HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Inget 5.1 ljud från dator till Bioreceivern???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DVDHUSET
Member

75 Posts

Posted - 2007/07/03 :  13:53:05  Show Profile  Visit DVDHUSET's Homepage Send DVDHUSET a Private Message  Reply
Hallå,

Finns det någon dataguru därute som hanterar Digitalt ljud till bioreveiver?

Just kommit från installation hos en kund!
Det är iofs roligt :)

Men det var en dator inblandat...och det är inte kul alls!
(eftersom jag och datorer är inte samms...)
Hur som helst..
Så har jag kopplat en Coax Digital RCA-RCA kabel från datorns digitalutgång..till bioreceivern..men får bara ut Dolby Digital i PCM.
När jag går in och "fifflar" i dator och får till 5.1 ut så hackar ljudet o blir dubbelt??????
Bioreceivern står i Auto-mode så det som går in kommer ut dvs!!!

Vad göra???

Någon som är proffs på datorer o 5.1 ut?

Tacksam för snabbt svar då jag vill tillbaka till en go kund.
Mvh
Mathias
DVDHUSET

En parasit överlever inte utan sin värd.

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2007/07/03 :  14:53:47  Show Profile Send Nygga a Private Message  Reply
Kanske datorn inte har rätt drivrutiner för ljudkortet... kan vara en lösning.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/07/03 :  18:52:13  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Vad har du för programvara i den trilskande datorn?
Jag har bara fått Power-DVD att ge korrekt Dolby-Digital och DTS ut. Möjligtvis gick det även bra i VLC men mitt tips är Power-DVD.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/07/04 :  12:19:23  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Power dvd är ett säkert kort! VLC haraldrig funkat för mig. Då låter det som du beskriver med hackande ljud!
Kolla oxå så du verkligen har digitalt ut aktiverat från ljudkortet. På min dator måste jag in i "avancerade kontroller för playcontroll" och klicka i där att den ska skicka ut digitalt. Men det skumma är att även om det är iklickat så kanske den inte skickar ut ändå, så jag måste klicka ur och sen i igen!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2007/07/08 :  14:06:38  Show Profile Send Prism a Private Message  Reply
Hade själv ett liknade problem med min HTPC och en Denon förstärkare soim stod i Auto läge, felsökte som en galning i datorn tills jag provade att sätta förstärkaren i manuellt läge för Dolby Digital och då hoppade det igång och funkade som det skulle.


Har även haft problem med VCL och hakade ljud och det är viktigt att du väljer rätt ljudläge & ljudspår annars så får man det hakande ljudet.

Som redan nämts så är Power DVD att rekommendera bara att klickar i Spdif Out.




Edited by - Prism on 2007/07/08 14:26:43
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:38:22  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Sedan bör man vara lite försiktig med koax från dator till förstärkare om de inte kopplas till samma uttag, en och annan hembioförstärkare har bränts på detta sätt...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/07/11 :  12:56:13  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Alla ljudkort fixar inte 5.1 ut över spdif. I en del fall kan man behöva köra AC3 filter (gratis program kläm in raden i google).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000