HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ber ödmjukast om uppgraderingstips - rpm 5.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/07/23 :  13:16:35  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej!

I helgen gjorde jag det bästa köp jag någonsin gjort.
Blindköpte 208 vinylskivor varav 0 var singlar med allt från Accept till ZZtop i vad säljerskan beskrev som i "ok" skick. Allt i bokstavsordning och kronologisk sorterat utöver det.
Har man inte hört Ballbreaker med AC/DC på vinyl så har man inte hört den alls!

Det visade sig att skivorna i stort sett ser och låter ospelade och omslagen var nästan alla i riktigt bra skick. Vissa är hur läckra som helst... För att nämna en så var det en Motörheadplatta (No remorse) med läderfodral. Helt klart ballt!

Nu till ämnet. Jag har en RPM 5 påhängd på rotelelektronik som tar hjälp av Elac's 203.2 för att sprida glädje.

Pickupen är AT95 som följde med. Jag har läst fram och tillbaka i trådarna jag hittat för att få tips och är fortfarande rätt osäker.
Eftersom det är kolfiberarm så antar jag att jag måste ha en PU som inte behöver en tung arm, så jag har tittat på Goldring 2300, dels för att den ligger i "rätt prisklass" för denna uppgradering, samt att den har 6.5mV - vilket i min värld av okunskap borde betyda att man inte behöver vrida på lika mycket på volymen för att komma till lyssningsvolym?

Såatteeeh...

Verkar detta vara vettigt tänkt?
Vad bör jag tänka på?
Finns det någon RPM 5 ägare här som bytt PU och blivit riktigt nöjd?

Länge leve vinylen!

Ps. Tips på trådar att läsa upp sig på emottages gärna. Får något felmedelande när jag försöker använda sökfunktionen.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/07/24 :  00:45:09  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Bytte från AT95 till Denon dl 103 Mc....och skillnaden var stor!!!

Den låg på 1500:- från hifiklubben.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/07/24 :  10:12:58  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Kanske skulle nämna att RIAA't bara klarar MM, så jag tänkte börja där tills man har råd med ett bättre RIAA vilket i sin tur öppnar för MC.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/24 :  10:35:07  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jag personligen gilar den pickupen du har på just nu, tycker den spelar med mycket engagemang och känsla.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/07/24 :  11:53:21  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag personligen gilar den pickupen du har på just nu, tycker den spelar med mycket engagemang och känsla.


Den vann väl nått test i nån av hifitidningarna för pickuper upp till runt 500:- väl?

Jag har för mig att de motoverade med att den kanske inte var den mest detaljrika men definitivt den med mest spelglädje, en riktig rock-"stampa takten"-sak.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2007/07/24 :  12:03:28  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hej,

jag har uppdaterat och testat en massa grejor till RPM 6 och det roliga med projects spelare är att man i små steg kan skapa en alldeles förträfflig spelare i 25 000kr-klassen:

* Börja med att köpa en bättre motorstryrning, en s k speed box. SE-versionen ger mest men kostar en del. Det är dock värt det.

* Sedan bör du isolera spelaren från underlaget, det dyra sättet är att köpa ex en Base plattform. Ett enklare och nästan lika effektivt är att köpa en platta av trä eller sten och ställa den på Isonodes. Skillnaden är markant.

* Sedan byter du pickup. Träversionerna av Clearaudios MM-pickuper finns från ett par tusen ända upp till ca 6 000 (Maestro). Ett annat alternativ som Project själva använder är Grados pickuper.

* Slutligen ser du till att skaffa en riktigt bra kabel istället för den som följer med spelaren; jag rekommenderar en silverkabel från Kimber (Silver Streak eller KCAG) eller åtminstone en PBJ.

Sedan återstår bara att skaffa ett bra RIAA-steg. Sådana finns många, exempelvis från Project själva, Musical Fidelity, Clearaudio eller Harmony Design.

Lycka till!

Stefaeri
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/24 :  12:26:19  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
vilka bra tips du kom med där Stefaeri2001, kunde inte hålla med mera. Ett tips är ju att riia MF går att hitta billigt beggat med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/07/24 :  12:52:58  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Kabeln som följer med spelaren är bytt. Fick jordens brum i högtalarna med den kabeln.

Speedbox står på inköpslistan och isolera spelaren från underlag ligger bra till på inköpslistan.

Skulle en Super OM 30 passa på en lätt arm? Skall titta närmare på både Clearaudio och Grado.

Kan inte säga att jag är missnöjd med AT95'an men man vill väl alltid ha lite bättre? =)


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/24 :  14:18:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Somfd ägare av en RPM-5a så vill jag bestämt hävda att du har hur mycket som helst att hämta från den nivå du nu befinner dig, kul för dig. Spelaren är mycket kompetent, helt klart. Speedboxen är en mycket effektiv uppgradering av dess egenskaper, klangmässigt händer ingenting men focus, kontroll och exakthet i musiken ökar, lite mer av cdns kvaliteter mao. Ny PU är det som faktiskt gör allra mest, visst tyckte jag att AT95e lät förvånasvärt bra, men i jämförelse med Benz MCgold lät den nästan trasig. En bra RIAA gör underverk, du bör ju satsa på en RIAA som inte begräsar dina PUval, tycker jag.
Projects egna fungerar bra i sina respektive prisklasser, phonobox II är dynamisk och fartig men lite rå och instäng i jämförelse med den i mitt tycke bättre valet Phonobox SE, nästa prisvärda steg tycker jag är Black Cube SE.
Musical hamnar förvisso därimellan men jag tycker nog att den är just mittimellan.
Vidare så gillar jag inte fötterna på RPM-5 med intern dämpning av gummi, såvida man inte ställer den på ett bättre underlag. Jag provade de minsta puckarna (pits) från BDR, de gjorde maskinen till en betydligt dyrare motsv, ljudmässigt iaf.
Ska jag rangordna åtgärder tillse först och främst att armen och PU är rätt inställda, det var inte mina från fabrik. Alla sk fabriksinställningar var fel på min t.o.m azimut. Detta är gratis och gör underverk. Var försiktig när du lotsar skruven till azimuten, speciellt om det är den äldre modellen med vanlig spårskruv. Om det är den nya, med insexs, behöver man inte vara så försiktig.
"OBS! Det kan behövas värmas med hårtork eller värmepistol om det sitter sån där låsklägga i gängorna.OBS!"
Kontaktar du generalagenten säger han "rör för fan inte skruven, bara för att det sitter en skruv betyder inte det att du ska skruva på den, det är omöjligt för en privatperson att stlla in azimuten rätt" FEL säger jag det var hur lätt som helst om man bara tar det försiktigt och varligt, dra INTE åt hårt bar så det sitter.
Kontrollera att PUn sitter rätt enl mallen.
Mitt ex kan ju varit det sista som lämnade bandet en sen fredag eller tidig måndag, här finns mycket att vinna och kostar inte skjortan heller.

Nästa steg är en bättre RIAA, så mycket du bara kan lägga ner på denna, utan att nämna andra märken än jag gjort. Detta är nämnligen förutsättningen för den revolution som PU bytet innebär.
För det är onekligen just så, PUbytet gör väldigt mycket förmodligen den största skillnaden. Jag kan rekomendera MCgold ca 2700kr, spelglad, robust lite färgad i mellanbasen men detta i jämförelse med ACElow som blev min nästa PU till min RPM-5. Av dessa två bör du lätt ta en ACE low, vilket alla sa till mig, men jag var lite snål och tyckte att 2700kr var väl mycket pengar redan det. Jag hade fel och den dubbla uppgraderingen blev ju faktiskt dyrare än om jag lysnat från början till rådet att välja ACElow.
Så därför säger jag till dig -Välj en ACElow, så har du en fantastisk kombination, dock måste du beställa en annan motvikt, för ACEn väger precis för mycket för den standardmonterade.
Just det köp en PUvåg för 750 spänn, helt oumbärlig och en viktig del för att få ut det mesta av din rigg oavsett om du kommer uppgradera hela riggen eller ha kvar den som den är.

Bra val av spelare, köp en PUvåg och relevanta verktyg, ställ spelaren i absolut våg och ställ in alla parametrar, det är en bra början tycker jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/07/24 :  15:08:38  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Skaffa Michael Fremer's dvd. Många bra tips på den.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/07/25 :  08:43:00  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Tackar och bockar för alla svaren. Nu har jag mycket att gå på.
Skall ta och inhandla dvd'n.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000