HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Någon som har koll på Braun PS-1000?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gösta
Starting Member

16 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:25:51  Show Profile Send Gösta a Private Message  Reply
Hej!

Jag har några problem med min gamla Braun PS-1000 och undrar om någon där ute har erfarenhet av dem.

Spelaren har en förmåga att efter någon skiva blir ryckig i gången. Jag smorde överallt där jag kom åt nyligen, men innan dess var det många år sedan den smordes sist.
Spelaren "härdar ut" mycket längre när upphängningen är fastskruvad i chassiet och inte vilar på fjädrarna. Vad jag har kunnat se och höra går inte mekaniken emot någonstans och att byta mellan några gamla remmar har inte hjälpt.

Jag har märkt att det hela verkar vara en fråga om temperatur så jag har skruvat av bottenplattan och satt in en gammal nätdelsfläkt.
Problemet är bara det att både motorn och fläkten hörs ,dovt, eftersom fjäderupphägningen är urkopplad.

Mitt andra problem är att ljudet ofta blir vasst, ihåligt och sprucket. Det är bara i sång vid "s" och "t", och i vissa väldigt starkt utstyrda partier som spricker, på skivor som borde låta bättre. PU'n är en Shure M75 med en ny M75G t2 originalnål. Jag har lagt på så tjocka mattor som det går, för att rätta till VTAn. Dessutom har jag testat att justera vinkelfelet väldigt många gånger och tror att jag har hamnat ungefär rätt. Jag testade också att byta RIAA men det gav heller inget. Problemet är mindre men kvarstår och det är väldigt tråkigt när man känner på sig att det finns mer att hämta ur plattan än allt dist som kommer.


Jag vill inte tro att bergänsningarna sitter i den 42 år gamla konstruktionen, för den känns oerhört gedigen och påkostad - och (19 kg) tung.

Jag vore oerhört tacksam om någon hade någon idé på hur jag kan fixa min gamla harv.
/Gösta
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000