HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Passande pickup till Ittok mk2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/04/05 :  22:41:34  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Jag funderar på att uppgradera på pickupsidan och behöver lite förslag på pickuper. Jag funderar först och främst på en moving coil. Nu har jag en LP 12 med en Ittok mk2 och en Adikt pu som drivs av ett Linn Kairn phonosteg. Jag har funderingar på en Benz Micro Glider M2 eller Lyras instegsmodell Dorian men det kanske finns andra pickuper i samma prisläge. Skulle bli glad för lite input...

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/04/06 :  15:04:34  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Innan jag bytte in min LP12, så körde jag framgångsrikt med en Ortofon Kontrapunkt B, på en Ittok LVIII arm.
Jag köpte den via Anders på Tonläget i Göteborg, som monterade och justerade, suverän service, som vanligt.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2007/04/06 :  21:05:58  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Hej Leif, får man fråga vad du bytte till och varför du bytte ?
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/04/07 :  10:17:37  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag byte till Simply Black "Classic" och SME V-D. Varför bytte jag? Det var dags för ytterligare förbättringar på Vinylsidan, och om man tittar på Linns prissättning på uppgraderingar, Keel 29000 och EKOS SE 44000, när man kan få en SME V-D för 28000, då är vägvalet ganska enkelt. Linns prylar är bra, men i jämförelse med andra alternativ löjeväckande överprissatta.
Ljudmässigt blev det ett jättelyft, (jag har samma PU), så jämförelsen är enkel, mer detaljer och SME armen har en förmåga att hitta dolda skatter i skivspåren.
SME V-D armen är för övrigt ett mekaniskt mästerverk det är ett nöje att använda den.
Baksidan med att lämna LP12 är, att man missar Anders suveräna service, å andra sidan så är Mirre på Veteran minst lika bra.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/04/07 :  11:29:55  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Det som ær riktigt bra med SME V ær att man kan skicka den till fabriken før renovering av armen,
dom(byter alla slitna delar) och uppgraderar till senaste standard før ca £350.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/04/07 17:43:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000