HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ultra Tyst dator
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/14 :  15:45:07  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Hej allihopen,
Har någon av er satsat på en kompremisslös tyst dator? Jag kommer snart att börja skissa på en ny HTPC(Speldator). Min fokus är passiv vattenkylning. Budgett ca 5kkr åsidolagt för kylningn.

Tanken är att det skall finnas maximalt en stor lågvarv-fläkt som sitter på nätaggregat eller chassi.

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/14 :  16:03:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hadde en bilkyare förr,tyvärr låter vattenpumpen oxå..haft olika.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2007/06/14 :  16:12:18  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
feta kylflänsar med heatpipes så behöver du inga fläktar överhuvudtaget.

Kolla denna tråd

http://www.tystpc.nu/forum/viewtopic.php?t=128

/Anders
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/06/14 :  16:15:01  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Kolla min HTPC i denna tråd,

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57422&whichpage=3
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/14 :  16:24:12  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Tror inte 5000 räcker till en Hfx låda iofs det skulle nog landa på något i stil med 9000 för låda, nätagg och heatpipes - fast det är en grymt läcker låda ! Eller har jag fel CH ?

Zalmans Reserator 1 eller 2 kan nog vara bra om du vill köra vattenkylt.

Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/15 :  10:10:40  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Jag funderar faktiskt på ett par reserator 2 för att kyla komponenter och nätdel. Alternativet är radiatorer från Innovatek. Jag såg även till min glädje att det finns en vattenkyld nätdel som är godkänd enligt CE i Europa i datorbutiken.

75-90 grader? Det låter inte som idealtemp för en dator? Du kan ju popa popkorn på den

Min gamla HTPC var utformad för att optimera kylning och utseende, men jag hade enorma svårigheter att meka runt i desktoplådan. Värmeutveckling var påtaglig eftersom utrymmet var så trång med alla sladdar kors och tvärs. Den var dyr ca 8000kr men till trots värdelös, anser jag. Snygg var den med display och annat godis!

http://www.atechfabrication.com/HTPC_cases.htm

Min samlade erfarenhet är:
- Aldrig fläkt, alla låter utan förbehåll. Dom som säger att de har fläktar som inte låter har hörselskada över motsvarande registret. Jag kommer dock inte undan en fläkt alternativ en ventilationsslang för chassi. Men å andra sidan bör man kalkylera om ditt rum verkligen tyst till en början.
- Pump låter mycket mindre än fläkt och kan dessutom installeras utanför eller hängande i en vattenreservoar (ljudisolerad med vatten)
-Köp en storlåda om du tänkte satsa på strömhungriga komponenter. Strömhungrig=värmeutveckling. Luftcirkulation är som bäst i stora lådor.

-Större risk för allvarliga skador med vattenkylning. Försäkringsärrende kan uppstå vid problem? Jag är inte säker på denna? Har någon råkat för försäkringsproblem i samband med vattenkylning?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/15 :  12:56:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
75-90 grader? Det låter inte som idealtemp för en dator? Du kan ju popa popkorn på den

Huu,jag hadde nog 25-30 grader i min(fullstorlåda)

quote:
Dom som säger att de har fläktar som inte låter har hörselskada över motsvarande registret.

Ja.detta stämmer,jag kör mina på 5-7v,bara så dom startar..men nog låter dom ändå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/06/15 :  13:09:49  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
75-90 grader är väl grafik chipet ? Det fixar upp till ca 130 grader innan drivern
säger stop så det är nog inte så farligt, däremot kan ju livslängden påverkas.

Själv har jag snickrat en 25 kubikmeters låda med hjälp av en hålsåg :-)

Det verkar bli riktigt bra med extern DVD och MCE fjärren och ljud kort är beställt,
det ända som åter står att lösa är extern VFD så jag funtar lite på att hacka Squeezeboxen
så att den blir display för att har TV'n på när jag lyssnar på musik funkar bara inte.

Kör ni med försteg förresten ? Jag funderar på att köra utan men det verkar kräva lite
drivrutins hackande för att få till bassmanagement till subben bra.
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/06/18 :  00:28:38  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Jag kör vattenkyld pc med dom bästa komponenterna som finns på marknaden för tillfället så jag kan ge lite tips.

Som kylare rekomenderar jag Termochill som kyler bra fast man kör fläktarna på 5 volt.

En pump som Laing DDC Ultra är tyst så länge man inte skruvar fast den i chassit, min hänger i slangarna så inga vibrationer fortplantas.

Nexus fläktar är nog dom tystaste på marknaden.

Men vill du köra helt utan fläktar så finns Zalman reserator2 men då står kylaren utanför datorn.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/18 :  01:16:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
min hänger i slangarna så inga vibrationer fortplantas.


Dämpning likt skumgummi funkar hyfsat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/18 :  12:05:50  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Tack för tipset om hängning med gummislangar.
Dämpning i lådan (div mattor och bindväv) kan ge stegrad värme eftersom den fungerar som isolering.
Med tanke på att datorn skall vara i vardagsrummet blir man lite förtvivlad över kombinationen stor låda samt 1-2 Reserator2

Jag har dock inget emot element som står utanför dator. Hellre det än fläkt.
Go to Top of Page

Jörgen
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/06/18 :  18:37:32  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply
Min dator står 3 meter från soffan och den hör jag inte och då kör jag fläktarna på 7 volt.
Kör jag på 5 volt hörs det knappt när jag sitter vid datorn. Det susar lite bara, inget blåsljud.
Pumpen hörs inte alls.
Kolla på http://www.petrastechshop.com/index.html där finns det hur mycket prylar som helst.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:07:46  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag kör med en liten kylare som jag har för mig kommer från värmepaketet i en volvo. Den klarar utan problem att kyla ner min pentium D 940 utan några fläktar. Dock står den utanför lådan.
Pumpen låter jag stå på en tvättsvamp bilvariant och det tystar ner den till dräglig nivå även om jag önskar jag hade en tystare pump.
Sen kör jag med seasonic M12 nätagg. Hårddiskarna är upphängda i resårband och det upplever jag som det gav mest av alltihop. Förvisso stör jag mig mer på hårddiskarnas vinande ljud än fläktarna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/06/29 :  01:16:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Går det inte att köra vattenkylningen på självcirkulation?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/06/29 :  02:41:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Går ju ta från vattenkranen till slasken...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:36:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Lite sent svar men nej det går inte att köra vattenkylning på självcirkulation. Vattenblocken är inte byggda för det så man får ingen cirkulation alls istället. Tyvärr
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/07/11 :  17:06:36  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Nu sitter jag och skissar på en annan idé som komplement. Jag har försökt hitta idéer som stödjer den på andra forum. Det finns några som experimenterar med samma tankegången.

Jag har tre problem med elekroniken i min vardagsrum:
- Fläkt- eller spinn-oljud (som kommer förr eller senare då delarna nöts).
- Dammansamling
- Värmeutveckling (slår mot apparatur och inre klimat, sommartid )

Har någon prövat inkapslade lösning i glaskabiner? Apparaturen design är väl synlig, utifrån det estetiska. Även en lådformad ram omkrin plattskärmen. Alla anslutna till aktiv ventilation?

Har ni några tankar kring möjligheter och/eller svårigheter?

Edited by - Sesam on 2007/07/12 08:11:09
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  08:32:05  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag tycker iden är bra att koppla bort burkarna till andra rum om det går. eller kuber i detta fall.

Finns det inte icke strömledande vätskor som man sänker hela burken i? Har för mig om att jag läste om det när jag jobbade med att -dB mäta datorer och testa prestanda för ett företag.
En kanske dyr lösning men det borde fungera riktigt bra att ha grejerna i akvarium hemma.
Eller bygga in produkten i små kylskåp har man ju sett. Värmeutvecklingen hamnar iof på baksidan och vidare ut i rummet och det är lite bekymmer med kondens.
Hårddiskar tycker tydligen inte om att bli utsatta för frystemperaturer på samma sätt som tex en professor.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/07/12 :  10:59:37  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Jag börjar få lite träffar på inspirationskällor. Denna är en dyr lösning men bör vara i närheten av det som jag tänker på.

http://www.schroers.de/glas-glas-holz/images/ARCHOS-AUSSCHNITT-d-g.jpg

Edited by - Sesam on 2007/07/12 11:38:25
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/12 :  15:49:45  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Tjusigt.
Det är svårt att väga in vad som blir det viktiga. Det är svårt att få ljudtät och samtidigt dämpa invändigt i en genomskinlig glaskonstruktion. Dvs omvandla ljudenergi till värme genom olika absorbenter.
Det är mycket design o det är snyggt. Hur ser den aktiva ventilationen ut ? Är det serverrumskapacitet vi talar om eller gäller det bara att kyla ner några slutsteg ?
Det kanske är snyggt att bygga ventilationsrör som kommer genom golvet som är kopplat till större däpad fläkt i annat rum/källare.
Har sett ett par byggen där man gör tysta lösningar till datorlådor. Tex en hurt under skrivbordet eller liknande. Detta är mycket värme som ska ut och det går åt en del dämpmaterial och fläktar med kanaler för att få det riktigt bra. dvs max ljuddämpning samt kylning.
Men det är ett riktigt snyggt skåp du hittat.
En lösning vore väl att montera heltäckande glasvägg 50 cm ut från väggen. Ha all utrustning där bakom och leda ut värmen genom yttervägg eller liknande. Då blir det tyst o dammfritt. Ungefär som små serverrum.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/07/13 :  10:08:27  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
En glasmästare måste bli inkopplad. Jag börjar sufra och fick napp på ett antal som är intresserade av skräddarsydda uppdrag. Jag försöker hitta en HIFI-freak som råkar vara glasmästare för att optimera finishen:-)

Jag kommer att renovera multimedia-väggen där inbyggs kabalkanaler samt ventilationskanaler.

1- Kabiner ljudtätta genom ramar ek/alu. Ev. intresserad av granit i nedre plattan.
2- Glastjocklek 2 cm hyllor och 0,8-1 cm utvändigt.
3- låga bänk och avlånga, max 2-3 apparater i resp.
4- Ventilation är aktiv från(sommar)och till(vinter). AC finns.
5- Genomaskinliga slangar (ev. form såsom dammsugare).
6- Även väggmonterad glasram för skärmen (om denna råkar ha en fläkt). Jag har inte köpt den ännu.
7- Luftpumpen installeras på balkongen (Fokus på tystpump)

Jag tror att jag kommer att lyckas komma åt alla ömmande punkter och få en hel del design som är uniqe. Kan slippa behovet av vattenkylning på köpet.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:01:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Detta verkar bli mycket lovande. Kommer att följas med svalt intresse ?
Skämt osido, detta kan bli mycket bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000