HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Jämförelse Vincent PHO-111 vs Rotel RQ-970BX??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/07/06 :  11:07:04  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej på er!
Jag har av en bekant fått låna (på obestämd tid) en Rotel-RIAA; RQ-970BX. Jag gjorde häromkvällen en kort jämförelsetest mot mitt eget Vincent-RIAA (jag spelade ett par låtar med Flash and the pan ..)

Jag blir dock inte klok på om jag tyckte att det lät bättre... Men, i alla fall, det lät lite annorlunda, lite 'mer' liksom, lite mer 'på'. Men det kanske är lite 'Rotel-sound'???


Jag skall göra lite mer lyssningar när jag får lite tid för mig själv. Jag öppnade Roteln och klikade inuti (inga bilder tyvärr), ganska rent och snyggt med Black Gate F kondingar ocg AD744 i signalvägen och någon annan Black Gate i spänningsmmatningenn tror jag.

Någon annan som har erfarenhet av de bägge RIAA-stegen?? Som kan dela med sig av _sina_ lyssningsintryck?

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/07/07 11:50:36

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/07 :  13:43:52  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har haft VincentRIAAn, den gör en inte så glad men inte ledsen heller för den delen. Den är mjuk och len men odynamisk och tam i jämförelse med andra/bättre RIIAsteg enl mig. Den sticker aldrig ut och blir obehaglig men den erbjuder inte så mycket av vad bra vinyl kan erbjuda.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:45:37  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Jag har haft Rotel 970 BX och tyckte inte alls att det var någon höjdare. Döljer det mesta som finns på skivorna liksom de flesta billiga RIAA gör. Köpte ett Lehmann RIAA efter Rotel och det var en stor förbättring. Med den RIAA:n börjar man ana vad som döljer sig på vinylskivorna.

S
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/12 :  20:59:31  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Flash and the pan
Coolt!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/07/13 :  02:28:34  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Flash and the pan
--------------------------------------------------------------------------------

Coolt!


Jaaaaa .... Visst , tidiga F&P när det återanvänder samma foto med olika "repor" i den överliggande färgen på omslaget .... Vanda&Young "sparkar sjärt" stenhårt!!!!!!!!!!.....

.....


Jodå .. Jag är fullt medveten om att jag rör mig i de nedre regionerna av riaa-steg, Lehman & Co ligger tyvärr lite utamför de ekonomiska realiterna för närvarande .. men det känns lite som om (efter att ha tittat i lådorna) att jag har mest att vinna på att operera i Rotel-burken?!!!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/14 :  12:37:29  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag var också inne på en operation av min RIAA, en Project Phonobox SE, men efter att ha provat bättre RIAA-steg kändes det som att jag hellre står ut så länge och spara till en ordentlig.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000