HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Stefanolo fast i rör-, Tripath- och hornträsket!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/17 :  19:56:13  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Här kommer några bilder på mitt system som det ser ut just nu. Börjar med en tillbakablick i text.

1982:
Philips "Kompakt Komplett"-system med skivspelare, kassetdäck och tuner i samma låda med två "lösa" högtalare. Spelade på ganska bra. Grannarna (och förädrarna) visste vem AC/DC och Depeche Mode var på ett mycket ljudstarkt plan!

1985:
Technics Receiver, kassettdäck och skivspelare samt högtalare. En kombo som då gick lös på nästan 5 000 kr. Mycket pengar för en studerande 17-åring på den tiden! Tur att jag fick grejorna beg av en kompis för 3000 kr. Lät inte alltför dåligt med mina då begränsade referenser.

1987:
Förstärkare: Onkyo Integra
Högtalare: Hebrook HB2R stativare
Källa: CD-spelare Harman Kardon HD-100
Skivspelare: Thorens TD 166 MkII med Ortofon OM-10 (MM). Byttes snart ut mot Goldring Eroica (MC) och då åkte CD-spelaren ut med huvudet före (och sen ägde jag ingen CD-spelare på 19 år).
Kablar: Supra samt Monster Interlink

1988:
Förstärkare: Musical Fidelity A-100 (50W klass A) Varmt!
Högtalalare: Bowers&Wilkins Matrix 3
Skivspelare: Heybrook TT2 med Alphason HR-100s MCS tonarm. Ortofon MC-30 super PU.
Riaa: Audio Alchemy
Kablar: Van den Hul MCD-352

1990: Ny skivspelare: Kuzma Stabi med Stogi Reference tonarm och Audio Technica OC-9 PU.
Försteg: Rotel RC-870 BX
Slutsteg: Counterpoint SA-12 (hybrid rör/mosfet)
Signalkabel: Audioquest RUBY

2006: Nya högtalare. JMLab Micro Utopia Be.
Ny förstärkare: Pathos Classic One MkII (rör/mosfet)(såld)
Lånade ett par Chaconne IIa av Bosse Hansson vilka fick upp öronen för lättdrivna högtalare.
Ny skivspelare: Opus3 Continuo med Camntus-arm (såld)
Riaa: Lehmann Black Cube
Ny PU: Benz ACE L
Nya högtalare igen: Oris Reference Basic 200 framladdade horn med AER MD2 bredbandselement med 15" element i basreflexlåda. Känslighet ca 104 dB 1W 1m.
CD-spelare: Consonance Reference CD 2.2 MkII (såld)
Förstärkare: Audion Silver night Stereo MkII 2A3 (SE rör)
Skivspelare: Clearaudio Master Solution AMG med Unify 12"-arm. (Såld)

2007: Skivspelare Garrard 401 med SME 3012 (såld) och Ortofon Classic SPU GM E MkII
Förstärkare: Red Wine Audio Signature 30. Batteridriven.
Källa: Squeezebox 3
DAC: eoJEUD NOSDAC byggd av McGyver

Lite bilder:
Lyssningsrummet med de små högtalarna med hög?? WAF!

Från en annan vinkel. Högtalarna förmedlar en ruskig närvaro och upplösning. Släcker man ljuset blir man nästan lite rädd En skapelse av Bert Doppenberg på BD-Design ( www.bd-design.nl ) Ett geni!

3,5 W 2A3 kan göra underverk! Erik Andersson vet vad han sysslar med


Basarna får kraft från en inbyggd chip amp (en i varje kabinett) på 30 W medan hornen drivs av 2A3. Mycket snabb och "musikalisk" bas. Känslighet ca 100 dB 1W 1m. Hornen spelar odelat medan basarna tar vid vid 200 Hz och går ner till strax under 30 Hz (-3 dB). Får väl mäta upp mitt rum någon gång med någon som vet hur man gör.

Närbild på AER MD2 bredbandselementen. Skitbilliga Kostar bara ca 30 papp ink moms. Men då ingår förstås faspluggarna


Edit: la till "nick" i subject
edit: glömde mina två första system.

Edited by - Stefanolo on 2007/10/18 23:37:46

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/03/17 :  20:00:40  Show Profile Send jerico a Private Message  Reply
MERA BILDER på de högisarna!

Vem behöver fru med sådanna burkar?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2007/03/17 :  20:04:59  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
grymt nice!!!

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/17 :  20:17:40  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Frågade du Bert hur många svenskar som har liknande?
Den ende jag vet är denne Leif Bardh http://www.bd-design.nl/index.html?lang=en-uk&target=d148.html

Malmö är ett fjärran land, men närmre än Nederländerna.
Kanske ber jag om att få kika in någon gång.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/03/17 :  20:51:19  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Snygga högtalare som låter underbart!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/17 :  21:04:57  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Jerico: Kommer mera så småningom. Frugan hälsar!

HEGE: Tack! Njuter i fulla drag av musiken dessa förmedlar

Ronnie: Vet inte om det finns ytterligare svenskar som har Orishorn. Har haft en del kontakter med Leif Bardh. Duktig DIYare som nu byggt sina egna "Shindo Latour"-högtalare med Altec 288 och 515. Bygger egna dackar och annat. Trevlig snubbe. Hör av Dig om Du har vägarna förbi så bjuder jag på provlyssning.

Ninja: Tackar. Ja, Du har ju hört dem. Tror inte dina Respons låter så illa heller. Hoppas att svarven snurrar på som den ska.

/stefan


Edited by - Stefanolo on 2007/03/17 21:11:29
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/18 :  00:29:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Asså, jag tycker att bilderna håller usel kvalité så för att rädda dit anseende så offrar jag mig att komma förbi med kameran. Nån ordning får det faktiskt vara !




Please

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/18 :  01:26:26  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Johan: Tack för komplimangen Man kan ju inte vara bra på allt

Du är välkommen! Vi hörs om en passande tid.

/stefan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/18 :  01:41:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har snurrat runt lite på BD Designs sida o visst känner man igen vissa modeller. Men som med mycket annat som inte är mainstream så ser man det på tok för sällan. Lite fräckt att man göra alla möjliga tillägg och att Duelund åxå finns med på ett hörn



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/18 01:42:50
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/03/19 :  10:21:45  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ovanliga högtalare du har Stefan.
Bredbandare är trevligt, har inte hört ngn produkt med de elementet.
Har bara hört billiga Lowther o Fostex...
Det skulle vara kul att höra dem. Det låter nog väldigt trevligt med Clearaudion.
Ingen som slagit till på den ännu? Är en höjdarspelare, fel prisnivå för mig, jag var ute efter Opus:en, menden missade jag ju tyvärr med minsta möjliga marginal :(

/Håkan


"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/03/19 :  20:04:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Fina högtalare du har! Bara att grattulera!!

Vad är det för 15 tummare du har??

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/19 :  23:42:03  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Kilgore: Lite speciella skulle man kunna säga. I alla fall ett stort hopp från JMLab Micro Utopia Be som väger ca 18 kg/st till dessa schabrak som väger närmare 75 kg/st. Har inte räknat på kilopriset men där ligger nog JMLab i topp. Lowther och Fostex låter säkert bra de med i rätt miljö. Har inte hört någon av dem.

Circlomanen: Är hedrad av omdömet från en riktig kunglighet som Dig i detta sammanhang . 15"-aren är BD Designs "egen". Tillverkas av Beyma om jag inte har helt fel. Har för mig att jag sett någon mening om dessa element i en tråd om Frodes Oris-horn.

/stefan
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/03/23 :  10:42:42  Show Profile Send JohnB a Private Message  Reply
Måste bara säga att detta är enligt mig forumets drömanläggning. Skulle jag ha plats så skulle det stå ett par Oris horn även i mitt vardagsrum. Angående Silver Night med 2A3 rör, har denna köpts i Sverige? Då jag skaffade min Silver Night II fanns bara modellen med 300B rör.

Johan

Edited by - JohnB on 2007/03/23 10:45:49
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/23 :  12:07:09  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Hej JohnB!

Tack för de uppskattande orden!

Köpte Audion Silver Night Stereo MkII 2A3 av en kille i Sverige som i sin tur hade köpt det av Erik Andersson (hjärnan bakom konstruktionen). Har tyvärr ingen manual och kan inte hitta någon på Audions hemsida heller. Vet inte vem som säljer denna i Sverige.

/stefan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/23 :  12:11:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du har ju Erik här på forumet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/23 :  12:34:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
OlaH kan säkert hjälpa om du har frågor kring Audion

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/23 :  19:26:37  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Johan och Micke Y: Tackar för tipsen! Fick ett PM om att Bengt Pirker i Svedala (nästgårds till samhället jag bor i)representerar Audion i Sverige så jag ska slå en signal till honom.

/stefan
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/03/24 :  11:05:36  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag vet inte alls hur det ligger till, men jag tror det är en förstärkare som Erik Andersson konstruerat som råkar bo i ett Audionchassi. Men det är bara mina spekulationer att det inte är en "officiell" Audionprodukt.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/04 :  23:43:43  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Inget udda hopkok då den finns i det ordinarie sortimentet. Ska ändå försöka få lite mer info om denna genom konstruktören eller Bengt i Svedala.

Johan, Micke Y och lindvall: Tack för era tips. Jag följer upp.

/stefan
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/04/27 :  14:06:19  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Man får tacka för provlyssningen. Det var ett minne som består.
Jag blir en horngubbe jag med vad det lider
/Leffe
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/04/27 :  19:35:13  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Oj då! Hade visst fel angående Audion Silver Night Mk II Stereo 2A3. Finns på Audions hemsida men Erik Andersson har svarat mig i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59900

En prototyp! Låter kanon men 2,5W är visst inte kommersiellt nog.

Leffee: Jätteskoj med ditt besök! Synd att jag inte kunde vara mer gästvänlig. Är inne i en stressig period på jobbet just nu. Snart är Garrarden på plats (om en dryg månad) och då blir det vinyl igen. Squeezeboxen gör ett bra jobb under tiden.

Kommer fler bilder under försommaren.

/stefan

edit: stavfel

Edited by - Stefanolo on 2007/05/03 15:12:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/27 :  20:26:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
2,5 W är inte många W helt enkelt även om det låter magiskt.
2A3 är annars ett riktigt läckert rör

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/27 20:27:13
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/05/03 :  10:44:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Grymt spännande system!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

AnTra
Member

178 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:26:03  Show Profile  Visit AnTra's Homepage Send AnTra a Private Message  Reply
Säger då bara en sak, ME LIKE ALOT !!!

There is NO substitute for PURE power.
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/07/31 :  22:31:08  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Hej Stogi,
har du fått "snurr" på Garrarden?

Skulle vara roligt att se lite bilder på vinylspelaren.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/08/08 :  10:33:06  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Tack för de glada tillropen!

Tyvärr har jag inte hunnit att "ge mig på" Garrarden än. Den snurrar på och spelar skivor lite då och då men då i sin original SME-plint. Ingen opimal plint även om den är ruskigt snygg och i fint skick. Har utrustat den med en Ortofon SPU Classic GME MkII. Ska försöka ge mig på att tillverka en ny tyngre plint av fem sex lager 18mm björkplywood.

/stefan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000