HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 För låg signal från riia steget ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:36:14  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Behöver lite hjälp med att reda ut om mitt riia steg lämmnar för låg
signal eller om jag har något annat "fel" på vägen.

Köpte för en tid sedan en begagnad riia av märket Project och har lite problem med volym nivån vid lyssning.

Normal läget vid cd lyssning är c:a 20 på volym displayen men med vinylen måste det till 70-80 för att få samma ljudstyrka.

Kan det vara riktigt ?

Setupen i övrigt är en gammal Technics SL-Q20 snurra och förstärkaren är en Krell Kav 400xi.

Skivspelaren har ju såklart lakris snören och från riia't vidare till förstärkaren kör jag med analoga Qed qunex 3.

Har provat med och utan jord + att jag upptäckte att riiat var inställt på MC och inte MM men enda skillnaden blev att "filten" framför högtalarna försvann,som för övrigt är ett par B&W N805
signature.

Så please hjälp, vad göra ?

Vill inte ens tänka tanken på vad högtalarna kan få för bigbang om jag glömmer volymkontrollen vid byta av signalkälla.

Tacksam för svar.

Mvh

Peter

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:55:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad har du för pickup?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/03/25 :  00:13:18  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Pickupen är original-Technics P24-med ett pluggin stift av märke Diamond stylus ...tror jag den heter.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/03/28 :  18:06:11  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Kolla om den har en "Gain" inställning för outputen. Många phono steg har olika gain inställningar. Du får kolla i manualen, eller lyfta på locket och se om du hittar en switch för gain.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/03 :  16:12:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag kör också med Krell 400xi och vid CDspelning brukar jag ligga mellan 30-50, på vinyl mellan 60-100 på displayen, så det stämmer nog det du skriver. Allt är i sin ordning och du lär höra om du inte skruvar ner innan du lirar cd, tro mig. Däremot är det inte farligt för utrustningen iaf, på mässor har jag sett lillkrell spela uppåt 130 i stora fyllda rum, och högtalarna har inte betet sig lustigt för det. Allt är mao i sin ordning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/04/03 :  21:08:12  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Här hade det blivit lite svar märker jag (tackar för det).

Pederb: ska genast skruva av locket och kolla men det känns som att riiat är lite för "billigt"
för att en eventuell gain kontroll ska finnas, men jag återkommer efter koll.

Adagio: skönt att höra att det trots allt kan vara normalt.Tror inte heller att högtalarna eller annat i setupen tar skada
men man har ju grannar och egna känsliga öron om man nu får bråttom att byta signalkälla :o).

Såg lite bilder för ett tag sedan och tror det var från ditt lyssningsrum... verkligen njutfullt, får gratulera.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/04/05 :  16:32:22  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tackar... Det ska väl bli lite nya bilder på min "guldklimp" snart.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

p-pan
Member

155 Posts

Posted - 2007/04/05 :  22:00:57  Show Profile Send p-pan a Private Message  Reply
Har nu kollat lite under skalet och det finns vare sig switch eller potentiometer.

Antar att man vänjer sig med det högre volymtalet i displayen och skulle man ledsna så
kan man ju alltid uppgradera eller hitta på något annat som lugnar hifi-själen ;o)

Adagio: nya bilder? Det ser nog fler än jag fram emot.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000