HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Plasma eller LCD?????????
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2007/05/17 :  09:06:42  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Hade tänkt köpa ny tv, skall jag ha plasma eller LCD??? Jag kollar mycket på film och spelar xbox 360. Tv kollar jag på igenom en boxer.
Hur många pixlar behöver jag??? Är ganska nollad vad det gäller detta så jag är tacksam för svar.....
MVH.

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/05/18 :  10:50:25  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
LCD. Eftersom du spelar TV spel är LCD det självklara valet, då du slipper inbränningar i skärmen.

//benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:08:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Det finns inget generellt svar. Jag föredrar plasman eftersom jag uppfattar rörligheten bättre på dem.

Lite av ett prisdilemma också, jag har min gräns vid 15 papp vilket täcker in min favorit, Panasonic PX70.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/05/18 :  11:33:57  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jag har lite samma dilemma, gick på en TV-kväll hos Ljudkompaniet i Uppsala för ett tag sen för att försöka bli lite klokare. Skrev ett referat därifrån på ett annat forum jag är aktiv på. Tar mig friheten att klistra in det här.

"Inbjudna "föreläsare" var som sagt två killar från den svenska TV-tillverkaren Northern Star: Martin Ljunggren, marknadschef, och Peter Neuman, försäljningschef. De turades om att prata lite om sin filosofi och förklara allmänna fakta ikring olika tekniker som används. Tyckte det kändes kul med ett svenskt företag som satsar friskt! Deras process av komponentval beskrevs som att om de får välja mellan två komponenter, en billigare och en dyrare, så väljer de konsekvent den dyrare. De menade att det skiljer dem mot de stora "drakarna" på marknaden som strävar efter att göra tvärtom, och då givetvis att det innebär att NS tar fram en bättre produkt i slutändan. På sätt och vis är det lite märkligt uttalande då jag som konsument inte är intresserad av hur dyr en viss komponent är i förhållande till andra alternativ, utan jag är intresserad av hur BRA den är. Dyrast är inte alltid bäst. Men å andra sidan kanske man får ta uttalandet med en nypa salt, är man ute på säljturné så är man antar jag.

Det mest intressanta var givetvis att faktiskt testa och jämföra TV-apparaterna mot varandra - vi tittade på två stycken: deras 42-tums plasma och deras 40-tums LCD. Källa var till att börja med senaste Classik Movie, den ersattes dock ganska snabbt av en Unidisk 1.1. Inte undra på det - vilken skillnad!

Jag gick dit och tänkte/hoppades att jag skulle föredra LCD, det känns som att det har framtiden för sig och att det har fler användingsområden. Efter demokvällen kan jag dock tyvärr inte föredra LCD framför plasma hur gärna jag än vill. Det är inte så enkelt som "bättre - sämre" om man tittar på alla parametrar, men det är ganska mycket som med ljudprodukter - det viktigaste är att man engageras i det man tittar på och inte bara sitter och tänker på hur det representeras!
LCD-TV:n vi tittade på kändes för mig lite som amerikansk imponatorhifi jämfört med plasman - det var mycket skarpt och detaljerat; nästan lite FÖR detaljerat. Det blev liksom detaljer utan helhet. Plasman var på sätt och vis lite "dassig" i jämförelse, det var inte lika knivskarpt...men för egen del föredrog jag helt klart det ändå, för det blev ett annat liv och en annan närhet i bilden. Och mer djup!

Jag tror att det hade kunnat bli mer fördelaktigt för LCD om vi hade kört på ett mer högupplöst material där pixlarna blir mindre - typ nån BluRay eller HD-DVD. Med film och musikvideo på DVD var det iaf ingen tvekan om vad jag föredrog hursomhelst. Det ska noteras att det var just den här LCD:n mot den här plasman - jag vågar inte generalisera och säga att jag själv alltid skulle föredra plasma framför LCD. Jag gissar att det är långt ifrån så enkelt. Men med dessa modeller som vi testade var det iaf plasman som vann. Men jag vet att vissa andra här på forumet som var där var av exakt motsatt åsikt... "

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2007/05/18 :  15:18:55  Show Profile Send vincent a Private Message  Reply
Hur hög upplösning behöver man??? Jag har hdmi på förstärkaren och dvdn.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/18 :  15:26:19  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
För DVD räcker det med 1024x768... men framtidens medier har andra krav. Dock så är 1080P skärmar idag så prissatta att när Blue-Raay och HD-DVD blir mer utbrett kommer priserna på skärmar som hanterat det gått ner i pris och blivit avsevärt bättre så det känns som om köprådet blir en skärm som kan hantera 720P insignaler.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/05/18 :  22:21:37  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag spelar mycket och äger en pioneer 50" plasma. Inga problem med inbränningar. De som pratar om dessa problem har läst för mycket gamla tidningar och inte sett hur tekniken har gått framåt. Visst kan de bli inbränningar, men de försvinner lika snabbt som de kommer.

Det blir dock svårt att hitta en pioneer (som enligt mig gör de bästa plasmorna) för 15k, så du borde nog titta på en samsung eller liknande. Problemet blir bara att kvaliten på dessa LCDer är ganska dålig. De som idag gjort ok LCD tvs är väl Sharp(deras nya modeller), ska tydligen vara samma panel som Loewe enligt rykten.

Pioneers plasmor är överlägsna.. Enligt mig finns det inga bättre platta tv än deras. Nu kommer ju en ny lineup från Pioneer, så har du tur kanske du kan få en 427XD för ca 20k. Det är 5000:- mer än din budget, men TVn ska hänga på väggen i många år...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/20 :  02:11:26  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Plasma är det enda som gäller. Finns ingen bra LCD tv i dagsläget. Inbränningar har inte varit nått problem de senaste 3-4 åren ifall du du inte ställer in tvn fel.

Håller med om att Pioneer gör riktigt bra plasmor fast mest prisvärd just nu är helt klart PV/PX70. Gamla PV60 närmar sig 10.000:- vilket är mycket billigt för en så bra plasma.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/20 :  15:10:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tycker själv att plasman är lite mjukare och behagligare att titta på.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/21 :  19:09:49  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
För film och TV över 37" är plasma optimalt rent generellt. Sen har vissa LCD väldigt bra bild också, det är inget snack om det. Jämför vi dock "samma" typ av TV i samma prisklass tycker jag plasman är mer naturlig, har bättre tryck i färgerna och har lika bra detaljering som LCD, men utan att bli tråkigt överanalytiska i bilden och nästan för skarpa för att det ska vara behagligt.

Något att tänka på är också vilka inställningar du kan göra med din TV. Kan man finjustera färgerna oberoende av varandra osv... Fabriksinställningarna är mest ett skämt och passar bara när det ska krigas på TV-väggen i butiken, hemma funkar de dock inte. Så pilla med alla inställningar och köp den TV som DU tycker har bäst bild.

Ska man spela mycket spel och nyttja dator kan LCD vara att föredra då upplösningen oftast är lite högre, men plasman funkar till det med och inbränningar behöver man inte vara direkt orolig för. Som en tidigare talare sa så kan du få en inbränning, men den försvinner väldigt fort och i värsta fall om kidsen glömt X-Box på i tre timmar kan man köra tvätt-DVD på skärmen och få bort eländet.

Har själv en Pioneer 43" plasma och är supernöjd. Valde länge och väl, men plasman är skönare att titta på och jag använder den bara till film och TV så mitt val var enkelt.

Har även jobbat flera år med just TV och digitalboxar, så jag har rätt bra koll...

Har du 15 blås att lägga på en TV är Pana PV serien eller den nyare serien ett bra val. ANnars har LG faktiskt helt ok TV och även vissa Samsung är riktigt bra. Men för 5000:- till får du en otroligt mycket bättre TV, det är inget snack. Jag skulle nog snåla några månader till och vänta på sommar-rean ute hos TV handlarna. Då kan du göra riktigt bra klipp! Utgående modeller finns det alltid gott om i TV-svängen och det går att pruta på priset. Expert Stormarknad är ett bra ställe för prutjockar. Har fått igenom många rabatter där...

Har du fler frågor får du gärna PM:a så kan jag bistå så gott jag kan!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2007/05/22 :  14:41:35  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Jag har föregångaren till PX70, nämligen PV60. Jag är jättenöjd. Min uppfattning är att det generellt måste till HD-material för att LCD skall komma till sin rätt. Vanlig DVD, för att inte tala om vanlig tv-sändning ser rätt uselt ut på LCD tycker jag. Men 1080p-material på en full-HD LCD ser fantastiskt ut.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/22 :  18:34:57  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Håller med filikoster om det han säger. Fel upplösning på LCD ser rätt tråkigt ut. Se bara på din dataskärm. Ställ ner upplösningen och det blir ingen vidare bild. En LCD funkar alltid bäst med "rätt" upplösning. Plasman klarar de lägre upplösningarna bättre enligt mig. Även uppskalad DVD film ser väldigt, väldigt bra ut på min plasma, men funkade sämre på de LCD burkarna jag jämförde med när jag var i köpartagen.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2007/05/23 :  15:34:11  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message  Reply
Precis OcA, jag kör också uppskalad DVD nu (720p). Det ser skitbra ut på min PV60.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/24 :  04:15:47  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Plasma är en förbrukningsvara med begränsad livslängd (färgerna blir sämre med tiden), högre elförbrukning (ju större desto sämre) och risk för inbräningar. LCD har sämre svärta men tekniken utvecklas i rasande fart. Det främsta nackdeln med LCD är döda pixlar men tillverkare har blivit bättre med sina garantier. Man bör nog även kolla LCDens responstiden innan man yttra sig kring optimal spelande.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/05/24 :  08:37:13  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Den främsta nackdelen med LCD är för min del att det inte ser lika bra ut som plasma på de modeller jag kollat.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/24 :  10:01:45  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Visst, plasma är förbrukningsvara, men tittar du 8 timmar per dag i tio år så har du ungefär livslängden på dagens paneler...

Livslängden på plasma och LCD är i dagsläget rätt lika faktiskt om man får tro vad tillverkarna själva säger. Tekniken går framåt, även på plasma...

LCD kan gå sönder med och det är oftast pixlarna som slocknar. Detta kan hända närsomhelst egentligen. Behöver inte komma direkt när du packar upp, utan kan komma efter flera år. Har hänt på min LCD dataskärm och den var hel när jag köpte den för fem år sedan. Samsung har dock en 100% pixelgaranti som gäller under fabriksgarantin. Köper du en tilläggsförsäkring har du pixelgarantin så länge du har kvar försäkringen. Vet ej om fler tillverkare hakat på det.

Responstiden är också viktig och många tillverkare ljuger friskt om hur kort responstid de har på maskinerna. Tipset är att kolla på maskinerna under en sportsändning tex då snabba rörelser har en tendens att "kleta" ut sig på burkar med dålig responstid.

Problemet med att kolla specar och jämföra TV är att de olika tillverkarna mäter på olika sätt och därför går det inte att jämföra specarna mellan fabrikaten. Det Samsung anger som kontrastvärde (ex 10000:1) behöver inte vara bättre än en Pioneer (ex 4000:1).

Lite grann samma sak som att olika hifi-producenter mäter sina maskiner på olika sätt (frekvensomfång, effekt osv). Blir svårt att jämföra bara genom att kolla specar. Tipset är att ta med en film som du har sett många, många gånger och testa TV-apparaterna i butiken (det ska de fixa, annars handlar du nån annanstans) och jämföra på det viset. Strunta i vad det står på specen, kör på vad ögat gillar och be att få mixtra med fjärren och alla inställningar då fabriksställningarna är skit rent ut sagt.

Många tillverkare har även ett sk "shop-mode" som butiken kan dra igång. Det betyder att TV'n krämar på ännu mer färger och kontrast bara för att sticka ut i mängden. Kruxet är att det sabbar panelen eftersom man i princip överstyr allt som redan står på max, vilket resulterar i att panelen går sönder efter en tid eller att det förkortar livslängden rätt rejält. Så passa er för demoex... På Samsung tar man bort/stälelr på shop-mode genom att hålla inne menyknappen (eller mode) i ca fem-tio sekunder. Testa hos närmaste handlare och se vad som händer, men glöm inte att ta med solbrillor...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/24 :  13:28:47  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
quote:
Plasma är en förbrukningsvara med begränsad livslängd (färgerna blir sämre med tiden), högre elförbrukning (ju större desto sämre) och risk för inbräningar.
Största begränsningen med allt man köper är att livslängden är begränsad. Dessutom är elförbrukningen inte högre...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/24 :  16:14:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag köpte en Pioneer PDP505 för strax över 2 år sedan.
Då fanns inget LCDalternativ i 50 tumsstorlek, men runt 40 tum fanns och bilden på Pioneeren var bäst av det jag tittade på.
Inbränningar har jag fått ett par gånger, men det har försvunnit efter några timmar.
Livslängden räcker lång. 30 000 timmar innan en halvering av ljusstyrkan och då var Pioneeren 30% ljusstarkare än någon annan plasmaskärm från start. Nu efter 2 år märker jag ingen skillnad.
Det går fortfarande att se på en film i fullt dagsljus, vilket det inte gick med min föregående TV en 36 tums Panasonic.
För vanlig DVD-film är upplösningen max 576P och vanlig tvsändning är 576i så upplösningen på alla platt tv som finns räcker till detta.
Canal Digital har nu 8 kanaler från satelit med upplösningen 720P.
HD-DVD och Blue-Ray har maxupplösning 1080P.
Det finns nu bara en 50-tums plasma som klarar 1080 och ingen som är mindre i storlek Det är en Pioneer som är dyr - riktpris 89000.

Upplösning 576, 720 eller 1080 är antalet bildpunker på höjden.
I betyder att bilden byggs upp i 2 svep.
P betyder att den byggs upp i ett och det anses vara bättre.

Det enda som stör mig är att fläktljudet från elektroniburken till skärmen hörs rätt tydligt som ett susande i rummet och därför ska skärmen bytas ut i år. Jag har inte bestämt mig ännu, men det lutar åt en Pioneerplasma igen. Dom nya är utan fläkt förutom värstingen som har en temperaturstyrd fläkt, men det är ingen varvtalsstyrning utan den har 2 lägen. Fläkt på eller av. Därför blir det inte den.
Dom nya plasmorna i generation 8 från Pioneer (min är generation 5) har också en kontrast på 16000:1 jämfört med förgångaren generation 7 som har 4000:1.
Jag såg generation 8 på Munchenmässan och även värstingen med Blueray och jag har svårt att på en 50-tummare se skillnaden i upplösning. Så det blir nog en PDP508 som redan finns ute i Tyskland och kommer här i Sverige snart.

Den angivna effektförbrukningen för min 50-tumsplasma är 350 watt, men det drar den bara om hela bilden är vit. Jag har mätt upp genomsnittsförbrukningen till 210 watt med en vanlig film.
Om det skiljer mellan en LCD eller ej vet jag inte, då dom också har uppgiven maxförbrukning som enda uppgift i databladen, men en LCD fungerar ju lite annorlunda, så jag tror inte det är så stor skillnad i verkligheten.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/05/24 16:23:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/24 :  16:30:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag väljer plamsa utan omsvep faktiskt. Har aldrig gilla LCD alls.
Nu har jag en 44" bakproj vilket är den andra i ordningen o så länge den fungerar känner jag inget behov av att byta.

quote:
På Samsung tar man bort/stälelr på shop-mode genom att hålla inne menyknappen (eller mode) i ca fem-tio sekunder. Testa hos närmaste handlare och se vad som händer, men glöm inte att ta med solbrillor...

Då vet jag vad jag ska göra i helgen


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/24 :  17:07:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Om det skiljer mellan en LCD eller ej vet jag inte, då dom också har uppgiven maxförbrukning som enda uppgift i databladen

LCD drar i princip lika mycket hela tiden eftersom bakgrundsbelysningen går för fullt konstant. Det är ju även det som ger sämre svärta eftersom pixlarna måste blockera ljuset för att bilden ska bli svart.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:28:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
LCD drar i princip lika mycket hela tiden eftersom bakgrundsbelysningen går för fullt konstant. Det är ju även det som ger sämre svärta eftersom pixlarna måste blockera ljuset för att bilden ska bli svart.


Det var det jag hade för mig och isåfall drar en LCD mer effekt än en motsvarande plasma i praktiken trots att uppgiven effekt är högre för plasmorna. Effektförbrukningen har inte bara med kostnaden att göra. Den värmer rummet också då merparten av effekten blir värme och det kanske är gott på vintern, men inte så bra på sommaren.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/05/24 :  22:42:06  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Tycker min bras-dvd blir mer realistisk med lcd eftersom den blir så varm.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/25 :  00:21:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
quote:
Tycker min bras-dvd blir mer realistisk med lcd eftersom den blir så varm.


Med ett par Vitus monoblock i klass A som petar ut sammanlagt över 1 kW i värme och Gondulen som ger 60 watt så blir det än mer realistiskt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/27 :  13:20:33  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
LCD går verkligen i rasande fart. Numera kan man köpa en 70-tum LCD för under 50kkr. Plasma har inte hängt med riktigt:-) Kom ihåg att LCD:n var i baby-stadium när plasma var i 40tums-storlek.
Jag tror risken för inbränningar stiger med spelande? Finns det någon här som har testat med hård spelande. I spel förekommer det ramer och menyer som är statiska och bör öka risken för inbränningar om man spelar 10-24 tim i streck:-)?
Döda pixlar och svärta är en nackdel utan tvekan. Men en inbränning är faktiskt ca flera hundra-> flera tusen döda pixlar i alla fall:-)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/27 :  13:54:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message  Reply
Inbränningar uppkommer på plasma. Dock är de temporära och försvinner om det är som så att du inte hade för mycket kontrast i början av plasmans livstid....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/05/27 :  14:40:23  Show Profile Send Sesam a Private Message  Reply
Det förekommer frekvent rapportering av fall med reella inbränningar i olika forum som uppkommer mellan 1-4 tim med t.ex. TV-logga? Vissa har fåt permanent inbränning som ett rutmönster "tennisnät" som syns vid FÄRGAD bakgrund (kontakt med TV4 medger att rutmönstret ingår i deras grafik sen 2003 vid sportsändningar). Det finns ett antal fall hos reklamationsnämnen. OBS garantin gäller inte vid inbränning av stilbildformat.

Man kan nog påstå att vissa inbränningar är temporöra om du har tur. Vissa kvarstår som skuggor även om förbränningar förbättras med tiden, ibland. Om man har bra syn, båda kontrast och färg, lär du se det även med bristande färgåtergivning.

Det festliga är att man rekommenderar att dra ner på kontrasten och upplösning för att minska risken för inbränning? Man måste inse humöret i att köpa en TV för sin låga kontrast och upplösning;-)

Mitt köp kommer troligen att vara LCD >60tum. Jag är imponerad av bildkvalitet på de bättre paneler, båda LCD och plasma bjudar på en hel del inlevelse. Nackdelar finns med båda lösningar. Ohh, förresten en brumande fläkt är ett nej, nej och åter ett nej. Altså nej upphöjd till 3:-)

Jag ändrar mitt inlägg beträffande elkonsumtion. Det är alldelas riktigt att LCD drar konstant ström som kan överstiga plasmans.

Jo, vad är meningen med att ha en TV som du står i givakt framför, för att motverka inbränningar?

Edited by - Sesam on 2007/05/27 15:41:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000