Jag var ner till garaget en sväng idag också. Planen var att jag skulle slipa och olja en vända till men resultat var faktiskt riktigt bra. Träet var jämnt, lent och slätt. Det hade inte rest sig någonting och ytan såg väldigt bra ut. Jag gnuggade träet lite med en trasa och fick bort lite små ytrester av olja och nu låter jag den stå ett dygn till, sen får jag se hur det ser ut. Just nu lutar det åt att jag kan ta hem bänken imorgon. Jag har inte varit med om att ytan blivit så bra någongång efter första "slip & olj" vändan. Kan det bero på att jag slipade väldigt noga redan från början?
Bänken hämtades hem i helgen och står nu i vardagsrummet.
Jag är ganska nöjd med resultatet måste jag säga, tycker att bänken passar in bra. Frugan är också väldigt nöjd vilket känns bra med tanke på att hon aldrig såg bänken tills den blev klar. Nu måste jag bara bygga mig ett par stativ till min Klipschar i liknande stuk.
Tackar Johan. Förhoppningsvis så blir det mer delar i samma stuk som vinylen och steget framöver.
För att runda av "bänk projektet" så måste jag säga att jag tycker att det blev ganska bra. Cirkus 1200 pengar i materialkostnad och i rundare slängar en helg att slå ihop skiten, det tycker jag är helt ok för en bänk som är byggd som jag vill ha den. Sen får man ju alltid leva med div. "sköna" kommentarer: "Har du byggt en bänk?? När man kan köpa en!" "Är du för snål för att köpa en riktig bänk, eller?" osv osv... Som tur är så har jag inte fått någon sådan kommentar av någon som sett den, jag har snarare fått beställningar på fler bänkar, vilket är kul. Hittills har jag fått 6 förfrågningar på bänkar!
Strata: Njae, chassit och locket är från en Lenco L-75 så där har du rätt. Men själva verket är ett gamalt Dual PE(Perpetuum-Ebner) 3044. Ett gamalt tyskt verk från Perpetuum-Ebner som var ett tyskt bolag som ägdes av Dual i böjan av 1970-talet. Jag kom över verket utan chassi och byggde ner det i ett Lenco chassi.