HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt: Maggini - mätt igen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/04/14 :  11:12:35  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Löjligt snyggt! Fast någonstans på vägen känns det som att det stavlimmade hamnar i en betydligt lägre klass...

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/14 :  16:40:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kan kanske stämma och det beror säkerligen på att fanéren är tokfin. Annrs brukar ju massivt trä vara finare än fanér. Nu är ju designen sådan att topp och botten är massivt och det gick ej att enkelt ändra på, dessutom blir den snyggare när den slipas ner, oljan som den är grundoljad med verkar ha haft betsande effekt som gjorde skivan mörk och trist. Ändträ blir också mörkare i vått tillstånd.

Nu lite mer bilder, här baffellimning...

Sedan skall "medarna" ordnas till inför slutmonteringen...jag är ute efter en snygg övergång så träorienteringen går på olika ledder..upp i bänken..och fram med fräsen.

Så tar vi bort ca. 1 mm på varje sida, fanerkanten blir rak på köpet.

Sedan kan de slipas det sista och oljas..här har oljan torkat in en del...

Den urfrästa håligheten skall ju fyllas med ngt..t.ex. fuskläder..

8 remsor behövs..

som viks och häftas fast på kanten, med en häftpicka...(jobbigt, man får bra träning i handen)

Det gäller att göra rätt och rakt vilket inte var speciellt lätt...dessutom måste den sticka ut lagom mycket..annars får man plocka stift

Två på varje kant...

På med lim, endast trälim denna gång.

Och så spännbanden fram igen, och dra åååt!

Det närmar sig nu...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/14 :  21:30:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
sen är det dags för element, dock lite fluff först

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/14 :  21:59:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Va?! Vill ju se elementbilderna också ju!

Blir hur snyggt som helt, jag är mycket imponerad!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/14 :  22:33:13  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
oj....känner både beundran å avundsjuka

Magils: Det där ser ju ut att bli RIKTIGT snyggt - hatten av

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/14 :  23:21:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Fick lite fart i detta moment så jag glömde ta bilder från när diskanten löddes etc. Fördelen med fusklädret är att det är töjbart och blir bra som tätning.

Skruvarna passar fint, köpte 100 st av både M4 och M5 x35 när jag ändå höll på, såna har man alltid nytta av.

och basarna löds...

Edited by - Magils on 2008/04/14 23:24:12
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2008/04/15 :  07:48:43  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Ojojoj. Det närmar sig alltså provspelning! Det här är diy på riktigt! Jag är nyfiken på resultatet...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:28:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sådärja, alla skruvar drog så fint, inga roterande islagsmuttrar eller nåt annat fuffens.

Känns riktigt proffsigt när grejerna passar vid montering

Ska väl slänga på lite svart färg här också...

Och sedan bottenplatta med utriggare, skarven mellan låda och platta är tätad med en tunn rand torkad silikon, så botten går att ta loss för t.ex. justering av basrörslängd.

Nu fattas det bara spikes, och anslutningar
..........................................banan till Speakon...hmmm

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/04/15 :  08:54:55  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Superläckert

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/15 :  09:09:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Makalöst!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/15 :  18:43:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så här ser det ut i rummet nuförtiden...centern passar inte in längre, det måste vi göra nåt åt...

Lite närmare kanske...

Ser maffigt ut men de är inte så djupa....dock infinner sig en viss dominans.

Kan beskådas i GBG om några dagar.....

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/15 :  18:44:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Haksläpp

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/15 :  18:44:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
otroligt snyggt !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/04/15 :  19:30:07  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
ja det är riktigt, riktigt snyggt!!

eoJeud
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/15 :  19:41:40  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Kan bara hålla med vemsom...Haksläpp direkt.
Otroligt bygge,läckert utseende och massor med "vill ha"-feeling.

Så....låter dom som förväntat,eller kanske t.o.m. bättre?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/04/15 :  19:51:44  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
oo jävlar vilka byggen, här ligger man i lä om man säger så!! helt otroligt ! hoppas verkligen du har fått till ljudet lika bra som designen för då är dom ju oslagbara ;) :D

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2008/04/15 :  21:45:06  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Nu ska du vara stolt!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/04/15 :  22:01:15  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jag svär och ropar ut.... JÄVLIGT SNYGGT!!!!

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/04/16 :  00:35:12  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Magils: Stiligt. Mycket stiligt. Du MÅSTE ha varit snickare i ditt förra liv

Kan vi få en bild från "sweetspot"?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2008/04/16 :  07:43:44  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Oerhört läckert! Grattis!
Låter det lovande? Funkar subben bra förresten? Även det var ju ett intressant bygge från din sida.
Jag är mycket imponerad!

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/04/16 :  11:15:06  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Satan i gatan Mycket imponerande arbete, och vilka skönheter
Det där gjorde du riktigt bra Nöjd med ljudet också?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/16 :  12:06:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Som alla sagt - läckert!

Har du mätt impedansen i basen?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2008/04/17 :  08:00:16  Show Profile Send niklass a Private Message  Reply
Vackert, mycket vackert, tack för denna tråden, det har verkligen varit härligt att följa framgången med dina högtalare. Och vilket resultat sen, låter det hälften så bra som det ser ut så räcker det säkert långa vägar. :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/04/17 :  09:27:26  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Riktigt snyggt.
Nu är det bara att göra frigolitförpackning och lådor och sen vidare med nästa par medans det första säljs så får SF passa sig sen.

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2008/04/17 :  10:54:00  Show Profile Send markusb a Private Message  Reply
Mycket stiligt gjort!
Är imponerad över din envishet och ditt tålamod, tänker främst på fanérskadan som du fixade galant!
Hade jag råkat ut för det hade jag legat på knä och gråtit istället för att ta tjuren vid hornen =)

Mycket snyggt jobbat.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000