HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 1,744 kvadratmeter ek, 4 meter gångjärn...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:45:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Du menar typ som jag testade med mina FD Bredbandare(Lowther)????

Exakt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:52:43  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Tanken bakom det är att kunna prova diverse mellanting mellan öppen baffel och sluten låda, jag är t.ex nyfiken på vad som händer då man tar bort bakstycket men korkar igen med packat dämpmaterial istället.

För er som inte riktigt förstår hur Fuling menar att testa så finns det bilder på sid 8 på min anläggningssida på fäljande länk:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668&whichpage=8

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2007/03/24 22:53:51
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:55:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Där satt den.

Vad är det för dämpmaterial bakom elementen?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:02:38  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för dämpmaterial bakom elementen?

Vanlig issolering för väggar men det går ju att fylla utrymmet med sement också om man vill ha det extra stumt och distinkt

Min anläggning

Edited by - levande on 2007/03/24 23:08:31
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:06:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Mjo, fyller man upp en sluten låda med cement så ska väl problem med resonanser vara ett minne blott i alla fall...

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:08:40  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja va så jag fundrerade,men använd för guds skull inte glasfiber,om du inte vill förstöra luftvägarna!Men högtalar gallren var väl bara ett exempel,man kan säker använda andra saker för att hålla dämpningen på plats,och göra olika stora ventiler om man vill experimentera.Var hittar man dessa "flow resistance"-prylar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:16:01  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
Ja va så jag fundrerade,men använd för guds skull inte glasfiber,om du inte vill förstöra luftvägarna!

finns det fortfarande glasfiber isso att köpa, är det inte inne med hälsosammare issoleringar nu för tiden.??

Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:16:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ok, jag hade förstås tänkt använda glasfiber även om det långt bak i minnet fanns en liten anteckning om att det kanske inte är så hälsosamt...
Nåja, om man spänner några trådar över öppningen så går det säkert att packa in fårull ganska hårt och få det att stanna kvar.
Förutsatt förstås att det är tvättat fårull, jag fick en hel säck otvättat ull av Levande för flera år sen och den är katterna otroligt fötjusta i. De brukade sticka in tassarna genom basreflexportarna på mina gamla hötalare och fiska ut ullen för att sen sprida ut den över hela lägenheten, och jag kan lova att lukten av otvättade får inte är nåt man vill leva med i längden...

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:18:49  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
quote:
jag fick en hel säck otvättat ull av Levande för flera år sen och den är katterna otroligt fötjusta i. De brukade sticka in tassarna genom basreflexportarna på mina gamla hötalare och fiska ut ullen för att sen sprida ut den över hela lägenheten, och jag kan lova att lukten av otvättade får inte är nåt man vill leva med i längden...

Min anläggning
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:23:46  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Så (g)ulligt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:24:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
inns det fortfarande glasfiber isso att köpa,

Jadå det använs fortfarande.
Tja,katterna verkar vara med på de flesta ställen.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:27:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lagom roligt ända tills man drabbas själv...

Nåja, jag ska hur som helst beställa hem fårullsmattor från Hifikit efter löning.
Alternativt om jag har sån gräslig tur att jag springer på en nån DIY-affär i centrala London till veckan och kan handla ull över disk, men sånt händer inte.
Det jag egentligen ville ha sagt med det där var att det inte kommer att hända särskilt mycket på drygt en vecka eftersom jag alltså reser bort.
Får väl passa på att beställa lite prylar till olika byggen innan jag åker så att man har nåt kul att se fram emot när man kommer hem.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:33:29  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Om katterna är för besvärliga så finns det ju en lösning......är dom långhåriga?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:34:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
katterna verkar vara med på de flesta ställen

Häromdan stack det ut en halv katt ur en av mina gamla baslådor, andra halvan var inne och bökade runt bland syntetvadden. Han fick väl lov att passa på när jag äntligen skruvat bort det där dumma högtalarelementet som suttit i vägen hela tiden...
Tack och lov (peppar peppar) har ingen av dem visat nåt intresse för att klösa på prylarna, brorsans förra högtalare blev strimlade på nolltid och då har han ändå bara en katt. Som tur var handlade det om billiga OnOff-prylar, och klösandet ledde till byggande av ett par HFLS-1:or.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:36:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Spelning i London?

quote:
ledde till byggande av ett par HFLS-1:or.

Fel tråd,men hur gick det med rörstärkaren till dom?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/03/24 23:38:27
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:39:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
långhåriga?

Mycket!

Har faktiskt funderat flera gånger på om inte alla katthår som lossnar när man borstar dem skulle kunna komma till nytta...
Det handlar om väldigt tunna fina strån som säkerligen skulle kunna tovas ihop till något högvärdigt dämpmaterial.
Tyvärr inser de inte riktigt sitt eget bästa när det kommer till borstningen.

Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:49:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Spelning i London?

Tyvärr inte, bara en liten semestertripp.

quote:
hur gick det med rörstärkaren till dom?

Jo, erhm, det går framåt sakta men säkert...
Med hjälp av bra maskiner fick vi till mekaniken riktigt ordentligt, men tyvärr glömde vi att skära till en panel för kontakterna och när jag skulle göra det för hand gick allting som det brukar och då tappade jag humöret för ett tag framåt.
Bara den biten fixas (med maskiner) så återstår lite kabeldragning och en simpel C-multiplikator till högspänningen.
Kopplingen blev 807 SE UL med E280F som ingångssteg.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/24 :  23:59:34  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Fuling,
Det låter rimligt det du skall testa!
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/25 :  00:03:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det låter rimligt det du skall testa!

Känns bra att höra det från nån som vet!

Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2007/03/25 :  01:02:17  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Intressant, det här med flow-resistance lösningar är nog mer när man vill få element med höga Qts-värden att prestera i lådor av någorlunda hanterliga dimensioner.

Den andra varianten som diskuterats här är U-baffle, i princip en låda utan bakstycke med eller utan dämpning. Med dämpning är bättre (och kanske nödvändig för att dämpa resonanser) och finns beskrivet här: http://www.musicanddesign.com/NaO-II-U-frame.html . Den här lösningen kan sägas vara ett mellanting mellan sluten låda och en öppen baffel. Den har fördelar framför den slutna lådan genom en mer kontrollerad framåtriktad ljudspridning och ger upp till 6 dB högre SPL än en öppen baffel. Dock fortfarande en ÖB i meningen att dimensionerna avgör när basutsläckning sker och hur denna måste kompenseras. So why not !

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2007/03/25 01:20:46
Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/25 :  07:53:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vi provar så får vi se!

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2007/03/25 :  12:20:45  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Carlson's skapelser med Philips 9710 använde sig av "flow-resistance"
för att anpassa 9710'ans Q-värde till en basreflexlåda. Alla känner
ju till resultatet.

9710'an har runt 0,6 i Qts.

Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/25 :  12:23:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Alla känner
ju till resultatet.

§

Alla utom jag, men av sammanhanget så antar jag att det var något positivt?

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2007/03/26 :  13:03:15  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
"men av sammanhanget så antar jag att det var något positivt?"

Om man startade en tråd med goda omdömen för carlsson's produkter
skulle den tråden på kort tid bli den mest omfattande här på
forumet.

OA-5'an är dessutom världens mest tillverkade högtalare, läste
jag i någon utlänsk tidning för några år sedan. Den tillvekades
från 50-talet till en bit in på 70-talet.
Jag tror det handlade om över miljonen styck, är dock inte säker.

Go to Top of Page

Fuling

7952 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:12:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Positivt, alltså

Vad jag förstått så är det här med flödesresistanser detsamma som vad man kallar "aperiodic box" på engelska, varken slutet eller avstämt. Ska bli spännande att testa, även om mina basar med Qts=0,27 kanske inte svarar så bra på det?

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000