HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Blu-Ray, Hi-Fi?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/15 :  13:50:06  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Provade att spela 2-kanal med min Sony BDP-S1E Blu-Ray spelare via Beovision 9 till mina Beolab 5, låter jättefint, minst lika bra som när jag spelade med min Audio Analogue Paganini digitalt direkt till mina Beolab 5. Är ju lite intressant att jämföra Blu-Ray med vanlig CD, kanske är avläsningen mer exakt (eller mindre)?? En nackdel med min Blu-Ray är att det tar rätt lång tid att ladda skivorna (nåväl. så bråttom har man väl kanske inte).

rolnor

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/08/28 :  12:43:15  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Det beror ju också mycket på vad det är för typ av ljudspår du spelar upp, finns möjligheter till både mycket sämre och mycket bättre än CD-ljud.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/28 :  13:35:52  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Var hittade du Bluray skivor med musik? Jag trodde inte att det släppts någon sådan ännu.
Och vilket format var det i?

Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/30 :  17:54:56  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
f95toli;

Det är vanliga CD-skivor, men spelaren klarar även det formatet, har ju diskuterats lite det här med behovet av exakt avläsning av CD-skivor och jag undrar bara om en blu-ray-maskin klarar detta bättre? Finns ju nån chans eftersom maskinen är byggd för att klara högre överföringshastighet??

rolnor
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/08/31 :  12:20:06  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Den måste ju ändå hålla sig till RedBook-formatet, så...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/08/31 :  14:41:11  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Ayn;

Jag tror att jag förstår lite av Redbook-formatet (kollade på Wikipedian), men frågan hur det blir fel med en vanlig CD, har det med den mekaniska styrningen av lasern att göra? Kan en blå laser göra det mer exakt? Jag är nog ute på djupt vatten (som vanligt), men då finns ju chansen att lära sej mer.
Grattis till ditt nya äktenskap!

rolnor
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/08/31 :  15:37:12  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Det är nog just Sony spelaren som är bra i så fall.

Om lasern är för exakt, dvs för smal stråle, så kommer den att spela skivor dåligt pga att den blir för känslig för skräp och repor därför så kör man antingen med dubbla lasrar eller med en annan fokusering när man läser en CD med en (bra) DVD spelare.
Bluray spelare borde ha precis samma problem så det är kul att de har tänkt på det redan ifrån början den här gången så att det inte fungerar dåligt som det gjorde med tidiga DVD-spelare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000