HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vilka stativ att bygga?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:18:09  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Funderar mellan dessa 2. kanske 1 annan men framför allt dessa.
Vilka tycker ni medlemmar är snyggast?




Eller den *svävande* designen. Inte lagt samma tid på att animera det men ni fattar idén




Om ni ändå kollat såhär långt kan ni väll ändå kommentera? bara skriva 1 eller 2 tar ju inte så långt tid att skriva

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?

Edited by - Dennis on 2009/11/22 22:50:54

Elgstrand
Member

473 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:55:28  Show Profile  Visit Elgstrand's Homepage Send Elgstrand a Private Message  Reply
Rent utseende mässigt tycker jag version 2 verkar spännande. Men 1an känns mer riktigt ur kunstruktions synpunkt och stabilitet.

Vad tycker du själv?

Mvh / Fredrik.

Its not about vintage, its about good music.
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  22:57:19  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Jag tycker båda. för stativ 1 har ju stabilitet och fyler funktionen bättre men stativ 2 ser ju rent estetiskt roligare ut för högtalaren ser svävande ut men ger inte samma stabilitet.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:03:01  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
1:an, tror jag!
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:19:31  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
lutar en del mot den.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2009/11/22 :  23:47:40  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Svävaren tilltalar mig mest.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  00:00:43  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Den tilltalar mig mest rent estetiskt men samtidigt för att mina små lådor har en tendens att vibrera sig iväg vid musik med lite tyngre bas och det problemet hade ja inte haft med svävarmodellen.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2009/11/23 :  01:09:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Modell 2, lätt. Helt klart snyggast.. Dock är den väl jobbigare att bygga kan jag tänka mig. Hur löser du fastsättningen av lådorna då?
Skruva fast dom ?
Om lådorna vibrerar är dom förmodligen för klent byggda. Skruva ur elementen och staga.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2009/11/23 :  05:41:49  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
jag tycker 1:an! Tror man tröttnar på 2:an om man levt med dom några år... Hur ska inredningen i rummet se ut?
Om det är ett rymdskepp (läs supermodernt-designat rum) dom ska stå i tror jag mest på 2:an kanske!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/11/23 :  06:01:32  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
1:an
mvh Asto
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/23 :  08:27:25  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Nummer 2. Svävaren.

Rätt lik mina egna.. (bortsett ifrån infästningen)






Fram med sågen nu bara

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/11/23 :  08:33:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
1:an...

Fast beroende på högtalarens design är, så borde detta matchas i stativet. Tänk också på att om det sticker ut bakom, så påverkar det placeringsfriheten, t.ex. vid toe-in eller att det "osynliga" blir synligt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:12:00  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Oj här var d hemskt delat. Nja rymdskeps tema har jag inte utan mer stilrent och rakt.

Nä vibrations problemet jag har nu är för dem står på ett par stativ/hyllor i aluminium på hyllan och det funkar inte helt bra
Kan ju säga att 2 cm från väggen hörs.

Zei det var faktiskt dina stativ som fick mig att tänka att stativ inte behöver bara tråkiga o fula saker man bara ställer högtalarna på.

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2009/11/23 :  09:31:44  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Tjena.. Kul.. bara att kopiera :)

Kan nämna att rakt framifrån så ser ju stativen ut som ett par vanliga "trista" pelare.. Coolast är de ju ifrån sidan och så ser man dem ju nästan aldrig..

Bygg på bara.

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

Dennis
Member

151 Posts

Posted - 2009/11/23 :  11:26:10  Show Profile Send Dennis a Private Message  Reply
Här hemma hade man sett dem lite snett alltid. ganska litet rum så högtalarna får vinklas en del :(

/ Dennis
________________________
DIY måste vara en del av paradiset.
Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000