Author |
Topic |
dd5348
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2008/04/18 : 01:24:02
|
Dum fråga kanske men; varför spikes? "bara" för att det är snyggt eller?
Mvh
//DC |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/04/18 : 08:34:31
|
Ojoj, vad det blev bra.
Du är bra på att ge mig komplex för det som jag får ihop...
Ska bli kul att se dem i gbg! |
comfortably numb |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/04/19 : 00:29:03
|
Detta är riktigt, riktigt bra gjort Hoppas de låter lika bra som de ser ut!
Starkt jobbat, Magils! |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Elgstrand
Member
473 Posts |
Posted - 2008/04/19 : 14:06:20
|
Jättesnyggt och riktigt härligt "tänk" bakom högtalaren!
|
Its not about vintage, its about good music. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2008/04/19 : 18:02:21
|
Uj vad snygga dom var IRL... |
Militant cyklist. |
|
|
antune
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 07:21:32
|
Vilket jobb du lagtner och vilket resultat! Grymt snygga! |
-Anton- |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2008/04/20 : 18:22:13
|
Hej! De vart ännu bättre i verkligheten. Kanonsnygga. synd bara jag missade varenda spelning på dem i lördags. Mvh Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 10:22:18
|
Tack för alla fina ord, man kan väl sammanfatta att jag är nöjd med utseendet. T.o.m. fruns första kommentar var att de var snygga, snarare än stora. Jag har inte mätt ännu med det kommer och spikes...mjae, basportarna behöver komma upp lite. Funderar på SD-fötter också.
Mina egna lyssningsintryck efter träffen i helgen är att det finns protential. Upplösningen i diskanten är grym ( band-fansen håller säkert inte med 100% ) och mellanregistret känns ofärgat och tydligt (ÖB-fansen har säkert nåt att säga om det också). Basen funderar jag lite mer på, jag tycker att två 7-tummare borde kunna klämma ur sig lite mer stuns. Å andra sidan stod de mitt i rummet, som var ett klassrum, 2 meter till närmaste vägg. Just nu är de teoretiskt avstämda till ca. 40 Hz, men det måste mätas och kanske justeras. Får se hur de presterar hemma i källaren igen.
Nu kommer mätningar och tweakning ta vid, men jag tror jag kommer kunna leva med dessa länge, så tråden är inte slut ännu.
Stay tuned! |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2008/04/21 : 13:02:35
|
Vilken resa! Hur många timmar har de spelat? Det brukar ta ett litet tag innan basarnas upphängning mjukas upp och innan dess låter det inte sällan lite stumt. |
|
|
KarlXII
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2008/05/02 : 18:05:37
|
Otroligt att se hur de växer fram i tråden! Vilken finish! Det är ju så otroligt lärorikt att följa, när man även får se missar och misstag och dessa fixas till. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 08:03:42
|
Jag har mätt upp hur elementen spelar var för sig i burkarna och lägger härmed upp bilder på filer. Inser nu att jag "missade" off-axis...glömde alltså.
Vi börjar väl uppifrån, Miken är 80 cm från baffel och i höjd med diskanten. Skulle ha testat närfält på diskanten också, för att se om breda baffeln gör det den skall.
Sedan tar vi Eton 5:an...80 cm igen....här kan man se den fula och elaka peaken pga. uppbrytning vid dryga 6 kHz.
Sedan har jag två närfältsmätningar på 5:an....den första med hålet/porten öppen och den andra med en plugg i hålet dvs. sluten låda.
Hmm...inser nu att jag inte har några bilder på 7-tummarna....fast där blev jag lite osäker på hur jag skall räkna och mäta vid dubbla parallellkopplade och dubbla portar.....? |
Edited by - Magils on 2008/07/22 08:13:18 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 08:16:21
|
Såg att Engelholm efterfrågade Z på basarna....ser ut så här, fast jag tror absolutnivån ligger lite högt för två parallellkopplade.
|
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2008/07/22 : 21:44:23
|
Verkligen snyggt Magils! Blir kul att höra dem på ngn AÖ-träff!
Johan |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/07/24 : 17:23:20
|
du får jätte gärna ge lite mer ingående förklaringar så att en i sammanhanget "retarderad" rookie också kan tyda och kanske förstå vad mätningarna innebär! jag tycker nämligen det är väldigt intressant och det är ett otroligt najs projekt det här, alla dina projekt är iofs "pheta"!! |
eoJeud |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 16:24:17
|
Jo, nog finns det mycket att säga om mätningar....just denna jag kör är MLS-svep som är lite speciell.
Närfält kontra fjärrfält .... alltså Nearfield vs. Farfield...
Farfield mäter man för att få med baffeleffekter dvs. kantdiffraktioner och baffelsteget. Detta fungerar inte så bra på lägre frekvenser efter som man kikar i ett tidsfönster som är så valt att endast direktljud från högtalaren kommer med, att får med rumsreflexer är inte så lyckat. Fönstret måste hållas öppet så länge att ljudvågorna får plats, något som ställer till det när frekvensen sjunker ( våglängden ökar ). Ju längre måste man hålla fönstret öppet men då kommer rumsreflexerna och sabbar.....
På låga frekvenser kör man istället närfält, då kan man hålla fönstret öppet längre efter som skillanden i tid är större samt att signalnivåskillnaden är såpass stor. Energin (tryck) minskar ju med kvadraten på avståendet.
Sedan när och fjärr mätningar nivå och tidsanpassas till varandra och man kan även simulera ett baffelsteg, beroende på baffelbredd.
Sedan kan man ju alltid lyfta ut grejerna i trädgårn för att göra frifält utan ekon, men det är en annan story.
Nu borde ju inte bredbafflade ge så mycket diffraktion eller baffelsteg, men det är ändå bäst att mäta. Diffraktion är mycket svårt att teoretisk beräkna, när man börjar med rundade och fasade kanter.
On/off -axis: Ju högre frekrens desto mer riktat strålar en radiator (element) men strålningen stark är olika beroenden på vilken vinkel man tittar mot strålningskällan. Därför är det intressant att se frekvensgången hos ex.vis en diskant och övre mellanregister lite snett också 30, 45 och 60 grader brukar vara det man normalt kikar på.
Brasklapp: Det finns säkert några teorifel härovan men på det stora hela tror jag att effekten bli densamma. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 16:29:06
|
Har totat två första filterförslag....planen är att dela passivt i toppen dvs. diskant och mellan. Och köra aktivt mot basarna. Dvs. jag behöver endast konstruera ett tvåvägsfilter, vilket är avsevärt mindre komplext än ett trevägs.
Först ett parallell variant, andra ordningen, med aktiv 24 db neråt. länkar neråt.
Sedan en seriefilter-variant, men utan delning neråt och utan basarna med i mätningen. ( Min programvara gillar inte seriefilter med aktiva komponenter....) edit: oxå andra ordningens...
|
Edited by - Magils on 2008/07/26 21:49:05 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 10:59:37
|
Jag lyfter på hatten för dina byggen Magils! Ser mycket proffsigt ut! |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/09/24 : 21:13:59
|
Jag tror nog denna får bli första testversion...måste ju ha nåt nytt och komma med till Uppsalaträffen.
Den känns som ganska hyfsat linjär |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 07:46:50
|
quote: måste ju ha nåt nytt och komma med till Uppsalaträffen
Ser fram emot att se dessa live härligt bygge Magils. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 08:25:41
|
Vad är det för porgram du använt till delningsfiltren ? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 09:06:54
|
Graferna ser misstänkt lika ut LSPCad...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 13:08:54
|
Snyggt som bara den!
En tanke, vad tror du om att dämpa diskanten ca 2dB, det kan då bli en behaglig "svacka" mellan 2-5kHz på ca 2dB och från 6kHz och uppåt blir det kanske endast någon enstaka dB lägre, detta är ju inte lika linjärt och rätt förstås, men det kan nog upplevas som behagligt, speciellt om de står en bit från vägg.
Det är i ett känsligt område där vi uppfattar avvikelser mkt tydligt, ett par dB's ändring här kan nog gabnska mkt påverka hur man uppfattar ljudet från högtalarna.
Riktigt snyggt, mina tankar är nog väldigt onödiga, jag är mycket imponerad! |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 21:36:14
|
martinsson, det är exakt såna funderingar jag gärna tar emot, bara för att det är snyggt, så betyder inte det ofelbart på något vis. Just i detta fall kan du mycket väl ha en point, ska ta det i starkt beaktande.
edit: Tänkte du nåt sånt här
|
Edited by - Magils on 2008/09/25 22:01:11 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2008/09/25 : 23:39:13
|
Magils, jag tillåter mig att svamla lite här, ta det för vad det är: Jag gillar att du kör aktiv delning i de lägsta regionerna. Angående passiv delning tror jag mig att jag har gjort den erfarenheten att så få passiva komponenter som möjligt av bästa realistiska kvalitet är att föredra framför den "spikraka" kurvan som ett resultat av en mängd passiva komponenter som ska kompensera för både dittan och dattan. Tycker mig uppleva att den berömda "hinnan" framför musiken blir mindre framträdande med färre komponenter i filtret. Som vanligt, tycke och smak...! Martinsson har garanterat en poäng i sitt resonemang, eller hur Engelholm?
Keep up the good work!
Edit: Tecken från Word... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
Edited by - Amatören on 2008/09/25 23:42:32 |
|
|
Topic |
|