HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinylförsäljningen rasar, eller?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/26 :  10:01:37  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Stämmer det här?

http://www.alltommalmo.se/malmoArtikel.aspx?bid=1029168&ct=9

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/03/26 :  10:15:22  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har läst någonstans att vinylförsäljningen ute i stora världen håller på att gå om cdförsäljningen enligt skivbolagen. Jag tror nämligen att folk har fått upp ögonen för begangnad marknaden därför har nyförsäljning sjunkit.


Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/26 :  12:50:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja detta var en intressant fråga!

Det är svårt att få data på försäljning, men jag hittade info från Recording Industry Association of America(RIAA)

http://www.riaa.com/news/marketingdata/yearend.asp

Där kan man se att LP-försäljningen i USA dalat ordentligt under hela 2000-talet. Från 2000 till 2005 har försäljningen av vinyl LP halverats.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:25:07  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Problemet är att dessa siffror inte stämmer. Alls! Saken är den att man måste rapportera in försäljningen, och större delen av vinylmarknaden gör inte det. Vad jag vet så rapporterar inte audiofilbolagen, dance/dj släppen mm in.
Vi kan ta ett räknaexempel. Vad jag förstår så finns dset runt 14 st pressningsställen kvar i USA (Riaa siffror är ju för USA). Enligt Riaa så säljs det ca 900 000 vinyler per år. Vi delar detta på 14 olika ställen a la 300 dagars arbete varje år och vi får ca 214 pressade skivor per dag.
Tror dom flesta förstår att det är inte ekonomiskt gångbart att pressa 214 skivor per dag och överleva.

Så dessa försäljningssiffror är gravt felaktiga, tyvärr.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:26:40  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Angående artikeln, jag kan tänka mig dom flesta köper vinyl över nätet istället. Mycket billigare och smidigare.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2007/03/26 :  14:29:09  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Jag tror tyvärr att siffrorna visar den trend som faktiskt råder
En kompis var i London för ett par veckor sedan.
Reckless Records på Berwick street hade stängt och även en annan butik på samma gata.
Tur att det ligger rätt många bra butiker kvar i det området ändå

Även Lars på Blenda i Göteborg klagar på att det ges ut för lite plattor på vinyl.

Jag köper iaf så fort jag hittar - dyrt som billigt
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:24:53  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Tror det inte alls! Snarare tvärtom. Ser det kommer ut MER plattor på vinyl än tidigare under 2000-talet. Läser man vad pressningsställena säger så har dom mer att göra nu än innan http://www.musicangle.com/feat.php?id=131

"MF: ... When I was here last time, you were just starting up.


RM: Yes, thats correct. Thats 5 years ago (2001). And it took off almost instantly. And I think within six months we were up to having 6 presses in. We thought, well, thats enough. And within the year we had 10. And we're putting our 11th in now and we've got a few more at the back ready to come online."


Så personligen så tror jag vinylförsäljningen har ökat hela tiden, men tyvärr så verkar det inte finnas några siffor på detta. Det man skulle kunna se är hur mycket dom olika ställena pressar per år, men skulle gissa dom ogärna delar ut den infon.

Och igen, för att fysiska butiker stänger har inget direkt med att vinyl säljer mindre, utan lär vara en direkt konsekvens av att folk köper mer och mer över internet istället.

Edited by - nin on 2007/03/26 15:26:08
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:57:33  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag är nog benägen att hålla med nin, visst stängs det en hel del fysiska butiker, men hur många av dom hade vinyl i sortimentet de senaste åren? 1 av 100 i bästa fall, så jag ser inte det som ett tecken på att vinylen försvinner.
Det verkar snarare vara så att de butiker som överlever är de som har vinyl.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

perlind
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:32:40  Show Profile Send perlind a Private Message  Reply
Alla artiklar i ämnet jag läst på senare tid, pekar åt att vinylintresset stiger. Men det beror ju på vad man söker efter. Nypressad vinyl kanske blir svårare att få tag på till humana priser, men för mig som bara letar begagnat klassiskt, ser situationen helt annorlunda ut. Där finns det åtskilligt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  17:03:32  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Enligt denna artikeln så finns det 14 st pressningsställen i USA kvar (Riaa siffor är ju för USA endast). Det som är intressant är att denna fabrik sägs spotta ut mellan 20 000-40 000 vinyler per dag! Om dessa siffor stämmer, så bidrar ju endast detta stället, som förvisso är den stösta kvar i USA, med 6-12 miljoner vinyler per år. Sen har vi 13 till ställen.
Från artikeln:
But vinyl still accounts for a small percentage of total music sales. Last year 858,000 LPs were sold, compared with 553.4 million CDs, according to Nielsen SoundScan. While the 2006 figure was up slightly from 2005, the overall trend has been down from 1.5 million in 2000.

Ashworth believes the data is skewed, though, because a lot of vinyl is sold in mom-and-pop stores not reflected in the SoundScan numbers.

His company has managed to thrive by picking up business from competitors in a shrinking market. Today, he has only 13 competitors compared to several dozen before CDs took over in the '90s. Revenues hit $5 million in 2004 and grew to $7 million in 2005. Last year saw significant growth over 2005, Ashworth said.

http://www.foxnews.com/story/0,2933,253544,00.html

Så det är nog helt fastlagt att Riaa's siffor är totalt upp i väggarna fel.

Edited by - nin on 2007/03/26 17:05:01
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/26 :  17:29:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
I malmö kan väl knappast den nyproducerade vinylförsäljningen sjunka mycket lägre eftersom det knappt finns någon som säljer sådan med någon reda! Vad det gäller de som har ny vinyl så är det skrala mängder typ ett par tre backar!

Per som uttalar sig i artikeln (fö en synnerligen bra kille) visade den för mig samma dag de var och intervjuade och sade att han inte var helt rätt citerad utan de hade dragit på som de ville! Jukebox kommer att stänga, två man kan inte leva på cd/vinyl, synd men kalla fakta. De små mängder vinyl som de har kan man förståss inte leva på det finns ju högst ett par hundra skivor dessutom endast inom garage, skitig rock samt en och annan Kinks och Rolling stones/Dylan. Pers problem är att de inte kan hålla lager de stora bolagen har ett stort gemensamt skivlager och de lp/cd som Jukebox köper in kan de inte returnera vilket gör att de inte vågar/har råd att beställa stora mängder eller chansa.

Musik & Konst har inte de heller någon ny vinyl möjligtvis en back, dessutom ligger de lite högt i pris. Lennart (musik&konst) har malmös bästa utbud vad det gäller äldre musik alltså 50-60tals dock inte så mycket jazz och mest på cd. Jag tror inte det finns en enda affär i sveriges tredje största stad malmö som erbjuder nya 180g jazzskivor till försäljning.

Min tes är den att hade en enda affär haft ett vettigt utbud av gammal vinyl samt även nyproducerad och inom många genrer hade försäljningen kunnat gå bra. Dock är de flesta av malmös affärer små, en till tvåmansföretag som har entusiaster som ägare med ETT specialintresse inom musik dvs svårt att leva på.

Lennart Persson på musik&konst har sålt sin del av affären och Peter driver vidare men har jobb sidan om. Lennart lever alltså numera på skrivandet.

Däremot finns det affärer som lever gott på vinyl t ex Esset på nobelvägen samt lilla torg, finns säkert ett par andra också. De har dock ingen reda alls med ny vinyl.

Med priserna förhåller det sig så att det som inte är dyra rariteter går ner i pris dvs blir svårare och svårare att leva på. Men å andra sidan så stiger priserna på svårare skivor dvs där finns fortfarande pengar för idkarna.

Den nya generationen letar framförallt bra musik inte svåra utgåvor pressade i rätt land med rätt label och det är väl bra, ungdomen är alltid bra.

Försäljning idag blir då de butiker som finns kvar samt alla beggataffärer. Man får dock lägga till den försäljningen på tradera och andra auktionssajter/nätbutiker. I Tyskland har det precis kommit ut en tidning som heter Lp och det som kommer till Tyskland brukar senare komma till vår damm. Slutkläm blir att det nog är svårt att sia om vinylförsälningen går upp eller ner iaf om man lägger till beggade vinyler samt auktionsajterna. Tror iaf att försäljning av ny vinyl till större del kommer att säljas via nätet och kanske på mässor. En utveckling som inte jag gillar! Jag vill göra som förr dvs stå och rota i backar med nya skivor, mycket trevlig underhållning.

Edited by - iroise on 2007/03/26 17:35:31
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:25:34  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Vårat syster företag, Classic Records säljer mer LP än CD och DVD-Audio tillsammans. Jag vet inte vad som föregår i Sverige men här i USA säljs mer och mer vinyl och skivspelare. Nu släpper även dom stora skivbolagen sina releaser på både CD och Vinyl. Insidererna innom skivindustrien säger att CD kommer att försvinna och kvar blir Vinyl för dom som vill ha bra ljud och digital download för dom som inte bryr sig om ljud kvalitet.

Vinylen lever och är starkare än på länge, han som skrev artikeln gjorde inte mycket efterforskning tycker jag.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur


Edited by - pederb on 2007/03/26 18:27:03
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:37:48  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag tror inte att det finns någon reporter på en kvällstidning, (.SE = Aftonbladet), som kan stava till efterforskning, artikeln var prceis så oinitierad, kortfattad, och ytlig som det brukar vara i kvällstidningar.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2007/03/26 18:49:19
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:47:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag hörde på radion för ett tag sedan då de talade om skivförsäljningen och då nämndes det att man kan få över 80% av de nyproducerade musiken på vinyl. Vilket gör att man funderar på hur det står till hos skivbutikerna vågar de inte satsa för att de tror på illavarlande prognoser som kanske inte stämmer. Jantelagen kanske stoppar "det går inte".

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:54:11  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
pederb du har PM.
Visste inte att Classic var ert systerföretag, jag brukar köpa en hel del Classic, bl.a. alla Dylan boxarna.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:07:32  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message  Reply
Även Allt om Göteborg & Stockholm har artiklar om vinylens död

Vinyl - framtidens frimärkssamling
http://www.alltomgoteborg.se/goteborgsArtikel.aspx?bid=1023076&ct=9&kid=2

Dj:erna sviker vinylen
http://www.alltomstockholm.se/Stockholmsartikel.aspx?bid=1029057&kid=2
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:20:51  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Den som lever får se, vi är väl några som tänker hålla på lite till. Själv skulle jag tycka det vore synnerligen kul om det kunde komma en tidning med namnet LP/vinyl.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:35:06  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Som sagt, att artiklar skrivna utan bakgrundsfakta säger något så betyder det ju inte att det stämmer. Man kan ju göra som jag sa förut, räkna på hur många pressningasställen som finns och vad som skäligen bör pressa för överleva.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/27 :  07:54:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Att det skulle ha sålts 7000 (nya) vinyler förra året i sverige känns väl lite snålt va ? Kan det verkligen stämma?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/27 :  13:21:33  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Om man kollar vad dom grundar det på så är det via IFPI. Dit rapporterar dessa skivobolag sin försäljning:


BONNIERAMIGO MUSIC GROUP
EMI SVENSKA AB
PLAYGROUND MUSIC SCANDINAVIA AB
SONY BMG MUSIC ENTERTAINMENT AB
UNIVERSAL MUSIC AB
WARNER MUSIC SWEDEN AB

Problemet är väl att vinyl oftast släpps av:
A. små bolag som inte är med i detta.
B. underbolag till storbolagen.

T ex vill ju sällan dom stora bolagen bemöda sig med vinylsläppen, så artisten kanske har inskrivet att ett litet bolag gör det eller så "köper" ett litet bolag rätten att pressa vinylen. Dessa siffror är jag mycket tveksam till om dom finns med i statestiken.
IFPI säger ju att:

IFPI Svenska Gruppen presenterar här en sammanställning över statistik för åren 1988 till 2001 för samtliga skivbolag som är medlemmar av IFPI Svenska Gruppen, dvs ca 95% av den totala svenska skivmarknaden.

Dessa 5% kan göra rätt mkt faktiskt IMO.

Sen så är det väl mer vanligt att vinylerna graveras och pressas utomlands. Alla vinyler släppta av hotstuff är ju det. Alla Entombed vinyler, etc etc.

Som sagt, vore intressant mer riktiga siffor på detta, som kollar i djupet

Edited by - nin on 2007/03/28 16:29:59
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/28 :  07:18:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Snygg bakgrundskoll Nin! Tänk om de som skrivit artiklarna gjort den också...

Det hade varit intressant om någon tidning kunde bemöda sig att ta fram fakta och inte bara ta enklaste utvägen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:15:14  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
RIIA ska man inte lita för mycket på. Dom sitter i knäet på de stora i USA. Förutom LP, vill dom döda "alternativ" webbradio också (andra attacken), så att bara de stora överlever och vi tvingas lyssna till sönderkomprimerad loudnessmainstream...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:40:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


...och så var det det där med bakgrundskoll Zombie...

quote:
RIIA ska man inte lita för mycket på. Dom sitter i knäet på de stora i USA.
Vad har du för belägg för det påståendet?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:47:34  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
pederb indikerar ju att även de stora elefanterna dansar vinyldansen.........., jag hoppas han har rätt!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:44:23  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
RIIA vill återigen höja copyrightavgiften för webbradio och har lobbat hårt, nu ska det ske. En ökning som kommer att köra de flesta små "independent-stationer" (indy ges oftare ut på vinyl än det flesta andra genrer) i botten. (Härliga tider när skivbolagen får BRA betalt för sin reklam, eller hur?)
Stationer för smal musik är ofta den enda "reklamen" för sådan musik, och om de stängs ned, kommer försäljningen av sådan musik att minska, och då får de stora ännu mer vatten på sin kvarn att det är bara mainstream som är lönsamt och säljer. Eftersom den "smala" musiken kommer att finna andra vägar (digitalt via nätet förstås) och den mycket ofta också ges ut på vinyl är väl resultatet ganska uppenbart?
Belägg? Först en rejäl tankegång, sedan belägg...
P.S.
Hur många vinyler/CD har jag köpt tack vare independentstationer som spelar smalare grejer? - Hundratals. Att göra en så bakvänd analys som RIIA uppenbarligen gör, visar bara att organisationen är värd en långsam död. Kreativitet hittar alltid nya vägar!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/28 10:45:16
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2007/03/28 :  16:41:32  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Här finns en lista på vilka riaa representerar;
http://www.riaa.com/about/members/default.asp

# Jon
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000