HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Ton Art "Etera" En Euljuedbildtråd ....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:41:27  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Det är bra med Amatörvänner.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:42:39  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Vad är det för grejer denna gång då??
Hehe, helt sanslöst Tobbe!

Den där pirran känner man ju igen, den har den dragits tuuunga grejer på förrut..
Mina Dali fick åka fint på samma pirra senast. Men det är jobbigt upp till mayros dörr.

Tro mig!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:46:26  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Nope.. Skulle bara hämta en kopp.. Bilderna är snart slut. Det hanns inte med mer sedan lådorna öppnats tyvärr..

Men locket loss. samt lite annat man fick skruva loss så...



Sedan lite mer lirkande...



Så var låddan tom och amatören konstaterade dessa likkistor var fel mått på för honom...



Vår kära amatör är intre direkt en liten snubbe kan man säga..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:49:28  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Muse. Detta var fasiken tungt skall du veta för min Hifipirra.. Fick snudd starta kompresson och pumpa däcken lite hårdare... Tomlådorna vägde en hel del. Och själva högtalaren gick på straxt under 50 kg i sig själv som jag förstått saken.. Så detta var rätt mastigt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/26 22:50:35
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:52:24  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
få se se se se se se
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:53:05  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Nu ser jag...
Glasklart, dessutom.
Detta blir riktigt intressant!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)

Edited by - Muse on 2007/07/26 22:54:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:53:10  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

ja då var vio framme vid finalen då..

Här har jag glädjen att presentera desighögtalaren

Ton Art "Etera"





Så var man nere i dipolträsket igen då... Och har satt mitt rekord i snabb bildtråd samtidigt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/26 22:54:54
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:54:42  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Vad smäckra dom ser ut
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:55:31  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
OMFG vad coola!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:56:35  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Gött - dom där är mer fräcka än snygga. Låter de nåed?

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:09:00  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Vilka snyggingar!!!
Kommer glaset att hålla för LaMayros basgångar?
Hoppas att de låter lika bra som de ser ut.
Tror jag säkert att de gör!

Stereotypen
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:18:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Ja dom spelar Ok dessa dipoler..Exakt som Audio Artistry så är det väl lite på gränsen då dom inte direkt är lättdrivna.

men den härliga dipolfeelingen på Jasaja Hifetz Violinconsert idag var en riktig rysare..Speciellt då hela gänget öser loss och separationen slår emot ens öron som en chock.. Att det bara går är ett under.. Jag har hört svindyra anlägg som då detta spelas totalt krachar ihop till gröt.. och med dipolerna och LA MAYRO så sveper det bara ut som musik utan stopp i kraft och nyans..

Det ÄR verkligen en stor stor orkester man lyssnar till..

Ja dom spelar rätt ok dessa Norska dipoler. Så bra så jag är aningen förundrad över att dom inte är mer kända...men folk tror väl det är ett norgeskämt..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/26 23:18:53
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:25:34  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

basgångarna ja..
Som du antyder kan ju La Mayro spela bas.. Och dessa högtalares element motsvarar väl en 18" bas på var sida om jag fattat rätt. Så det betyder att det kan skaka till i golvet litegran då det går djupare i ton ibland.. I alla fall så länge elementen pallar med trycket.. Men då stor hela tornet och svajar under den tunga bas småelementen vrider fram....

men det ÄR kvalitetsbas vi talar om via dessa Norska dipoler. Så pass fin sådan så amatören trodde inte det gick att förbättra med ett gäng 12"or för förstärka lite extra...

men det kommer nog försökas i alla fall tror jag... bas KAN inte bli för mycket av.. Bara FEL bas kan bli för mycket av.. Inte rätt sådan..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/07/26 23:28:31
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:28:08  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Ooops, det var inga billiga högisar detta..
http://tinyurl.com/4px7k
På Forex så vart det SEK 58.600:-

Men frågan återstår: låter det 60 papp broder???
Jag ringer imorgon.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:31:59  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Vi gasar till Ulf i morgon på dan. Så här finns bara hunden och jenny o hennes snubbe då vi är borta...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2007/07/26 :  23:40:26  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Snabb och kul bildtråd.
Gratulerar igen till en intressant, snygg och "nästan" fullvuxen högtalare.
Tack för att jag fick vara med vid öppnandet och det första intweakandet.

Som vanligt när man har besökt Jämshögsraggaren så har man huvudet fyllt med nya intryck och idéer...om man tar en planka och...kan bli dyrt...att man aldrig kan sitta nöjd!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/07/27 :  06:25:22  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Härligt att se din och familjens enegi.Alltid kul med dina bildtrådar.Ska själv göra en "Mayro"på måndag Örebro-Trelleborg T/R
och hämta sones nya högtalare.

Hoppas att ni är nöjda efter allt slit att få in dom i huset.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/07/27 :  10:46:38  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
quote:
Vi gasar till Ulf i morgon på dan.
Fanken vad glad jag blir, då syns vi ju imorgon då?
Kul att Lena orkar följa med till Ståckolm också!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/07/27 :  11:08:49  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Dessa talare gillar jag, lyssnade på dem i Oslo för en del år sedan. Minns dom som mycket trevliga
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/27 :  11:34:17  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Leffee

Ja dom lirar ok.Faktiskt jädra trevligt.. Jag var skeptisk eftersom jag ju vet att det krävs en del för att få dipoler att sjunga riktigt gott..men dessa "Norrmenn" kan även dom tydligen då dom bara vill...

Men dom kommer nog även dom bytas om jag känner mig själv rätt.

Ta med kameran på din hifiresa..!!!! Forumet behöver få liv igen i bildtrådar efter den sorgliga förlusten avalla bilderna som tydligen är svåra att rädda.....

Som sagt var så är väl inte just dipoler med specar som dessa det absolut optimala till en röris på 40 w.. Men det går.. och det med helt ok resultat. Men det är som med Audio Artistry jag hade tidigare "lite på gränsen".. Men inte att stärkaren inte driver.. För det gör den. men konerna blir så hårt ansatta då man matar in bas så det fyller rummet med varm tung djup bas. Så konerna orkar inte med som jag vill.

Men då jag gillar bas så skall man här nu nämna att få få få har den bas jag talar om hemma i sina egna hifisar..För att få den bas jag har krävs minst en subba typ Velodyn i "DD klassen" och då får man ändå inte den kvalitetsbas jag får med La Mayro. (Min uppfattning efter själv hört självklart)

Så förstår läsaren här VAD jag talar om då jag talar om bas då "konerna blir hårt ansatta"..

En burk som jag bara måste framhärda igen och igen är Phonar "P40IIs" ..

Dom burkarna var rena dynamiten ihop med La Mayro för dom småpengar dom kostar i förhållande till ALLT jag numera provat. jag säger INTE att dom är "bäst". För då Muse Dali kopplades in så var det ytterligare en dimention av finkornighet och homogenitet som kom flödande. Men dom är ändå verkligen rent ut sagt DYNAMIT för småstålar dom kostar i dessa samanhang. och dom pallar lira tung bas med utan uppbrytningar pga ansatta element..



Edit

Ja U1. Dom är trevliga dessa högisar... Så du har nog hört rätt den gången,,, helt säkert..

Edited by - mayro on 2007/07/27 11:37:22
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/07/27 :  11:37:10  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Ser attans trevliga ut de där talarna, synd att du bor i de norra delarna av sverige, skulle varit kul att lyssna.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/27 :  11:57:23  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Lyssnade pa dessa i Oslo for 5-6 ar sedan eller sa...De lat grymt bra da och ar skalet till att jag anser dipolhogtalare vara bast.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2007/07/27 :  12:45:20  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Grattis....
Inte bara bara snygga utan de låter ju riktigt bra dessutom
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:01:51  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Oj vad många som sett och hört dessa Jag visste inte ens dom fanns föränn för länge sedan då jag såg annonsen på dom i ett annat samanhang. Sedan sjönk det minnet bort ända till ett svar på min bytesabbons kom inramlande för nu länge sedan...

Sedan har detta byte bytts medelanden om i långsam takt troligen medans han som hade dessa kollade upp mina burkar om det var nåt för han eller ej..

Han hade ett stoooooort Höööögt rum utan "hörn" och massa utgångar i öppen planlösning vilket inte direkt är det bästa för en dipollösning.. Dom trivs med lite "box" bakom att "arbeta emot"..

Så dessa dipoler måste blivit mycket "tunna" i det jättelika rummet.. Där skulle ett set stora Megatrend suttit finfint däremot om han velat haft dipoler. Eller en BUNT extra basar med likaså stor bunt slutsteg...

ärligt tror jag han skulle vara bekänt av några extra basar även till mina han bytte till också,, då även dom kändes aningen för "små" i basen delvis trotts sina 4 tolvor.. 2 extra basar minimum. men troligen 4 skulle han nog få ha... Men ojojoj om han bygger till med extra bas och det stora rummet härliga rum han hade . Då får han stor "släppfaktor" kan jag gissa..

Tillbaks till mina nya "burkar" då.

Jag skulle ju lämna dipoler har jag sagt.. Men ack ack så svårt det är då man sitter med sådana dipoler igen och lirar och sedan tänka lådda



Nu åskar det här. Och vår hund o husvakt är på plats så vi kan gasa iväg..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/07/27 :  14:12:55  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Alltid kul att saker och ting funkar, grattis!
Se nu upp för idiotskurarna uppifrån på er resa till och från Stockholm.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000