Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:21:26
|
När vi var där var det produkter från ASR, Usher och Weiss som var uppställda för att visa framfötterna.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:21:53
|
Det är Svanå som varit med och skapat rummet.
Tyvärr var tiden knapp och Rummet utanför var bokat för en demo så vi fick aldrig lyssnat på hur det lät men Robert visade stolt upp mätningarna och av det lilla jag lyckats snappa upp om akustik så drar jag slutledningen att rummet ger goda möjligheter att verkligen få höra hur HiFi-komponenterna som ställs upp där inne spelar. Det man aldrig får glömma är att när man lyssnar i ett så hårt akustikreglerat rum så är ljudet ganska olika från vad det skulle vara i ett mer normalt vardagsrum.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:30:49
|
Den där kombinationen, ARS + Usher har jag lyssnat tidigare på tidigare och den är inte illa. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 21:36:42
|
Ja det var synd att vi inte kunde spela på lite när vi var där. Men å andra sidan ger det oss chansen att återkomma.
|
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:28:04
|
Fick möjlighet att lyssna ett par timmar på samma anläggning i samma rum för ca en månad sedan och jag blev helt såld Dynamik, musikalitet, rumskänsla, närvaro, upplösning, you name it.. När hela anläggningen "försvinner" fullständigt och bara lämnar musiken kvar, det är något man får uppleva ytterst sällan...men så var det i detta rum |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:31:49
|
Det är en härlig känsla när det spelar så fritt utan begränsningar.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/22 : 22:35:06
|
I rummet bredvid var det MBL-demo.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 07:31:55
|
Robert demade det större MBL-systemet.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 07:35:19
|
MBL använder sig av helt unika element som sprider ljudet åt alla håll.
På CES i år demade det ett prototypsystem som spelade helt fantastiskt. Hos Robert var sweet spot upptagen så jag stod mest bredvid och njöt av musikvalet.
|
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 08:38:09
|
quote: MBL använder sig av helt unika element som sprider ljudet åt alla håll.
quote: Hos Robert var sweet spot upptagen så jag stod mest bredvid och njöt av musikvalet.
Tycker MBL verkar en mycket spännande högtalare. Har aldrig haft förmånen att lyssna, men en av de faktorer som lockar är just rundspridningen som jag trodde innebar att man i princip tar bort begreppet sweetspot? eller..? |
Artphotography |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 08:59:30
|
Håller med Dan MBL verkar väldigt spännande, skulle nog sitta som en smäck hos dig Dan |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
Audio Concept
Member
981 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 10:37:31
|
Pac/Cyber,
tack för besök i sommar och bilderna från butiken. Sommaren har varit mycket hektisk med besökare och kunder från Sveriges alla hörn, samt hifiintresserade från andra länder. Speciellt trevligt är alla positiva kommentarer avseende nya butiken och produktutbudet.
Dan,
när det gäller MBL så har vi dagligen flera visningar av dem, Givetvis är det speciellt roligt att lyssna till stora MBL 101 E, som kort och gott är en högtalare i en annan division än det mesta annat. Anledningen är den unika konstruktionen, - rundstrålande ner till 100Hz. Har man väl hört dessa kan det bli svårt att lyssna till annat, - med samma behållning.
Angående sweetspot så är den problematiken borta med denna typ högtalare. Mer än någon annan konstruktion ger de ett homogent lyssningsintryck och stereobild när du flyttar dig runt i rummet.
Jag ser framemot att få dema dem för dig vid tillfälle. Jag berättar givetvis gärna mer om tekniken.
mvh, Audio Concept |
mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end
www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev |
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 10:42:39
|
Jo MBL är riktigt fina saker och som Dan misstänker så är sweetspot riktigt "bred".
Dock att tänka på när det gäller MBL (har jag för mig) är att dom kräver sin förstärkare i.o.m att dom fullkomligen vräker i sig ström. Och jag kan bara hålla med er som redan lyssnat... vilket fantastiskt ljud.
Pan |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 11:17:43
|
quote: Har aldrig haft förmånen att lyssna, men en av de faktorer som lockar är just rundspridningen som jag trodde innebar att man i princip tar bort begreppet sweetspot?
Jo, man kan ju tro det av allt man läser om dem men min upplevelse är att även MBL har sweet spot. Tonaliteten förändrar sig marginellt när man går omkring i rummet men djupleds- och sidleds-information är bäst i sweet spot. De uppställningar jag hört MBL högtalare spela i har haft bred sweet spot. När vi var hos Audio Concept hade jag bra sidleds och djupledsinformation i hela soffan men bäst tyckte jag allt att det var i mitten.
Det är roligt att Ni får så positiva reaktioner Robert. Det är en djärv och stor satsning Ni gjort. Jag håller tummarna för Er.
|
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 11:32:02
|
Verkligen spännande konstruktion. Synd att jag är sällan i Sth. Dock blir det ett par gånger per år så nästa gång ska jag försöka lägga in en liten lyssning |
Artphotography |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 13:34:24
|
Ja konstruktionen är verkligen annorlunda.
Det enda konceptet deras element har gemensamt med ett vanligt kon-element är att det har ett magnetsystem och en talspole. Det är precis som du säger Dan ett riktigt intressant och annorlunda koncept MBL har utvecklat.
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 13:52:50
|
Märkliga och intressanta konstruktioner de där! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 13:58:00
|
Tack vare Robert kunde jag i somras lyssna på MBL's referenssystem i Berlin med deras toppmodell mbl 101 xtreme och det var en upplevelse - och som ni förstår fotograferade jag friskt och det fastnade även en bild på MBL 101E
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 14:00:24
|
En delförstoring av samma bild visar bättre konstruktionen
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
kent_n
Member
234 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 14:03:28
|
Kent, det var ett trevligt sammanträffande att vi träffades där. Jag hade kommit tillräckligt långt på semestern för att ha tappat dagar och datum. Kommer du ihåg när det var?
Jag har för mig att det var vecka 29 ellerkanske 30, lite osäker på vilken av dessa veckor.. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 14:35:09
|
Uscher vore skoj att höra i ett riktigt rum. MBL har tyvärr inte imponerar direkt alls på mig.. Dom verkar tillhöra en annan ljudtyp än den jag föredrar..
Men Uscher som sagt.. Dom BE 10 jag hört i värmland var kanontrevliga. Så dessa i ett bra rum Som Robban har ser mycket intresanta ut.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 16:06:54
|
quote: Jag har för mig att det var vecka 29 ellerkanske 30, lite osäker på vilken av dessa veckor..
V30 var det nog.
quote: Men Uscher som sagt.. Dom BE 10 jag hört i värmland var kanontrevliga. Så dessa i ett bra rum Som Robban har ser mycket intresanta ut..
Ja du Mayro, det är nog bara att ringa och fråga när de står där härnäst.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 16:10:23
|
Fikabord finns såklart också!
Det blev livliga musikdiskussioner medan Robert servade med kaffe. Det var en väldigt trevlig fikastund som avslutade vårat besök hos Audio concept.
|
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 17:51:20
|
Nästa ställe vi landade på var det ganska mycket diskussion om för ett tag sedan. Det var dessa som var på tapeten...
|
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/08/23 : 17:54:16
|
Ljudmakarn |
|
|
Topic |
|