Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 10:46:36
|
Då Kör Vi!
Den 13 april 2007 så drog jag igång den här tråden. Gensvaret var såå mycket bättre än vad vi i eoJeud var beredda på, Tack! Jag lovade i tråden att den inte skulle dö ut så nu är jag tillbaka!
Vad som kommer presenteras är typ "Vad hände sen?" Tempot kommer att bli lite slöare än sist men det är väl Ok?
Vem ska vi till då?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/08/27 11:07:07 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 11:42:22
|
Den som kom sist får börja den här gången. Hemma hos Dan har det hänt en hel del på alla fronter. Soffa, bord, elektronik i form av Burmäster slutsteg/försteg har funnits där hemma ett tag. Hos Dan finns nu stora, röda, dipoler på långtidstest. Det är ingen permanentlösning men han tycker det är intressant och spännande att i hemmamiljö, lära sig hur ett helt annat högtalarkoncept spelar än vad som normalt finns i vardagsrummet. Oavsätt resultat så ser det onekligen fräckt ut.
Vad kan det vara
Jodå, ett par Jamo 909
|
|
Edited by - johan.björklund on 2009/08/27 11:55:18 |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2009/08/27 : 22:47:53
|
De är allt bra fräcka de där högtalarna! Mycket intressant att läsa om hur han upplever dem.
|
Stereotypen |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 12:35:10
|
Visst är dom fräcka! Jag siktar på ett par nya poster nästa vecka |
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 23:24:27
|
Nästa vecka!!! Det är ju s..t-långt dit ju!!! |
Stereotypen |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 10:38:19
|
quote: Mycket intressant att läsa om hur han upplever dem.
Jomän, jag summerar gärna mina intryck!
Rent utseendemässigt dominerar de med utstrålande pondus och uppkäftig Ferrariröd färg. Dubbla femtontummare inger respekt även när hifin är avstängd. Ärligen har ingen kunnat låta bli att kommentera (good or bad) när de stiger in i vardagsrummet. Det gäller Lisas 7-åriga kompisar till föräldrar, far-föräldrar och allt där emellan. Bara det är ju en rolig faktor.
Jag är inlyssnad och "kan" QRS Supernova Elite i mitt rum och med min elektronik. Så det är dessa jag jämför med. Det är ju solklart för var och en att det är totalt olika högtalarkoncept, och det är också två vitt skilda ljudupplevelser.
Supernovorna är en mer sofistikerad upplevelse. Fortfarande har jag inte lyssnat på ett bättre mellanregister när det gäller dynamiska element. Skaaning, Audio technology, har något speciellt. Det passar mig som handsken, imponerande dynamik och en klarhet som återger röster på ett kusligt äkta sätt. Diskanten är kanske något avrullad i toppen, men integreras väldigt väl med mellanregistret och i mina öron hjälper till att inte man inte blir lyssningstrött trots hög detaljeringsgrad. De dubbla 8 tummarna från SEAS trollar med att gå djuupt. Lite fusk är det klart med lådor som andas men det är inget man tänker på. Basen är rapp, djup och kontrollerad. Pricken över i är att ljudbilden är homogen och känns som en enhet och man kan inte sitta och placera elementens position. Det är en komplett högtalare som jag, rent ljudmässigt, inte skulle ha emot att äga igen.
Så, bär man då in ett par högre och bredare färgglada Danskor. Sätter sig tillrätta och ska lyssna för första gången. Man kan ju inte annat en le bara genom att titta på dem. På med första låten.
Öhhh...nej...måste kopplat fel... Genomgång av kablar, flyttar ut en bit till från väggen och på igen. Bättre, men jag upptäckte omedelbart att här måste det jobbas ifall det ska komma i närheten av vad jag varit van vid. Byte av kablar och mer toe-in, mmmmm, konfunderad. Bättre bas men ljudet är fullständigt platt. Ja, så har det fortsatt, snart i absurdum. Centimeter flyttningar, olika fötter, olika kablar, in med kuddar på golvet, ut med soffbordet osv osv. Nu har jag kommit till den punkt när jag känner att det låter roligt. Med det sagt känner jag att detta INTE är en highend högtalare som ska förmedla stora ljudlandskap med djup, bredd, perspektiv och klangriktigthet. När man kommit till denna insikt så måste man ändra inställning och attityd. Man måste helt enkelt förstå varför de spelar som de spelar.
R909 är byggda för spelglädje!
Det är enkelt att sätta på en halvtaskig inspelning med Kim Larsen och foten börjar rycka i spasmer. Man tar en klunk till på sin Mariestad och zappar vidare till nästa låt och i den sekunds fördröjning med låtbytet så stannar inte foten och vilar......är det detta som är definitionen på spelglädje?
Basen är bästa registret på R909. Har väldigt svårt att se någon inte hålla med mig här. Den är luftig, realistisk och imponerar. Inte att den går vansinnigt djup utan mer att det finns kontur på varje basimpuls och känns klockren. Mellanregister och diskant....kan man skriva - no comment så förstår alla. Nej, nu ska jag inte vara sån, men i mina öron så ur ett audiofil perspektiv blir det underkännt. Kan man koppla bort hifiparametrar och låta bli att sitta och analysera ljudet så blir man belönad. Då är det kul, jäkligt kul.
Hur kul det än är så kommer jag att sakna 3d i förlängningen. Jag njuter av perspektiv och saknar Skaanings trollerier, men tills dess så kommer dessa att rocka duktigt så rutorna skallrar.
Detta är oehört nyttig erfarenhet och bara man förstår vad konstruktören har varit ute efter så ska man spela medhårs och inte försöka skapa en ljudbild som inte var ämnad från ritbordet.
Jag säger det igen: R909 är byggda för spelglädje!
|
Artphotography |
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2009/08/29 : 13:11:01
|
Ja spelglädje är en nog så viktig parameter |
Stereotypen |
|
|
Mats h
Member
561 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 11:27:48
|
Hade förmånen att få lyssna till dessa i förra veckan och vet inte om jag helt håller med Dan. Först o främst måste man säga att man blir glad och på gott humör innan de ens spelat en ton. Vi var ett par stycken som lyssnade och vi var överens om att ljudet blev mycket mer balanserat (mer diskan o mellanregister kom fram) när man reste sig 10-15 cm upp från soffan. Diskant o mellanregistret sitter högt placerade på dessa och avståndet till lyssningssoffan är i kortaste laget. Som vi sa blir det nog betydligt bättre att spela på andra hållet irummet så att man kan få till "rätt" lyssningsavstånd, sedan är kanske trots allt rummet lite för litet i förhållande till dessa underbara pjäser? Med rätt rum o placering av lyssningssoffa tror jag att de har mycket att ge. Bara att titta på dem väcker habegär |
Rega P9/Linn Majik CD/Musical Fidelity M3 Nu-Vista/Respons Grand |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/08/31 : 13:23:44
|
Jag har höjt "baken" ett par centimeter och det gjorde faktiskt ganska stor skillnad. Nu står de helt vertikalt medans de hade en svag lutning bakåt tidigare. Känns bättre |
Artphotography |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 20:20:08
|
Här hade det postats bilder men inget av dom ställen jag lägger upp bilder på fungerar just nu |
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 20:23:04
|
fotospannen fungerar. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/02 : 22:44:48
|
Jo men jag vill helst inte sprida ut bilder till höger o vänster.
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 10:25:27
|
Nästa man på G
Den här herren var inte med i orginaltråden har jag för mig, men medlem i eoJeud är han! En genomgång hur systemet såg ut för nått år sedan hittar ni här Här
Så vad har hänt hemma hos Brama på sistone ? Jupiter var lite för mycket för ARC att handha så mer effekt införskaffades.
Musical Fidelity 750K, som drivs av ARC:n
Ett öga på elektronikhyllan, nytt är en ny hylla och lite blandat godis.
Brama har rensat bland skivspelarna men har däremot höjt nivån avsevärt!! VPI Scout
Men den nya bänken gjorde inte så mycket för det är allt lika ont om plats som innan
En SME-spelare, modell - inte en aaning
Ny "soffa" som är superskön att sitta i (Zzz varning)
Och sist en översiktsbild
|
|
Edited by - johan.björklund on 2009/09/12 11:14:38 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 10:32:27
|
Hade för mig att jag sett äldre bilder från samma system och efter en sökning hittade jag dem här! Ball tupp ingår... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 13:39:31
|
Vänta nu Johan!!!! Man springer inte förbi en SME Model 10 så där hur som helst, ser du inte att det dessutom är Benz LP monterad på en SME arm som är svår att utläsa vad det är för något. Jag vill faktiskt veta!
|
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se Min hemsida http://www.bildifokus.se Facebook http://www.facebook.com/Bildifokus |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 14:32:03
|
quote: Nästa man till bålet!
Spännande...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 15:17:51
|
>Micke, tror det är SME V! |
|
|
chg
Member
171 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 23:17:19
|
quote: En SME-spelare, modell - inte en aaning
Min SME rigg har hamnat på långtidsbesök hos Brama i väntan på att mitt eget HiFi-rum skall iordningsställas, renoveringen har blivit kraftigt försenad...
Det är en "SME Model 10" med tonarm "SME-V" och PU "Benz LP".
Det tvådelade Riaa steget från Graham Slee ("The Era Gold Reflex/The Elevator EXP") som står bredvid spelaren är ett trevligt och prisvärt Riaa som jag själv överväger...
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/09/13 : 11:10:36
|
quote: Vänta nu Johan!!!! Man springer inte förbi en SME Model 10 så där hur som helst, ser du inte att det dessutom är Benz LP monterad på en SME arm som är svår att utläsa vad det är för något. Jag vill faktiskt veta!
Se det löste sig iaf Du vet Micke, jag o skivspelare |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 12:16:52
|
Här händer det inte mycket? Skärpning!
Då var det äntligen Antons tur.
Jag tror ni kommer att känna igen er från andra reportage, tror inte det har hänt så mycket sedan Lillchefen plåtade sist.
Men det har hänt en heldel sedan jag var där
Drivning till bakkanaler i hembion.
Där är en hel drös av dom till o med
Digitalt filter o ännu mera slutsteg.
Hubba!
Och sist
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 12:24:06
|
Senare idag
XxX
|
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2009/10/20 : 12:34:59
|
så skall det vara med hembio en massa kanaler som kan återge atmosfären i en film. All heder till denna hembion. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 12:19:35
|
Next! Här har det hänt grejer sedan sist
Bland annat så har det flyttats och inhandlats lite nya prylar
Oskar Heil, det går inte att missta sig där inte.
Modellen heter Aulos om jag nu har rätt.
Nu har jag inte benkoll men en del prylar på hyllan var inte med sist. Harman Kardon hd 970 - Densen B-200 försteg Densen DP drive med DP-06 MC kort (riaa) - Rotel RB 1080 Rega P25 Med Origin live silver MK 3 tonarm och Benz ACE L pickup.
En väldigt behaglig setup som jag verkligen fastnade för!
|
|
Edited by - johan.björklund on 2009/10/21 12:21:14 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 12:29:55
|
Jag såg att eoJeuds enda tvättäkta Dansk har justerat bland sina bilder. Rip har även han flyttat så jag kopierar den gamla posten. Den understa bilden är ny
Hemma Hos Rip59 Av den eländiga Dansken
Pickup Ortofon MC-200.
Denon DP-75 verk/DK-110 Plint, arm Micro Seiki MA 505 mk III.
Fostex T925 Horn Tweeter.
Det samlade systemet.
Mitt system har primärt sin storlek efter att jag i många år hade ett mera "vanligt" system med högtalare typ 2x6,5" + en 1" dome, Klass A effekt. Efter en skilsmässa stod jag utan stereo av betydelse. Så jag beslutade att nu skulle jag ha ett system som även kunna spela högt.... Det har jag fått
Högtalarna har jag känt i många år och har sen jag hade hört dom första gången ville äga... efter många års press gick han med på att sälja dom till mig. Oändrat från gamla systemet är endast skivspelaren, dom andra sakerna i systemet, med undantag för Squeezeboxen, är ganska så tillfäldiga. Högtalar av märket Fostex, är ett par Fostex Studio Monitorer 2418b, diskanten en Fostex T925 Horn Tweeter från deras Laboratory Series är specat 8 ohm och klarar av 50watt, 2kg väger den. Jag har en NAD T762 förstärkare, den är OK till surround.... men til stereo, nej då får jag fixa något annat, högtalarna klarar enkelt av en bättre och inte minst en störa förstärkare, typ 250-400watt, det är helt klart. Musik spelar jag via en Squeezebox 3 och en Denon DP-75 verk/DK-110 Plint, här sitter en Micro Seiki MA 505 mk III arm med en Ortofon MC-200 pickup monterat, hela spelan väger 20kg. Jag använder en NAD PP2 RIAA.
För Surround har jag en Sony DVP NS905V DVD, som center en B&W CC6 S2, subbarna är LL Daytona 12. Back till har jag 4 stycken Gale 3020 sittande, 2 av dessa drivs av en Marantz Model 1150 D. Det får vara OK till film, det är inte det viktigaste.
Uppgraderingar, i första hand nya/andra effekt förstärkare till fronthögtalarna, jag har något Denon POA 3000/3000RG eller något Advance MAA 705 i tankarna.
Rip
|
|
|
|
Topic |
|