HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Vi klarar oss nog ändå :o) *Update 14/11*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/17 :  11:51:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
JMlabs andraanläggning gick inte av för hackor heller direkt... dubbla subbar också...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/04/17 :  12:13:45  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
För att citera Werner & Werner:Det ser mumsig ut.
JMlabs pryttlar imponerar men jag har fått en släng av Cantonius gnuttinutti så Egills burkar har väckt ett stort habegär hos mig.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/17 :  17:29:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det jag gillar med JMlabs 2 anläggningar är att det inte bara ser snyggt ut det låter för j-vla bra !
Inget är köpt bara för att det är coolt eller dyrt utan varje förändring görs först efter mycket lyssning o testande.

Bara för att det är dyrt betyder inte att det är bra !
Den matchningen som Jonne har lyckats med är lika viktig här.
Och det RIKTIGT roliga med eoJeud är att vi har ingen inbördes tävlan eller liknande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:00:46  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det jag gillar med JMlabs 2 anläggningar är att det inte bara ser snyggt ut det låter för j-vla bra !
Inget är köpt bara för att det är coolt eller dyrt utan varje förändring görs först efter mycket lyssning o testande.

Bara för att det är dyrt betyder inte att det är bra !
Den matchningen som Jonne har lyckats med är lika viktig här.
Och det RIKTIGT roliga med eoJeud är att vi har ingen inbördes tävlan eller liknande

Skit samma vad det kostar bara det låter precis så bra som man kan få det med de förutsättningar man har!
Det intressanta är att se att det finns en tanke bakom som sedan gett ett utslag i andra änden i form av bra ljud.

quote:
För att citera Werner & Werner:Det ser mumsig ut.

Men det går också bra med selleri(.de)?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/04/17 :  18:24:14  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Är säker på att hos jMlab så ligger det mycket tanke bakom varje liten förändring.
Två stycken otroligt väljudande anläggningar.
Vid ett tillfälle när jag var där sa jag att jag ville hyra biorummet och ha min semester där

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:27:53  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Härlig blandning med genomgående tema...musik!!!

Mer!

\\K-man
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:47:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Har du några bilder/kan berätta något om JMlabs akustiska åtgärder? Det hade varit mycket intressant att se hur han gått till väga på den punkten
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:53:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Öppen planlösning med många utrymmen både uppe och nere, samt bakom och till vänster,,, Kan man väl kort säga. Om det är mer kommer jag inte i håg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:05:37  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Öppen planlösning med många utrymmen både uppe och nere, samt bakom och till vänster,,, Kan man väl kort säga. Om det är mer kommer jag inte i håg.

Okej, men vilka är de akustiska åtgärderna? Kanske rent utav "JMlab" kan berätta lite själv?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:25:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
JMlab är inte här så ofta då han jobbar som en galning ibland.

2 kanalsriggen står vid den långa väggen o som Zalve nämde är det öppen planlösning som gäller o korridorer o trapphus. Jag vet inte hur många kvm det är men det är STORT. Man upplever inget direkt eko men där finns en balk i taket o bakom den mullrar det en heldel.

Men när man lyssnar så märker man faktiskt inte av så stora fel.

5.1 där sitter det Dacron i taket o Goldenhorn på sidoväggarna. Ett större skynke täcker den främre sidan o bakom stolarna står hela DVD samlingen. Bakre raden av fåtöljerna är förhöjd.
Man kan spela sanslöst högt där nere utan att man blir trött i skallen. Film/musik återges riktigt tajt o bra stuns i basen är det med

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:55:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
Okej, jag tror att hans två-kanals anläggning skulle vinna otroligt mycke på att exempelvis dämpa efterklangen och få till en fin å jämn tonkurva. Eftersom han har lagt ned så mycket pengar på elektroniken/högtalarna vore det ju synd om han inte tog kontakt med en akustiker för att få den delen fixad (även om det designmässigt förstör lite granna ).
Go to Top of Page

Mats h
Member

561 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:59:44  Show Profile Send Mats h a Private Message  Reply
Semester i en vecka i de där 2 rummen hade jag inte haft några problem med

Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:01:55  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Jo helt rätt beskrivet Johan!
Ingen direkt aukustiktuning till 2kanalaren mer än ett gäng gardiner
mot uteplatsen i övrigt några mattor samt en tygsoffa.
Väggar av betong precis som taket, parkett på golvet.
Nere i 5.1 Gardiner i fronten samt längs sidoväggarna fram till goldenhornen.
Sidoväggar av betong samt front+bakvägg gips med isolering,
golvet har en relativt tunn heltäckning ,taket är av betong.
Rummet ca 35kvm stort och med ca 2.500 watt i kontinuerlig effekt i 8 ohm går det att spela hyggligt högt!!

Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2007/04/17 :  22:09:39  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Jo helt rätt Merkurius:Jag har haft besök av 2 olika akustiker de hade olika lösningar
men var båda lite bekymrade över att där inte var så mycket att åtgärda i 2-kanalaren.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:02:35  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Heja Johan B.. En skoj ide du startade upp verkar bli ruskit spännande tråd nu att följa..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:16:37  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
vilka grejer du har JMlabDe där DCS grejerna har jag lyssnat på en gång och det var en av de bättre upplevelserna som jag har haft

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:28:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
men !
Va ?
oj det är ju ett nytt dygn
Då blir det dax för.........................

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2007/04/18 00:37:34
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:40:44  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Jag vet,mer hifi va?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/04/18 :  00:45:07  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Mer skånehifi som euLJUEDár sig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/04/18 :  05:17:48  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
Jo helt rätt Merkurius:Jag har haft besök av 2 olika akustiker de hade olika lösningar
men var båda lite bekymrade över att där inte var så mycket att åtgärda i 2-kanalaren.

Okej Av ren nyfikenhet, vilka akustiker anlitade du Det skulle vara intressant att se de mätningar som de gjorde. Jag har svårt att tänka mig att du inte behövde göra några åtgärder i ditt lyssningsrum. Utifrån bilderna kan jag bara säga att efterklangen bör dämpas, tyckte inte dom det?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/18 :  06:20:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Digger gräver sig framåt

Signalkälla: GamuT CD1 mkll (fabriksmoddad)
Försteg: Plinius CD-LAD
Slutsteg: Copland CTA 520 (numera två st.)
Högtalare: JBL XPL 200
Signalkablar: Harmonic Tech "Magic One", Acoustic Zen Silver reference mkll
Högtalarkablar: Acoustic Zen Hologram ll
Strömkablar: Isotec, Transparent

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:03:09  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Det börjar bli en vana att sätta morgonkaffet i halsen
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:13:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Räkna med att det blir så månaden ut

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/04/18 :  08:54:42  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Vilka skatter det finns i Skåne

Ett enormt arbete du gjort Johan, kör hårt.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/18 :  11:18:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Mkt bra tråd!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000