HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Vad håller egentligen Dahlfalk på med??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/06/30 :  18:28:27  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Jaha, då har jag lyckats få lite till gjort då. Äntligen.
Hände inte så mycket i garaget i dag dock. Fixade lite små grejjer bara.

Jag gjorde klart det nya bakstycket till försteget med kontakter.



Fyra ingångar och två utgångar.



Jag hittade även ett lödstödd i en av skrotlådorna som jag mekade dit. Nu har jag något fästa kondingarna på. Hade tänkt att bara strippsa fast dem i botten plåten men det här blir ju mycket bättre.



Annars har det inte hänt så mycket. Letade efter några bitar av något snyggt träslag att svarva rattar av men hittade inget roligt...
Jag gick även lös med slipmaskinen på ett hörn av locket och gnuggade lite med autosol(?). Jag börjar nu fundera på att blästra hela lådan och polera upp den och sen på med klarlack istället för att svartlacka den. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Slutsteget har jag inte gjort någonting på egentligen.
Jag karvade ihop en liten alu-bit med nätbrunn och strömbrytare på.



Annars har det inte hänt något. Eller jo föressten.
Jag har lött ihop nätdelen till slutsteget. Nu måste jag bara beställa hem lite koppartråd och lite slang så jag kan fixa all kabeldragning också. Sen så, är det bara resten kvar!

Edit: autosol / asetol...? nåt skit va det iaf

Edited by - dahlfalk on 2007/06/30 18:30:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8263 Posts

Posted - 2007/06/30 :  19:05:51  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Jag börjar nu fundera på att blästra hela lådan och polera upp den och sen på med klarlack istället för att svartlacka den. Tror det kan bli riktigt snyggt!

Blir ganska snyggt om man glasblästrar och klarlackar,men vill du polera den lådan i alla vinklar och vrår så..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/06/30 :  20:09:57  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Blir ganska snyggt om man glasblästrar och klarlackar,men vill du polera den lådan i alla vinklar och vrår så.

Jag tänkte ju hyra in dig för att polera
Nää, polering blir det i så fall bara på utsidan av lådan. Det är inte så jobbigt.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/06/30 :  22:03:03  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Vad gör dahlfalk en lördag kväll?
Jo han dricker öl och städar garderoben/förrådet...
Usch vad mycket prylar man har och usch vad mycket skräp man har. Men hurra vad mycket roliga saker man hittar när man städar!
Jag har härjat runt i min stora garderob som tjänst gör som förråd och hittat massa roliga och några mindre roliga prylar. Jag släpade ute en massa saker ur garderoben för att komma åt lite bättre sen märkte jag att det var en ganska sjuk syn med alla prylar staplade på vardagsrumsgolvet. Jag var bara tvungen att ta lite kort.













Och garderoben är inte ens tömd till hälften ännu... phu...
Människan är bevisligen samlare. Eller så är det bara jag som är sjuk!
Nää, back to work!

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/06/30 :  23:09:38  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Usch, nu blev jag ju sugen på att börja pilla med mitt bygge. Det får dock vänta ett tag, lite att läsa, lite att rita och plats och tid

Men iallafall, trevligt bygge och kommer minst sagt följa det noggrant. Speciellt hur du löser komponentlayouten (säkert inget jobbigt men gillar att se hur folk går till väga).

quote:
Eller så är det bara jag som är sjuk!

isåfall smittar du över nätet

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/06/30 23:11:19
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/08 :  17:17:40  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Jaha ja.
Nu har man lite semester, eller iaf ett försök till det. Har försökt pilla lite på min projekt och det har hänt lite sedan sist.
Jag har limmat ihop lådan till slutsteget.



Lådan till försteget håller jag på att lacka svart. Gav upp idén med att slipa det rent, polera osv... Det var för mycket jobb. Dock så har jag märkt att det är en del jobb att få svart lack bra också. Jag har börjat med att tillämpa Fulings filosofi, så länge det ser bra ut på någon meters håll så duger det. Mycket klokt tycker jag, annar kommer man ju aldrig att bli färdig...
Ja, vad har hänt annars då? Tja jag har spenderat en del tid på att bara vara ledig också.



Bara ligga här och njuta lite av vädret tex.



Jag var inte ensam om att tycka att det var ganska behagligt.



Sen har jag även spenderat en hel del tid åt att slipa, slipa och olja. Det är skit tråkigt så för att inte tråka ut er allt för mycket så har jag förberätt lite.



A taste of things to come!



Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/15 :  22:37:54  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Nu har jag suttit med kopplingstråd och lödkolv i högstahugg. Har börjat få saker och ting klara i slutsteget iaf.. Men det tar mer tid än man tror! Jag tänker alltid att "Jaa, såå! Nu är det bara att löda ihop skit en och lyssna!", eller hur!? Det är ju ett riktigt mek att bara få glöden tight och bra... usch! Men men, det blir nog bra när det blir klart!
Satt även och läste lite på det här nätet, som alla verkar prata om, och fann en gammal tråd här på HF om olika typer av horn mm. Nu har jag kommit fram till att det INTE blir fler byggen efter dessa steg!! Jag MÅSTE nämnligen köpa ett hus så jag kan bygga HORN! I den aktuella tråden fanns det ju länkar till ritningar på Altec cabinet och jag har suttit här med måttstocken i högsta hugg och funderat på hur jag ska få in ett par Altec 816 lådor med mina Altec horn på i mutt vardagsrum... Nää, jag vill ha ett hus så jag kan bygga, tja.. kanske ett par A7:or. Eller kanske ett par Klipchhorns (Imperial du kanske vill hjälpa till och bygga Klipch? )

Edited by - dahlfalk on 2007/08/15 22:39:59
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/08/17 :  09:54:38  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Väldans läckert
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/17 :  13:16:21  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Tackar tackar!
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2007/08/17 :  14:33:56  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Man skulle nästan kunna säga vackert

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:13:22  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Mycket snyggt bygge. Imponerande
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:34:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det var snyggt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:52:28  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Snyggt var det, inte behöver du vänta på hus.
quote:
Eller kanske ett par Klipchhorns

Bara fixa två hörn eller "fejka två hörn" som är ganska enkelt.

Det här tar mindre plats än ett par stativare.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/17 :  16:58:03  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Ojoj, tackar tackar för alla vänliga ord!!

quote:
Snyggt var det, inte behöver du vänta på hus.

Bara fixa två hörn eller "fejka två hörn" som är ganska enkelt.

Det här tar mindre plats än ett par stativare.


Hehe, ja jag har ju två ganska perfekta hörn för ändamålet. Frågan är vad grannarna i huset tycker..
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/17 :  19:07:33  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Hmm, nu har jag lite problem...
Jag kopplade upp det och skulle test köra lite. Det började med att säkringen gick... Kopplade ur lite och kollade och det visade sig att säkringen går om man gör ett för snabbt till slag på strömbrytaren.. ??? Drar man den lite långsammare så går det bra. Ok det är en sak. Sen lät jag den stå på en liten stund och hörde hur det började låta lite skumt och sen ser jag en liten liten rök slinga. Jag rycker ur kontakten och börjar kolla lite närmare och det visar sig att drosseln i nätdelen (5H, 500mA) är tok varm! ingenting ser däremot bränt ut eller så. Jag lyfte ur trafon och märkt då att en av kablarn från trafon inte satt i i ordentliget i diodbryggan. Skulle det kunna förklara det hela? Vågar jag starta upp steget igen eller? Kan det ha hänt något med drosseln?

Edit:

Jahapp... Någonting har iaf hänt med drosseln. Jag skruvade ur och öppnade upp den och det syntes att den gått varm. Sen fick den ligga och svalna ett tag och så mekade jag ihop allting och testade lite försiktigt igen. Jag har spänning före drosseln men ingenting efter. Dessutom så har drosseln börjat att brumma nu så fort jag slår på kräm. Blir väl till att beställa en ny då... Frågan är ju bara vad som kan ha hänt från början. Jag hittar inga felkopplingar, allt ser ok ut.


Edited by - dahlfalk on 2007/08/17 21:21:39
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/18 :  08:24:48  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Tråligt med drosseln
Du som var endast millimeter från skönt välljud.
(Bor du i närheten av Eskilstuna så har jag en drossel som duger)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/08/18 :  16:38:29  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
quote:
Det började med att säkringen gick... Kopplade ur lite och kollade och det visade sig att säkringen går om man gör ett för snabbt till slag på strömbrytaren.. ??? Drar man den lite långsammare så går det bra. Ok det är en sak. Sen lät jag den stå på en liten stund och hörde hur det började låta lite skumt och sen ser jag en liten liten rök slinga.


Känner igen mig, kan det jävlas med en så...

Nu vet jag inte hur kopplingen ser ut, dessutom vet jag inte så mycket om rörbyggen eller hur du mätte men om du mätte mellan "jord" och före/efter drosseln och spänningen är hög före och noll efter så borde det betyda att det går en massa ström genom drosseln, dessutom brummar den ju. Du skulle ju kunna kolla ifall noden efter drosseln är kortluten till jord på något sätt(har du antagligen redan gjort).

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/19 :  20:46:14  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Nu har jag felsökt lite närmare och nogrannare och det visade sig att en konding efter drosseln var pajj så det var kortis rakt ner i jord...
Bytte kondingen och testade lite igen.
Nu har jag 316V ut till slutrören och ja det spelar faktiskt!!!
Återkommer senare!
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/23 :  19:39:45  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Jaha, nu ska vi se...
Steget spelar iaf och det spelar riktigt bra!
Fast jag har lite bekymmer.

Nättrafon brummar och jag tror att det är det brummet som hörs igenom ut i högtalarna (låter exakt lika i frekvens(vad jag kan höra iaf =))). Det är mer brumm i den ena kanalen, den som är närmast trafon. Jag är ganska övertygad om att det är den som genererar brummet då det ändrar karaktär lite när jag flyttar runt trafon.

Proplem nr2 är att det känns som ena kanalen förstärker mer än den andra (den som brummar förstärker mindre). Jag har gjort lite mätningar som ger mig rätt på detta, frågan är bara varför... På den kanalen som brummar minst så har jag ~310V in på båda rören och 22V över katodmotståndet. På den andra kanalen har jag 310V in på ena röret och 320V in på andra och 18V över katodmotståndet... How come??? Ingångsteget är jämnt och bra, jag har ~190V in på båda rören och 2,8V över katodmotstånden.

Proplemet med att säkringen går ibland är att det blir överslag i strömbrytaren vid snabba tillslag... Ny brytar ska fixas! Så länge rycker jag helt enkelt ur sladden.

Tacksamm för förslag!
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/25 :  15:51:59  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Oooh yeah!!! Duff man!

Nu så spelar steget ljuv musik!
Jag har mätt och kollat och mätt lite till och det visade sig att det var en dålig lödning på katoden till ett av slutrören. Fixade till det och vips så mäter alla rören lika. Även brummet minskade rejält. Nu hörs bara ett svagt svagt brumm om jag lägger örat mot baselementet. I dagsläget ser jag inte det som ett problem utan det får jag ta tag i när hornen är klara..

Nu måste jag bara fixa en ny strömbrytare som inte äter upp mina säkringar!

Ja, just det. J***ar vad steget spelar! Klart och fint och massor med dynamik!
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/08/25 :  18:57:04  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Kul att du fick ordning på det så snabbt, då är det bara till att luta sig bak och njuta. Får man se några bilder på steget i uppstartat läge?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  11:13:40  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kul att det spelar
Visst är det ett fint steg som spelar väldigt dynamiskt.
Inget varm o gosigt rörljud
Är det ac glöd?
Har du jordat glöden?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2007/08/26 :  12:00:15  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Börjar nästan ångra mig att jag valde PSE istället för PP
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/08/26 :  12:32:38  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Bild på begäran.




Hoktuna: Japp jag kör med ac glöd och den är jordad.

Har ett litet problem till som jag måste fixa. Alu plåten som rörern är monterade på blir sjukt varm efter ett tag. Jag måste nog fixa en tjockare plåt. Funderar på att ta en tjockare plåt och göra stora hål och helt enkelt bara montera den ovan på den gammla. Borde funka.
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2007/08/27 :  23:04:55  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message  Reply
Snyggt, gillar att det är samma stuk på både för-/slutsteg. Vad är det som gör att plåten blir varm, är det värmen från rören som går ner i plåten?

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000