HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Snäckor / in-ear
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:17:27  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Det var ett tag sedan jag gjorde något inköp som berörde mitt ljudintresse men jag måste faktiskt erkänna att det börjar klia i fingrarna igen. Förvånade?

Saken är den att jag för tillfället egentligen inte har någon riktig MP3-spelare och därmed ej heller några riktigt bra portabla hörlurar. Jag använder en handdator för att spela upp ljudböcker (ibland med Porta Pro men oftast med inbyggda högtalaren). Min K800i är utesluten för den är bökig och jag har bara handsfree till den och de lurarna är relativt värdelösa. Har även en gammal Creative Zen men batteriet börjar sjunga på sin sista refräng och den är i min mening numera alldeles för klumpig.

Ovanstående stycke i kombination med att vädret går mot det bättre, som inbjuder till promenader modell längre, har fått mig att börja överväga en seriös MP3-spelare+snäckor-killerkombo. Har fått erbjudande om att köpa en iPod Nano billigt så där är valet rätt enkelt. Jag gillar designen och användargränssnittet är till belåtenhet, dessutom är även ljudet helt OK om ni frågar mig. Problemet är att jag har rätt höga krav på hörlurssidan. Till datorn använder jag ett par Sennheiser HD580 och ett par Alessandro MS2. Sistnämnda använder jag även tillsammans med mina HD650 till den dedikerade ljudanläggningen. På senare tid har jag mest lyssnat med mina Alessandro då jag älskar den rapphet som de spelar med. Passar även den musik jag för tillfället lyssnar på.

De snäckor eller in ear-hörlurar jag är ute efter skall således ha en god diskant och gärna spela med samma renhet/detaljupplösning som mina Alessandro gör. Det pris jag tänkt mig är väl någonstans mellan 500-1000 kronor. Musik = allt från singer/songwriter till power metal.

Jag kommer säkerligen göra mycket research på egen hand men jag tänkte jag skulle fråga er här på forumet också som kanske varit i samma situation nyligen eller som är lite mer up to date än vad jag själv är just nu.

Tack på förhand!

Mvh,
Micke

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2007/05/03 :  12:28:10  Show Profile Send cofra a Private Message  Reply
Mitt tips är JAYS d-Jays. Kostar väl dryga 800 kr tror jag.

http://prisjakt.nu/produkt.php?r=131759
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/05/03 :  16:00:38  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Låter som om de uppfyller mina krav, ja. Tackar! Skall läsa lite mer om dem.
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2007/05/06 :  21:37:56  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
I den prisklassen är mitt tips Westone UM-1.
Jg har en kollega som har jays och han är nöjd med ljudet men hatar sladden som har stelnat till reält i böjjen runt öronen.

Westone finns på http://www.earphonesolutions.com

/Pontus

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:08:48  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
shure e2c är rätt ok,(har dem själv) sony har ju också några i den prisklassen
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/05/13 :  13:43:29  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Tackar för tipsen Tux och HNK!

Skall inte köpa riktigt än så jag kollar vidare!
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2007/05/17 :  12:28:58  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
kolla på billigare också de kan faktiskt vara riktigt prisvärda
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/05/25 :  16:39:28  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Bidde ett par d-Jays till slut, mest för att de var relativt enkla att få tag på. Hade troligen blivit lika nöjd med många av de andra lurarna som föreslagits här i tråden också tror jag i och för sig.

Hur som helst, jag gillar dem. Helt klart samma ljudkaraktär som mina Alessandro även om de inte spelar RIKTIGT med samma kvalité. Det blir lite grötigt ibland upplever jag det som. Samtidigt känns det nästan som om man hör än mer detaljer ibland då de slutar väldigt tätt. När jag använder min handdator som ljudkälla hör jag t ex ett klart och tydligt bakgrundsbrus/förstärkarbrus. Gjort även med andra lurar men aldrig så tydligt.

Vidare kan jag väl säga att det var en ganska udda känsla att använda in-ear för första gången, men blir nog svårt att gå tillbaks till vanliga snäckor nu när man väl skådat ljuset

Rekommenderas till andra som hamnar i samma sits i alla fall!
Go to Top of Page

rolandm
Member

483 Posts

Posted - 2007/07/19 :  21:17:31  Show Profile Send rolandm a Private Message  Reply
Jag kör med V-Moda reMix. De har ett klart, snabbt, detaljerat och rent ljud. Passar elektronisk musik väl. Basen är helt ok faktiskt.
Ett annat förslag är V-Moda Vibe, de har jag dock inte provat själv.
De liknar D-Jay i designen.

www.v-moda.com


Be the change you want to see in the world
~ Nelson Mandela (m fl)
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:09:41  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply

Gillar du snäckor? Personligen tycker jag att det suger - varvid mitt intresse för slutna lurar i portabla system. Jag tycker aldrig att snäckor blir bra. Det är fan helt omöjligt att få dem att sitta exakt lika i båda öronen. Att de inte sitter EXAKT gör att ljudet alltid ligger lite "snett" till höger eller vänster. Jag retar mej som sjutton på det. Det låter alltid lite filtrerat och olika varje gång man stoppar in dem. Jag kört med snäckor när jag tränat och joggat - då spelar det ingen roll hur det låter. Då vill man bara att det skall låta högt och energirikt - Chemical Brothers på hög volym, typ.

Men det är säkert kopplat till om man råkar har öron som passar tillverkarnas modeller... Finns det "läster" för öron som det gör för fötter?

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/07/28 :  01:08:33  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Vad gäller positionering och ljudupplevelse är in-ear faktiskt bättre än vanliga hörlurar i mitt tycke. Efter ett tag, om du satt in de rätt, glömmer du av att du har de och eftersom ljudet "skjuts" rätt in i öronkanalen tror du snarare att det är högtalare än några hörlurar. Det är en väldigt udda känsla. Med hörlurar, t ex mina HD650, så även fast de är komfortabla och man kan glömma av de efter ett tag, så känner du alltid små vibrationer och annat när ljudet slår mot öronen, med in-ear är ljudet bara där, i ditt huvud. Nackdelen är att eftersom det sluter så tätt så upplevs andra ljud, och "interna" ljud annorlunda vilket förtar lite av grejjen. Man känner också ett lätt tryck vid öronen, eller i alla fall gör jag det, men det är nog högst subjektivt.

Mina in-ear spelar dock inte lika rent som mina hörlurar vilket försämrar upplevelsen något, men med ett par riktigt bra in-ear-hörlurar tror jag man kan få en sjukt nice upplevelse. Om ljudet bara blir rent finns det inget som hindrar en perfekt återgivning. Klart, blir ju inte härligare än högtalare men då snackar vi stålars

Edited by - induce on 2007/07/28 01:10:25
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/30 :  16:59:07  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Har ett par shure e500 och föredrar för det mesta akg k24p, lurar som kostar en sjättedel eller ännu billigare. Inget fel på shuren, klart bra, men lurtypen passar inte mig tror jag. Får inte samma släpp som du får med en "lur", sen får jag "duns"ljud i öronen när jag går med propparna, så sitter man still fungerar de bra, inte när jag rör mig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/05/23 :  14:57:28  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Har d-jays och de låter mycket bra men jag får också dunsljud när jag går och alla ljud som kommer utifrån låter som sagt annorlunda än utan proppar i öronen. Det kan bli kostigt. Dessutom viner vinden genom dem på ett märkligt sätt när man är ute och går med dem. Annars som sagt helt grymt ljud, klart, tydligt, mycket fint mellanregister och härlig bas. Inget knas, bara bra.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000