Author |
Topic |
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 22:19:53
|
nån som vet var jag hittar mer info om alla slags slipningar.
|
18 ska de va.
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/05/31 : 23:41:50
|
Information på vinylengine om olika patent...
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 10:53:56
|
for och letade där, missade allt måste vara blind. tackar eliot |
18 ska de va.
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 10:57:31
|
Dom säger att ögonen är det första man blir blind på. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 13:01:15
|
man har ett från början brunögat därför heter det blind skita |
18 ska de va.
|
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/06/01 : 23:47:48
|
Superellipsen är en generallisering av ellipsen och beskrivs matematiskt med uttrycket
Om vi väljer n=2 så har vi den vanliga ellipsen som i fallet a=b=r är en cirkel med radien r.
- Om n>2 kallas ibland superellipsen för hyperellips medan den för n<2 kallas hypoellips.
Dansken Piet Hein designade ett bord som har formen av en superellips och valde då n=2,5
I figuren har man valt a=b och då blir superellipsen ett mellanting mellan en cirkel och en kvadrat men om man väljer a och b olika så får man ett mellanting mellan en ellips och en rektangel.
Mvh, Eliot
PS. På denna sidan kan man läsa: quote: Nålar med "E" har elliptisk nål. "HE" står för hyperellips som närmast liknar den sk Shibata-slipningen dvs den är en tunnare typ av ellips.
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 01:08:59
|
Hittills har resonemanget mest handlat om tvärsnittet på nålen uppifrån om man kapar den sett från ett visst spårdjup. Teoretiskt sett har ju runda och elliptiska nålar punktformig kontakt i det v-formade spåret sett framifrån. Det intressanta med FineLine, Gyger, Van den Hul m.fl. är att man med en annan slipning sträckt ut kontaktytan sett framifrån vilket sänker trycket per ytenhet, så att man kan ha ännu kortare kontaktyta sett uppifrån. Därmed vinner man två saker, bättre följsamhet vid höga frekvenser samt att nålen inte bara ligger an på just det spårdjup som gamla skivor slitits ut på av traditionella nålslipningar. Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
Edited by - lennartj on 2007/06/12 19:09:51 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 02:23:26
|
quote: Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet.
Det trodde jag också men har inte heller funnit någon riktigt bra sammanställning
- Jag fann nu Needle Express FAQ med lite bilder på profiler som jag blev hänvisad till från The Microscopy of Vinyl Recordings som också innehåller en del matnyttigt
//Eliot |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/02 : 10:41:33
|
tackar vad kvälls lektyr jag får. |
18 ska de va.
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/06/19 : 09:31:57
|
med tanke på all läsning så har jag bestämt mig för att köpa nya goldring 2300 i stället för 2200 pga nål slipningen, hoppas jag får rätt vi får se när jag har den hemma. |
18 ska de va.
|
|
|
|
Topic |
|