HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny Benz Ace L på Akito :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:25:12  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej,

Måste bara skriva några rader om min nya Benz Ace L PU.
Tänk vad mycket en bra PU kan göra.
Det låter riktigt bra på min gamla Linn Basik med Akito-arm.

Montering och intrimmning gjordes av Calle på Ljudprodukter.
Fick höra på den först med orginalkablar, där saknade jag en hel del diskantinfomation, attack och "luftighet". När Calle sedan monterat Van den Hul 502-kabeln på den, då jäklar...
Då fanns all den attack, diskantinformation och luftighet där som jag saknade innan.

Fick även lyssna på en gammal Thorenare, där han satt på den förra Ace L versionen och bytt kablar, även det rockade :)

Så alla ni som kör med orginalkabel, BYT!!
Det är värt pengarna även på en billig spelare.

Så nu kan jag leva en stund till med Linnen, tills jag hittar ett bra verk o arm till vettiga pengar.

Har fler vinylhistorier från mitt besök på Ljudpodukter, men de tar jag senare ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2007/07/12 11:26:11

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:34:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
har samma kabel och PU moterat av densamma fast på en Rega. Håller med.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/13 :  10:20:06  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hej igen,

Måste berätta mer om mitt besök på LP.

Jag fick även lyssna på det som Calle för tillfället har som referens.
Nämligen...

Vinylrigg (beg) Nypris ca 70k
Vi börjar med PU:
Kuzma KC-ref hade nypris 02-04 på 35k
http://www.kuzma.si/kcrefang.htm

Denna PU satt på en Stogi-arm
http://www.kuzma.si/stogiang.htm

Detta satt på en Kuzma Stabi
http://www.kuzma.si/stabiang.htm
Denna spelare slutade tyvärr Kuzma tillverka för några år sedan, pga att tillverkningskostnaden blev för hög, så att den skulle kosta lika mycket son en Stabi REF. Denna spelare är verkligen en välbyggd pjäs, och tyvär ovanlig på beg-marknaden.

Lyssnade på Sara K, det lät helt underbart!
Måste helt klart åka dit igen o lyssna på lite fler plattor :)

MC-step up var en klassiker från Tim de Paravicini, tror den kan ha hetat The Head, kan det stämma?

Signalen gick sedan vidare till ett ca 15 år gammalt rörförsteg.
Convergent Technology SL-1
http://www.stereophile.com/tubepreamps/705/

Vidare till Slutsteget som var ett Audio Research VT100

Högtalarkablar var Neotech (Taiwaneser, som tydligen tillverkar kablar även till bl.a. Harmonic Technology och Acoustic Zen om jag inte minns fel)

I andra ändan av högtalrkablarna var de kopplade till
Wilson Sophia
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/619/index.html

Igår lyssnade jag på lite fler vinylplattor där hemma.
Jag hade ett stort leende på läpparna :D
Det är ngt speciellt med vinyl som är svårt att få fram via CD-formatet...

Nu fortsätter jakten på bättre verk och arm.
Men först ska jag leka lite med fjädrande avkoppling till Linn Basiken.
Köpte några Solid Tech IsoClear och hockeypuckar, mer om detta nästa vecka...




"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/13 :  22:16:32  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

quote:
Aluminum-cladded boron
Man ska nog vara nykter om man ska klä ett boronarmrör med aluminium.



quote:
tror den kan ha hetat The Head, kan det stämma?
Var det inte denna då: http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=11&id=23



quote:
mer om detta nästa vecka...
Ska bli intressant!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/14 :  10:01:49  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Utifrån våra samtal verkar det blivit lyckat, Kilgore!??

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/14 :  12:31:54  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag sitter också och njuter med en ACE low, jag har ju inte jämfört med andra märken i samma prisklass, men enl vissa källor tål den att jämföras allt upp till 10.000 beroende på smak och övrig utrustning förstås. Jag gillar den också skarpt. Kul att du är nöjd, min spelare har redan en cardas tonarmskabel orginalmonterad, färdigtweakad sas.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/07/14 :  17:56:58  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Det verkar som Benz Ace pickupen går hem hos alla. Det verkar inte vara någon idé att titta efter någon annat alternativ i samma prisklass. Fråga om det är ok för trådskaparen? Vilken karaktär har Ace pickupen? Har läst lite olika, att den tillför lite värme och passar Rega armar?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/07/14 :  18:20:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
passar riktigt bra på rega armar.
ljudet är väl som jag upplever det speciellt så jag överlåter någon annan till att beskriva det. som jag tycker ger den inte maximal upplösning dvs superanalytiskt ljud men ett ljud som har ett skimmer som tilltalar mig. hmmm.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/15 :  00:29:58  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag har modellen under Ace, en Benz Silver högnivå MC som jag tycker är superfin.
Har inte jämfört med så många i samma prisklass, dock tyckte jag den spöa Clearaudios Virtuoso som faktiskt är en dyrare PU. Det är ju iof en MM-puppa så det är kanske klart de låter olika.

Det som jag är allra mest nöjd med Benz är hur bra det låter i innerspåren. Fantastiskt!
Kommer hålla mig hos Benz PU, och ska uppgradera till en Ace när tiden är mogen. Finns tydligen något inbytessystem.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/16 :  07:46:48  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
calle_jr: Nej det var nog inte den MC-step-up:en, ska kolla mer noggrannt nästa gång jag är på LP

EA: Jepp, det har blivit mycket trevligt ljud för relativt små pengar :)

Klingan: Klart det är OK med fråga, är alltid kul med vinyldisskusioner :)
Jag har svårt att sätta en karaktärsstämpel på Ace L, men jag tycker att asimov66 beskriver det ganska bra.
Den kan verkligen gräva fram detaljer och information som finns i spåret, den kräver inte den bästa armen och verket för att prestera, men växer så klart med uppgiften.
Jag ska göra lite jämförelser med en annan spelare jag har hemma (den är tyvärr inte min) Thorens TD3001 med en Benz Silver (MC med high output) Bättre verk och arm, sämre puppa, som dessutom inte är finjusterad av Calle på LP.
Dessutom har den Thorens orginalkablar, de kanske man skulle byta :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:33:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
The Head är designad av Tim deParavicini men salufördes inte under EAR. Jag vet inte om man hittar dem någon annanstans än på begmarknaden längre. Den har funnits med i många år och klassas fortfarande i vissa kretsar som en av de bästa MC step upperna pengar kan köpa.

CAT'en går heller inte av för hackor!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/16 :  09:53:53  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Hehe, ungefär vad Calle sa på LP.
Han klassar The Head som den tydligen heter, som en klassisk MC step up, och tycker att det är en av de bättre som tillverkats.
Han är även mycket förtjust i den gamla CAT:en.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/17 :  08:57:44  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Så dä nu är orginalfötterna på Linn basik borttagna.
Numera vilar spelaren på 3 st Solid Tech IsoClear, dessa vilar i sin tur på Stadium ishockeypuckar :)

Testade en hel del igår fram och tillbaka. (Använde Stockfish Vinyl Cllection Vol.1 mestadels låten No sanctuary here med Chris Jones)
Det blev bättre "luftighet" tonerna fick spela färdigt utan att de flöt ihop, sång o gitarr blev tydligare, även basen förbättrades.
Och den största födelen är ju att spelaren blev mindre känslig för yttre påverkan.
Man kan knacka o banka i hifihylla golv rätt ordentligt nu utan att skivspelaren bryr sig :)

Så detta lilla tweak kostade ca 500 kr, helt klart värt det tycker jag :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/07/21 :  17:59:13  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Grattis till en "ny" vinylavläsare. Det är såna uppgraderingar man gillar.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/07/21 :  19:49:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Pac skrev:
quote:
The Head är designad av Tim deParavicini men salufördes inte under EAR. Jag vet inte om man hittar dem någon annanstans än på begmarknaden längre. Den har funnits med i många år och klassas fortfarande i vissa kretsar som en av de bästa MC step upperna pengar kan köpa.

CAT'en går heller inte av för hackor!


The Head TX4, är tillverkad av High End Devices i St. Ives

- Det var tydligen mitt gamla CAT-försteg som lyssnades på, vilken jag också använde tillsammans med en Head så jag vet att det är en mycket bra kombination

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000