HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Skurts anläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/09/21 :  01:40:22  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Jag har haft en tråd tidigare här men den är så "out of date" att jag hoppas det är OK med en ny. Kommentarerna i den gamla blir ett praktexempel på "godag yxskaft" i och med att jag redigerade det första inlägget Det misstaget gör jag inte om. Så snälla moderatorer ha överseende (Jag tror Pac okejade det för ett bra tag sen då jag var på väg att starta en ny tråd...)

Jag har heller inte varit så aktiv det senaste året eller så, men för mig som för många andra så varierar hifi/musik intresset i intensitet med tiden. Det skedde lite nyinköp i våras och efter det senaste så är jag överraskad över hur långt jag kommit och vet inte om jag direkt kan klaga på nåt. Men nu de senaste dagarna har det känts lite som man är ett litet barn på julafton igen

Nu är tanken att det här blir en berättelse och frågan är hur ska den sluta. Egentligen är den mer korrekta frågan i hifi-sammanhang "finns det ett slut"? Jag kan inte svara med säkerhet på den frågan, men nästa förändring tror jag är "ett steg i rätt riktning" som en viss Farbror Barbro skulle sagt. På söndag får jag en föraning. Se om jag hinner berätta hela historien innan "ett steg i rätt riktning" har anlänt. Jag vet att en person här på forumet har varit en ägare till ett sånt här "steg" en person som jag vet dessutom är bekant med delar av min nuvarande anläggning. Men jag ska nog börja från början. Men klockan är mycket så vi fortsätter imorgon...

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2007/10/05 14:53:23

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/09/28 :  02:22:50  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Vi börjar väl från början va?

Jag har sen barnsben lyssnat på musik. Mycket tack vare eller pga, beroende på hur man ser det, min far. Han har en gedigen CD- och framför allt LP-samling, samt en hel del kassettband Till en början var det i princip han som valde musiken (kommer ihåg bl a Chris de Burgh, Jean-Michel Jarre och Fantomen på operan) men ju äldre jag blev desto mer lyssnade jag på egenvald musik, och vilken musik man valde Ok, all musik var inte dålig så här i efterhand, men det är många skivor från den tiden som lämnat samlingen Till mina föräldrars ibland stora förtret gick stora delar av min veckopeng och senare månadspeng till skivor. Den första skivan var Michael Jackson - Dangerous (1991) på CD, då var jag 8 år och den finns kvar än (jo, lite svag är jag fortfarande för Jacko - men bara lite ). Jag missade således hela vinyleran Nåja, det här skulle ju handla om min anläggning så...

Den första "anläggningen" var en Sony mini-anläggning (), den finns numer ute på landet. I tonåren kom jag in på svensk hiphop, närmre bestämt Looptroop. Denna grupp är en av anledningarna att jag halkade in på det här intresset (eller iaf på vinyl) För iom Looptroop började jag köpa svensk underground hiphop - på vinyl. Så hem från landet hämtade jag en B&O-skivspelare Använde den med en gammal DUX förstärkare som min pappa hittat, köpte en begagnad Denon CD-spelare och använde sedan högtalarna från Sony-anläggningen. Som ni förstår så funkade ju inte det så länge, behövde ju "riktiga" högtalare. Av en händelse hade vi lärt känna en trevlig kille som heter Rickard, den andra (och större) anledningen till detta intresse. Hur det än gick till så slutade det med att jag köpte ett par KEF 104/2 högtalare (nu börjar det likna nåt va ) av Rickard. För att driva det krävdes bättre förstärkeri, så av Rickard köptes kort därefter Harman Kardon Citation 21 och 22 för- resp. slutsteg. Sedan (men inte längre av Rickard) en TEAC VRDS-10 CD-transport och Musical Fidelity A3-24 DAC, Audio Research SP-8 försteg, Oracle Delphi MkII skivspelare (har tyvärr ingen bild på den men ska fixa, den står numera hos Rickard då jag bytte den mot en annan skivspelare...), Luxman PD-300, Forsell tangentiell tonarm och Koetsu Black pickup. Det såg ut ungefär så här:

Aj, vilken snygg skivspelare (och dammig )

/Erik

Edited by - Skurt on 2007/10/05 14:51:05
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/09/28 :  07:14:54  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Någon mer än jag som inte ser bilderna?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/09/28 :  11:22:05  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Nä, jag ser dem inte heller (med de funkade igår) Ska försöka fixa och fylla på i eftermiddag...

/Erik

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/05 :  14:40:34  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Från ingenstans (eller jo, via Luleå av alla ställen!) dök ett tillfälle upp på något ganska ovanligt...

Närmre bestämt så var det ett McIntosh referenssystem från slutet av 80-talet / början av 90-talet. Det var i den här vevan som jag upptäckte hur mycket bättre det var på 80-talet Filosofin på den tiden känns mycket bättre än idag. På den tiden var det mer kompromisslöst, inte en massa design och annat tjafs Det bestod iaf av...

McIntosh MC2500 slutsteg på...

Just det, 2x500 sköna watt!

Samt ett par...

McIntosh XRT22, med 23 st 1" diskanter, 1 st 8" mellanregister och 2 st 12" baselement - per kanal!

Fast de är ju betydligt snyggare med tygfrontarna på...

Närmre...

Där skymtar lite annat smått och gått som jag kommer tillbaka till. Med på bilden finns iaf (inte alls lika snygga) MCD7007 CD-spelare, MR510 Tuner och C35 Försteg.

Haha, hittade en annan gammal bild. Den här gången är det McIntosh i någon typ av hemmabioformat

/Erik

Edited by - Skurt on 2007/10/05 14:53:03
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/05 :  15:00:57  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Det här var ju, tyckte jag då, ett system jag kunde slå mig till ro med. Men jag har sagt det till mig själv många gånger nu - och aldrig tycks jag lyssna

Ett tag efter McIntosh-anläggningen så köpte jag en Sonic Frontiers Transport 1 CD-transport och Processor 3 D/A-omvandlare (20-bit, ingen upsampling, med HDCD dekoder, rörbestyckad med 4 st ECC88). Naiv som jag är köpte jag denna utan att ha hört den från USA, samt med förskottsbetalning efter endast mailkontakt med säljaren, för ca 25 000 kr Allt gick bra och den låter kanon och används än idag - konkurrerar med spelare för omkring 100 000 kr idag då jag jämfört! Sån naivitet har jag dock lagt av med Glömde säga tidigare att McIntosh anläggningen gick på 110V så jag fick med en 30 kg tung 220V->110V transformator, som förklaring till varför jag handlade från USA.

Något slag därefter fyndade jag en Goldmund Studio med en ej fungerande Airtangent arm (1B tror jag). Lämnade in armen till konstruktören Leif Häggmark på Audionord och fick den restaurerad till nycksick för en mindre summa - för liten summa i mina ögon, så är djupt tacksam mot Leif som stöttade en glad hifisjäl som inte kanske var helt medveten om vad han lagt vantarna på Hade dock ingen pickup då Koetsun ett tag innan tagit slut. Men efter lite slughet och bra förhandlande kunde jag lägga vantarna på ett nytt fynd, en ZYX R-1000 Airy2 pickup. Den blev ett fynd då jag skickade ner Forsell-armen till Holland i byte mot pickupen, värderad tre ggr mer än vad jag hade betalat för den Skivspelaren (som syns med en annan arm på bild längre upp, kommer snart med Airtangent-armen) står naturligtvis kvar än idag och den kommer aldrig att säljas! För den som undrar så står Luxman spelaren idag i min fars anlägging, i gott sällskap av KEF 104/2 samt Harman Kardon Citation 21 och 22... Så småningom kompletterades Studion med en Goldmund Record Relief Clamp, obligatoriskt liksom

ZYX...

Glömde ju nästan att jag i samband med pickupinköpet köpte ett RIAA-steg, EAR 834P, då ZYXen är en MC-pickup och McIntosh försteget endast hade MM-ingång. Ett kompetent litet RIAA-steg som jag funderade på att modda men jag fick aldrig ändan ur vagnen. Nöjd med det var jag iaf. Köpte det från Österrike via Ebay om jag inte minns fel.

För några år sen råkade en Infekterad Svamp döda ena kanalen på slutsteget Det var något fel på overload-skyddet från början, svampen fick den "bara" att säga ifrån och dö. Som tur är kände jag ju Rickard som kan reparera, bygga och bygga om allt mellan himmel och jord. Så steget blev stående hos honom ett tag. Under tiden, för att fylla mitt musikbehov, inhandlades ett par Stax Lambda (80-tal, så klart!) hörlurar med förstärkare, dessa finns också kvar idag men används för sällan Vilket leder oss till en modernare bild där Racket flyttat åt sidan...

Och högtalarna står ensamma...

(Så där brett isär hade jag dem inte så länge)

/Erik

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/05 :  15:08:30  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Det var i den här vevan jag hade lite folk från forumet på besök och det var efter det jag först upptäckte hur viktigt det är med placering av högtalare samt vilken outnyttjad potential jag hade i anläggningen Jag fick även ny inspiration och nya mål när jag vid ett flertal tillfällen fick höra ulfs anläggning. Att mixtra med placering fick fart på hifigenerna igen och var något jag experimenterade med under ett par månader. Trotts dåligt rum (satt ca 3-4 meter ifrån högtalarna!) så lät det ganska bra tyckte jag.

Så en dag kom Rickard förbi igen, med sig hade han ett Audio Research SP-9 försteg. Det lät ganska annorlunda mot McIntosh försteget, ganska mycket bättre, framför allt i basen. Så efter att ha jagat ett tag - och försökt få tag på times SP-11 försteg istället, men det blev inget då time fick ett annat försteg sålt och behöll SP-11 - så hittade jag till slut ett SP-9 försteg på Ebay i England. Så ut med McIntosh försteget. Kvar från McIntosh anläggningen var nu bara slutsteg och högtalare. Det var dessa två komponenter som stod ut, de hade jag inga planer på att byta ut. Vill tillägga det att försteg, CD och tuner såldes aldrig, de var tänkta till en hörlursanläggning. Tunern hade jag tänkt ta med i stora anläggningen så småningom.

Efter att ha jobbat nu under våren hade jag en del pengar över när jag i mitten på sommarn ser att times SP-11 åter var till salu. Så snabbt som attan la jag beslag på det. Det är delat i två delar med separat nätdel, har en rad finnesser såsom ställbar impedans på RIAA-steget, en ratt för gain och en för signalnivå, sub-sonic filter, by-pass funktion (innebär kortast möjliga signalväg för CD och Phono). Detta är mitt nuvarande försteg, men jag har ingen bild på den men det kommer...

/Erik

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/05 :  15:09:35  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Så för att summera lite så består anläggningen nu av

Sonic Frontiers T1 och P3
Goldmund Studio / Airtangent 1B / ZYX R-1000 Airy2
Audio Research SP-11
McIntosh MC2500
McIntosh XRT22

Fortsättning följer snart...

/Erik

Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/10/05 :  15:30:12  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
Häftiga prylar Erik Hur blir ljudbild och fokus med så många diskantelement
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/05 :  16:33:38  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Diskanterna är kopplade fem och fem parallellt, utom på de tre nedersta där de två som saknas (dvs. nr 24 o 25) är ersatta med resistorer (? Tror det var så). Konstruktionen minskar golv- och takreflektioner är det tänkt.

På 3-4 m avstånd är det nog inte optimalt, men helt ok. På längre avstånd är det nog bättre...

/Erik

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/10/05 :  17:00:37  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Det försteget är så coolt!

I was talking to myself!
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/10/05 :  17:20:21  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
jävligt coolt system !! min första cd var också MJs Dangerous

eoJeud
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/06 :  17:03:28  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Tack för snälla kommentarer

Här kommer så fortsättningen...

Ska säga att jag var riktigt nöjd med det här systemet, rummet till trots. Trodde som sagt att det inte fanns något kvar att byta - och kände inget behov av att byta heller egentligen (fanns små problem kvar, men dessa hade med största sannolikhet med rummet att göra).

Efter att ha bjudit in några kompisar för några helger sen så flyttades det runt hej vilt. Slutresultat?

Vad ska man säga om detta? Vackert? -Nej. Omtyckt av min mor? Nej! Men bäst hittills från anläggningen vad gäller ljud. Då hann jag ändå aldrig riktigt få till placeringen av högtalarna. Kan också säga att jag tror stativ och med diskanterna på insidan hade varit mycket bättre, hade hellre haft högtalarna ännu längre ned i rummet också för den delen. Den flyttades om på kvällen på fredagen, och tillbaka under kvällen på lördagen. För på söndagen var det dags för en liten utflykt. Vad som hände sedan framgår väl nedan...

Det var inget snack om saken. Ni som håller koll på annonsmarknaden har säkert sett min annons. Jag sa till alla intresserade ända fram till att jag hade varit på utflykt att jag skulle behålla slutsteg och högtalare tills vidare, men efter utflykten var det inte lika svårt att skiljas från dessa härliga monster längre. Dessutom hade Rickard, som tidigare sagt att han inte var intresserad, fått syn på annonsen. Helt plötsligt kom han med ett erbjudande jag inte kunde säga nej till. Jag får förvisso kanske lite mindre pengar än jag skulle ha fått om jag sålt anläggningen på annons, men iom att Rickard köper den så får jag följa dess restaurering till nyskick! Dessutom ingick en dellikvid i affären som jag strax ska återkomma till.

De blev därefter en del förberedelser...

Stilligt va! Kan avslöja att det är slutsteg och högtalare som är på väg ut, resten av anläggning står stadigt där den står#8230; De nya skapelserna har separata subbar så jag behöver något att driva dem med. Varför jag nu kommer in på dellikviden i McIntosh-affären, närmre bestämt ett mindre kraftverk vid namn C-Audio XR 5001. En liten gullig pjäs som väger in på överraskande feta 50 kg och brutala 2x1800 watt Ett mycket välbyggt PA-steg från England som, efter en jämförelse med MC2500, har schyssta hifi-kvalitéer. I min anläggning ska den dock endast användas för BAS! Duger inte 12" elementen (vilket det sägs att de inte ska göra) så kommer det här slutsteget välkomna alla former av lösningar. Det kan driva 2 st 24" element (!) utan problem och jag vet att ishallen i Leksand använder såna här slutsteg. Det ser ut så här (dålig bild får komplettera senare)#8230;

/Erik

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/08 :  13:54:26  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Låt mig då presentera den nuvarande anläggningen. Det är ett par ca 30 år gamla () högtalare med inbyggda stärkare och medföljande subbar som har införskaffats. Bilder på den nya anläggningen kommer här...

De har även en minst sagt märklig placering...

Någon som känner igen dem?

/Erik

Edited by - Skurt on 2007/10/08 13:55:12
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/08 :  14:33:06  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Beveridge.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/08 :  15:30:50  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Korrekt

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/08 :  17:08:13  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
hehe satan, var hittar alla sina bjässe högtalare :)
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/08 :  21:39:59  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
ja just ja, riktig riktig coolt system :)

Kan tänka mig att det låter helt okej :)

Kan man inte få se lite mera "ingående" bilder på högtalaren ?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/10/09 :  06:15:12  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Beveridge är klart intressanta skapelser som innehåller rätt mycket okonventionella idéer.

Här kan man läsa lite:
http://www.bevaudio.com/
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/09 :  15:36:35  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Hehe, när man väl har köpt stora högtalare så finns det ingen återvändo

Finns inte så mycket bilder att ta på de här högtalarna. Bakom den smala skumfronten sitter bara en spridningslins av plywood och kartong, tror jag. Ser ut så här

Den svarta sockeln på de stora panelerna är slutstegen. De är inga tysta varelser dessa, det sitter fläktar baktill då det i slutstegen finns 4 st 36KD6-rör i varje slutsteg. Finns inte heller någon RCA-kontakt eller on/off-knapp. Av och på sköts genom att dra ur och sätta i nätsladden Hi-tech!

Sen finns det ju även ett par subbar till. Baselementen var dock i dåligt skick så de är på reparation. Tog en bild på dem men med magen upp s.a.s. Får komplettera sen när de är klara. Om ni undrar vad det är för grått så tror jag det är fönsterkitt som använts för att täta lådan
Men subbarna är rejäla konstruktioner, tjock MDF och stagade...

Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/09 :  15:58:54  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Som MatsT påpeka så är dessa högtalare rätt speciella. Få har väl idag hört talas om dem, än färre har faktiskt hört dem. De som hört dem har nog ett gott minne av dem

Det är ett par riktigt innovativa elektrostat-högtalare. I kabinettet är det rejält dämpat bakåt så att allt ljud från panelerna som strålar bakåt dämpas bort. Framför panelerna sitter en unik spridningslins som gör att ljudet sprids jämt i 180 grader. Tillverkaren av dessa var Harold Beveridge som var mer eller mindre expert på vågrörelser och var inblandad i framtagandet av radarn. Resultatet är en högtalare som tar mindre golvyta än ett par korrekt placerade stativare, en högtalare som saknar sweetspot då ljudet sprids jämt i rummet (även stereobild hålls relativt intakt!), en stor högtalare som inte är beroende av ett stort rum samt en högtalare som inte behöver akustiska åtgärder eftersom reflektioner från väggar inte är något problem! Däröver tycker jag att de är ruskigt eleganta och jag hoppas framöver kunna integrera dem i ett snyggt vardagsrum.

De kallades då de kom i slutet av 70-talet för högtalarnas Rolls Royce då de kostade $7000 och det i princip bara var rika läkare och advokater som köpte dem. De har under de senaste åren kunnat specialbeställas nya genom en av sönerna till Harold. Priset har då legat på avskräckande $65 000! I och med att företaget nu återuppstår och faktiskt kommer med en ny högtalare i slutet av oktober kommer ett par nya Model 2 kosta $85 000! Av vad jag hört så ska dock de nya inte vara lika välljudande som de gamla då bl a slutstegen skiljer sig åt Ljudmässigt kan jag ärligt säga att de är de mest kompletta högtalare jag hört. Det som gjorde mest intryck på mig till en början är det karakteristiska klara mellanregistret som elektrostater brukar vara kända för. Samt den otroliga ljudbild dessa högtalare målar upp. Har aldrig hört maken till separation och placering av instrument, helt fenomenalt! Därmed inte sagt att den gör resten dåligt, för det gör den inte. Än så länge har jag ju ingen djupbas då subbarna inte är i skick att spelas, men den bas som finns (spelar ner till 50-60 Hz) finns det inte mycket att klaga på. Den har också en mycket upplöst och behaglig topp. Jag vågar säga redan nu att jag aldrig kommer göra mig av med de här högtalarna, utmaningen ligger i att hålla dessa levande. Tror det såldes ca 26 st Model 2 i skandinavien samt två nyproducerade till Europa (ett par till Holland och ett par till Sverige). Tyvärr finns det väl inte så många som spelar idag då det är svårt att hitta reservdelar...

Mer info finns som tidigare sagt på http://www.bevaudio.com samt en kort artikel i senaste numret av Hifi & Musik.

/Erik

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/10/16 :  09:42:14  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Jaha, hur låter dom då ? är du nöjd eller ? ;)
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2007/10/16 :  22:47:40  Show Profile Send Skurt a Private Message  Reply
Jo tack, det låter Och nöjd får jag väl säga att jag är. Ser fram emot att hitta en bra baslösning nu bara. Sen anlände en ny länk i kedjan idag. Men den får presenteras senare, den ska iväg för optimering först Jag ser ljuset i tunneln tror jag...

/Erik

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000