HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dual 1209 som stenkakesvarv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:42:56  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen fått ordning på en stenkakespelare det är min gamle Dual 1209, från 69, som åter fått träda tjänst. Puppa är en Shure M44 MB med 78 nål. Det funkar alldeles utmärkt utom på en punkt å det är den smäll som startmekanismen orsakar. Fenomenet har iofs alltid funnits men är värre nu eftersom jag har så transientvilliga prylar nu mot förr. Är det nån som har en bra idé på åtgärd så är det välkommet.

Hur låter det då? Jo 78:or kan låta riktigt bra om dom inte är alltför sönderspelade vilket tyvärr är fallet med merparten av mina. Men jag kom över "One O#180;clock Jump"(1937)med Count Basie förra lördan i hyfsat skick å den låter fantastiskt jämfört med den version jag har på LP som är söndertvättad å i fuskstereo. Likaledes är det med Dizzy Gillespie i "A night in Tunisia". Här blir det mer jakt på stenkakor, bara jag får ordning på den där smällen....

nyfiken skeptiker
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000