HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Forsell Air Reference
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/19 :  20:19:06  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Är det någon här på forumet som har lyssnat till en Forsell Air Reference eller kanske äger eller har ägt en sån spelare.Är intresserad av dess för och nackdelar.Om den står sig än idag eller om det finns bättre spelare för pengarna,priset är runt 25'
Mvh

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/06/19 :  23:05:08  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Jag har hört Forsellen på en HiFi-mässa i Göteborg innan Arken-tiden.
Högtalarna var ett par stora Thiel. Förstärkare kommer jag inte ihåg.
Kanske pga ljudupplevelsen som var helt otroligt bra. Det är detta tillfälle som har imponerat allra mest på mig ang HiFi. Folk ville aldrig gå ifrån lyssningsrummet. Så bra lät det.
Forsellen hade svänghjulet.

25' är ett fynd både med eller utan svänghjulet.

Fördelar: Se ovan. En skönhet i svart.
Nackdelar: Skall vara lite trixig att ställa in. Luftarmen är känslig.
Luftpumpen behöver placeras i ett annat rum.

Om inte du köper den så tipsa mig.

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/20 :  00:39:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Tack för tipset,när jag var och tittade på den idag(eg.igår)tyckte jag att pumpen inte var störande alls,får se hur jag gör det var lite problem med tonarmen med säljaren skulle se över det.
Mvh
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/06/20 :  15:03:16  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Imponerande spelare med en helt extrem stabilitet i alla dimensioner - ljudmässigt. Säger bara en sak: Wow!!! Fick min LP12 att låta rostig Lenco. Med damm på stiftet.

Det jag minns mest är exaktheten, precisionen i ljudbilden. Och den helt obromsade dynamiken.

Nackdelen är att allt går att justera, men om du fipplar med egenskap A så måste du sedan justera B - som också har påverkats. OCh när du gör det så påverkar du egenskap A...

Inställningarna behöver justeras med jämna mellanrum - det är är ett precisionsinstrument.

Inget för oss med fem tummar på varje hand.

/Olle

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/20 :  16:39:20  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Tack för synpunkterna,får se hur det blir,ska prata med säljaren om han har fått tonarmen ok jag tyckte det inte var så mycket inställningar luftflöde ifrån pumpen sen kunde man tydligen höja o sänka höjden på tonamren om jag förstod det hela rätt.
Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/06/20 :  21:07:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har haft förmånen att hjälpa en bekant att sätta upp en F.A.R i hans nya hem och jag blev väldigt imponerad över hur välbyggd den är. Det gav en väldigt massa ideér hur man skulle kunna göra själv men det är en helt annan historia.

quote:
Nackdelen är att allt går att justera, men om du fipplar med egenskap A så måste du sedan justera B - som också har påverkats. OCh när du gör det så påverkar du egenskap A...

Precis jag höll på i två dagar själv för att "få" till det och då då får man titta till den så att allt står rätt till. För att hålla koll på hur alla inställningar är och blir så har dessa skrivits upp för en enklare justering efteråt.

Det är bland det bästa kanske det bästa jag har hört i skivspelarväg Io sätter verkligen fingret på det.
quote:
Det jag minns mest är exaktheten, precisionen i ljudbilden. Och den helt obromsade dynamiken.

Det värsta var ju att man fick en ny referens och blivit förstörd för evigt, men en dag så.....

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/06/21 :  20:38:23  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Vi hade en i butiken när jag jobbade hos Ambrosia och den var mycket tweaky, vi spelade den bara efter att kunden bokade tid att komma och lyssna så vi kunde justera den för bästa performance. Den ersättes med en Kuzma XL med Airline som aldrig behöver justeras och låter bättre tycker jag. Om du gillar att justera hela tiden och är villig att spendera upp till en timme innan du kan lyssna så är ju Forsellen intressant, den låter bra.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2007/06/24 :  23:45:26  Show Profile Send Peter A a Private Message  Reply
Förstår inte varför man ska behöva hålla på med inställningar varje gång man ska lyssna? Kanske om t-banan kör rakt under huset men det problemet har vi inte här ute på landet
När allt är inställt en gång (nåja, nästan i alla fall) så är det bara att slå sig ner och njuta, timme efter timme efter timme efter...

Peter Afzelius
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/25 :  00:21:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Pederb:Vad var det som måste justeras innan varje spelning det låter lite jobbigt,när jag var o tittade på den så allt ok ut det var bara o justera luftflödet till arm o tallrik det andra verkade helt ok.
Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/06/25 :  07:00:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Time har en, kolla med honom.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60760

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/06/25 :  09:52:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
På min bekants Forsell får en koll en gång om året och det är bara små justeringar som görs men det som var största problemet vi hade var luftflödet men det fixade Stefan för gott.

Tycker det är märkligt att man skulle få justera innan varje spelning, hmmmm.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/06/25 :  10:27:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Kan inte annat att hålla med IO, helt otrolig spelare.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/25 :  10:56:42  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Det blir nog att åka och lyssna på den senare under veckan hoppas att den är så bra som sägs,jag gillar principen med tangentialtonarm.
Mvh
Thomas
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/25 :  12:12:37  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Man kan ju ha en regulator i kretsen så slipper man justera men om man använder ventiler av hög kvalitet (typ Festo) så är det inga problem med armen iaf. Jag har byggt egna spelare med luflagrad tallrik och inte heller där haft problem annat än med damm.
Ett filter i kretsen kan rekommenderas.
Vanliga akvarieventiler funkar men det är bättre med metallventiler, de ger inte med sig med olika flöden.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/06/25 :  18:30:56  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Den var känslig för temperatur ändringar och ändringar i barometer tryck. Jag håller med att den låter kanon. Lite pillig

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/06/26 :  10:32:15  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har en sk bekant (dvs en sån man hälsar på och utbyter artiga fraser samt stöter på i olika hifisammanhang) han har en luftlagrad spelare jag inte kommer ihåg vad den heter men han har bla behov av barometer eftersom den fungerar olika vid högtryck och lågtryck vidare är den ganska tempraturkänslig, dessutom får han ha kompressorn i garaget, hursom helst så lär den låta gudomligt om man bara känner för att meka lite först.
Förästen är väl alla vinylspelare temperaturkänsliga när det gäller nåltryck, naturgummit i nålrörsupphängningen ändrar hårdhet dramatiskt i olika temperaturer. Jag märkte av det vid förra värmeböljan iaf, jag fick sas "lätta lite på trycket", vinkeln blev aldeles för låg vid 25-30 grader celsius jämfört med normala 18-20 grader. Optimalt enl manual vill jag minnas är 21 grader.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/26 :  14:21:55  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Jag har blivit lovad att den kommer att vara ok inom en snar framtid kanske i slutet på veckan o då blir det lyssna av
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:57:13  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag ska få lyssna på den i morgon hör av mej senare
Mvh
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:37:15  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Varför använder man inte en vanlig lufttub med regulator? Borde vara en enkel ersättning till kompressor för så'na här tillämpningar.

Är det inte väldigt små flöden det handlar om? En vanlig lufttub innehåller upp till 3000 L luft och kan fyllas lite överallt.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:32:51  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej Igen
Jag har nu varit in och lyssnat och det låter ok men vi ska prova den i min egen anläggning i morgon fm det ska bli spännande men det ser lovande ut och luft pumpen tyckte jag inte lät så mycket det verkar bli bra.
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/06/30 :  10:41:26  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Hej
Nu har dom första takterna av Allison Krauss o Union Station på MFSL börjat spela och det låter fantastiskt men vi hade en del problem med rsonanser ifrån bordet den står på men Mirre ska hjälpa mej att ordna ett bra underlag
Nu blir det lyssning idag.....
Mvh
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/07/02 :  14:51:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag har nu levt med spelare i några dagar och det känns helt ok den verkar inte vara så svårskött som en del sa utan verkar rättså ok.
Mvh
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/07/02 :  22:46:28  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Rätt så OK!!
Är det inte modellen med separat svänghjul som driver skivtallriken med en lång tandtråd?
I så fall har du väldigt höga krav.
Nästa steg blir väl Goldmund Reference eller en amerikansk spelare som jag som tur är har glömt namnet på, för den går på 800.000 SEK utan pick up.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/07/03 :  10:52:58  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Den finns med svänghjulet men den spelaren saknar svänghjulet,du kanske tänker på Rockport.Forsellen låter i alla fall mycket trevligt
Mvh
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/07/03 :  11:14:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
...Nu har dom första takterna....

Oj, nu blev jag sugen på en Stockholmstur!

Vi hörs i sommar Neon!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/07/03 :  12:15:46  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Pac:Det vore trevligt att ordna till en liten seans här framöver
Mvh
Thomas
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000