HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Subjektivt bästa lurarna och varför?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/01 :  00:48:18  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ja, vilka tycker ni är de bästa lurarna? Är nyfiken på att veta vad ni tycker vare sig det är vanliga lurar eller in-ear. Själv är jag helt såld på AKG-K701. När jag först köpte dem så tyckte jag inte att de var något speciellt, vart var basen t ex? Nu efter drygt ett års lyssning så måste jag säga att de är helt otroligt bra. Tycker att de jämfört med mina tidigare HD600 gör i princip allt bättre. Lyssnar och lyssnar men kan inte i "hörlursland" hitta något direkt fel....Jag har en i mitt tycke mycket bra hörlursförstärkare och det gör en väldigt stor skillnad jämfört med uttaget på laptopen eller förstärkaren...


You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/05/01 00:56:33

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/05/01 :  02:22:13  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Jag tycker nog att Stax SR-007 är en av dom absolut bästa hörlurarna som finns, om inte DEN bästa med rätt matchning. Men jag tycker att Stax 4070 ger mig en mer intressant lyssning.
Skulle jag välja en så är det SR-007.

Den som inte hört dom har inte hört vad det hela handlar om och tur är väl det.. ;D
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2008/05/04 :  10:51:40  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
Gillar mina Grado GS1000 skarpt. Jag tycker de är så pass bra att jag inte ser någon vits i att uppgradera. Hur kan ljudet bli bättre om jag redan tycker det är perfekt?
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/05/04 :  11:45:06  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
quote:
Men jag tycker att Stax 4070 ger mig en mer intressant lyssning.
Jag tycker det låter som att du föredrar Stax 4070... Man kanske skulle provlyssna dom innan jag dizzar allt vad hifi-hörlurar heter. Tycker det är så tråkigt ljud i mina 650. Neutralt. Brrr.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/05/04 :  14:47:32  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Har du provat Grado? De är mycket mer roliga att lyssna med jämfört med HD650.

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/05/04 :  16:47:33  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Säger det igen..........Senn 650 skall drivas balanserat!!!!!

dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/05/04 :  18:11:57  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Gillar man det rena och balanserade Sennheiserljudet men tycker HD650 är lite laidback så rekommenderar jag HD595 - billig, roligt men fortfarande rent och snyggt ljud. /Tomas F.


musikälskare
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/05/04 :  19:27:37  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag provade Grado hos brewitz, för vasst/hårt ljud på viss musik för min smak.

Balanserat? HD650 i grunden är väl inte balanserade, så vad är meningen då? En helt ärlig fråga alltså. Det är något jag missat.

Ah, HD595 är kanske mer i min smak då. Man blir lite blind ibland och köper det dyraste i sortimentet istället för att hitta sin favorit.

Nog med OT. Jag uppskattar min porta pro på jobbet för dom kan spela all musik hyffsat bra och utan att ta iväg min uppmärksamhet på en massa detaljer..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/05/04 :  21:28:25  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
AKG K100 är bättre (mer luft, detaljer etc) än AKG K701.
Har egen erfarenhet.

STAX har jag ännu inte jämfört K1000 med.
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/05/05 :  00:15:40  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
K1000 är i mitt tycke långt efter stax övre segment. Ägde dom i 2 år innan jag sålde dom för annat. Enorm stereobredd som i många fall kan vara uttröttande. Lite vass i lägre diskanten och för lite tryck i basen för att vara en dynamisk hörlur, det finns mycket att klaga på i bra lurar när man har hört det bästa. :p
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2008/05/05 :  16:20:17  Show Profile Send lum a Private Message  Reply
Sango vad tycker du om Audio Technica: ATH-W5000?

Själv sugen på en skaplig sluten lur för de stunder man ej vill störa andra. In ear tycker jag inte om att ha på längre sessioner så det går nog bort i det här fallet.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/05/05 :  21:51:30  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Jag hade dom i 3 dagar innan jag lånade ut dom och min HA5000 hade inte kommit så jag har ännu inte hört vad det är för en lur. :)
Tvivlar starkt på att dom låter bättre än Stax 4070, möjligt att trycket i botten är kralligare.

///
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/05/09 :  09:27:59  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Sango, har du lyssnat på några av STAX billigaste kombinationer STAX SRS-2050A eller STAX SRS-3050A? Hur jämförs de med SR-007 och 4070?

Kan STAX spela metal?

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/05/09 :  13:47:31  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Jag äger SR-404 nu, har lyssnat på SR-303 och ägde SR-001 för en tid sedan.
303 och 404 är inte så lämpade för snabb musik, dom är väldigt "finlirande" med väldigt lite punch i djupet, har ett kralligt övre mellanregister/lägre diskant vilket får gitarrer och röster att låta lite lustigt. Dom båda låter i mina öron nästan helt identiskt.
SR-001 sväljer mer musik som behöver tryck i botten. Har bättre djup än 303/404 och är inte lika vass i de övre registrena.
Kom ihåg att alla dom här hörlurarna är extremt bra, jag jämför med SR-007 och 4070 som ligger minst 3 gånger högre i prisklass.
4070 är väl den enda hörlur som jag kan slänga vilken musik som helst på och dom klarar av det. SR-007 likaså men den är mer laidback än 4070, inte lika aggressiv med detaljer.
Det är en fråga om smak om man ska välja mellan 4070 och SR-007. Se det som sennheiser(SR-007) och grado(4070) fast ljusår bättre.. :p
Det vågar jag säga för att jag ägt HD650, RS-1, SR-60, SR325 och lyssnat på HD600, HD-25 och SR-80.
Vill man ha perfekt ljud finns det bara en väg att gå.

Edited by - sango on 2008/05/09 14:02:27
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/05/09 :  13:54:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
AKG K701 supersköna och bra ljud. Skall ha rätt drivning bara.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/05/09 :  14:04:30  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Vänta till du satt ett par stax på skallen. :) 404 är nog en av dom bekvämaste lurarna tycker jag K701 inkluderad då. Inte farligt mycket dyrare heller.. :)
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/16 :  23:26:35  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Tycker fortfarande K701 är helt underbara. De kräver en hel del timmar (100+?) inspelning. Det tycker t o m jag som inte brukade tro på sånt... De kräver dock en bra lurstärkare vilket jag har. Måste säga att jag är supernöjd.

Skulle dock vara kul att testa ett Stax-system. Finns någon i Värmlands eller Kristinehamnsområdet som har ett sådant?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/05/16 :  23:32:22  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Lyssnade på K1000 i min gröna ungdom och tyckte de lät... ja, inte något vidare, kanske tycker jag annorlunda idag? Skulle vara kul att jämföra mina K701 med ett par K1000. Finns någon i Värmlands eller Kristinehamnsområdet som har ett sådant K1000-system?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2008/05/19 :  07:21:58  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Sållar mig till AKG K701-lägret. Har även ett par K501, vilka är lika i karaktären men alldeles för tunna i basen. Dessutom har jag ett par Grado SR325 som är helt suveräna. Dessa är mina alla tiders favorit. Siktar på ett par löngre upp i näringskedjan i framtiden.

Dessa skall drivas med hörlursförstärkare med crossfeed!
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/05/19 :  11:12:36  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag har också K701. Jag chansköpte efter ha läst recensioner, och har inte testat något annat i prisklassen, men jag är nöjd. Har tyvärr inte fått tummen ur och fixat min Leben CS 300x, så jag har bara kört dem till datorn än så länge. Det ska bli kul att få koppla in dem i "fin-anläggningen" sedan. Jag räknar tiden nu som inspelningstid! :-)
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/05/19 :  14:01:34  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
som sagt....en lur blir inte bättre än sin drivning....ang crossfeed...tycker mest att det gör ljudet luddigt..känns som om basen tappar några db.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/05/19 :  15:47:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det här med hörlurar beror helt på vad man ska ha dom till. Jag menar vid vilket tillfälle. Jag har själv ett helt gäng olika lurar varav de två äldsta är två olika modeller av Koss. Mina Kossar tyckte jag på sin tid lät väldigt bra men så är det inte idag. Lurar som jag använder varje dag är ett par Sennheiser HD25, dom dyrare. Hemma använder jag mest ett par Sennheiser HD600 och vid finlyssning ett par STAX Signatur som jag köpte på 90-talet. Vill jag verkligen lyssna bra då är det mina aktiva trevägshögtalare från JBL. Lurar kan aldrig låta bättre än mina högtalare. Jag har numera bestämt mig för att det ska vara mycket till för att jag ska köpa några fler hörlurar. Crossfeed har jag inte men dom jag har provat har enligt mitt tycke inte låtit så bra. Det finns en tysk tillverkare som jag inte minns namnet på som ändå verkar vara intressant. Men då är det för vanliga lurar, annars tycker jag att STAX är det som låter bäst.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/05/19 :  16:55:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det finns en tysk tillverkare som jag inte minns namnet på som ändå verkar vara intressant.

Meier-Audio?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2008/05/20 :  07:22:35  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Meier-Audio antagligen. Jag använder deras förstärkare (har två, ska köpa en portabel också) med deras cross-feed. Jag har inte hört någon annan cross-feed, men vad jag har läst så är den mindre påtaglig än vissa andra implementationer. Jag tycker att cross-feed tar bort det extrema i hörljudsljudet och skapar en naturligare saoundstage, även om det inte flyttar fram den framför som vid högtalarlyssning. Och, Ja, det sänker basen några db, eller ska vi vara ärliga och erkänna att hörlurar (utan cross-feed) skapar en upplevd höjning av basen genom att skilja ut den i två kanalar på ett sätt som inspelningtekniken inte är designad för. SÅ det är en förbättring :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000