv och stor satsning Ni gjort. Jag håller tummarna för Er.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/08/23 :  11:32:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Verkligen spännande konstruktion. Synd att jag är sällan i Sth. Dock blir det ett par gånger per år så nästa gång ska jag försöka lägga in en liten lyssning

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  13:34:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja konstruktionen är verkligen annorlunda.


Det enda konceptet deras element har gemensamt med ett vanligt kon-element är att det har ett magnetsystem och en talspole. Det är precis som du säger Dan ett riktigt intressant och annorlunda koncept MBL har utvecklat.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/23 :  13:52:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Märkliga och intressanta konstruktioner de där!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/08/23 :  13:58:00  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Tack vare Robert kunde jag i somras lyssna på MBL's referenssystem i Berlin med deras toppmodell mbl 101 xtreme och det var en upplevelse
- och som ni förstår fotograferade jag friskt och det fastnade även en bild på MBL 101E


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/08/23 :  14:00:24  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
En delförstoring av samma bild visar bättre konstruktionen


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2007/08/23 :  14:03:28  Show Profile Send kent_n a Private Message  Reply
Kent, det var ett trevligt sammanträffande att vi träffades där.
Jag hade kommit tillräckligt långt på semestern för att ha tappat dagar och datum. Kommer du ihåg när det var?


Jag har för mig att det var vecka 29 ellerkanske 30, lite osäker på vilken av dessa veckor..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/23 :  14:35:09  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Uscher vore skoj att höra i ett riktigt rum. MBL har tyvärr inte imponerar direkt alls på mig.. Dom verkar tillhöra en annan ljudtyp än den jag föredrar..

Men Uscher som sagt.. Dom BE 10 jag hört i värmland var kanontrevliga. Så dessa i ett bra rum Som Robban har ser mycket intresanta ut..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  16:06:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Jag har för mig att det var vecka 29 ellerkanske 30, lite osäker på vilken av dessa veckor..
V30 var det nog.

quote:
Men Uscher som sagt.. Dom BE 10 jag hört i värmland var kanontrevliga. Så dessa i ett bra rum Som Robban har ser mycket intresanta ut..
Ja du Mayro, det är nog bara att ringa och fråga när de står där härnäst.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  16:10:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Fikabord finns såklart också!



Det blev livliga musikdiskussioner medan Robert servade med kaffe. Det var en väldigt trevlig fikastund som avslutade vårat besök hos Audio concept.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/08/23 :  17:51:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nästa ställe vi landade på var det ganska mycket diskussion om för ett tag sedan. Det var dessa som var på tapeten...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/08/23 :  17:54:16  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Ljudmakarn

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000