eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/06/17 : 15:00:49
|
Jag hade tänkt svara på tråden Fråga om Gale på HiFi-diskussion då jag upptäckte att det bättre passade på vinylforum:
För vinylsamlare är Edition Gale välkänd:
Det är en vinylbox med "Maximum Fidelity Recordings" som släpptes i en numrerad utgåva på 2000 år 1980.
- 1977 startade Ira Gale, som på den tiden var känd för okonventionella skivspelare och högtalare, ännu ett projekt som gick ut på att spela in och tillverka skivor utan tanke på kommersiell vinning. Tyvärr gick något snett och 1980 fick den tidigare tyska importören av Gale ett erbjudande att köpa in ett lager 180grams skivor som befann sig magasinerat i Londons hamn och det var dessa skivor som sedan gavs ut som en box.
Min kompis köpte ett par Gale högtalare omkring 1980 och de såg mycket ovanliga ut med topp och botten bestående av en kåpa i aluminium och resten var svart tyg. Han använder dom fortfarande efter en hel del modifikationer....
Jag visar en bild på en "Very rare, super exotic 1975 Gale GT2101 direct drive turntable"
Gale GT2101 kostade 1975 ny $1875.00 och enligt uppgift tillverkades det totalt 125 stycken. Bilden är tagen från ebay där man kan läsa om just detta exemplaret ... quote: appeared on the cover of the October, 1975 Stereo Review and in the April, 1976 Playboy magazine
...och Playboy
En sista bild som visar uppbyggnaden:
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|