HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon klubben
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 24

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/03 :  22:39:59  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Hehe, näe men du ångrar dig och dumpar priset på objektivet så köper jag det.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  00:14:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
På tal om Nikon

Dessa bilder är tagna med en D1H , alltså 2.7 megapixels
Glugg är 18-70 o blixt är Sb-600. Bilderna är helt ojusterade alltså ingen skärpelager eller trixande med färger eller så plus att dom är i max storlek. Färgen i kameran är ställd på låg kontrast. Jag ska ärligt erkänna att jag inte är riktigt haj med kameran än för den exponerar inte som jag är van från D70.
Ni får kolla på exif för mer info. Då kameran bara har 2.7 mpixlar så blir bilderna inte speciellt bra i 100% crop men lägger man på ett skärpelager o förminskar till 800x600 så blir det helt ok



Manuellt exponerat med TTL



Bländar prio med TTL



Autoläget med TTL


Inte illa pinkat av en lågmegapixel kamera. Som sport kamera är den gryyyyym ! 5 bilder/sek i serie på 40 bilder !!
Nu ska jag bara lära mig hur den exponerar så man kan få lite sjyssta bilder med




*edit*
Kom på att jag komprimerade dom när jag slog över till .jpg o senare igen när jag sparade dom
Fixar nya x-empel i 800x600 utan komprimering

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/04 00:35:31
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  00:34:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I 800x600 fortfarande helt utan någon justering












>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/04 00:45:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  00:42:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Och nu i max storlek okomprimerat, om inte upload sidan gör det men det tror jag inte. Ingen justering










>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/04 00:45:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  01:39:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
HDR från Ps tråden


HDR, High Dynamic Range står det för.


På sätt o vis är det inget nytt och många digitalkameror jobbar med en liknande sak som heter Bracketing Man tar då flera bilder av samma objekt som sen slås ihop till en bild. Fördelen med det är att man får ett större dynamisk omfång vilket i sin tur leder till en bild med otroliga färger och 3D djup.

Men PS tar det här flera steg längre men ett krav är att man kan plåta i RAW ! Inte nu längre Ett annat litet varningsfinger är att det är riktigt svårt att få till fina HDR bilder o det hänger på fotograferingen !

Vad man gör är att man tar ett flertal bilder på samma objekt med skiftande exponering. Det finns inga tumregler som säger att man ska ändra slutartid eller bländaren eller båda på samma gång. Där finns heller inga tumregler som säger hur stora steg man ska ta mellan varje exponering. Det finns egentligen bara en tumregel att gå efter, det måste vara minst 3 exponeringar som slår ihop helst många fler st.


När bilderna slås ihop så får man en Äkta 32 bitars bild !!! Bildens dynamiska omfång blir helt otroligt ! Att få HDR bilder att se ut på det lite speciella sättet dom nu gör är inte så svårt. Men att få dom att inte se ut som HDR det är riktigt svårt. Här har ni fullträffar



Dom är ju nu ganska kraftigt förminskade så det är inte lika imponerande



Men man kan inte få till sådana här bilder utan HDR
Det är vad nästa del ska handla om så ta fram stativen boys and girls




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/04 01:56:25
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  01:45:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag såg precis att alla bilderna låg inte på min HD så vissa exempel kommer inte med. Men texten som är viktig har jag kvar. Det gör att det kanske känns lite hoppigt, srry



Dax att ge lite exempel
Jag har bara justerat slutartid o bländaren är på F11 ISO 200. Vi är inomhus o det är plåtat utan blixt Jag har tagit 7 bilder o man måste alltid ta den ljusaste först för att stega ner till kraftig underexponering. Jag är inte säker, men utfrättningar pga överexponering tycks inte vara så farligt. Har man för lite skillnad mellan dom olika exponeringarna så kommer PS att varna.
PS kommer även att jobba järnet så ha lite is i magen


Det går inte att justera en RAW bild med olika exponeringar i PS för att sen nyttja den så ni vet. Det finns andra prog som kan det o då kallas det för Tonemapping. Men det är fusk !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  01:53:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
HDR var det...........

Jag skulle ut idag o ge lite exempel men det blev lite för mörkt för det. Så jag plockade fram grodan igen o började trixa lite.


2 serier blev det o båda har levande ljus med i bilden !
Den som är tagen i normalt ljus har det levande ljuset bakom grodan. Den andra serien är tagen i riktigt skumtljus o med det levande ljuset bredvid grodan. Det finns inte en kamera i hela världen som kan återge det utan editering.

Det första man bör göra om man har plåtat i RAW är att konvertera bilderna till .TIFF eller till .JPG Man sparar MYCKET tid på det sättet. Gör ingen redigering på dom bilder som ska slås ihop !

Steg 1 efter konvertering till tiff eller jpg är följande



Då kommer följande fönster upp

Klicka på browsknappen för att leta rätt på filerna. Den ljusaste ska vara överst i listan ner till mörkaste underst. Den rödmarkerade raden kan vara bra även om man har stativ. Vi ska ju lägga flera bilder på varandra ! Tryck på OK




*Viktigt*
Nu kommer datorn att jobba en heldel o vi jobbar med ganska stora filer även om man kör med Tiff eller jpg. Det kommer upp alla möjliga saker på skärmen men..........
När bilden ser ut så här, då är det steget färdigt.

Varje exponering har en liten ruta som visar om den ska tas med. Uppe till höger finns ett histogram med ett reglage. Där kan man kolla hur stort det dynamiska omfånget är. Glöm inte att vi snackar om ljus inte färg ! Prova o justera lite det påverkar inte slutresultatet ändå. Klicka OK för att gå vidare



Nästa steg blir följande. Se till att följande meny är uppe när sammanslagningen är färdig.

Är inte "duplicate image" blåmarkerad utan det ser ut som på bilden, klicka då på duplicate för att stega 1 steg bak. Nu har vi en 32 bitarsbild men vi är inte klara än (puh) Fibbla runt i menyerna lite så ser ni att det knappast finns några alternativ. Det är pga att PS gillar inte bilder på 32 bitar. Det är nu dax att konvertera den till 16 eller 8 bitar o lura fram den dynamiska omfånget.


Så här


Följande meny kommer upp o där är bara 2 saker där som intresserar oss.

Det första valet i rullisten är "exposure gamma"
Precis under reglagen men över den stora vita rutan sitter det en knapp som heter "toningcurve an histogram" syns inte den stora vita rutan klicka på knappen så kommer den fram.
Men här kan vi bara jobba med dom 2 reglagen. Dom är mycket känsliga ! Nån tiondel hit eller dit påverkar mycket !




När ni är nöjda tryck OK, eller så går ni upp i rullisten o ändrar till det understa valet "local adaptation"

Bli INTE rädda när hela bilden ändrar karaktär totalt


Här kommer det som verkligen plockar fram det dynamiska omfånget !!

Vi ska justera linjen till att följa histogramet. Lägg till "ankarpunkter" genom att klicka på linjen, drag dom sen i position för att se vad som händer. Det är ganska känsligt men ta det lungt o var metodisk. Det finns inget deafult här utan smak o tycke gäller. Det handlar mycket om hur histogramet ser ut med. På den andra bilden blev det ungefär så här.


Det är inget måste att nyttja det här verktyget men bilderna blir bättre.



När man är nöjd så trycker man OK o man är klar !


Efter det så har man full tillgång till alla verktyg

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/04 01:59:19
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/04 :  10:33:38  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
JohanB: Vilken version av PS har du? Jag har bara PS Elements 2.0 och det verkar inte ha de här funktionerna.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/04 :  11:01:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Johan:
Inte alls illa pinkat för en så "gammal" kamera, men å andra sidan är det ju inte direkt en lågbudgetmodell.

Roq:
Heter inte Johan men jag svarar ändå. Det är Photoshop CS2 (fast CS3 fungerar ju också, hur det är med CS vet jag inte) som exemplen gäller, och som du säger så har nog inte Elements HDR-funktion.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/04 :  21:04:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det finns tredjeparts tillverkare med, sök på HDR så lär du hitta en heldel. Glöm inte att många av dom programen klarar tonemapping med o det vill man inte trixa med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/05 :  01:41:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag plåtade lite inomhus idag med lite högre Iso, närmare bestämt Iso 1250 utan filter. Vart imponerad faktiskt, man undrar lite hur mycket x-tra dom har lagt ner på mjukvaran o hårdvaran.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/06 :  20:01:44  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Kanonobjektiv till budgivning på Tradera: http://www.tradera.com/Nikon_AF_IF_180_2_8-auktion-46288164 (Intresset verkar svalt, kanske inte så många som känner till dess förträfflighet?)

Köpte själv en sådan nyligen. Det är ett helt sagolikt objektiv, och brännvidden (motsv. 270mm) känns väldigt användbar med de digitala husen. Bokehn är verkligen helt otroligt! "This 180 must be ranked among the finest Nikkors of all times in terms of its optics, but on handling criteria alone it never will go into the Hall of Fame.", skriver Björn Rörslett.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/07 :  14:45:46  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Ang Nikons AF 180, visst är den otroligt bra!

Har inte provat så många av Nikons bättre objektiv, men denna hade jag tillfälle att låna några gånger på den nu ganska avlägsna tiden när jag var "Nikonist"
180:an inte nog rekommenderas om bästa prestanda är kravet.Dessutom ett av de allra bäst utformade teleobjektiv som finns (för mina händer iaf)

Till den som söker "270mm ekvivalent" eller ditåt på sitt Nikon DSLR-hus kan man bara säga som norrmännen: "löp å köp" !!!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/08/07 14:49:55
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/08/08 :  15:20:56  Show Profile Send Swirve a Private Message  Reply
quote:
fjärrutlösare?


Javisst var det en fjärrutlösare! Guldstjärna till Lovan!
Det ger verkligen det lilla extra i skärpa vid makro-foto. helt klart värt 25 spänn.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:03:43  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Ja då var man med i Nikonklubben då.
Har haft kameran ett par veckor nu och lärt mig en del om kameran. Det blev f.ö. en D80 m 18-70mm. Känner mig väldigt nöjd än så länge. Handhavandet är verkligen bra och kameran ligger skönt i händerna. Den känslan skiljer sig rätt mycket från mina föräldrars Canon 350D.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:17:03  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Grattis!!

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:52:44  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Det är väl här man ställer sina Nikon-frågor?

Är det bara Nikon-blixtar som funkar till D80 eller går det med andra märken?
Morfar har en rätt schysst Pentax-blixt som ligger och skräpar. Undrar om jag kan använda den? Har sökt lite men har inte hittat nåt om kompatibilitet. Tänkte höra här om någon vet om det kan gå eller är helt kört. Finns en möjlighet så kan jag leta vidare själv...
(Pentax AF360FGZ)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/19 :  14:24:20  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Den kanske kan ställas in manuellt men inga automatlägen fungerar.
Det finns tredjepartstillverkare typ Metz och Sigma som gör egna blixtar som fungerar till Nikon-kameror.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/19 :  17:19:19  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Roq:

Har blixten (förutom evt kamerastyrd mätkoppling) en egen inbyggd ljusmätare kan den funka OK.
Då ser du ett "mät-öga" framtill, och på baksidan kan du ställa in en eller flera sk arbetsbländare, så blixten vet hur bländaröppningen är på objektivet, även arbets-ISO ska ställas på en skala på blixten.Finns inga såna inställningar kan det vara så att blixten förutsätter ett fast bländarvärde / ISO-värde.Ska isåfall synas på nån form av markering baktill.Ställ ISO / bländare lika på objektivet/kameran och testa.
Funkar bäst vid jämna motiv, annars bara att prova och ändra objektivets bländare, tills du ser det blir korrekt exponerat.
Slutartiden ska du ställa enligt kamerans spec för blixt-synkad tid, oftast 1/100-1/250, kolla i kamerans spec i manualen!

Vill du blanda in befintligt ljus kan du experimentera med längre tider och se vart du hamnar, kan bli mkt snyggt även med en enkel blixt om man tar sej tid.

"Alla" blixtar kan köras så, med eller utan inbyggd mätare.
Bara det inte sitter dedikerade (till blixtens eget kameramärke alltså) TTL-kontakter i bottenkontakten, som kan strula till det med kamerans egna såna kontakter.Täck för dom isåfall, och lämna bara den stora mittkontakten fri.

Har blixten ingen mätare?

Då kan du kolla i blixtspecen, där står vilken ljusstryrka den har vid "fullt blås", så kan du ställa bländaren efter det och få korrekt exponering trots "ingen mätare".


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/08/19 17:31:52
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/25 :  09:47:26  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
edison: Har inte forskat vidare om blixten men jag kanske ska ta och låna den så får jag se.

Fråga:

Jag har snabbladdaren som medföljde min D80. Den laddar upp på 3 tim 45 min. men jag tycker inte batteriet håller vad specen lovar.
Mina tidigare erfarenheter av snabbladdare är att, finns det en "vanlig långsam" laddare (som laddar på kanske 8 timmar) så brukar de laddningarna hålla betydligt längre.
Finns det någon som har en annan laddare? Har ni bra batterikapacitet?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:17:33  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Roq:

Jag känner inte till nån annan laddare för D80, kanske det finns (?)

-----------------------------------

Hur mkt sämre än spec får du från din D80???


Att batteriet inte når fullt upp till specen förvånar mej inte det minsta, det har jag aldrig varit med om att nåt batteri gjort...(tror jag)

Exempelvis med min EOS 350D har jag vid nåt tillfälle tagit ca 1000 bilder då med batterigreppet med 2 batterier i.
Enligt specen ska ett batteri ge ca 600 bilder, runt 100 fler än jag fick/batteri.(det ena batteriet är ett annat märke, med bara aningen lägre maH-styrka)
Då var mina batterier heller inte spritt nya utan körda ett antal cykler, vilket borde gett dom möjlighet ge sitt allra bästa.


Minns jag rätt ska D80 ge mer än 600 per laddning(?)
Med såpass stor kapacitet tycker iaf jag det spelar ganska liten roll *exakt* hur mkt bättre det *ska* bli efter spec...

En annan sak är det ju om specen är helt *uppåt väggarna* avvikande från vad man får IRL, men man får som regel räkna med att spec-värden angående batteri inte uppnås *helt*...bara en sån sak som att man kollar bilderna emellanåt under fotandet tar ju lite ström.

Har ju betydelse ifall sådan "bildkoll visst antal per laddning/foto-omgång" också är medräknat i uppgiven spec. och man *ändå* får mkt sämre...

Det är som jag ser det OK, eller i varje fall acceptabelt, med tex 500 bilder IRL om 600 är specat i "perfekta omständigheter".


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/25 :  19:31:47  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Det rör väl sig om 2-300 bilder. Utan blixt.
Får kolla mer noggrannt och jag antar att de angivna gränserna inte innebär att man rattar runt alltför mycket i menyer etc.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/26 :  10:05:47  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Hmmm...200-300, ja det är ganska mkt för lite det, mot vad en D80 ska klara.
Om inget annat står i specen, då ska man räkna med att specen avser fotande "rakt av" utan menyblädder, bildkollande etc.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/30 :  21:49:06  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Förutom mina lätt oroade frågor här måste jag också säga att D80 är riktigt trevlig att jobba med. En fin kamera som jag verkligen gillar!

Nu har jag varit ute och testat RAW + jpeg fine.
Det var roligt att ha bilderna bredvid varandra för jag ser att det skiljer ganska mycket mellan formaten. Jag har kört RAW (NEF) ett tag nu och tyckt att bilderna ser lite bleka ut jämfört med andra kameror. Det måste ju bero på att det inte sker någon processning av bilden då den lagras. Trevligt att man kan sköta det själv men det kräver lite träning.
Med kvällens utflykt i kvällssol i stan blev skillnaderna ganska stora dock.
Anledningen var att jag köpt en Nikkor AF 50mm/1,8D och att det var fint väder.

Jag har inte ändrat grundinställningarna på hur bilder ska bli ("optimera bild") förutom att jag ökat skärpan till +1.

95% av bilderna hade mer färgmättnad och var ljusare (såg ut som längre exponering) i jpeg fine.
5% var ljusare i .nef

När jag tittat igenom bilderna flera gånger tycker jag nog nef-bilderna är naturligare. Jpeg-bilderna är ibland lite överdrivna i färmättnad och också lite utfrätta i ljusa partier. I några fall ser nef lite blaskiga ut men egentligen nog mer naturtrogna.

Lite samma som med hifi och loudness - imponerar till en början men vinner inte i längden!

Jag blev överraskad att det ändå var så stor skillnad. Trodde mest att kameran körde jpeg-algoritmen och inte ändrade bilden så mycket. Underligt också att några bilder istället blev ljusare i nef.

Edited by - Roq on 2007/08/30 21:50:36
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/30 :  22:09:21  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Vad använder du för att titta på råformatsbilderna?
PS (Camera Raw) justerar som standard exponeringen så egentligen kan man inte säga att NEF'arna skiljer sig si eller så från JPEG. Den kommer se att bilden är överexponerad och göra sitt bästa för att minimera överexponeringen. Man brukar väl lite på en höft säga att man kan gräva fram ett steg extra ur en NEF för att rädda en lätt överexponerad bild.


Värt att notera angående D80 är att mätsystemet är lite kompaktkameralikt och antar ibland att man inte vet vad man gör. Om du riktar kamera mot något mörkt med en stark ljuskälla i bild händer det oftast att den exponerar för att försöka visa även det mörka medan t ex D70 i större utsträckning försöker undvika överexponering.

Vad gäller batteritiden så är det väldigt svårt eller omöjligt att komma i närheten av de teoretiska siffrorna. Möjligen om man slår av skärmen och bara fokuserar en gång och inte låter mätningen stå på. Min erfarenhet är dock att batteriets kapacitet ökade något med användande den första tiden, vilket iofs inte är helt ovanligt. Jag har dock aldrig varit med om att jag lyckats köra ner ett fulladdat batteri på en dag så det är knappast något problem.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page
Page: of 24 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000