HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Testade film med nya systemet igår...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/06/07 :  11:11:15  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Efter att ha köpt min Yamaha DSP AZ2 har jag inte haft tillfälle att dra på en film en enda gång. Igår fanns det dock både tid och lust. Kopplade in min Pioneer DV 490 med coax-snöret till Yamahan, HDMI kabeln till TV'n och sedan bar det iväg. Valde X-Men II eftersom jag sett filmen ungefär 25 gånger och kan den väldigt bra rent ljudmässigt.

Var lite full i fan och hade subben avstängd...

Satte Yamahan i Dolby Digital läget och sedan bar det iväg.

Snackar vi skillnad mot gamla stärkaren? Japp!

Helt plötsligt flyger ljudet ut ur högtalarna. Enorm detaljering som inte fanns där förut och ett tryck i botten som jag endast fick med subben inställd på 60hz och 60 på volymen (av 99....) Var tvungen att kolla både en och två gånger om subben verkligen VAR avstängd!

Hemmabio ska avnjutas med hemmabiostärk är kontentan av testet. Det blir ruskig skillnad i alla register. Mer närvaro, lättare att följa dialogerna och sedan placeringen av de olika effekterna i ljudbilden är rysligt fin! Nu har jag inte ens några bakhögtalare eller center (ännu), men ibland får man känslan av att ljudet kommer bakom huvudet iaf - coolt!

Kan iofs bero en del på att jag tidigare körde min Pioneer analogt till min gamla stärkare och att det inte kodas av i Dolby Digital, men va fan, nu är det ju bättre iaf!

Ska bli riktigt roligt att hänga upp Mirage Omnisat bakom skallen i sommar och se vad som händer! Givetvis ihopsnörat med ringledare från Classe i Sjön till att börja med...

Nu fattas bara en bättre DVD spelare för att få finare bild, så är jag nöjd! Min Pioneer är väl helt ok rent bildmässigt, men min TV förtjänar bättre. Tycker att Pioneeren kan bli lite grötig och suddig i detaljerna ibland, men en cool grej jag märkte när jag köpte den och körde Face/Off i 720p var att John Travolta har dålig hy... Då skrockar man lite i soffan...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/06/07 :  18:49:37  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
He he - så skall en dosa osa!
Vänta bara till du fått upp surroundarna och en ev center, då blir det ännu häftigare.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  19:13:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Bara att sätta upp allt kallibrera upp systemet och poppa popcorn och köra igång "Das Boot" Superbit utgåvan.

Då jäklar....

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/06/13 :  13:22:49  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Lyssna med förnuft och satsa på detaljrikedom istället för högljutt. Njut!
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:31:47  Show Profile Send Rishna a Private Message  Reply
Sålde hembion för ett knappt år sedan pga. bilköp. Hade bl.a en Denon 2106 som fungerade kanon. Men, men.... den åkte den också precis som allt annat. Film har inte varit film sedan dess.

Så igår hittade jag en begagnad 2106 och visst är det som det sägs ovan.
Film ska köras med hembioförstärkare. Jösses vilken skillnad mot PCM-stereo!!!

Nu ska det letas upp ett par bakhögtalare som matchar mina gamla JBL.



/Fredrik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000