HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Skillnad på kontakter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/27 :  13:08:05  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Jag har precis införskaffat en integrerad förstärkare med hörlursuttag och det är storleken mindre (3.5mm?)
Är det någon skillnad ljudmässigt jämfört med dom större, finns det utbyteskontakter/sladdar om man vill ha en lur av lite högre kvalisort eller det levereras kanske med bägge delar.
Jag är som sagt ganska ny på detta och känner att jag skulle vilja prova lite ego-lyssning.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/27 :  13:10:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kör du inte med hörlursförstärkare så är det nog skit samma

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/27 :  13:11:27  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Vad är den stora skillnaden med hörlursförstärkare då?
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/04/27 :  19:25:31  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Samma skillnad som det är mellan två högtalarförstärkare. Den billiga (dvs den du får så att säga på köper) inbyggda är vanligtvis av en kvalitet vida underlägsen de bästa dedicerade hörlursfärstärkarna.

Däremot tror jag inte du hör nån skilnad på stor och liten örlurskontakt. Det är yta nog i båda fallen.
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/27 :  21:07:46  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
OK, då är jag med, och jag hoppas ändå att det är en hyffsad hörlursutgång i den integrerade.
Nästa följdfråga blir om det finns bra utbytessladdar med små kontakter (eller bra orginal)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/28 :  08:28:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Skulle även här säga att du inte kommer höra skillnad, särskilt inte utan hörlurstärkare.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/28 :  10:32:11  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Jag kör med ett lite annorlunda resonemang.
Det är em mycket bra förstärkare, som jag dessutom tror har en hörlursutgång av klass till att börja med, med bra signalkablar och med bra nätsladd osv.
Om jag istället skulle köra med en separat hörlursförstärkare så är det oundvikligt att komponenterna i kedjan blir av sämre sort och lösning, tex så blir det till att köra RCA istället för balanserat osv.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/28 :  16:45:31  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
"så blir det till att köra RCA istället för balanserat":

Har du inga balanserade utgångar över?
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/28 :  17:08:27  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Nix, bara balanserat mellan CD och förstärkare.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/04/28 :  18:08:07  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Om de hade kostat på den inbyggda hörlursfärstärkaren tror jag inte att de skulle ha satt på en liten kontakt. Men du måste avgöra själv. De allra flesta hörlurar har fast kontakt, vissa har utbytbar men då trista specialkontakter så att utbudet blir begränsat. Min erfarenhet är att det inte lönar sig att byta sladd eller kotakt på hörlurarna. Men det kommer förstås Sennheiser-anhanget att slå på mig för ;-)

Kalle
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/28 :  19:28:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Men det kommer förstås Sennheiser-anhanget att slå på mig för ;-)

Så rätt så rätt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/29 :  00:37:26  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Alltid trevligt att någon vågar sticka ut näsan lite extra Kalle.
Blir nog till att skaffa ett par hyffsade lurar till att börja med för att prova. Finns det utbytessladdar till dom flesta lurar eller hur är det.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/04/29 :  08:34:29  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Nej, de föesta har väl inte. Mina Gradp och AKG går det inte att byta på. Sennheiser kan man byta på men kontakterna är special så du kan inte fixa själv. Det är ocskå himla dyrt. Hifi-klubben's Goldring-lurar har jag för mig att man kan byta på (rätta mig im jag har fel).
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:20:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Sennheiser har också specialkontakter. Kontakter som jag inte vet vart man kan köpa.

Jag tror, trots att du har en bra förstärkare inte att de satsat på en hörlursförstärkare i den.
Du har inte lust att berätta vad det är för förstärkare?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:40:30  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
För att undvika missförstånd:
En helt dedikerad hörlursförstärkare/anläggning låter givetvis bättre i alla lägen, men jag hade tänkt komma lite billigare undan genom att köra integrerat. Med tanke på att jag inte nöjer mig med billigare kablar och dylikt så hade en extra hörlursförstärkare kostat multum, så därför tar jag en chansning på att den integrerade kan (hoppas) göra mig nöjd, där har jag ju inga brister och flaskhalsar när det gäller signalkedjan.
Jag har inga som helst belägg för detta men hoppas att det kan spela så jag är nöjd.
Det är en McIntosh
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:48:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Hurlursstärkare är väll billigare än kablar?
Tror dessutom att en hörlursstärkare gör ljusår större skillnad än kablar, även om det kan vara skillnader där med.

Resonemanget "jag nöjer mig inte med standardkablar" och sedan säga "hoppas den integrerade har bra hörlursstärkare nog" förstår jag inte riktigt.

Jag tycker det kan vara skillnader på kablar i vissa fall, men prioriteten tycker jag skall ligga i det slutgiltiga matchningen, inte som en första uppgradering.

(min åsikt )

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:55:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med dig Vemsom

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/04/29 :  09:59:01  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Det var något förenklat kanske.
Min åsikt är att kablar kan ge större skillnader än olika förstärkare oxå.
I slutändan är det väl ändå som vanligt, bara prova och testa.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8508 Posts

Posted - 2007/04/29 :  15:36:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Hurlursstärkare är väll billigare än kablar?
Tror dessutom att en hörlursstärkare gör ljusår större skillnad än kablar

Beror ju på..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/29 :  17:21:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det har nämnts balanserat/obalanserade utgångar...
Har inte hållt på med hörlurar nämnvärt men måste ändå fråga:
1) Finns det balanserade hörlursstärkare?
2) Kan den integrerade förstärkaren även om den är balanserat uppbyggd vara balanserad på hörlursutgången?
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:37:05  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Jag använde uttaget på min accuphase innan jag hade pengar att köpa en Ear 90 från harmony design.......det var en enorm skillnad!!!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:46:38  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
...occh jag håller med Bernt som håller med Vemsom :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:53:41  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
På din fråga nr 1:HeadRoom Max Balanced Amp nästan 4000 dollar!!

Om du är intresserad av hörlurslyssning så kolla in http://www.head-fi.org/
Ett stort hörlursforum där finns allt du kan tänka dig inom hörlurar..kabelmoddningar...lurförstärkare...ja allt inom hörlurar...ta dig en titt på underrubriken "meetings impressions" och kolla på bilderna så får du se det mesta som finns inom hörlurs-hifi.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:40:13  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Nu har ett par lurar införskaffats, och det låter...tja, inte såå tokigt, men nog fattas där något. Kan ju bara jämföra med ljudet som högtalarna ger, men om svagheten ligger i lurarna eller förstärkaren låter jag vara osagt, om man frågar snällt kanske någon vill låna ut en hörlursförstärkare för jämförelse.
Vad är brukligt, koppla hörlursförstärkaren direkt från CD-spelaren eller från förstärkaren.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/02 :  20:50:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Hifi-klubben's Goldring-lurar har jag för mig att man kan byta på (rätta mig im jag har fel).

Du har helt rätt, det är vanlig 3,5mm kontakt på dem i hörlursänden.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2007/05/03 :  06:19:47  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
quote:
Vad är brukligt, koppla hörlursförstärkaren direkt från CD-spelaren eller från förstärkaren.


Jag har två utgångar från min cd, så en till förstärkeriet och en till hörlursförstärkaren. Eftersom jag har en Meier Audio HA2 så kan jag också använda den som förförstärkare, eftersom det finns utgång från den som kan kopplas till slutsteg. Så det är en möjlighet också med vissa hörlursförstärkare.

Kalle

Edited by - karlstorck on 2007/05/03 06:20:54
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000