Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 19:03:10
|
"Qts=0,27"
Du behöver inga trolldrycker med det q-värdet.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2007/03/26 : 20:37:26
|
Kanske inte behöver, men man kan väl provsmaka... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/04/19 : 23:11:23
|
Efter en lågvattenperiod tog jag äntligen nya tag igår och slöjdade till ett par slutna lådor som monterades bakom baselementen. Provlyssning har skett idag ihop med min för ändamålet byggda fyrkanalsförstärkare (807 SE), och så här långt är jag nöjd med konceptet. Då impulssvar prioriterats högre än djupbas satte jag volymen till 10L vilket verkar vara ungefär lagom för mina syften. För närvarande är lådorna dämpade men någons sorts stoppning som blev över från förra årets halloweendräkt (fråga inte...), men fuskluddet ska förstås bytas ut mot fårull så fort som möjligt.
Nästa steg med själva högtalarna blir att staga upp dem med reglar på baksidan samt eventuellt tynga ner hela konstruktionen med hjälp av bitumenmator. Slutligen ska alla ekytor oljas, jag har hittat en billig olja på ÖoB som jag ska prova på nån spillbit.
Det som jag upplever drar ner ljudet för närvarande är elektroniken. Delningsfrekvensen ska nog höjas en aning (från 95 till ca. 120Hz) och framför allt så vill det nog till lite häfrigare förstärkeri. Min fyrkanalare är visserligen relativt kompakt, driftsäker och användarvänlig men tyvärr låter den inte särskilt upphetsande. Jag misstänker skäligen att de billiga utgångsjärnen tar ut sin rätt över finliret, trafona är väl för övrigt inte de enda komponenter som håller medelmåttig kvalitet i det bygget...
Förstärkare har jag ju mängder av, men när man biampar så är det lite krångligt att kombinera slutsteg hur som helst när man är för lat för att mäta upp väsentligheter som spänningsförstärkning, frekvensgång och fasläge på utgången. I fyrkanalaren har basstegen dubbla spänningsförstärkningen samt är fasvända jämfört med diskantstegen, precis som det ska vara för att matcha elementens känslighet samt fasvridningen i ett andra ordningens filter.
Tankarna kretsar alltså kring ett nytt fyrkanalsbygge, gärna med ett aktivt delningsfilter integrerat i samma låda. Rörslutsteg utgång av kostnadsskäl, så jag funderar kring SE-kopplingar med Mosfetar den här gången. Gärna nåt med hög utimpedans till bredbandarna och låg till basarna. Ska skissa lite och se vad jag kommer på... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 13:08:37
|
quote: Jag misstänker skäligen att de billiga utgångsjärnen tar ut sin rätt över finliret, trafona är väl för övrigt inte de enda komponenter som håller medelmåttig kvalitet i det bygget...
Men hör man verkligen skillnad om man använder komponenter av högre kvalitet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 14:28:38
|
quote: Men hör man verkligen skillnad om man använder komponenter av högre kvalitet
Utgångstrafos är verkliga flaskhalsar i rörförstärkare, så där hör man definitivt skillnad mellan bra och dåliga sorter.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 20:48:05
|
Jag förstår det,ett skämt.Kände lite vibbar från forumet där det ibland påstås att man kan lika bra köra med utgångtrafo från rör radio från -45,och telefon ledning från luftledning,det blir inget bättre/skillnad med dyrare delar/trafo ändå.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 20:58:37
|
Det där med komponentval inom hifi är jag lite kluven till, vissa saker går det inte att snåla för mycket med eftersom tekniska prestanda då blir undermåliga (utgångstrafos är ett klockrent exempel) men å andra sidan har jag en stark skepsis mot dyra audiofilkomponenter i snygga höljen. Enda gångerna jag är riktigt road av A/B-tester är då jag får jämföra t.ex dyra audiokondingar mot billiga surplusdito.
Vad det gäller utgångstrafona i min fyrkanalare så sitter det Hammond 125CSE i diskantkanalerna och järn från Edison 60 i baskanalerna. Ingen av sorterna är ren skit, men inte heller särskilt imponerande. Av de två inblandade sorterna anser jag för övrigt att 125CSE passar bäst till fullrangeåtergivning, men Edisonjärnen erbjuder en del intressanta kopplingsmöjligheter tack vare de fyra separata primärsektionerna vilket jag tog fasta på då jag byggde basslutstegen. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2007/04/20 : 22:53:32
|
quote: men å andra sidan har jag en stark skepsis mot dyra audiofilkomponenter i snygga höljen.
Ja,så långt har det inte gått än..
quote: Ingen av sorterna är ren skit, men inte heller särskilt imponerande.
Ja tyvärr blir (kan) det ju (bli)krångligt och kostsamt om man ska få reda på om den blir bättre med andra järn.
quote: Enda gångerna jag är riktigt road av A/B-tester är då jag får jämföra t.ex dyra audiokondingar mot billiga surplusdito.
Hur gick det?Vilken vann? |
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/03 : 00:20:18
|
De tråkiga nyheterna först: Dessa högtalare existerar inte längre. Orsaken är att jag tog en liten paus från hifi-pysslandet och när jag sen återgick tyckte jag inte alls att de höll måttet. Bara en sån sak som att vara bunden vid en skräddarsydd fyrkanalsförstärkare kändes plötsligt helt vansinnig, förutom att ljudet inte var så upphetsande så tog det bort allt det roliga när man inte kan byta de olika delarna i anläggningen som man vill.
Bredbandarna åkte raskt tillbaka i sina gamla basreflexlådor och genast kom friden och lyssningsglädjen tillbaka till det Fulingska hemmet, åtminstone i ett dygn eller så: Har man en gång fått smak för öppna bafflar så tål man inte lådor längre...! Vad gör man? Fostex FE167E är med sin korta slaglängd och låga Qts ingen given kandidat för öppna bafflar, så jakten på nya passande bredbandare satte igång. Kastade långa blickar på Visaton B200, men priset och frekvensgången talade emot. Valet föll på CSS FR125s, en liten 4,5-tummare som snabbt och smidigt inhandlades från basaudio.net. Slutsumman med frakt blev strax över 1300:-.
FR125s är populära bland DIY-folk på andra håll i världen och många skriver mycket gott om hur elementen uppför sig i diverse olika lådkonstruktioner (inklusive ÖB). Nästa steg blev att grovmodda de gamla ekbafflarna så att de pskulle passa de nya elementen, detta gjorde helt enkelt genom att jag bytte ut mittsektionerna. Redan vid första lyssningen framstod det tydligt att FR125s är betydligt lämpligare i ÖB än FE167E, ljudet var betydligt "fylligare" och även om det förstås fattades djupbas så lät det inte alls skrikigt vilket var fallet med FE167E.
Nästa steg var att såga hål för ett par Peerless 5,25"-basar nedanför bredbandarna. Med ett enkelt första ordningen passivt filter började det bli riktigt intressant, basarna har ett Qts-värde på 0,54 vilket visade sig vara högt nog för att spela riktigt skaplig bas på i de ganska små bafflarna. Tyvärr kunde jag för N:te gången konstatera att mitt rum och dipolbas inte går ihop, precis som alltid fanns där en dip vid ca. 55Hz och en ganska påtaglig höjning vid runt 100Hz. Lösningen får bli densamma som sist: lådor bakom basarna för att ta hand om bakåtstrålningen. Historien upprepar sig alltså (första gången som tragedi, andra gången som parodi enligt Arne Anka), här står jag med ett par kvasi-dipoler eftersom mitt eländiga rum inte tillåter dipolbasar. Den här gången var jag i alla fall beredd på eländet och den stora vinsten ligger i den nya uppsättningen element: Bättre "grundljud" från bredbandaren samt betydligt bättre matchade känsligheter vilket möjliggör enkla passiva delningsfilter = inte låst vid en förstärkare.
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/08/03 : 09:03:55
|
Det tycks vara många som uppskattar "baffel-ljud" ..mmm... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/03 : 11:52:54
|
Ja, det har varit ett plötsligt uppsving med öppna bafflar här på forumet på sistone. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 22:15:06
|
Men du...jag undrar om inte fostex:arna skulle låta bättre om man delade lite högre?
Alltså..visatons "nobox" delar ju vid 250 Hz..å då har ju B200 båda större membran och slaglängd SAMT att om man tittar på fostexens frekvensgång ....http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/fe167erev.pdf
...så ser man ju att nivån stiger ju minst 3dB mellan 100Hz och 200Hz. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 23:39:13
|
Möjligt, enligt erfarenhet blev ljudet från Fostexarna också betydligt bättre med några ohms serieresistans för att höja Qts.
Jag fick dit ett par aperiodiska lådor bakom basarna igår och sen blev det förstås lyssning hela kvällen och halva natten. På sätt och vis blev det väldigt bra, men det står klart att dessa högtalare passar bäst för sån musik som jag har minst av... Nu ska jag iofs inte dra alltför stora slutsatser eftersom elementen knappt är inspelade och filtret är bara påbörjat, men tendensen verkar finnas där hela tiden.
För skojs skull har jag ägnat dagen åt att bygga ett par slutna lådor på runt 15 liter som ska bestyckas med CSS-bredbandarna och provlyssnas i morgon. Jag har naturligtvis inte glömt vad jag skrev om att när man en gång provat öppen baffel så står man inte ut med lådor, men allt måste ju provas! Inget är hugget i sten här och för min del handlar det om att bygga, experimentera och ha roligt. Utifrån elementdata så tror jag att dessa element kan prestera riktigt bra i dessa relativt stora slutna lådor, basreflex tror jag däremot skulle funka mindre bra på grund av det höga Q-värdet. Många har provat före mig och flertalet har haft problem med höjningar i midbasen i portade lådor, precis vad jag vill undvika.
Kort och gott: elementen har nyss kommit i min ägo och nyfikenheten är inte stillad förrän jag provat runt med några olika lådkonstruktioner. Att de har potential att låta bra i öppna bafflar har jag redan märkt av, det som ställer till det för mig är som sagt lyssningsrummet. Bafflarna finns kvar och ska utvärderas vidare framöver (delningsfilter och basdelarna) men härnäst ska bredbandarna gästspela i slutna lådor utan några som helst extravaganser i form av extra basar, delningsfilter och liknande.
Öppna bafflar är som sagt svåra att vara utan när man väl provat, och en liten tröst för mig är väl att jag inte kommer att bo kvar i den här lägenheten resten av livet. Nya lyssningsrum kommer att dyka upp, med lite tur till och med rum som kan dedikeras enbart till hifi och då är det lurt att det blir stora dipolsystem utan "fusk" med "instängda" basar. Kanske rentav stora hornsystem...
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 23:47:23
|
öhmm...jag kom på att jag nog gjorde ett tankefel i mitt föregående inlägg. Iom att du använder dig av en förstärkare med lite högre(?) utgångsimpedans så resulterar det i en annorlunda frekvensgång.
|
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/05 : 02:04:21
|
Förstärkarna varierar, men effekten av en sänkt dämpningsfaktor är densamma oavsett om den kommer sig av motstånd i serie med talspolen eller från en hög utimpedans i förstärkaren. Själva grundkonceptet är hur som helst något att ha i minnet om man börjar lattja med öppna bafflar eller bredbandare i allmänhet. Någon gång ska jag väl prova en ren transkonduktansförstärkare också, tydligen ska högtalarelement producera betydligt mindre distortion om de drivs av en ren strömkälla men då gäller det nog också att ha järnkoll på impedanskurvan.
En annan sak som jag börjat intressera mig för är "infinite baffles", mycket stora slutna lådor alltså. Redan de små 15-literslådorna jag håller på med nu är en bit på väg åt det hållet eftersom de är en bra bit större än den volym som motsvarar Qtc=0,707. Ser fram emot provlyssning efter en natts mycket välbehövlig sömn. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/05 : 21:37:01
|
Som Levande säger: De små rackarna gjorde oväntat bra ifrån sig i slutna lådor! Elementen hade inte spelat särskilt mycket innan så de blev bättre och bättre under dagen då de fick mjuka upp sig med lite feta bastoner levererade av Lords rörmonoblock. Första intrycket från lyssningspanelen lät ungefär: "Helt OK element för pengarna", några timmar senare hade det där "för pengarna" tystnat. |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 14:16:54
|
Jahapp, högtalarna har spelat i sina slutna lådor ett par dagar och det är bara att inse: Jag kapitulerar. Valet mellan ett par högtalare som låter magiskt vid viss musik (akustisk) och rentav illa vid annan (rock) och ett par högtalare som är BETYDLIGT mindre i storlek och som spelar på lika glatt oavsett musikstil är egentligen enkelt.
Tanken med de öppna bafflarna var god, och hade jag haft ett annat rum eller bara kunnat spela på längden i det rum jag har så hade det nog kunnat bli mycket, mycket bra...men så blev det inte. Man får ta det onda med det goda, jag har bränt en del pengar på detta men jag har lärt mig mycket och haft roligt också. Lärdomarna kan nog komma till användning om jag får tillgång till ett bättre/större rum i framtiden, tills dess verkar slutna system vara det bästa. Åtminstone tills jag får nån ny vansinnig ide som jag bara måste prova... |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 14:48:12
|
Är de nya lådorna klar? i halvfärdigt skick såg det ju ut att bli ett par stabila lådor. Jag måste ochså få säga att CSS FR125s är ett riktigt trevligt element. Även om varken plasering eller lådor var de optimala när de var här och spelade, så fanns det en hel del bra kvaliteer. Så det skall bli spenade och höra dem i riktiga lådor och en med gynsam plasering.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 15:07:29
|
Lord: Snart klara, det som återstår är att kleta fast resten av bitumenet i ena högtalaren sen är det dags att börja med bafflarna (dubbla lager 22mm MDF). Ska försöka försänka elementen i bafflarna den här gången, tyvärr är diametern för liten för att det ska funka med fräsmaskinen, men jag har en del idéer om hur jag ska kunna fixa det med hjälp av pelarborrmaskin och några specialverktyg. Det märks redan nu att det kommer att bli ett par MYCKET tunga och "döda" lådor, vissa skulle kanske kalla det overkill för ett 4,5" element men jag vill gärna lyssna på elementen istället för på lådorna... |
|
|
Topic |
|