Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 22:34:01
|
Var hittar man Edge?
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 22:40:16
|
Leo: Det ska nog helst vara ganska tätt mellan baffeln och golvet, min plan är att sätta tätningslist längs nederkanten. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8620 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 22:42:04
|
quote: Var hittar man Edge?
http://www.tolvan.com/products |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/03/20 : 23:03:18
|
Tack!
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 19:57:59
|
Mhm, jag nämnde nåt om ett par experimentsubwoofers som var på gång. I trådens andra handlar det förstås om dipoler, trots att jag inte har särskilt goda erfarenheter av dipolbasar sen tidigare. Det är dock inte riktigt vanliga dipoler utan s.k. "Ripoler", när jag läste ordet trodde jag det bara var en felstavning men det visade sig vara en särskild sorts ihopvikta bas"lådor".
Det som skiljer sig från vanliga W-bafflar är att öppningen på ena sidan är betydligt mindre än vanligt, ca 1/3 av elementets konarea. Exakt vad som är nyttan av det vet jag inte, men eftersom jag hade element och material så var det väl lika bra att testa!
Elementen är som sagt på 8", ett per kanal så det handlar om ganska små lådor. Passformen och finishen på lådorna tänker jag inte be om ursäkt för då det som sagt handlar om ett rent experiment.
Första intrycket vid lyssning var inte alls särskilt imponerande, men efter att ha växlat mellan bastung musik och 30Hz sinuston i några timmar så börjar det hända saker faktiskt! Med lite extra dämpning av bredbandarna i form av seriemotstånd så smälter de ihop riktigt bra med subbarna och helt plötsligt finns det oväntat mycket kraft (nästan) så långt ner som behövs för att få med en kontrabas ordentligt. Några timmar till med 30Hz på hög volym skulle säkert förbättra saken ytterligare. Frekvensgången dippar en sväng vid 55Hz, men det verkar ha mer att göra med min lyssningsplats än med själva högtalarna. Drar jag fram soffan en bit så jämnar det ut sig.
Så här långt verkar det här vara ett riktigt lyckat koncept, med dubbla antalet baselement skulle man kanske kunna satsa på att fälla in ett par "ripoler" i huvudbafflarna och få dipolljud hela vägen. Vore lite läckert med bara en smal slits i i baffeln istället för synliga baselement! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 20:43:46
|
Intressant koncept det där, har jag alldrig sett förr! Har du någon länk?
Det känns ju spontant som du får en osymmetrisk spridning, frågan är väl bara hur? |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 21:00:49
|
Spridningen blir nog osymmetrisk ja, hur stor betydelse det har under 100Hz vet jag ej. Jag har spisat lite plattor sen senast jag skrev och jag återkommer med mer lyssningsintryck senare ikväll. |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 21:07:09
|
Linkwitz har någon diskussion om det där, angående u-bafflar tror jag det var. Ju djupar u man gör, och ju mer dämpning man har i, desto mer går spridningen från "åtta" till kardioid tror jag det var, dvs du får den ena loben bredare med högre amplitud och den andra smalare och med lägre amplitud. Detta leder väl till att de blir mer bredstrålande och således sätter igång fler rumsnoder, längsta sträckan i ditt rum ger ju lägsta rumsnoden, under den behöver du inte bekymra dej utan kan i princip köra med sluten låda. |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 21:50:28
|
marran: här finns i alla fall ett annat exempel på RiPol..
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ripol_en.htm |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 22:51:48
|
Jahapp, för att sammanfatta dagens experiment: Det gick att få överraskande mycket bas ur ett par åttatummare i dessa pyttesmå bafflar/lådor, enligt vad jag kom fram till genom att lyssna på testtoner så gav de bra drag ungefär ner till Fs (44Hz). Under det dök responsen snabbt, likaså blir det i mitt rum en dip vid ca. 55Hz som bara verkar kunna kompenseras något genom att flytta lyssningplatsen. Att skjuta högtalarna fram och tillbaka påverkade inte dipen särskilt mycket. Den snabba avrullningen under Fs samt denna dipp ställde till problem på låtar med melodisk basgång, det låter nästan som att basisten helt enkelt glömmer att spela vissa toner...
På långsam musik (jazz och softare rock) märks inte detta av så mycket, där funkade tvärtom basarna riktigt bra men snabbare rock/hårdrock blev svårt att lyssna på. Det är inte bara den ojämna frekvensgången som ställer till det utan jag får en känsla av att basarna helt enkelt inte "hinner med", det blir grötigt då det börjar gå fort. Ungefär samma problematik som jag upplever med många basreflexystem alltså, och precis det jag till varje pris vill undvika. Med tanke på hur mycket gott jag läst om dipolbas under rätt omständigheter så antar jag fortfarande att det är mitt rum som inte lämpar sig. Dipen vid 55Hz fanns nämligen där förra gången jag försöke med dipolbas också, det är helt enkelt för lite utrymme bakom högtalarna och bakom soffan.
Dipen skulle jag säkert kunna fixa bort på elektronisk väg, men den upplevda "slöheten" är precis motsatsen till vad jag vill ha. Om skivsamlingen sett annorlunda ut så hade jag förmodligen experimenterat vidare med dipolbasar, men med mitt rum och alla mina rock/hårdrock/metal/punk/rockabilly/psychobillyskivor verkar slutna lådor vara det enda som gäller. De senaste dagarna har jag provat (i alla fall skrapat på ytan) tre olika bassystem och det enda som fixat att hänga med bredbandarna var de slutna lådorna. So be it! Om/när jag i framtiden skaffar en annan bostad med ett annat lyssningsrum så är det fullt möjligt att jag ger mig på dipolbasar igen, men nu har jag konstaterat två gånger att det inte funkar under rådande omständigheter.
Jag vill skriva några ord om vilka skivor jag lyssnat på under dagen också:
1: Josefine Cronholm, "In my wild Garden" Långsam, väl(in)spelad jazz. Här funkade "ripolerna" riktigt bra även om det fattades en aning nivå i de lägsta tonerna på kontrabasen.
2: The Clash, "London Calling" Klassisk tidig punk med feta, reggaeaktiga basgångar. Även här funkade basarna bra.
3: Tiger Army, "Ghost tigers rise" Snabb psychobilly med väldigt snabba basgångar över ett brett tonregister. Skräckscenario för basarna, vissa toner uteblev helt enkelt på grund av den knöliga frekvensgången och när det började gå fort så blev det mest muller i de nedre registren.
Naturligtvis lyssnade jag på en massa andra skivor också men det var dessa tre jag återgick till efter att ha gjort ändringar i uppställning eller signalnivåer. Självklart sågar jag jag inte hela idén med dipolbas på grund av en enda skiva, men just "Ghost tigers rise" har blivit en personlig referens då det gäller att kolla om ett par högtalare hänger med i svängarna eller inte. Melodiskt och snabbt basspel kombinerat med klickljudet ("slap") från strängarna, vilket måste tajma exakt med själva bastonerna, är tydligen inte helt simpelt att återge. Jag spelar själv både el- och kontrabas, därav min kinkiga inställning till detta!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8620 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 23:28:11
|
Nästan som en bandpass låda de där,eller?Lite större portar bara. byggt några bandisar i mina sena tonår,tycket oxå basen "försvan"rätt som det var. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/21 : 23:37:21
|
Tror inte de har så mycket gemensamt med bandpasslådor, de är fortfarande dipoler även om öppningen på ena sidan är mindre än vanligt. Finessen med det verkar vara att lasta ner elemenent så att Fs blir lägre, hur det nu går till. Riktiga bandpasslådor har jag lyssnat på en enda gång och det undviker jag gärna att göra igen också...
|
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/22 : 21:04:43
|
Jahapp, då var "ripolern" ute ur leken och Scanspeakbasarna har gjort entré på arenan istället. Planen var att de skulle försänkas så att de ligger "flush" med baffeln, men efter ett litet missöde med fräsmaskinen blev de istället infällda från baksidan med hjälp av en extra fästring av MDF. Bild kommer.
Några lådor bakom basarna har jag inte byggt än, av ren nyfikenhet tänkte jag prova dem i öppen baffel först. Efter inkopplingen hann jag bara lyssna någon minut innan det va dags att åka iväg på icke hifirelaterade aktiviteter, men jag ska ta mig tid att lyssna på några skivor ikväll. Jag återkommer.
Edit: Bilder.
|
Edited by - Fuling on 2007/03/22 21:55:41 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/23 : 09:00:14
|
De små "ripolerna" är för små för att dipolverkan skall börja vid rätt frekvenser. Jag misstänker att det nu börjar vid 500-600hz. Det borde börja vid högst 200-300hz.
Det som kan hända är att ripolen släcker ut sina frekvenser i en smal dip vid "avstämningen" som är direkt kopplad till ripolens storlek. Den exakta frekvensen får man reda på genom att mäta från mitten av elementet på framsidan till mitten av elementet på baksidan. I en ripol kan man få två olika mått vilket innbär att dipen blir mindre kraftig men i stället över ett bredare frekvensområde. Om måtten är 50 och 60cm räknar man så här:
340/0,5 = 680hz 340/0,6 = 570hz
Alltså börjar dipen vid 680hz och slutar vid 570hz. Denna dip är strikt teoretisk då den är svår att mäta eftersom ljudet tar sig fram till micken (eller örat) via golv, tak och väggar. Dvs man kan knappast höra den.
Om man inte har något delningsfilter kommer denna akustiska kortslutning att inte bara kortsluta ripolen utan också kortsluta dipolen. Beroende på avståndet och två olika element på olika avstånd i olika dipoler finns risken att ljudet kan vandra i lokalen och bli odefinierbart vid vandrande frekvenser.
Effekten av detta kommer att låta som om den högre basen ibland kommer lite efter.
Detta fenomen förstärks också av att ripolen faktiskt jobbar i både en ripol och en dipol. Tänk på att ripolen står kloss an mot en dipol stor nog att skapa en egen basavstämning som tom ligger lägre i frekvens än själva basripolen.
Utan att ha lyssnat på systemet kan jag säga att denna idé inte är bra eller rent ut sagt, den är urusel.
Ett baselement i dipolen, som på bilden, är avsevärt bättre. Man kan, med fördel, sänka basförmågan och öka det akustiska avståndet till övre registret med en utbyggnad runt det undre elementet. Med lite juteringar kan det bli kanon.
|
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/23 : 09:51:51
|
quote: Utan att ha lyssnat på systemet kan jag säga att denna idé inte är bra eller rent ut sagt, den är urusel.
Precis så verkade vara fallet!!
quote: Ett baselement i dipolen, som på bilden, är avsevärt bättre.
Håller med här också! En 7" med ganska ordinär slaglängd är förstås egentligen på tok för klent för att spela dipolbas med, men hittills har det fungerat över förvåntan. Det fattas förstås nivå nedåt i frekvens (inte mycket kvar vid 40Hz) men frekvensgången ovanför brytpunkten verkar jämnare och det hela smälter ihop mycket bättre med bredbandarna än vad ripolerna gjorde. Det grötar inte ihop sig på komplicerad musik! Dessa uttalanden baserar jag enbart på vad jag lyssnat mig fram till med musik, ska köra lite testtoner under dagen och se om jag har lurat mig själv (igen) eller inte.
En förändring sen igår är att jag har bytt förstärkeri från fyrkanalaren till OTL + transistorsteg. OTL:en driver bredbandarna och transistorstegen basarna, det roliga med sistnämnda är att de har en utgångsimpedans på ca. 10 ohm vilket verkar hjälpa till att lyfta frekvensgången nedåt en smula. Förstärkaren påverkas av högtalarnas impedanskurva och ger högre förstärkning då impedansen stiger vid Fs. Det låter genast lite fylligare än med fyrkanalaren som är byggd för lägsta möjliga utimpedans på baskanalerna.
Update: Jodå, dipen vid 55Hz finns där fortfarande om än kanske inte fullt så tydlig. Vid 55Hz är våglängden vad jag förstår ca. 6,25m, vilket verkar vara ungefär 2x längden på mitt rum. Jag har aldrig stört mig på fenomenet då jag spelat på "normala" högtalare, men nu ska jag banne mig ställa dit ett par slutna lådor och se om det är lika illa då också!
Update igen: Med slutna lådor (Peerlessbasarna stående bredvid bafflarna) märker jag inte av någon nämnvärd utfasning vid 55Hz, inte heller den lilla peaken vid 90Hz som dyker upp då jag kör ÖB hela vägen. Jag antar bakåtstrålningen fasar ut framåtstrålningen vid 55Hz och att de eventuellt adderas till varandra vid 90Hz. Som det ser ut nu vore slutna bassystem och en delning strax över 100Hz bästa botemedlet på dessa krumelurer i frekvensgången (peaken vid 90Hz finns där om man matar bredbandarna med en fullrangesignal och kopplar bort basarna också).
"Levande" kom med ett förslag om att bygga ett par provisoriska "kärl" att fästa bakom basarna med hjälp av vinkeljärn och tätningslist, det känns som ett bra sätt att testa det konceptet utan att behöva limma fast en massa bihang på bafflarna. Preliminärt siktar jag på 12-13 liter sluten låda bakom basarna för att få ett Qtc på ca. 0,58 vilket påstås ge en bra kompromiss mellan djupbas och pulssvar. Jag ska rota igenom garderoberna och se om det finns några gamla lådor som jag kan såga sönder för ändamålet, så här under experimentfasen ska det gå fort framåt om man inte ska tröttna!
|
Edited by - Fuling on 2007/03/23 11:44:23 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 20:12:00
|
Linnar,
Jag tycker ditt inlägg är svårtolkat. En ripol är en dipol utan tvekan och en dipol är en högtalare så konstruerad att framåtriktade resp bakåtrikade element spelar med 180 graders fasskillnad. En öppen baffel är den enklaste formen av dipol där fram- och baksida av elementet kan ses som två skilda ljudkällor skilda åt av distansen mellan fram- och baksida av elementet, dvs baffelstorleken. Att fram och baksida av ett element spelar med 180 graders fasskillnad är självklart.
Vad jag vänder mig mot är att blanda ihop dipolprincipen med den utsläckning som sker vid en viss frekvens när fas- och motfasljud börjar ta ut varandra. Den frekvensen bestäms av av avståndet, baffelstorleken och blir helt rätt ganska hög när vi rör oss kring 20-30 cm som för 8 "-element och därmed basverkan svag. Om Ripolen går utan delningsfilter (ett läge som man egentligen genast hör att det inte är bra, det låter helt enkelt f dj-t burkigt, instängt och resonanstungt) så påverkas säkert också bredbandselementet.
Jga håller med om att suben ska delas med delningsfilter och dessutom kommer ripolen att ha en ganska markerad resonans vid en frekvens som också bestäms av baffelstorleken och som ev också måste åtgärdas om inte filtret är brant. Idealet är att dela brant med både låg-och högpassfilter mellan sub och bredband.
Däremot tycker jag inte iden att koppla ihop ripolen med en ÖB är så dum genom att därmed utnyttja ÖB:n för att öka baffelstorleken (man måste kanske hindra "läckage" i slitsen).
/Erling |
OB ... cd |
|
|
Lassel
Member
90 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 20:43:26
|
Jag stod och funderade just på det här projektet i duschen. Det min lilla hjärna kom fram till att man borde hitta på nåt (gummigaktigt?) som man skulle kunna sätta över gångjärnen så att de blir tätare. Då borde de ju va tätt även om de e ihopfällda eller utfällda.
Bara en liten tanke, kan inte tillföra något mer än det till projektet tror ja:P
Och fortsätt experimenterandet!
Lasse |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 21:13:49
|
scorpion,
Jag kanske var oklar i mitt inlägg.
Det du skriver är det jag vet och så som jag tycker åxå. Mitt och ditt inlägg motsäger inte varandra, de kompleterar varandra.
I korthet kan man säga att två system som har sina avstämningar vid olika frekvenser och jobbar i stora drag inne i varandras frekvensområde kommer att uppträda olika vid olika gånger. Ibland släcker dom ut varandra och ibland förstärker dom varandra. Vid vissa tillfällen kan det tom låta gudomligt, dvs ett sådant system är uruselt.
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 21:24:21
|
quote: I korthet kan man säga att två system som har sina avstämningar vid olika frekvenser och jobbar i stora drag inne i varandras frekvensområde kommer att uppträda olika vid olika gånger. Ibland släcker dom ut varandra och ibland förstärker dom varandra. Vid vissa tillfällen kan det tom låta gudomligt, dvs ett sådant system är uruselt.
Fattade inte så mycket av denna text, förklara gärna för mig |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 22:05:55
|
Vet ej om det framgått, men jag har använt ett aktivt 12dB/oktav @ 90Hz HP + LP delningsfilter vid alla tester som innefattat bredbandarna + basar. Att mata dipolbasar i vikta bafflar med en fullrangesignal är att bruka våld mot sina egna öron...
Fogarna mellan panelerna ska tätas framöver, jag köpte några meter tätningslist med "P"-profil men den var för tjock och hindrade bafflarna från att kunna fällas ut helt. Ska skaffa mjukare skumlister framöver.
Det har inte hänt något nämnvärt sedan jag häromdan konstaterade (för tredje gången) att det inte funkar med dipolbas i mitt rum p.g.a. utsläckningen vid 55Hz. Någon ny bostad är inte på gång den närmaste tiden, alltså måste jag motvilligt acceptera det faktum att det får bli en hybridlösning med dipolverkan från midbasen och uppåt.
Nästa steg blir som sagt att bygga ut bakåt med lådor bakom baselementen. Eftersom det ligger lite i projektets anda att prova sig fram med vad som funkar och inte så tänker jag bygga lådorna med avtagbara bakstycken. Tanken bakom det är att kunna prova diverse mellanting mellan öppen baffel och sluten låda, jag är t.ex nyfiken på vad som händer då man tar bort bakstycket men korkar igen med packat dämpmaterial istället.
Angående delningsfiltret så kommer jag att ändra delningsfrekvensen till ca. 120Hz då dipolerna i sig har en peak någonstans runt 90Hz som jag gärna vill skära bort.
|
Edited by - Fuling on 2007/03/25 00:12:43 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 22:34:27
|
quote: Tanken bakom det är att kunna prova diverse mellanting mellan öppen baffel och sluten låda, jag är t.ex nyfiken på vad som händer då man tar bort bakstycket men korkar igen med packat dämpmaterial istället.
låter spännande ju....det borde ju möjliggöra användandet av element som annars kräver "tokstor" låda.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8620 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 22:37:42
|
quote: ag är t.ex nyfiken på vad som händer då man tar bort bakstycket men korkar igen med packat dämpmaterial istället.
En liten liknelse igen,en känd bilstereo guru visade hur man till sluten låda kunde knöla in dämpmaterial imellan 2st högtalargaller,vända så man fick in materialet i hålrummet mellan dom,typ 2st 12" galler.Och montera i lådan,något liknande kanske? |
|
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 22:42:21
|
quote: Tanken bakom det är att kunna prova diverse mellanting mellan öppen baffel och sluten låda, jag är t.ex nyfiken på vad som händer då man tar bort bakstycket men korkar igen med packat dämpmaterial istället.
Du menar typ som jag testade med mina FD Bredbandare(Lowther)???? |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
Fuling
7952 Posts |
Posted - 2007/03/24 : 22:43:49
|
Det där med gallren låter som en DIY-version av de där "flow resistance"-prylarna. En tanke som surrar runt i huvudet är att en sån lösning i mitt fall kanske skulle dämpa ner bakåtstrålningen så utfasningen vid 55Hz minskar/uteblir. |
Edited by - Fuling on 2007/03/25 00:13:39 |
|
|
Topic |
|