HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ett remus kommer till liv (Det lever!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  02:29:15  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen fått fingrarna ur... och påbörjat mitt första rör försteg

Eftersom jag hade jätteproblem att hitta schemat till detta så ska jag underlätta för nästa



Mer bilder kommer, men nu är det nog dags för sängen

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/11/21 21:50:34

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  03:19:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Kan slänga upp första bilden iaf.


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/24 :  08:23:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Är alla hålen på lådan till för rör??

Det borde bara gå åt fem rör totalt.
ECC83 är ju en dubbeltriod

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  12:18:00  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Hehe nejdå 4st är till för kondensatorer. Som du ser på bilden nedan.

Har hunnit en bit till på lådan


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/09/24 :  12:32:02  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det ser riktigt snyggt ut!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  12:43:14  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
En liten fråga. Är det någon ide att prova med ac glöd eller ska jag likrikta den på en gång ?
Bör jag stabba spänningen efter likriktningen isf?

Aja det blev visst 2 frågor.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/09/24 :  12:44:19  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Stiligt ! Remus ja , det är i stort sätt samma riaa jag anväder i dag , låter bra. jag byggde mitt som rent riaa o skippade linje delen eftersom jag inte behövde nå förstärkning där, byggde istället en WF efter andra ecc83:an men en ecc81.
Jag skulle rekomendera att sätta skärmkåpor på första och andra trioden.
Var har du hittat kondingarna ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2009/09/24 14:32:08
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  12:58:12  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Kondingarna kommer från studenternas elektronikförening här i linköping, det finns diverse kondingar, motstånd osv till salu. Mycket billigare än elfa

Hm då blir det till att skaffa skärmkåpor, för det har jag inga idag..

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/09/24 :  13:16:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Aaa då är jag med, blir ju snyggt det där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/09/24 :  14:39:45  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Eftersom du redan har rörhållarna så kan du köpa lösa skärmrör o fästen och montera vid behov
http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=36_69&products_id=1180

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/24 :  21:14:42  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Har nästan klar baksidan nu med men batteriet i kameran dog innan jag hann få till en bild

Men det kommer i morgon för förhoppningsvis

Angående glöden, någon som har en åsikt om det?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2009/09/24 :  21:28:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Likrikta glöden.
Då har du minimerat problemet med brum i riaa't.

Jag har själv en gammal Remus som självaste Herr Lodström har byggt åt mig.
Den har inte världens mest transparanta åtrgivning men den lirar musik
och den har varit min referens i alla år även om jag inte spelar på
den så mycket.

Säg vad man vill om CF och ECC82'or

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2009/09/24 :  21:47:52  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Kul att du fick användning av låddan!

Det blir nog bra det där!

Olle Norell
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2009/09/24 :  22:33:20  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Snyggt!
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/27 :  20:34:05  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen fått fingrarna ur och laddat kameran så här kommer en bild till



Baksidan som inte riktigt blev färdig.. Fick beställa mer rca kontakter från ebay.



Nätdelen klar. likriktade och stabbade glöden med en lm1085.

b+ changsade jag lite på motstånden. kopplade såhär:



hoppad det blir hyfsat nära 250v iaf iaf.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2009/09/27 :  20:43:06  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Nätdel kan du ju simulera med PSU designer. kolla på duncanamps...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/09/27 :  21:16:20  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Förstår mig inte på det programmet

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)

Edited by - Hemling on 2009/09/27 21:16:36
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/11 :  18:49:19  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu kanske det är dags för en liten uppdatering. Har inte kommit så jätte långt men en bit på väg iaf.
Fick vänta ett tag på kondingarna jag beställde.



Och sen en över hela



Är det föresten någon som skulle kunna tänka sig hjälpa till med att simulera nätdelen ?

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/10/20 :  02:18:41  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har jag kommit en bit till men ett par saker återstår.

Kondensatorn på 150uF som sitter mellan rörhalvorna i riaa delen, hur viktig är den ? Har den någon speciell funktion eller?
Har ju en kondensator bank på 800uF gentemot ca 190uF som var i schemat på orginal nätdelen.

Nästa, har dragit en jordslinga men vart ska jag ansluta den till gemensamma jorden, i början av slingan dvs mellan nätdelen och förstärkar delen eller i slutet av allt.
Har sett lite olika i div ritningar och undrar vad som "stämmer"/blir bäst.

och sist, är det någon som kan hjälpa mig med en simulering av nätdelen ?

Tror det var allt för nu, bilder kommer så småningom.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/19 :  23:59:31  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Nu har det hänt en del. Jag hoppas det är klart har inte vågat göra röktestet ännu...

Så här ser det ut, ganska rörigt men jag hoppas det funkar iaf.


Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:29:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Kondensatorn på 150uF som sitter mellan rörhalvorna i riaa delen, hur viktig är den ? Har den någon speciell funktion eller?
Har ju en kondensator bank på 800uF gentemot ca 190uF som var i schemat på orginal nätdelen.

Filter. Ska vara där.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/20 :  11:38:59  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Stoppa i sladden nu !
men vänta lite... nätlytarna du har använt, är det av isolerad typ ?? Vanligtvis brukar den där typen innehålla ett antal sektioner med gemensam jord ansluten till kåpan.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/20 :  16:32:49  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Jag har stoppat i sladden men har problemt att jag inte får ut nog hög glöd spänning, tror jag har för högt spänningsfall i dioder och stabben. .
Vet inte hur jag ska lösa problemt just nu, någon som har nå förslag?

Soundbrigade; jag har kondingar där men det ända jag hade var 300uF så jag får testa med dom först.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/20 :  16:39:54  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
vad har du för spänning ut från trafon ?

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Hemling
Member

481 Posts

Posted - 2009/11/20 :  17:17:34  Show Profile Send Hemling a Private Message  Reply
Ut från trafon kommer det 6,9vac utan last och med ca 6,6vac, men jag får bara ut mellan 5,3-5,4vdc.dvs jag får teoretiskt ett spännigs fall på över 3v.
Som stabb krets använder jag en lm1085 som ska ha ett spänningsfall på max 1,5v och en färdig likriktar brygga.

Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. ;)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/11/20 :  17:44:35  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Du får ta o byta bryggan till Schottky dioder.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000