HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Cambridge 640P
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/07/15 :  10:01:27  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hejsan!

Jag var nu i veckan och köpte mig ett nytt grammofonsteg, Cambridge 640P MC/MM + en av deras integrerade förstärkare 640A v.2

Ljudet är fint och bra men det är en liten detalj som jag hakar upp mig på, om vi tar utsignalen från CD-spelaren som referens så är normal lyssningsvolym vid kl 9 på volymratten.

Med en MM-pickup återges samma ljudnivå vid kl 10, om jag däremot använde en MC-pickup får jag vrida ratten upp till mellan 11 och 12 för en njutbar normal återgivning.

Detta känns inte bra, skulle jag vilja spela högt (alltså normalt högt inget extremt)får jag vrida ratten till kl 2, vågar inte tänka på vad som skulle hända om jag av misstag kopplade över till CD men denna inställning.

Kan det vara fel på grammofonsteget eller är detta något jag får finna mig i?

På min gamla för/slutstegskombination så låg samtliga ljudnivåer i bra fas när jag skiftade mellan de olika input-medierna, och en jobbigt hög ljudnivå infann sig mellan 10 och 11, jag har aldrig i hela mitt liv passerat 12-strecket på en förstärkare förut.

Mvh /

Comus

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/15 :  13:29:50  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Tror inte det är något fel på ditt grammofonsteg. Det du beskriver är vad som blir följden av att utsignalen från din RIAA helt enkelt är en bra bit lägre än den från din CD-spelare. Normalt ligger gain från MM-steg mellan 30-40 dB och även om man har en MM-pickup med hög utsignal räcker inte detta för att komma upp i normal "CD-nivå".

Vad är det för pickuper du använder? Blir utnivån lägre med MC-pickupen även om du ställer grammofonsteget i MC-läge?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/07/15 :  15:29:07  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hej Blue!

Jag har inte provat att ställa Riaat i MM-läge när jag använder MC-pickup, kan jag göra detta utan vidare?

Detta är vad jag upplever:

CD = normal lyssningsnivå vid kl 9 på volymratten

Grado ZF1 MM genom Cambridge 640P i MM-läge = normal lyssningsnivå vid kl 10 på volymratten

Ortofon MC 10 super genom Cambridge 640P i MC-läge = normal lyssningsnivå mellan kl 11 och 12 på volymratten



Då jag vill använda min MC-pickup så tycker jag att glappet mellan vinyl och CD blir lite stort.

Innan jag böt förstärkare så använde jag ett Nad 116 försteg och där var skillnaden nästan obefintlig mellan CD och vinyl,därav mina funderingar.

Mvh /


Comus
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/15 :  16:39:22  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Tycker nog att de förhållande du har idag låter som hyfsat normala. NADen hade förmodligen högre gain i sitt RIAA och/eller lägre ingångkänslighet på cd-ingången. Det enda som förvånar lite är att du inte får ut ungefär samma volym från de båda pickuperna idag, MC-stegets gain är ju tänkt att kompensera för den låga ingångsnivån i pickupen. Men kanske är MC10 väldigt lågnivå, det där har jag inte koll på på rak arm.

Hursomhelst, låter inte som några oöverstigliga besvär det här, och att vrida lite mer på volymen kommer du nog lära dig att leva med.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2007/07/15 :  16:59:10  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Hejigen!

Nog kommer jag att kunna leva med detta :-)

Har dock läst någonstans att man aldrig skall vrida volymratten högre än kl 11 och därför känns det lite skumt att närma sig kl 2 när man ska poppa loss.

Men det där med kl 11 kanske bara är en skröna, vad vet jag!

Tackar så mycket för inläggen.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:02:14  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Det låter väldigt mycket som en skröna ja.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000