HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 nålslipningar ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/05/31 :  22:19:53  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
nån som vet var jag hittar mer info om alla slags slipningar.

18 ska de va.

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/31 :  23:41:50  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply

Information på vinylengine om olika patent...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:53:56  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
for och letade där, missade allt måste vara blind.
tackar eliot

18 ska de va.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/06/01 :  10:57:31  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Dom säger att ögonen är det första man blir blind på.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/01 :  13:01:15  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
man har ett från början brunögat
därför heter det blind skita

18 ska de va.
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/06/01 :  21:32:44  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Vad skiljer eleptisk från hypereleptisk? Bara försäljningsdravel, eller en konkret skillnad?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/06/01 :  23:47:48  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Superellipsen är en generallisering av ellipsen och beskrivs matematiskt med uttrycket

Om vi väljer n=2 så har vi den vanliga ellipsen som i fallet a=b=r är en cirkel med radien r.

- Om n>2 kallas ibland superellipsen för hyperellips medan den för n<2 kallas hypoellips.

Dansken Piet Hein designade ett bord som har formen av en superellips och valde då n=2,5

I figuren har man valt a=b och då blir superellipsen ett mellanting mellan en cirkel och en kvadrat men om man väljer a och b olika så får man ett mellanting mellan en ellips och en rektangel.

Mvh,
Eliot

PS.denna sidan kan man läsa:
quote:
Nålar med "E" har elliptisk nål. "HE" står för hyperellips som närmast liknar den sk Shibata-slipningen dvs den är en tunnare typ av ellips.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/06/02 :  01:08:59  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Hittills har resonemanget mest handlat om tvärsnittet på nålen uppifrån om man kapar den sett från ett visst spårdjup. Teoretiskt sett har ju runda och elliptiska nålar punktformig kontakt i det v-formade spåret sett framifrån.
Det intressanta med FineLine, Gyger, Van den Hul m.fl. är att man med en annan slipning sträckt ut kontaktytan sett framifrån vilket sänker trycket per ytenhet, så att man kan ha ännu kortare kontaktyta sett uppifrån.
Därmed vinner man två saker, bättre följsamhet vid höga frekvenser samt att nålen inte bara ligger an på just det spårdjup som gamla skivor slitits ut på av traditionella nålslipningar.
Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2007/06/12 19:09:51
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/06/02 :  02:23:26  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Jag trodde jag skulle hitta en bra och seriös sammanfattning med illustrationer, men har hittills gått bet.

Det trodde jag också men har inte heller funnit någon riktigt bra sammanställning

- Jag fann nu Needle Express FAQ med lite bilder på profiler som jag blev hänvisad till från The Microscopy of Vinyl Recordings som också innehåller en del matnyttigt

//Eliot

Winston Churchill

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/02 :  10:41:33  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
tackar vad kvälls lektyr jag får.

18 ska de va.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/19 :  09:31:57  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
med tanke på all läsning så har jag bestämt mig för att
köpa nya goldring 2300 i stället för 2200 pga nål slipningen,
hoppas jag får rätt vi får se när jag har den hemma.

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000