HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Kuzma stabi S + Stogi S?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/19 :  23:19:44  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Går nu i väntans tider. Har efter en hel del eftersökningar på "the Worldwideweb" läst mycket positiva och logiska saker om denna duo.
Jag var ju inne på en uppgradering av vinylspelaren och projects RPM 9.1X + speedbox SE var tilltänkt, nåväl summan blev då nästan den samma som bla denna duo. Till en början tyckte jag inte om designen men ju mer jag tittar på bilder och läser om den desto mer börjar jag gilla den. Nu tycker jag den är supercool, så cool att jag bestält ett ex, har någon lyssnat på den och vad tyckte ni? Duon ska förenas med en BenzMicro ACE low. Nu är jag nervös, och hur ska den kunna ersätta min lilla RPM-5 utan att sambon upptäcker det och får frispel.
Jag kan ju alltid dra en vals om att den kostar ungefär lika mycket, det brukar funka.
Någon?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/03/20 :  09:24:44  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
En mycket trevlig kombination.

Vilken färg tog du?

Kuzma passar mycket bra med Benz. Vad jag tror du kommer att uppleva mot din förra generation spelare är ett större lugn, och det ger dig mer svärta som i sin tur ger dig mer dynamik och detaljer. Kan bara säga grattis, du kommer troligtvis bli mycket nöjd.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/03/20 :  09:45:16  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Har hört ovan nämnda kombination, var iofs en Stabi SD, med Benz Ace Low och ASR Basis Riaa, det lät mycket bra.
En Stabi eller Stabi S hade inte varit fel.
Kommer helt klart bli bättre än ngn av Pojects spelare.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:29:10  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Som Kuzma's USA importör så är jag lite jävig, men jag tycker nog att det är en av dom bästa skivspelarna för pengarna. Du kan hitta bättre men då får du spendera en massa mera pengar.

Ett tips, börja med väldigt lite silcon olja i tonearms tråget och lyssna, fyll på lite till och lyssna. Gör detta till du får det bästa ljudet, du märker ganska snart när du har för mycket silicon olja i tråget. Olika PU kräver olika dämpning och i manualen Kuzma skickar med så står det att fylla till märket, jag tycker det är alldeles för mycke dämpning.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:16:51  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tack för tipset, jag har iofs läst detta i en komentar av Franc Kuzma himself. Även Kuzmas trvliga representant i sverige har varit kanonbra, både informativ och trevlig. Maskinen bör komma idag, jag sitter klistrad vid telefonen och biter på naglarna, hoppas dom ringer snart.

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:45:07  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Grattis Adagio,

Du kommer att ha många roliga timmar framför dig med setup tweaks och framförallt musiklyssning.
Vi hoppas vi får se bilder och lyssningsintryck så småningom.
:)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Edited by - Kilgore on 2007/03/21 12:46:05
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:28:01  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Hörde att Kuzma släpper snart KC-1 pickup som är bättre än Benz Ace och kostar ung. lika mycket!

Jag tror att jag köpper den när jag kör förbi honom på sommaren.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/03/21 :  13:53:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Grattis Adagio! Verkar ju vara en väldigt bra spelare, som är snygg också. Skulle du kunna mäta vilka mått den tar upp på hyllan när du monterat upp den. Klarar den att stå i en bokhylla (med begränsande sidoväggar) med hyllplan på 45 cm?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:47:34  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Beställde du med löst power supply eller inbyggt ?

Peder Bäckman

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:39:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Stabi S är 400x300x140mm. Med skyddet blir den 5cm bredare, men det behövs kanske inte om den står inne i en hylla.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/22 :  12:05:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag hoppas den kommer under dagen.
pederb> Jag bestälde nog så basic som möjligt, det var ingen som frågade, det enda som jag bestälde extra var "pucken" så vi får se vad som finns i lådan. Inte ens färg diskuterades om jag tänker efter, förmodligen en i naturlig mässing (hoppas jag).
Typiskt mig att bara näst intil impulsköpa, hade jag haft tid en vecka tidigare hade jag beställt en RPM-9.1X med speedbox SE, tur att jag hade helgen på mig att fundera lite.
TRÅKIGT ATT VÄNTA!!
Den som väntar på något gott, han får vänta.....aldeles för länge.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/03/22 :  14:10:41  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Mycket trevlig o välljudande kombo, stort grattis till ett bra val :-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/22 :  17:47:44  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Adagio, du kan alltid uppgradera till separat power supply senare, ganska enkel uppgradering.

Peder Bäckman

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2007/03/28 :  21:07:06  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Adagio, hur har det gått? Fin spelare, den där. Jag har hört just den kombinationen med Benz Micro Ace L, mycket trevligt!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/01 :  18:41:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag spelar och skruvar 24/7 nästan. Sena nätter ca 02, tiden flyger iväg när jag lugnat ner mig ska jag berätta, jag lovar.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/01 :  20:18:48  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Snälla Adagio, mät bredden i sidled också... Calle_jr har ju skrivit 40 cm, men det är bättre att få mått "ur verkligheten". Vore kul om denna snygga spelare gick in i min bokhylla med bredden 45 cm på hyllorna. Djupet är inte så kritiskt, men mät gärna det också...

Sen naturligtvis - hur låter det!!!???

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:06:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Utan lock stämmer bredden 40cm, med lock så blir det ca tre cm till dvs 43cm.
Hur det låter? Det är en hel del pill för att få det hela att prestera optimalt, men det är iofs kul.

Det första man märker är att detta är en helt ny nivå, redan vid uppackning och montering. Maken till passform och precission har jag aldrig skådat. Detta är ett finmekaniskt instrument, tyvärr så framstår Project som en massproducerad leksak i en direkt jämförelse, och jag gillar ändå RPM-5an. Det skiljer ju ca 4ggr pengarna men vi lämnar den diskutionen hän.

LÄS MANUALEN!
Läs den igen, och ta allt steg för steg.
Viktiga punkter är bla att fylla på lite olja i taget, efter en stund ser man att man måste fylla på mer, och lite till.
När man sedan sänker ner centrumlagret är precisionen så exakt att man bara kan häpna, grymt. En liten snur på subplattan bekräftar att operationen lyckats, den slutar nästan aldrig snurra, hur ska det då bli med den 4kg tunga plattan på?

Jag ska väl göra en liten fotosession senare men nu ska jag försöka berätta vidare.
Armen är ju en sak för sig, den ska ju balansera på egen hand, nålvåg är ett måste vid justering av denna maskin, alla justeringar ska man göra innan man häller i dämpoljan, armen reagerar tydligare/snabbare utan dämpning. Sen justerar man ju allt ca tio ggr /dag de första dagarna ändå. En sak är frustrerande så fort man ändrar en futtig parameter ändrar sig alla andra vilket leder till att en enkel VTAjustering resulterar i en genomgång av samtliga parametrar.
Hursomhelst är allt pill mödan värd, när allt stämmer är det kusligt bra. Visst var den bra när jag ivrigt slängde på första plattan efter den grovkalibrerade första instälningen, dynamiken hade transformerats in i nästa dimension även basen, vilken mäktig sådan.

Men skam den som ger sig efter en veckas pillande börjar man lära sig exakt vad som händer om den ena eller andra parametern ändras.
Värt att tänka på är att azimutinstälningen är otroligt viktig på denna arm, hur puppan hänger i uppfält läge är totalt ointressant, vilket jag inte noterade första tiden, det tar någon sekund för armen att "sätta" sig efter att man satt ner nålen på skivan, och rörelsen är seg, det gäller att vara extremt uppmärksam.

Well well! Hur låta denna då? Nu låter den med brist på bra ord enormt jävla skit bra! Allt sitter som en smäck, det första man slås av är hur tyst den är, nästan så man undrar om nålen verkligen är nere i skivan eller bara på väg...så kommer första anslaget och man får hjärtat i halsgropen. Tystnaden på bra skivor överglänser CD, under musiken får man en känsla av bakgrundssvärta eller tystnad som jag inte kan förklara. Blundar man är det svårt att säga om man lyssnar till cd eller vinyl om man ser till brus och mekaniskt oväsen, men det finns skilnader i presentationen av musiken, det låter nördigt men vinylen lever och griper tag i en känslomässigt medans cdn låter djävligt bra...och sen då? Tja?
Åtekommer, nu ska här spelas skivor, hej så länge.

Edited by - Adagio on 2007/04/03 14:52:28
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:26:01  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Bilder,bilder,bilder
Kommer över nån dag o spisar herr Drake,köpte cd:n dagen efter vi träffades senast.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/03 :  12:42:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tjena O, har haft fullt upp, lite oartigt av mig att inte besvara dina PM, men jag ville ha tid att svara dig ordentligt. Vi hörs av snart igen tycker jag.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/04/03 :  13:30:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Mycket trevlig läsning Adagio. Känner igen det du beskriver.

quote:
Detta är ett finmekaniskt instrument
Så är det med alla Kuzmas produkter. Mycket gediget hantverk.

Sist jag var hos Audionet hade han en tunn, spikrak pinne som han lade över PU-skalet. Med den var det busenkelt att flukta in korrekt azimuth.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/04/03 :  22:46:14  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Adagio,

En grej som du måste kolla om du inte redan har gjort det så är det avståndet mellan ton armen och tonarms lyften när du spelar. Jag har sett flera som har armen släpa i mot lyften. Hur mycket silikon olja slutade du med i tonarms tråget ?

Peder Bäckman

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:17:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har faktiskt fyllt på lite försiktigt, lite åt gången. Nu känns den helt rätt, lite lagom mjuk och följsam. Nu är det upp till "silverstrecket" i tråget. Jag vet inte om det är rätt markering på flaskan, den ända markering jag kan se är ett streck i botten på pvcflaskan, detta stämmer dock med mängden jag tryckt ut.
Siliconoljan är ju som sirap som övernattat i kylen.
Oljedämpningen till centrum lagret har jag fyllt på ytterligare två ggr, för som vanligt med olja tar det ett tag innan oljan sjunkit ner i flaskan igen, då var det någon mm till markeringen.

Nej den släpar inte, det går ju att justera så det blir rätt höjd.
Faktum var att jag igår gjorde en helt ny montering, ikl påfylning av oljorna vilka var lite för lite av. Det visade sig att jag var ute och cyklade med VTA, jag hade hamnat lite väl högt, nu är pivotspetsen/skålen exakt i höjd med vinylskivan, vilket genast resulterade i den tysta, härliga spelstil jag hade i början.

Nu gäller följande: VTA i läge-horisontaltmellan pivotspets och nålspets. Perfekt Azimut, perfekt dämpning (tror jag) samt nåltryck på 1.76gr. Biasjustering (antiskate) är instäld på ca 1.8gr.

Det har låtit jättebra i alla möjliga lägen men nu måste jag säga att nirvana har infunnit sig, perfekt balans melan de olika registren, basen är fast och brutalt mäktig utan minsta tillstymelse till muller. Diskanten är skir och detaljerad med ett varmt skimmer i luften kring instrument och röster. Start o stop övergläser CD med hästlängder, och lysnar man på låga volymer på natten är den så märkligt tyst, det är bara ren musik som strömmar ur högtalarna.

Jag var förtjust redan från början men nu är jag nog förälskad i denna tingest. Jag vill inte överdriva min entusiasm, det kan bli lite fånigt om man gång på gång tycker det senaste man köpt är den bästa sak man hört men här är det fakta, inget saknas mig med denna spelare, och då spelar jag ändå på en enkel Project phonoSE RIAA.

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/04/05 :  11:33:22  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Härligt att läsa, Adagio!!

/ Ulf

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/07 :  17:19:33  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59963
Här är lite bilder. Som den här tex

eller

Mer på länken.

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/04/07 :  17:24:32  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Läckert!!!

P

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000